Beantwoord

downgrade bij upgrade naar 500/500, ouder modem ontvangen

  • 2 July 2021
  • 7 reacties
  • 106 keer bekeken

Ik ben overgestapt van een “Telfort” abonnement (glas 100 / 100) naar hussel (500 / 500) 

voor de overstap had ik een redelijk WiFi bereik. Op zolder en buiten niet altijd stabiel en duidelijk langzamer maar op zich acceptabel

De monteur meldde mij dat mijn experiabox v10a niet goed samenwerkt met Mijn nieuwe abonnement. Hij vindt het nodig mijn modem te vervangen door een oudere (ipv een nieuwere) versie: v10

naast het ongemak alles opnieuw te moeten instellen blijkt de WiFi minder goed, op zolder heb ik geen bereik meer.

Mijn vragen :

is het WiFi bereik van de v10 inderdaad wat minder (ik kan dit niet goed opmaken uit de specificaties en de berichten op het forum)?

had het niet logischer geweest , bij een dergelijke upgrade, een nieuwer ipv een oudermodem te leveren?

welke oplossingen zijn er? Als ik het kpn vraag zullen zij wsl direct hun superwifi willen verkopen. Ik hoor hier wisselende berichten over. De hardware wordt waardeloos bij de overstap naar een ander merk modem of andere provider, het bereik wordt wel beter echter ten koste van behoorlijk wat snelheid en het gebruik van een oude ( verouderde?) techniek maken me terughoudend. 

is het bereik van de (verder superieure) fritzzbox beter? Zijn de repeaters van hen beter en moderner?

icon

Beste antwoord door Bico 9 July 2021, 14:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Badge +19

De v10 is het beste modem wat KPN ooit heeft gehad.  Wees er zuinig op. Wellicht is het Wi-Fi signaal wat minder.  Sowieso is het verstandig om met Wi-Fi versterkers te gaan werken.  Er komen steeds meer Wi-Fi signalen in de lucht. Met alleen een modem ga je het gewoon niet meer redden.  Bij slecht Wi-Fi krijg je vaak gratis de experia wifi's via de Wifimanager Het is wat werk om kabels te trekken maar dan heb je overal goed wifi. 

Reputatie 7
Badge +24

WiFi van elke box is anders. Sommigen hebben een beter bereik bij de v10, anderen bij de v10a.

Je kunt de WiFi manager doen. Dan krijgt u mogelijk 2 gratis versterkers. Doe die WiFi manager dan op zolder of halverwege de trap naar zolder, waar je nog net een beetje bereik hebt.

Dank voor de tip. Inmiddels de twee gratis versterkers besteld

tijdens het meten blijken de up en download snelheden tussen de 80 en 100 te liggen, zelfs als ik naast het modem sta. Bedraad haal ik ruim 500 . Is een dergelijk verlies normaal?

Reputatie 7

Dank voor de tip. Inmiddels de twee gratis versterkers besteld

tijdens het meten blijken de up en download snelheden tussen de 80 en 100 te liggen, zelfs als ik naast het modem sta. Bedraad haal ik ruim 500 . Is een dergelijk verlies normaal?

Ben je dan wel met 802.11ac op 5GHz wifi aangesloten?

Voor 802.11n op 2.4GHz wifi zijn snelheden van 80 à 100Mbps niet raar.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Bico, heb je de versterkers inmiddels aangesloten? Zo ja, hoe is de wifi nu? :slight_smile:

De WiFi is redelijk

in het hele huis is er nu dekking

de snelheid is op zich voldoende  maar loopt snel terug als de afstand toeneemt. Op zich tevreden met het resultaat, het blijft tenslotte WiFi 

jammer dat de monteur van kpn (ook hij mat een matige dekking) niet gewoon even op deze oplossing gewezen heeft, of beter nog gewoon even de 2 gratis versterkers uit zijn busje gehaald had. Ook kan de info op de website van kpn beter. Ik begrijp dat ze liever hub superwifi verkopen maar toch

item kan gesloten worden

Reputatie 7
Badge +20

Top dat er nu in ieder geval overal dekking is @Bico :slight_smile:

Inderdaad jammer dat de monteur hier niet over begonnen is, ze hebben volgens mij geen Experia Wifi in de bus liggen, maar het had helemaal geen kwaad gekund om je te wijzen op de Wifi Manager zodat je daar eerder zelf mee aan de slag had kunnen gaan!