Beantwoord

Dns probleem door nieuwe zte v9 router op linux mint

• 7 maart 2017
  • 11 reacties
  • 406 keer bekeken

Reputatie 2
Beste kpn,

Sinds ik mijn nieuwe router hebt krijg ik dns errors als ik op internet wil met mijn beide linux mint systemen. Mijn mobiel en windows systemen kunnen wel gewoon online.

Ik ben er achter gekomen dat ik bij settings de dns servervban mijn router zou moegen invullen. Echter werkt dat niet (misschien doe ik iets fout).

Ik heb de experiabox v9. Bij dns in het menu wan connection in de router staat: 195.121.1.34/195.121.1.66/0.0.0.0

Nu heb ik de eerste twee regels ingevuld bij de ipv4 settings in linux maar ik kan nogsteeds geen verbinding maken met internet, nog steeds de dns error.

Kan iemand mij helpen?

Dankje.
icon

Beste antwoord door johantonissen 9 maart 2017, 13:27

Beste Robin,

Het probleem is opgelost met behulp van de volgede bron: http://askubuntu.com/questions/622470/dns-probe-finished-bad-config-error-in-ubuntu-14-04

Blijkbaar was mijn resolv.conf bestand niet goed? Heb jij enig idee hoe dit werkt? ik zou graag begrijpen wat dit probleem heeft veroorzaakt,

Dank.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Bij welke settings heb je die ingevuld?
Welke error krijg je?
Reputatie 2
Beste robin,

Dank voor je reactie.

Ik krijg de error:
This site can't be reached
9gag.com's server DNS address could not be found.

Hee maar wat ik nu zie iets raars toen ik dit bij facebook en netflix probeerde kreeg ik ook die error maar na 10 seconden verdween die en kon ik gewoon naar de website.... 9gag blijft overgens biet werken.

Ook inbox.google.com geefy deze error. Heel raar sommige websiters werken en andere niet...

De dns server had ik ingevuld bij ipv4:dns en dan twee regeld met dns servers ingevuld. Ipv4 staat op aan, addresses staat op automatic (DHCP) en dns staat op automatic.

Alvast bedankt voor de hulp!
Reputatie 7
Badge +30
Die DNS Servers gebruik je ook? (Even checken met "cat /etc/resolv.conf" )
Reputatie 2
Beste Robin,

ik krijg de melding: nameserver 127.0.1.1

overgens heel raar nu doet alles het wel.... totdat ik mijn VPN (private internet access) aanzet dan kan ik weer geen verbinding maken met de DNS. Ook als ik daarna de VPN uitzet kan ik geen verbinding maken met de DNS. Ik moet echt mijn wifi aan en uit zetten om weer verbinding te kunnen maken. Heel raar nu wijst het er weer naar dat het een VPN probleem is. Kan het zijn dat de routers webservers moet initialiseren ofzo ?

Alvast bedankt!

ps: ik had net dit bericht getypt (met vpn uit) en toen kreeg ik weer de dns melding.... ik moest dus mijn wifi aan en uit zetten, weer terug komen op het forum en toen kon ik pas de reactie plaatsen. Blijkbaar dus geen vpn probleem...

overgens staat er bij de ipv4 instellingen wel de twee volgende DNS adressen:
209.222.18.222
209.222.18.218

overgens lijkt het dat kort na het opstarten van het internet het internet het even een paar seconden doet en het daarna uitvalt en ik die dns errors krijg...
Reputatie 7
Badge +30
Ik snap niet wat je bedoelt met "routers webservers moet initialiseren"

Die nameserver op 127.... kan wel, dan draai je lokaal een soort DNS relay. Dit doen heel veel linux distro's

Kan het zijn dat die VPN verbinding iets doet met de routes/dns-server/internet-configuratie wat weer teruggezet wordt bij het opnieuw aanzetten van WiFi?
Reputatie 2
Beste robin,

Dat initialiseer verhaal kan ik begrijpen dat je dat niet snapt, dat was een gok, maar blijkbaar dus totale onzin hah.

Nu ik erover nadenk, het kan niet aan de vpn liggrn aangezien die niet is geinstalleerd op de andere laptop waar ook mint op staat en die ook problemen veroorzaakt.

Heel raar allemaal...
Reputatie 2
Beste Robin,

Het probleem is opgelost met behulp van de volgede bron: http://askubuntu.com/questions/622470/dns-probe-finished-bad-config-error-in-ubuntu-14-04

Blijkbaar was mijn resolv.conf bestand niet goed? Heb jij enig idee hoe dit werkt? ik zou graag begrijpen wat dit probleem heeft veroorzaakt,

Dank.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Fijn dat het probleem is opgelost.

Ik weet (nog) niet wat het probleem veroorzaakt heeft maar kan je wel vertellen dat /etc/resolv.conf geen echt bestand is, maar een verwijzing naar /run/resolvconf/resolv.conf. Dit is voor zo ver ik weet alleen het geval in Ubuntu (sinds ~14.xx)

Heb je misschien recent Ubuntu geüpdatet naar versie 14 (terwijl 16 er al is)?
Is er een ander iets dat /etc/resolv.conf overschreven heeft? Een DNS client/server bijvoorbeeld?

Robin
Reputatie 2
Beste robin,

Ik heb uiteraard gewoon de laatste versie 🙂 alleen dan wel van mint, niet van ubuntu.
Eigenlijk is het enige dat is veranderd de router... toen ik die installeerde deed die het ineens niet meer. Ik had een zte v3 en nu heb ik een v9.

groet
Reputatie 7
Badge +30
Hmm. Blijkbaar gebruikt mint ook een symbolic link voor de resolv.conf. Op o.a. Debian (8) is het een "regular file". Zal wel te maken hebben met de Network Manager.
Toch is het wel gek dat die "symbolic link" ineens verbroken was.

De ZTE V3 heb ik nog nooit van gehoord.

Robin
Reputatie 2
Beste robin,

Ik heb het probleem nu permanent opgelost. Ik heb Ipv6 uitgeschakeld in de router en nu geen enlel probleem meer met linux mint.

Reageer