Beantwoord

DSM Synology NAS opnieuw installeren

  • 7 January 2022
  • 33 reacties
  • 830 keer bekeken

Hallo,

Ik heb mijn NAS gereset en wil hem nu opnieuw installeren. De DSM dus. De vorige keer heb ik dit laten doen maar nu wil ik dit zelf doen.

ik heb de NAS met een kabel rechtstreeks aan mijn laptop verbonden en hij vind hem wel. Echter met de installatie wizard kom ik bij foutcode 38. Hij geeft aan  dat ik poort 23 moet doorsturen naar Diskstation. Omdat ik mijn router in bridge modus gebruik moet ik dit poort doorsturen via mijn KPN Experia box 12 doen neem ik aan.

kan iemand mij hierbij helpen?

BVD Jacob 

icon

Beste antwoord door peter-keetfm 7 January 2022, 21:34

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

33 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Waarom de nas met een kabel direct aan je laptop? Dan zit er toch helemaal geen Experia meer tussen? Ik zou dat mannetje van de vorige keer weer vragen….

@JvdH1985

Het eerste is sluit de synology gewoon aan in je netwerk 

Gebruik ff Deze link

En installeer Synology Assistant

Nu kun je je synology opnieuw vinden en installeren

 

Reputatie 7
Badge +8

@JvdH1985 ,

Als je te werk gaat volgens de instructies van peter-keetfm, dan kan je je Diskstation weer benaderen.

Maar, alvorens de diskstation opnieuw te installeren, vergeet dan niet éérst een back-up van je data op de diskstation te maken. In het geval van een volledig nieuwe installatie, maakt de dsm een nieuw opslagvolume aan en worden de bestanden die op de schijven staan, gewist. 

Okay, thanks! Dus als ik mijn NAS “gewoon” in mijn netwerk hang dan moet ik hem ook kunnen vinden (ipv rechtstreeks aan mijn laptop). Maakt het ook nog uit of ik hem in een switch plug of moet hij rechtstreeks in 1 van de poorten op mijn KPN experia box.

Waarom de nas met een kabel direct aan je laptop? Dan zit er toch helemaal geen Experia meer tussen? Ik zou dat mannetje van de vorige keer weer vragen….

Dat is de gemakkelijke oplossing maar moet het zelf ook kunnen toch

Okay, thanks! Dus als ik mijn NAS “gewoon” in mijn netwerk hang dan moet ik hem ook kunnen vinden (ipv rechtstreeks aan mijn laptop). Maakt het ook nog uit of ik hem in een switch plug of moet hij rechtstreeks in 1 van de poorten op mijn KPN experia box.

achter een switch kan prima als de synology maar in het zelfde netwerk hangt als de betreffende pc / laptop

Reputatie 7
Badge +8

De diskstation op je laptop gaat niet werken. Die sluit je met een netwerkkabel aan de Experiabox, maar op een netwerkswitch kan ook. En dan vervolgens de instructies van peter-keetfm volgen. 

Reputatie 7
Badge +7

Waarom de nas met een kabel direct aan je laptop? Dan zit er toch helemaal geen Experia meer tussen? Ik zou dat mannetje van de vorige keer weer vragen….

Dat is de gemakkelijke oplossing maar moet het zelf ook kunnen toch

zie andere reacties, dat gaat niet werken.

Ik krijg het niet voor elkaar. Synology Assistent vind hem nu wel. En status is “niet geïnstalleerd” wat ook de bedoeling is want ik heb hem helemaal gereset. En nu moet ik dus via de installatie wizard DSM erop weer opzetten maar daar krijg ik dus de melding tijdens installatie. 

 

Reputatie 7
Badge +7

google is dan je beste vriend: Ik heb de foutmelding "Geen harde schijf gevonden" of foutcode 38 ontvangen tijdens de installatie van DSM. Wat kan ik doen? - Synology Kenniscentrum

 

Teveel bad sectors op de hdd misschien? 

@JvdH1985 heb je dit gecontroleerd 

 

Ja dat ga ik even controleren. Voordat ik hem ging resetten gaf ie inderdaad al aan dat er fouten zaten op een schijf. Dus ga eerst even de schijven omwisselen op advies van de link die @emielstroeve stuurde. Ik heb er 2 schijven in. 1 als mirror schijf. Maar ga de opslag niet meer gebruiken dus heb ik ook niet meer nodig. Wil de nas puur als VPN server gaan gebruiken.

Schijven met fouten er uit halen en niet meer  gebruiken 

bad sectors wil je niet op een schijf 

Mijn advies met nieuwe schijven beginnen 

Ik zelf gebruik wd red plus 3x in een ds1520+

 

 

Snap ik, maar er is 1 schijf met fouten dus als ik die eruit haal en de goeie gebruik dan is het goed toch.

Snap ik, maar er is 1 schijf met fouten dus als ik die eruit haal en de goeie gebruik dan is het goed toch.

Ja dat moet werken als die schijf geen bad sectors heeft

Tip

Wat betreft vpn je kunt bij kpn ook een fritzbox gebruiken en hier een vpn tunnel op gebruiken

 

Dat is een goeie tip. Dan heb ik mijn NAS helemaal niet meer nodig. Dus op een fritzbox kan ik wel een vpn server draaien want ik had gelezen dat dat op mijn huidige experia box niet kan. Ik weet niet of het wat uitmaakt maar ik heb mijn netwerk zo ingesteld dat de experia box geen WiFi uitzend. Ik maak gebruik van een externe router dat mijn hoofd WiFi router(in Bridge modus) is en een tweede router gebruik ik als mesh point(Ethernet Backhaul). Dat werkt perfect. Maar als ik mijn experia box vervang door een fritzbox kan ik alles dan nog steeds op de huidige manier gebruiken? En alsnog een vpn server op de fritzbox zetten om op afstand een vpn verbinding met mijn thuis netwerk maken?  

Ik heb alles gedaan wat in deze link staat. Schijven omgewisseld, 1 schijf er uitgehaald toen weer geprobeerd. zelfde foutcode. toen de andere schijf erin gedaan. niks mocht baten helaas. de derde optie, de schijven in een windows computer doen gaat niet. 

Reputatie 7
Badge +7

dan zullen ze beide bad sectors hebben???!!

Afschrijven dus…

@JvdH1985 kun je geen vpn op jouw 2e router draaien dan?

Ik heb hier een fritzbox daar zit huis telefoon en itv van kpn op

Mijn 2e router is een netgear r9000

Daar draai ik de vpn server op

Deze router regeld alle internet

Als je de fritzbox wil gaan gebruiken en de vpn daar op kun je beter de 2e router weg doen

Wat betreft de synology

Welk type is dit? 

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb alles gedaan wat in deze link staat. Schijven omgewisseld, 1 schijf er uitgehaald toen weer geprobeerd. zelfde foutcode. toen de andere schijf erin gedaan. niks mocht baten helaas. de derde optie, de schijven in een windows computer doen gaat niet. 

Je zet dat ding toch wel ff uit als je de schijven wisselt?

Ik heb alles gedaan wat in deze link staat. Schijven omgewisseld, 1 schijf er uitgehaald toen weer geprobeerd. zelfde foutcode. toen de andere schijf erin gedaan. niks mocht baten helaas. de derde optie, de schijven in een windows computer doen gaat niet. 

Je zet dat ding toch wel ff uit als je de schijven wisselt?

Ja dat doe ik nog net wel 😄 niks werkt. Ik denk dat beide schijven gewoon bad sectors hebben

@JvdH1985 kun je geen vpn op jouw 2e router draaien dan?

Ik heb hier een fritzbox daar zit huis telefoon en itv van kpn op

Mijn 2e router is een netgear r9000

Daar draai ik de vpn server op

Deze router regeld alle internet

Als je de fritzbox wil gaan gebruiken en de vpn daar op kun je beter de 2e router weg doen

Wat betreft de synology

Welk type is dit? 

Nee ik kan geen vpn op mijn 2e router zetten. Dat is een Amplify HD Router. Daar heb ik 2 van waarvan ik de 2e als meshpoint gebruik. Maar op deze routers kan geen vpn. Als ik fritzbox neem en daar de vpn op zet dan kan ik met de fritzbox alle internet regelen toch. Mijn amplify router staat nu in bridge modus dus daar kan ik sowieso niks mee regelen. Omdat deze in bridge modus staat moet alles geregeld worden met mijn experia box en dan straks eventueel fritzbox.

@JvdH1985 kun je geen vpn op jouw 2e router draaien dan?

Ik heb hier een fritzbox daar zit huis telefoon en itv van kpn op

Mijn 2e router is een netgear r9000

Daar draai ik de vpn server op

Deze router regeld alle internet

Als je de fritzbox wil gaan gebruiken en de vpn daar op kun je beter de 2e router weg doen

Wat betreft de synology

Welk type is dit? 

Nee ik kan geen vpn op mijn 2e router zetten. Dat is een Amplify HD Router. Daar heb ik 2 van waarvan ik de 2e als meshpoint gebruik. Maar op deze routers kan geen vpn. Als ik fritzbox neem en daar de vpn op zet dan kan ik met de fritzbox alle internet regelen toch. Mijn amplify router staat nu in bridge modus dus daar kan ik sowieso niks mee regelen. Omdat deze in bridge modus staat moet alles geregeld worden met mijn experia box en dan straks eventueel fritzbox.

Synology is trouwens een DS212j met 2 schijven (samung) van 2 tb 

Dan zal ik alles via de fritzbox laten lopen 

Als je de Amplify HD Router als access point modus kan in stellen kun je dat ook doen

Je kunt ook even een nieuwe schijf bestellen

Zijn niet zo duur 500gb of 1tb bijvoorbeeld