Beantwoord

Draadloze verbindingsset

Ik wil vanaf mijn draadloze verbindingsset DVS200 de tv en een accespoint aansturen wat zijn dan de mogelijkheden om dit werkend te krijgen? Ik heb het met een switch geprobeerd maar dan heb ik wel tv maar geen wifi.
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 30 mei 2017, 14:16

Met een IGMP Snooping switch, zoals de GS105E los je het hoogstwaarschijnlijk op, maar WiFi over 802.11g zal sowieso niet super zijn en persoonlijk zou ik 20€ meer uitgeven voor dat Accesspoint van KPN. Die kan namelijk ook 5Ghz (met DFS en bandsteering) en dan zal WiFi waarschijnlijk niet meer de bottleneck zijn.

Als je getallen wilt zien zou ik speedtest doen via een apparaat direct op de DVS aansluiten, en via het accesspoint. Dan kan je namelijk zien of het AP een bottleneck is en welke snelheid die DVS kan halen.
Als die DVS een redelijke snelheid kan halen is dat KPN Accesspoint zeker het geld waard.

Wel zou je bijvoorbeeld bijvoorbeeld de TV via de switch op de DVS kunnen zetten met niets anders op de switch zodat je tot op zekere hoogte weet dat het probleem inderdaad door IGMP Snooping veroorzaakt wordt.

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Wat voor accesspoint? Wat voor switch? Kan je iets meer toelichten?

Als dat Accesspoint een ingebouwde switch heeft kan je die direct achter de DVS200 zetten, er van uitgaande dat dat Accesspoint IGMP Snooping doet.
Als dat Accesspoint geen switch heeft of geen IGMP Snooping dan wil je een switch er voor zetten die wel IGMP Snooping doet.
Accespoint is een al wat oudere Linksys Wireless-G Access Point. Switch is een d-link type weet ik zo niet maar ook al wat ouder.
Reputatie 7
Badge +30
Sowieso is Wireless-G ruk, maar het probleem wat jij nu ervaart is vermoedelijk dat je alle TV zenders over WiFi gooit waarschijnlijk, en dat is gewoon te veel data. Als je die TV Ontvanger los haalt moet WiFi werken, maar dat is niet wat het doel is natuurlijk.
Dit probleem doet zich voor omdat de switch (voor het accesspoint) geen IGMP Snooping doet. Daarom stuurt hij alle IGMP streams door naar alle aangesloten apparaten, en je accesspoint doet vermoedelijk hetzelfde.

Wat je ook kan proberen is een laptop of PC direct aansluiten op die switch en testen of die wel (traag) internet heeft.

Mag ik voorstellen om dat Accesspoint te vervangen door bijvoorbeeld een KPN WiFi Versterker. Zie ook dit bericht

Robin
Als ik beide los gebruik op de dvs200 dan werkt het idd maar ik wil zowel tv kijken als wifi gebruiken.
Los ik dat op met een IGMP snooping switch (goedkoper) of heb ik beter resultaat met de kpn wifi versterker
Reputatie 7
Badge +30
Met een IGMP Snooping switch, zoals de GS105E los je het hoogstwaarschijnlijk op, maar WiFi over 802.11g zal sowieso niet super zijn en persoonlijk zou ik 20€ meer uitgeven voor dat Accesspoint van KPN. Die kan namelijk ook 5Ghz (met DFS en bandsteering) en dan zal WiFi waarschijnlijk niet meer de bottleneck zijn.

Als je getallen wilt zien zou ik speedtest doen via een apparaat direct op de DVS aansluiten, en via het accesspoint. Dan kan je namelijk zien of het AP een bottleneck is en welke snelheid die DVS kan halen.
Als die DVS een redelijke snelheid kan halen is dat KPN Accesspoint zeker het geld waard.

Wel zou je bijvoorbeeld bijvoorbeeld de TV via de switch op de DVS kunnen zetten met niets anders op de switch zodat je tot op zekere hoogte weet dat het probleem inderdaad door IGMP Snooping veroorzaakt wordt.
Ik heb de tv alleen op de switch aangesloten en dat werkt prima als ik het accespoint er bij zet ziet mijn telefoon die wel met een sterk signaal alleen ontvang ik geen internet.
Jou vermoeden is denk ik goed het heeft te maken met IGMP snooping. Ik ga je advies opvolgen en het accespoint van KPN bestellen.

Heb je nog tips voor aansluiting ik zag dat het nl ook via de tv ontvanger kan maar weet niet of dat wenselijk is.
Reputatie 7
Badge +30
De WiFi "Versterker" kan je direct op de DVS aansluiten en de TV Ontvanger kan je vervolgens op de WiFi "Versterker" aansluiten. Dan handelt de WiFi Versterker netjes IGMP af en zorgt er voor dat dat alleen naar de TV Ontvanger gaat.
Bedankt voor je hulp ik ga de versterker bestellen.
Reputatie 7
Badge +23
Hoi Ricoh13, welkom op het forum! Ik zie dat je er samen met Robin al bent uitgekomen, wat fijn 🙂. Als je nog verdere vragen hebt stel die gerust en Robin heel erg bedankt voor je hulp!
Ik heb inmiddels de wifi versterker aangesloten maar ik blijf problemen houden.
Alleen internet werkt prima en alleen tv ook maar beide lukt niet dan stoort de tv heel erg is niet om naar te kijken. Heeft iemand een oplossing voor dit probleem. Ik heb nu niet zoveel aan die versterker van 50 euro helaas.
Reputatie 7
Download eens de devolo Cockpit en controleer of jouw devolo's voorzien zijn van de laatste firmware.
Meet ook eens de snelheid tussen de adapters. Wat is die snelheid?
Ze hebben de laatste software. Hij toont 3 adapters er zijn er 2 aangesloten.
Zoals ik het zie geeft hij vanaf de internet router 1x 47 Mbit en 1x 83 Mbit
Reputatie 7
Dat is best weinig als je je bedenkt dat er behoorlijk veel communicatiefouten kunnen optreden door interferentie op het lichtnet en daarmee de effectieve snelheid beduidend lager kan liggen.
Het protocol tussen de adapters is zo gemaakt dat deze zelfstandig communicatiefouten proberen op te lossen d.m.v. hertransmissies maar dat gaat ten koste van de snelheid.
Daar komt bij dat er maar twee adapters tegelijkertijd met elkaar kunnen babbelen. Bij drie adapters is de snelheid per definitie al gehalveerd.

Klopt het dat je drie adapters in jouw netwerk hebt opgenomen?
- Één bij de Experia Box en twee elders in de woning.
Heb je het probleem nog steeds als de derde (niet gebruikte?) adapter loskoppelt?
Is de snelheid van de verbinding naar de adapter met de KPN Wifi "versterker" 47Mbps of 83Mbps?
Zijn de adapters rechtstreeks op wandcontactdozen aangesloten en niet op verlengsnoeren?
Als je die adapter dichtbij de meterkast in een wandcontactdoos plaatst, welke snelheid meet je dan?
Ik heb 2 adapters 1 bij Experiabox en een in de veranda buiten. Ze zijn rechtstreeks aangesloten. Ik kan niet zien welke adapter bv in de veranda zit.
Reputatie 7
Maar je zegt dat er drie adapters getoond worden in de devolo Cockpit, wat is dan die derde adapter?
Kan je anders eens een screenshot plaatsen van de devolo Cockpit?
Reputatie 7
Badge +27
Ha Ricoh, ik ben ook benieuwd naar een antwoord op de vragen die wjb je stelt. Vanuit daar kunnen verder zoeken naar de oorzaak van het probleem.

Reageer