Vraag

Eigen cloud

• 6 februari 2017
  • 9 reacties
  • 241 keer bekeken

Reputatie 1
Ik ben aan het overstappen naar KPN en binnenkort ontvang ik mijn spullen en wordt alles aangesloten door de monteur. Nu zou ik daarna iets willen en ik vroeg me af of zoiets mogelijk is binnen de middelen van KPN. Ik wil nl graag thuis een soort van eigen cloud bouwen met een externe harde schijf oid die ik van buiten af kan bereiken.

Is zoiets mogelijk met het modem van KPN? Heb ik daarvoor een extra router nodig? En hoe zit het met de instellingen?

Is er iemand die mij kort/simpel kan uitleggen wat ik het beste kan doen?

Thnx!

9 reacties

Reputatie 1
Badge +1
Hoi Josima,

Het is mogelijk om een NAS (Network Attached Storage) aan te schaffen en deze aan de Experia Box te hangen.
Met de juiste instellingen kun je deze van binnen je thuisnetwerk en van buitenaf benaderen.
Reputatie 1
Hoi,

Bedankt voor je bericht. En deze instellingen zijn per apparaat en hoe ik het wil gaan gebruiken verschillen of is er een soort "standaard" instelling? En waar vindt ik die dan?
Reputatie 1
Badge +1
De instellingen zijn afhankelijk van het apparaat wat je aansluit op de Experia Box.
Er zijn verschillende merken en typen NAS systemen.
Het ene apparaat heeft meer of andere mogelijkheden dan het andere.
Daarnaast kun je denken aan 1 schijf of meerdere schijven en hoe je de verdeling maakt tussen meerdere schijven. Dat het bijvoorbeeld gezien moet worden als 1 grote schijf of als 1 schijf en de tweede als back-up.

Het is net wat je wilt.
De meeste, huidige apparaten van de grotere merken kun je eenvoudig installeren en van binnen en buitenaf benaderen.
Reputatie 1
Thnx. Heb jij daarin favorieten apparaten? Kan ik ze eens gaan vergelijken....
Reputatie 7
Ik gebruik zelf een NAS van Synology en daar ben ik uitermate tevreden over.
Ik kan je deze dan ook van harte aanbevelen.
De NAS doet ook dienst als centrale backup voorziening van al onze PC's en laptops en alleen in die hoedanigheid heeft hij de (behoorlijke) aanschafkosten al dubbel en dwars terug verdiend.
Reputatie 7
Badge +30
Als je graag een goede gebruikservaring wilt moet je zeker voor Synology gaan. Daarnaast heb je ook QNAP als een van de bekende "nas-merken". Als je wat ervarener bent kan je eventueel zelf een NAS bouwen maar daar komt, afhankelijk van je wensen, best wat bij kijken.
Reputatie 1
Badge +1
Ik heb zelf een Synology 216 Play. Deze is eenvoudig beheerbaar, stabiel en stil.
Dit is een NAS met de mogelijkheid voor 2 schijven waarbij je verschillende mogelijkheden hebt om de schijven te 'verdelen'.
Bevalt mij erg goed. Is niet heel goedkoop, maar wel een apparaat waar je mee uit de voeten kunt.
Reputatie 1
Ik begrijp eruit dat Synology iig een goeie keuze zou zijn. Ik ga ze eens vergelijken. Bedankt!
Reputatie 1
Badge +1
Synology wordt inderdaad vaak gebruikt.
Je kunt het best even op een rijtje zetten wat je wensen zijn en daarna kijken wat je daarvoor nodig hebt.
Vervolgens kun je denk ik wel een goed vergelijk maken van de apparaten die overblijven.

Als je een apparaat koopt waar geen schijven bijgeleverd worden is een vergelijking van wat je wilt en nodig hebt ook handig om te doen. De ene schijf is beter toegespitst op je wensen dan de ander.

Reageer