Beantwoord

Draadloze verbinding zeer onstabiel ondanks 'rustig' kanaal.

  • 15 January 2019
  • 4 reacties
  • 2245 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Goedendag,

Ik vraag me af of iemand mij kan helpen met het volgende probleem:

In een appartement heb ik een internet / TV aansluiting. De snelheid van het abonnement is 20mb.
De verbinding werkt bedraad prima. De max snelheid is echter 15mb, maar deze is wel stabiel.
Maar als ik wil internetten via de Wifi (Macbook, telefoon, Chromecast), dan werkt de verbinding zeer onstabiel. Ik heb een rustig kanaal uitgekozen op mijn modem, maar de verbinding blijft slecht.
Soms is de snelheid ineens heel laag of valt de hele verbinding weg. (website laadt niet of filmpje stopt en moet laden). Het enige wat dan helpt is opnieuw met het netwerk verbinden.

Om te kijken of het aan het modem ligt, heb ik een Apple Airport Extreme + Airport Express aangesloten zodat ik volledige dekking door het hele appartement heb. Gek genoeg blijft het zelfde probleem zich ook hier op voordoen.

Het gaat om een appartement in een drukke wijk (qua netwerken, meer dan 30 te zien in de lijst met gevonden netwerken op mijn Macbook). Heb al een beetje op internet gezocht en daar las ik dat sterke routers van buren mogelijk mijn signaal verstoren. Ik weet niet of dit ook echt zo is en wat ik er aan kan doen?

Ik hoor graag van iemand! 🙂
icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 15 January 2019, 12:09

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 3
Badge
Als je het nog niet hebt zou je kunnen kijken om alleen de 5Ghz band te gebruiken, deze band zit meestal niet zo vol als de 2,4.

Op de 2.4 band zitten ook een hoop andere divices zoals nv een babyfoon die storing kan veroorzaken.
Reputatie 1
Badge
Als je het nog niet hebt zou je kunnen kijken om alleen de 5Ghz band te gebruiken, deze band zit meestal niet zo vol als de 2,4.

Op de 2.4 band zitten ook een hoop andere divices zoals nv een babyfoon die storing kan veroorzaken.


Heb ik geprobeerd, maar helaas heb ik op deze band dezelfde problemen.
Hoi Jur,
KPN probeert wifi voor haar klanten beter en stabieler te maken. Er is er online een stappenplan:
https://www.kpn.com/internet/wifi/tuner.htm#/flow

Mijn advies is om deze eens (eventueel een paar keer ) te draaien als je merkt dat er problemen zijn. Het kan zijn dat de software er voor kiest om aanpassingen te doen in het modem maar het kan ook dat er besloten wordt om (gratis!) extra hardware op te sturen. Zogenaamde wifi versterker(s). Mocht dat de conclusie zijn moet je er wel rekening mee houden dat deze versterkers bedraad aangesloten dienen te worden.
Zeker de moeite van het proberen waard dus!
Hoi Jur, heb je iets aan mijn antwoord gehad? Voorlopig ga ik er van uit dat je een oplossing hebt gevonden. Mocht er nog wel een issue zijn, laat het mij weten!