Beantwoord

Draadloos microfoonsysteem: AKG SR-450 werkt niet meer door frequentie KPN?

  • 22 June 2021
  • 7 reacties
  • 237 keer bekeken

Beste forumleden,

Ik had een vraag over een draadloos microfoonsysteem: AKG SR-450 (IR-data uplink).
Het is dit apparaat: https://warehousesound.com/r/akgWMS450manual.pdf
We hebben deze microfoon enige tijd, tijdens kerkdiensten, in gebruik gehad.
Helaas kregen we op enig moment een continue harde fluit toon en werkte de microfoon niet meer.
Van iemand hoorden we dat dat zou kunnen komen omdat de frequentie van dit apparaat in gebruik was genomen door KPN? Weet iemand of dit juist is?
Zou dat het geval zijn dan is de vraag of er een mogelijkheid is om de set toch nog te gebruiken.
Of zou de oorzaak ergens anders kunnen liggen.
Voor ons gevoel is het apparaat verder niet defect.
Alvast dank voor uw hulp en advies.
met vriendleijke groet,
Frans

icon

Beste antwoord door Babylonia 22 June 2021, 19:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@stek2000 Een aantal frequenties dat in het verleden voor draadloze microfoons werd gebruikt is inderdaad sinds enige tijd in gebruik genomen voor Digitenne. Dat zou de storing kunnen veroorzaken.

Als het goed is kan de door de microfoon gebruikte frequentie gewijzigd worden. Dat moet waarschijnlijk zowel op de microfoon als op de ontvanger. Wellicht dat een wijziging van de gebruikte frequentie het probleem kan oplossen. Dat is een kwestie van proberen.

Piet.

Is het een oudje? Laten we zeggen van voor december 2012?

Breedbeeldweetjes: Draadloze microfoons dienen vervangen (1 dec. 2012)

ACM: Vanaf 1 januari 2016 mogen microfoons tussen 790 Mhz en 862 Mhz niet meer gebruikt worden.

Je microfoon moet tussen tussen 558 en 702 mhz afgestemd kunnen worden. Anders kan je 'm niet meer gebruiken en dien je de set te vervangen.

Is het een oudje? Laten we zeggen van voor december 2012?

Breedbeeldweetjes: Draadloze microfoons dienen vervangen (1 dec. 2012)

ACM: Vanaf 1 januari 2016 mogen microfoons tussen 790 Mhz en 862 Mhz niet meer gebruikt worden.

Je microfoon moet tussen tussen 558 en 702 mhz afgestemd kunnen worden. Anders kan je 'm niet meer gebruiken en dien je de set te vervangen.


Beste Peter,

Dank voor je reactie. Ik weet niet de aanschafdatum.

Er staat, meen ik, op het apparaat: FR Band V-A , 790.000 - 819.900 MHZ.

Dat is dan een versie die niet meer gebruikt mag worden, lijkt me?

m.vr.gr.

Frans

Dat is dan een versie die niet meer gebruikt mag worden, lijkt me?

Inderdaad en helaas. En ook niet meer kan worden. Een en al storing, zoals je al geconstateerd hebt.

Dat wordt of bedraad of een nieuwe set (microfoon inclusief ontvanger).

Heel duur hoeft het niet te zijn, ik vind deze Bluetooth microfoon (niet voor zang; wel spraak; zendbereik 20 meter) voor 3 tientjes. Er zit een ontvanger bij voor in een 6.3 mm microfoon-aansluiting. Heb je geen 6.3 mm aansluiting aan de geluidsinstallatie maar XLR dan wordt het al wat professioneler en dus duurder.

Google: https://www.google.com/search?q=draadloze+microfoon+kopen

Zo'n professionele set als die je nu hebt komt op ongeveer € 500.

Succes!

Ik heb mijn tekst wat aangepast. @stek2000 

Bij bovenstaande microfoon (Trevi) zit wel een ontvangertje met een 6.3 mm mono-steker.

Hoi Peter, hartelijkedank voor je hulp!

Reputatie 7
Badge +10

Is het een oudje? Laten we zeggen van voor december 2012?

Breedbeeldweetjes: Draadloze microfoons dienen vervangen (1 dec. 2012)

ACM: Vanaf 1 januari 2016 mogen microfoons tussen 790 Mhz en 862 Mhz niet meer gebruikt worden.

Je microfoon moet tussen tussen 558 en 702 mhz afgestemd kunnen worden. Anders kan je 'm niet meer gebruiken en dien je de set te vervangen.

Wordt er in aangegeven aanbevelingen door mensen (als jezelf) hier wel eens terug gelezen naar informatie van reeds voorhanden zijnde specificaties vernoemd in het PDF-bestand waar de topic starter een link van heeft gegeven?

Het lijkt erop van niet!!

Als ik de technische specificatie lees in het eerder aangegeven PDF bestand hoef je die draadloze microfoon set helemaal niet te vervangen. Alleen in een ander bereik in te stellen, wat buiten het gebied valt “tussen 790 Mhz en 862 Mhz”.

Volgens de specs. bij hoofdstuk 2 Description  van het PDF-bestand

Is het draadloze gedeelte afgestemd volgens:

The receiver and transmitters operate in a 30 MHz subbandof each frequency set
within the 650 MHz to 865 MHz UHF band.

Of met andere woorden, als je een bereik kiest tussen 650 MHz  en 702 MHz.
Zou er niets aan de hand mogen zijn, en voldoet het volledig aan huidige normen. (Zelf zou ik het bereik nog wat ruimer nemen, tenslotte pas vanaf 790 MHz mag het niet meer worden ingezet).

Scheelt toch in onnodig aan te schaffen apparatuur, als de huidige set nog prima kan voldoen.