Beantwoord

Een extra tv werkend krijgen met vlan

  • 29 December 2019
  • 7 reacties
  • 2736 keer bekeken

Hallo,

Wij hebben hier een goed werkend netwerk draaien, gebaseerd op een USG achter de Experiabox V10A. De ingestelde configuratie is tot stand gekomen mede dankzij dit forum! https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983

Sinds kort is er een tv (4) bijgekomen op onze zolder. Normaal gesproken geen probleem, zolang de tv ontvangers maar rechtstreeks op de EB zitten zoals het geval is bij de andere tv ontvangers. Maar helaas heb ik geen mogelijkheid om een extra kabel voor TV-4 door te trekken naar zolder. (Zie tekening > Optie 1).
De enige kabel welke rechtstreeks naar zolder gaat is die van de SW-1 naar SW-4 waar o.a. 2 AP's aan hangen.

 

 

Zoekend naar een oplossing kwam ik dit topic tegen:
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/interactieve-tv-deels-experia-v10-deels-achter-ubiquiti-usg-479898.

Deze configuratie lijkt veel op die van mij.

Hierin wordt beschreven dat er nog mogelijkheden zijn om het via een vlan op te lossen!

Volgens mij is dat de Optie 2 welke op de tekening staat getekend.
Dus kabel van EB > SW-1
bestaande verbinding SW-1 > SW-4
kabel van SW-4 naar TV-4
En dan het inrichten van de poorten!

De aanwezige switchen zijn (easy) managed.

Maar aangezien ik totaal geen kaas heb gegeten van portforwarding en vlans instellen en alles wat daarbij komt, leg ik dan ook dit probleem hier even neer. Ik probeer het te snappen en bekijk dan ook veel info hierover maar ik krijg dit niet echt in mijn koppie! Hoe ik de switchen moet benaderen lukt me nog wel.

Hulp gevraagd dus van de mensen die het mij eenvoudig kunnen uitleggen hoe het werkend te krijgen..
Bedankt alvast..

 

 

icon

Beste antwoord door Kerstbal 30 December 2019, 14:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Met port forwarden heb je hier niets te maken. Maar wel met vlans. En ja, dat is best pittig als je zo ff binnen komt wandelen. Sw-4 is een Netgear switch? En sw-1? Want hij moet wel IGMP snooping hebben.

Ahh, duidelijk:

SW-1 = UniFi US-8-150W

SW-4 = TP-LINK TL-SG105E

Na even een halve dag stoeien met de instellingen goed zetten en de kabels verwisselen heb ik het toch werkend gekregen!! :muscle_tone1:
In eerste instantie zat ik een beetje in de maag met de instellingen veranderen in de UNIFI Switch, maar na de bovengenoemde topics goed door te lezen en kijken naar de afbeeldingen, heb ik de SW-1 overgeslagen en de kabel van de EB op SW-2 geplaatst. De SW-2 en SW-4 zijn van TPlink dus gelijk aan elkaar vwb de interface.

Daarna de volgende instelling gemaakt:

Kabel LAN poort EB naar SW-2 op poort 3 

> met aangemaakte VLAN 2 met poort 1 Tagged en poort 3 Untagged
> bestaande VLAN 1 alle poorten Untagged
> Pvid setting poort 3 op 2
> IGMP Snooping op Enable

Dan SW-2 poort 1 naar SW-4 poort 1

> met aangemaakte VLAN 2 met poort 1 Tagged en poort 2 Untagged
> bestaande VLAN 1 alle poorten Untagged behalve poort 2
> Pvid setting poort 2 op 2
> IGMP Snooping op Enable

Dan kabel poort 2 naar TV-4, rebooten van de ontvanger en waarachtig, het werkt!!

Afbeeldingen bijgevoegd, mss kan ik ook een ander blij maken…!

 

 


 

 

 

Reputatie 7
Badge +25

Heel tof dat je het is gelukt, maar minstens net zo fijn dat je het hier nog even hebt gedeeld hoe je het voor elkaar hebt gekregen @Kerstbal!

Badge

Hoi @Kerstbal,
 

We zijn 11 maanden verder maar ik heb een aansluitende vraag gezien ik naar een vergelijkbare situatie ga. Kan ik uit jouw verhaal opmaken dat jij het netwerk in verschillende VLAN's hebt onderverdeeld met behulp van alleen een managed switch?
Ik kan met driftig googlen er maar niet achter komen of dat werkt of dat ik een extra router met VLAN functie moet aanschaffen die tussen de EP en de switches gaat.

Hoi stevvh,

Ik zal het nog ff nakijken hoe ik de configuratie hier heb maar een extra router ben je niet nodig.
(Vergeet SW3 op de tekening bovenin dit topic, die heb ik niet meer.) 

  • Vanaf EB een kabel naar SW2  
  • op SW2 zit SW4 en nog een SW5 (staat niet op tekening)
  • Zowel op SW2 als SW4 en SW5 zitten tv ontvangers.
  • nu ga je alle poorten welke je gaat gebruiken voor je tv's inrichten met vlans dus de poorten taggen en untaggen. Zie bv onderstaand voorbeeld:

Mijn EB zit op SW2 poort 3 en een tv op poort 12. Op poort 1 en 16 zitten de andere switches die je ook weer gaat inrichten met tagged en untagged poorten….enz enz. 

 

Badge

@Kerstbal, bedankt voor je reactie. Dit voegt mooi wat toe aan de wijsheden die ik afgelopen 2 dagen heb opgedaan via het Tweakersforum. Dank!