Beantwoord

Dream Router: heeft iemand hier al ervaring mee?

  • 23 November 2021
  • 9 reacties
  • 861 keer bekeken

Ubiquiti komt met een Unifi Dream Router, deze kan al besteld worden via Early Access. Bij de USG die ik nu heb draait KPN goed op, mede omdat ik IPTV heb kan ik niet naar de UDM, maar heeft iemand al ervaring met de Dream Router?

icon

Beste antwoord door wjb 26 November 2021, 08:34

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Hoi @DannyD88 . Ik heb geen idee.

Als dat soort users er zijn geef ik je meeste kans in een topic van @wjb :

Ik zou de vraag daar nog eens stellen. 

Reputatie 7

Ik ben bang dat ook de UDR niet zal gaan werken.

Ik heb het gevoel dat die UDR "gewoon" de UDM met WiFi6 is.

Reputatie 2
Badge

Volgens mij is het mogelijk om een UDR achter een experiabox v.xx te plaatsen.

In de experiabox stel je de optie DMZ in. Door in de UDR internet en IPTV op te splitsen in 2 vlan’s (bijv. 4 en 6), kan je de nodige switch poorten aansturen (tagged en untagged). Vervolgens kan je met een “managed switch” de betreffende netwerkpoort naar je TV(‘s) instellen. Internet en TV werken dan naar behoren.

Van de experiabox lopen 2 netwerkkabels naar de UDR. Let op dat je het IPTV vlan fysiek pas aansluit, als de switch poorten in de UDR ingesteld zijn. Doe je dit niet dan creëer je een conflict omdat zowel de experiabox en UDR als DHCP werken.

Zelf heb ik geen vaste telefonie van KPN. Maar dit zou volgens mij moeten werken. De telefoon data loopt via het vlan van internet. Voorheen was dit dacht ik ook opgesplitst.

Reputatie 7

Volgens mij is het mogelijk om een UDR achter een experiabox v.xx te plaatsen.

Klopt, dat kan met elke router die een RJ45 WAN poort heeft. Zie

 

Zelf heb ik geen vaste telefonie van KPN. Maar dit zou volgens mij moeten werken. De telefoon data loopt via het vlan van internet. Voorheen was dit dacht ik ook opgesplitst.

Nee, telefonie zal door de Experia/KPN Box worden afgewikkeld als je een eigen router achter de Experia/KPN Box plaatst. Bij gebruik van een V12 of eigen router loopt telefonie overigens gewoon via vlan 6 (Internet) en niet op een apart vlan.

Reputatie 2
Badge

We zijn eensgezind :grinning:

Beste,

Als ik het goed begrijp kan ik de UDR gewoon koppelen zonder dat ik functies mis van de UDR? Ik heb nu geen Experiabox aan het netwerk hangen maar de USG van Unifi die nu alles afwikkelt.  Ik heb dus al managed switches (overigens allemaal van Unifi) waar een aparte VLAN op is ingesteld voor de poorten die IPTV gebruiken.

Dan zou ik dus in principe dus geen probleem hebben als ik de USG vervang voor de UDR. Of zeggen jullie van hou de USG? 

Reputatie 7

Dan zou ik dus in principe dus geen probleem hebben als ik de USG vervang voor de UDR.

Dat gaat niet werken zolang de UDR geen IGMP proxy server heeft die geconfigureerd kan worden zodat deze aan de WAN zijde met vlan 4 gaat babbelen.

Ik zie dat ik niet duidelijk ben geweest, mijn excuus. Ik bedoelde als ik mijn USG vervang voor de combi Experiabox en de UDR dan zou ik geen problemen ondervinden?

Ik had ooit per ongeluk de experbox op DMZ gezet maar toen kreeg ik een mailtje van dat dit uitgezet moest worden. Maar dat levert dan geen problemen op?

Reputatie 7

Ik zie dat ik niet duidelijk ben geweest, mijn excuus. Ik bedoelde als ik mijn USG vervang voor de combi Experiabox en de UDR dan zou ik geen problemen ondervinden?

Ik had ooit per ongeluk de experbox op DMZ gezet maar toen kreeg ik een mailtje van dat dit uitgezet moest worden. Maar dat levert dan geen problemen op?

Dat kan zonder problemen zolang je maar zorgt dat die UDR geen services zoals SNMP aan de WAN zijde beschikbaar stelt. Dat was namelijk waarom je dat mailtje kreeg.