Vraag

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

  • 8 October 2021
  • 8 reacties
  • 1313 keer bekeken

Hoi allemaal,

in de log van mijn modem staat voor elke keer dat ik een nieuwe internetpagina laad twee keer de melding “DNS name resolution failure (wpad.kpn)”. met af en toe “DNS name resolution failure (HP50C39E.kpn)” er ook twee keer bij in dezelfde seconde. Heb qua instellingen niets veranderd behalve SSID en wachtwoord. 

Qua internet is het af en toe wel irritant want om de zoveel keer krijg ik dat een pagina voor een paar seconden niet laad en Chrome een DNS error geeft (ligt niet aan de site, in dezelfde tijd andere paginas proberen te laden geeft hetzelfde probleem).

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Groetjes


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 5
Badge +5

wpad heeft te maken met automatische configuratie van een proxy server. Dat is een server tussen je systeem en het internet die pagina’s opslaat zodat ze niet opnieuw opgehaald hoeven te worden en waar toegangsbeperkingen gezet kunnen worden. Mooi voor bedrijven, maar op het thuisnetwerk is die niet aanwezig. Zoek eens in Chrome naar “proxy” in de instellingen, volgens mij verwijst die alleen naar de systeem instellingen. Standaard staat die in Win10 op automatisch, zet die eens op “Uit” en kijk of het probleem dan weg is. Het verbaast me wel dat die fout bij iedere pagina tevoorschijn komt, een keer zoeken na bijv. inloggen is toch genoeg? ?

 

 

Reputatie 7
Badge +17

Hi @LydiaS! Deze vraag staat voor iemand anders uit bij onze collega's. Zelfde verhaal. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Postcode, huisnummer en klantnummer is voldoende. Dan vraag ik het voor jou ook na. 

Kun je ons ook iets meer vertellen over jouw thuisnetwerk? Gebruik je versterkers. Zo ja, welke? Welk modem gebruik je? 

Reputatie 7

Volgens mij komen .kpn adressen uit de lokale DNS server op de Experia/KPN Box en verwijzen die naar apparaten op het thuisnetwerk. Waarschijnlijk heb jij een printer van HP, klopt dat?

Hi @LydiaS! Deze vraag staat voor iemand anders uit bij onze collega's. Zelfde verhaal. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Postcode, huisnummer en klantnummer is voldoende. Dan vraag ik het voor jou ook na. 

Kun je ons ook iets meer vertellen over jouw thuisnetwerk? Gebruik je versterkers. Zo ja, welke? Welk modem gebruik je? 

Heb m’n gegevens ingevuld.

Over het modem, tot een maand geleden hadden we een experiabox 10, toen hebben we het internet van 200mbit naar 1gbit omgezet en kregen toen een experiabox12. Toen begon het probleem ook, de klantenservice aan de telefoon had geen oplossing, en teruggaan naar de experiabox 10 gaat blijkbaar niet.

Het thuisnetwerk bestaat uit die experiabox 12, met daaraan een computer, zo’n stopcontactinternetdingetje, en een switch. Via het stopcontact zitten twee tv’s en een computer verbonden, en via de switch nog een tv, een computer en een router die alleen voor wifi gebruikt wordt. Het probleem doet zich op alle computers en telefoons in het netwerk voor voor zover ik weet. Ook zit er zoals @wjb al knap heeft gededuceerd een HP printer op de wifi. Is dat de boosdoener misschien?

Ik heb trouwens ook de proxyinstellingen allemaal op uit gezet in windows op advies van @hmmsjan_2 , maar het heeft helaas niet geholpen.

Enorm bedankt alvast allemaal voor het snelle reageren en de hulpvaardigheid allemaal :)

(overigens, is het niet gek dat de primaire DNS-server standaard op het lokale adres van het modem (192.168.2.254) staat?)

Reputatie 7

(overigens, is het niet gek dat de primaire DNS-server standaard op het lokale adres van het modem (192.168.2.254) staat?)

Nee, dat is precies de bedoeling.

De Experia/KPN Boxen hebben, net als vrijwel alle andere routers, een DNS servertje ingebouwd. Via deze lokale DNS server kunnen apparaten op jouw thuisnetwerk ook via hun naam benaderd worden.

Reputatie 7
Badge +11

(overigens, is het niet gek dat de primaire DNS-server standaard op het lokale adres van het modem (192.168.2.254) staat?)

Nee, dat is precies de bedoeling.

De Experia/KPN Boxen hebben, net als vrijwel alle andere routers, een DNS servertje ingebouwd. Via deze lokale DNS server kunnen apparaten op jouw thuisnetwerk ook via hun naam benaderd worden.

Nog even een toevoeging: deze zorgt er ook voor dat je ‘mijnmodem.kpn’ kan benaderen. Als je de DNS-server wijzigt in de WebGUI van de Box12 dan gaat diezelfde WebGUI niet meer werken. Intern is alles doorgelinkt naar ‘mijnmodem.kpn’. Niet heel handig gedaan maar gelukkig met een omweg wel mee te werken. Dit issue is voor zover ik weet wel bekend bij KPN, ik durf alleen niet te zeggen wat de status hiervan is.

Reputatie 7

Nog even een toevoeging: deze zorgt er ook voor dat je ‘mijnmodem.kpn’ kan benaderen. Als je de DNS-server wijzigt in de WebGUI van de Box12 dan gaat diezelfde WebGUI niet meer werken. Intern is alles doorgelinkt naar ‘mijnmodem.kpn’. Niet heel handig gedaan maar gelukkig met een omweg wel mee te werken. Dit issue is voor zover ik weet wel bekend bij KPN, ik durf alleen niet te zeggen wat de status hiervan is.

Dat "doorlinken" is omdat KPN van mening is dat de WebGUI alleen met https te benaderen zou moeten zijn. Voor https is een ssl certificaat nodig en die kan alleen o.b.v. een domein (mijnmodem.kpn) uitgegeven worden en niet o.b.v. een IP adres (192.168.2.254). Dit issue is al meerdere keren aangekaart bij KPN.

Zelfde probleem. Iedere keer internet eruit. Reset modem werkt kort. Log modem geeft zelfde fout boodschap als hierboven Werk met modem 12, 3 experia versterkers, wifi op modem uitgezet 

is er een oplossing inmiddels

Erg benieuwd