Vraag

Domeinnaam niet bereikbaar vanuit eigen netwerk

• 12 juni 2017
  • 6 reacties
  • 181 keer bekeken

Goede middag,

Ik heb gisteren mijn NAS van mijn ouderlijk huis eindelijk verhuist naar mijn eigen stulpje, echter loop ik nu tegen een probleem aan. Ik heb de router (naar mijn weten) volledig geconfigureerd, de NAS en bijbehorende services zijn van buiten het netwerk prima te bereiken via het domein naam dat ik bij no-ip heb geregisteerd.
Maar (!) wanneer ik dit domein naam probeer te bereiken van binnen uit mijn netwerk dan krijg ik blanco! Nu heb ik het voor elkaar dat in ieder geval al het browser verkeer wel op de juiste plek uitkomt door onder instellingen->DNS mijn domeinnamen toe te voegen en te koppelen aan het IP van de NAS, maar dat is natuurlijk niet de enige service die hierop draait, en ook niet de wenselijke methode!
na een hoop ellende kan ik inmiddels ook op verschillende poorten verbinding krijgen, mits het verkeer via http/https loopt!

Ik draai voor mijn studie/hobby ook een SVN server, en deze krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat binnen mijn netwerk, wederom, vanaf ieder ander netwerk geen probleem.

Heeft iemand hiervoor een oplossing?

6 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Welke Experiabox? Dit heeft namelijk met NAT Loopback te maken
Beste Robin,
Zo'n vermoeden had ik al, echter nergens de mogelijkheid gevonden om dit aan te passen.
Het gaat in dit geval om de H369A (V10).

Groet,
Andere Robin 😉
Reputatie 7
Badge +30
Ooh, maar de V10 doet gewoon NAT Loopback en dan is dat het probleem niet.

Je noemt dat je "blanco" krijgt. Kan je dat iets meer toelichten? Om heel eerlijk te zijn snap ik het probleem nog niet helemaal.
Op basis van het eerste deel zou ik iets met firewall op de NAS zeggen maar die zou juist het andere verkeer eerder blokkeren.
Beste Robin,

De volgende zaken heb ik uitgeprobeerd:
C:\Users\Robin>ping xxxxxxxxxxx.com
Pinging xxxxxxxxxxx.com [xxxxxxxxxxx] with 32 bytes of data:
Reply from xxxxxxxxxxx: bytes=32 time=2ms TTL=64

Ping statistics for xxxxxxxxxxx:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 2ms, Maximum = 2ms, Average = 2ms

C:\Users\Robin>nslookup xxxxxxxxxxx.com
Server: ns1.wxs.nl
Address: xxxxxxxxxxx

Non-authoritative answer:
Name: xxxxxxxxxxx.com
Address: xxxxxxxxxxx

C:\Users\Robin>tracert xxxxxxxxxxx.com
Tracing route to xxxxxxxxxxx.com [xxxxxxxxxxx]
over a maximum of 30 hops:
1 1 ms 1 ms 2 ms ip503c81b2.speed.planet.nl [xxxxxxxxxxx]
2 3 ms 2 ms 2 ms DISKSTATION [xxxxxxxxxxx]

Trace complete.

Tot zo ver geen problemen, zou je denken.
Echter wanneer ik in de browser de pagina probeer te laden, krijg ik "ERR_CONNECTION_TIMED_OUT", wanneer ik verbonden ben met het netwerk waarop de diskstation zit aangesloten.
Ongeacht of ik de firewall van de diskstation aan of uit heb staan. En daar bovenop, in mijn ouderlijke huis werkte het zonder problemen?

Via mobiel netwerk laad de pagina zonder problemen.
Beste Robin,

Ik heb mogelijk het probleem opgelost, al is het nog niet 100% zeker.
Maar, ik vermoed dat ik de stomme fout heb gemaakt de NAS blind aan te sluiten op de xperiabox.
Hij zat aangesloten op LAN poort 4, nu ik deze heb verwisseld nar LAN poort 1 doet alles het feilloos! Waarschijnlijk iets met vlan's dat de boel door de war gooit.

Ik hoop dat deze blijft werken 😃
Reputatie 7
Badge +30
Beste Robin,

Ik heb mogelijk het probleem opgelost, al is het nog niet 100% zeker.
Maar, ik vermoed dat ik de stomme fout heb gemaakt de NAS blind aan te sluiten op de xperiabox.
Hij zat aangesloten op LAN poort 4, nu ik deze heb verwisseld nar LAN poort 1 doet alles het feilloos! Waarschijnlijk iets met vlan's dat de boel door de war gooit.

Ik hoop dat deze blijft werken :D
Hoi Robin,

Huh. Dit is wel apart. Er zijn helemaal geen VLANs actief op poort 1 of 4.

Ik zou zelf zeggen dat er iets anders is gebeurt maar ik zou nog niet weten wat. Ik denk dat de webserver (en andere services) op de NAS iets geks deed maar daar heb ik geen reden voor.

Robin

Reageer