Beantwoord

DNS Timeout

  • 9 July 2021
  • 3 reacties
  • 237 keer bekeken

Hallo,

 

Sinds 2 weken ben ik in bezit van KPN Box 12 ( glasvezel ) en loop regelmatig tegen DNS timeouts aan ( standaard instelling ).  Je ziet dan ook tijdens het internetten dat de pagina niet geladen kan worden en na een F5 gewoon tevoorschijn komt.

 

Wanneer ik nslookup (een website) doe vaker achter elkaar dan kan ik mijn issue simuleren en dan zie ik dat die vaak wel goed gaat en dan soms een timeout geeft

DNS request timest out, timeout was 2 seconds.

 

  • Herstarten / resetten helpt niet.
  • Tijdelijk een ander DNS instellen onthoud de KPN box 12 niet ( na restart is gewoon de standaard 192.168.2.254 zichtbaar ) en bij device info zie je de kpn standaard DNS waardes.

 

Dit is hinderlijk en zeker met thuis werken.

 

Voor een tijdelijke workaround gebruik ik nu mijn raspberry pi als DNS server ( Cloudflare ) ingesteld op mijn linksys velop ( connected achter de kpn box ) waar ik het wel kan instellen en dan werkt alles prima.

Gezien ik voorheen de experiabox v8 had waar ik tegen limitaties van de apparatuur aan liep, gebruikte ik de raspberry pi al voor DNS  dus ik kan niet vertellen of het issue is begonnen met KPN box 12 of dat ik dit probleem al langer heb.

 

Na telefonisch contact gehad te hebben met de helpdeks werd mij verteld stel de vraag maar op het forum of neem een Tech abbo wat in mijn ogen onzin is want ik gebruik geen directe custom apparatuur maar gewoon de KPN box 12.  Wanneer ik KPN box 12 niet gebruikte dan zou ik dit logisch vinden...

 

KPN Box

Hardware Version 1.0
Software Version SGEJ10000310
Bootloader 0.96.30-sec
GUI Version 4.124.1

 

Groetjes 

 

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 13 July 2021, 09:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @Smikje, welkom! Jammer om te lezen dat je er nog niet uitgekomen bent! Hoe staat het er nu voor? Wat heb je nu precies hangen aan de Box 12? En heb je deze al eens gereset? Dat laatst zou ik dan willen adviseren: de Box 12 resetten en vervolgens één voor één je apparatuur aansluiten. Ik ben dan benieuwd wanneer je precies wel of geen problemen ervaart. 

Hoi Marcia,

 

Excuus voor de late reactie, kreeg nu pas een melding dat iemand had gereageerd.

 

Mijn setup is als volgt

Glasvezel → KPN Box 12 ( DHCP enabled 192.168.2.* range) → Linksys Velop ( DHCP enabled 192.168.1.* range  ) → rest van apparaten binnen huis.  

 

  1. Status is dat ik nog een keer terug ben gegaan met de default DNS settings. Reset heb ik gedaan maar helaas bood dat niet het gewenste resultaat.

 

  1.  Tijdelijk getest met laptop direct aan KPN box 12 om uit te sluiten dat de issues worden veroorzaakt tussen Velop en de KPN box communicatie maar helaas weer de DNS timeouts.

 

  1. Terug gegaan naar gebruik van de rasberry PI ( staat in Velop netwerk ) om voor de DNS te zorgen met Cloudflare en dit werkt prima

 

een open optie die ik nog heb is juist op de velop systeem de KPN DNS servers in te stellen kijken of dat werkt maar eigenlijk zou ik dat apart vinden als dat het verschil zou maken.

 

Zoals ik aangaf, KPN Box 12 onthoud de waarde van Cloudflare niet dus helaas kon ik deze optie niet proberen om te kijken of het mogelijk iets met de KPN box was. Deze blijft dus eigenlijk naar de KPN dns servers te wijzen.

 

Groetjes

Reputatie 7
Badge +30

Hoi Marcia,

  1.  Tijdelijk getest met laptop direct aan KPN box 12 om uit te sluiten dat de issues worden veroorzaakt tussen Velop en de KPN box communicatie maar helaas weer de DNS timeouts.

Had je tijdens die direct bekabelde test de velop nog wel actief in het netwerk? Zo ja, zou je dit dan nog eens willen testen maar dan óf met dhcp op de velop uit óf de hele velop losgekoppeld?

 

 

een open optie die ik nog heb is juist op de velop systeem de KPN DNS servers in te stellen kijken of dat werkt maar eigenlijk zou ik dat apart vinden als dat het verschil zou maken.

 

Voor zover ik weet, zou dit inderdaad het verschil niet moeten maken!