Beantwoord

DVS1200 icm Experiabox V10a, NAT-table probleem

  • 23 June 2019
  • 4 reacties
  • 406 keer bekeken

Reputatie 1
Nadat de DVS650 mij al meerdere keren een "vastgelopen" Experiabox V10a opleverden (grote aantallen DHCP-verzoeken, waardoor andere apparaten geen DHCP toegewezen konden krijgen), kocht ik vandaag een setje DVS1200.

Blij de 650's vervangen, alles opnieuw (koud) opgestart en - in eerste instantie - blij: alles leek het te doen.

Maar later op de avond bleek mijn NAS onbereikbaar. Na toch wel enige tijd zoeken en ontdekken, dat een deel van de NAS functies het wél deden, kwam ik tot de ontdekking dat nu in de NAT-portmapping niet alleen de eerste twee regels waren overschreven, nee, nu waren de eerste vijf regels overschreven. De 3 aanvullende regels verwezen naar de IP's van... jawel... de drie DVS 1200's.

Ik zou daar geen probleem mee hebben, ware het niet, dat het scherm van de Portmappings nog steeds jokt. Je zou er 32 moeten kunnen invullen, dat kan je ook. Maar nog steeds is het toch al vanaf vorig jaar bekende probleem, dat alleen de eerste 10 regels worden verwerkt, NIET opgelost.

Met 8 vrije regels kon ik het allemaal nog net redden. Met nog maar 5 kom ik er echt niet.

Wat nu: ik betaalde dus meer dan € 100 voor - een eerder advies van jullie - het vervangen van mijn DVS'sen en blijk nu met een nog groter probleem te zitten.

Uiteraard plaatste ik de 650's weer terug en kon - gelukkig bewaar ik wel 's wat - de Portmappings weer handmatig herstellen, alleen blijkt dat ineens ook niet meer te werken, want de regels 3, 4 en 5 worden nu steeds van een ander lokaal IP-adres voorzien (van één van de settopboxen). Ik ga nu echt slecht slapen...

Het wordt dus nu de grote vraag: wordt dit nog wat met de V10a of moet ik nu toch weer naar de winkel om een V10 op te halen? Wanneer is de update te verwachten?

Mvg,
Ulco
icon

Beste antwoord door Marina_ 25 June 2019, 09:49

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 1
Aanvullend: nadat ik vanmorgen ook alle devolo's uit het netwerk heb genomen en de portmappings weer gecorrigeerd, heb ik één settopbox bekabeld aangesloten. Wat blijkt? Zodra ik de settopbox aanzet en de TV aanzet worden alsnog weer de bovenste 5 regels in de tabel overschreven. Dit is niet acceptabel meer...

Blijkbaar zal ik nu de router geheel terug moeten zetten naar fabrieksinstellingen en ook dan nog weet ik niet of het probleem dan vooreerst is opgelost.

Het eenmalig aankoppelen van de DVS 1200 heeft ergens iets gewijzigd, waardoor de router cq. de settopbox nu mijn privé-netwerk "vernagelen". Ondertussen weten we al maaaaaaanden dat de portmapping-tabel na de 10-entry niets uitvoert, worden voor van alles updates beloofd (bijv. ook FON), maar komt er he-le-maal niets van terecht. Het begint zwaar op prutswerk te lijken.

Ik ben hier - om eerlijk te zijn - diep teleurgesteld over, zo niet erg boos. Terwijl ik vanaf begin erg positief heb gestaan en behulpzaam heb willen zijn bij het goed krijgen van de experiabox V10A begint het nu op een dermate technische soap te lijken, dat ik geloof ik maar weer 's naar de winkel moet, cq naar de hoofddirectie van KPN met een klacht.

Dit lijkt toch nergens op?

Ulco
Reputatie 1
Aanvulling 2: als ik een factory reset uitvoer, verwacht ik een "schone" router nadien. Wachtwoord blijkt gereset, maar SSID en wifi-wachtwoord, alle instellingen betreffet guest-accounts, UPNP etc. blijken ongewijzigd... foei!!!

De Nattable lijkt gereset, maar wordt gemakshalve al maar weer gevuld met 5 regels... terwijl de router geheel losgekoppeld was van mijn interne netwerk... FOEI!!!

Nadat ik de Nattable handmatig wiste en vulde, met twee dummy regels aan het begin, cf oorspronkelijke settings, bleek de router toch te weten dan de tweede regel niet naar hetzelfde IP-adres mag verwijzen als de eerste en wijzigde die zelfstandig naar een zelfgekozen IP-adres... eigenlijk ook weer foei, want - als gezegd: er waren geen settopboxen aangesloten.

Kortom... nu heb ik wel weer mijn interne netwerk en NAS goed draaien, alleen kan ik niet TV kijken, want... als ik een settopbox aansluit en de TV aanzet worden de eerste 5 regels weer overschreven, en valt een deel van mijn NAS weer buiten beeld.

Ik hoop morgenochtend van een gedegen KPN-oplossing te mogen horen, want wat hier gebeurt is te benoemen als .... ach laat maar.

Ulco
Reputatie 1
Aanvulling 3: Je zou kunnen stellen: "ik heb het opgegeven". Na overleg met de lokale KPN-winkel is de V10A omgeruild voor een V10... en (tot nu toe) wat een zegen.

Ook daar worden 5 nat-portmappings opgevoerd ivm settopboxen en DVS'en, alleen kan je nog meer dan voldoende poorten anders toewijzen. Alles werkt weer.

Aan KPN: ik heb met plezier meegewerkt en mee willen werken aan het oplossen van de problemen met de V10A, De mensen die ik gesproken heb of me gemaild heb waren alle van goede wille, gezellig en vriendelijk.

Alleen, geacht KPN, jullie hadden deze V10A NOOIT uit mogen geven in de huidige staat. Om niet te stellen, dat het jullie zou sieren om deze routers allemaal (net zo automatisch) om te wisselen naar de V10.

Wat mij betreft mag deze vraag als beantwoord worden gezien.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @ufovolvo, Welkom op het forum! Sinds het gebruik van de V10A kon je geen gebruik meer maken van je NAS. Je hebt heel wat geprobeerd lees ik in je 3 aanvullingen en uiteindelijk bleek een nieuw modem de oplossing. Het blijft een raadsel rondom de V10A. Bij de ene klant werkt het wel en bij de ander niet. Tot nu toe hebben wij geen verklaring voor hoe dit zit, maar hopelijk kunnen we dit t.z.t. wel toelichten. Mocht je verder nog vragen hebben, laat het vooral weten!

Reageer