Beantwoord

Eigen modem aanpassen naar KPN binnen 5 dagen

  • 1 April 2021
  • 82 reacties
  • 2817 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

82 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Is de overzetting verder helemaal goed gegaan voor jou?

​De overzetting is verder helemaal goed verlopen. Wel met de opmerkingen in het achterhoofd die ik reeds had beschreven in mijn eerdere reactie vorige week m.b.t. VOIP en de eigen extra systeem aanpassingen m.b.t. gebruik NL domein op het nieuwe WAN IP-adres.

Maar dat is te verwachten met dit soort “eigen” apparatuur en aanvullende services.

Alle opties die ik eerder gebruikte, werken nu ook gewoon.
(VPN connectie en achterliggende file services op mijn NAS e.d.).
Speedtesten zijn verder ook hetzelfde.

Hoe stabiel het een en ander werkt, toevallig twee dagen geleden een voortdurende "ping” test gedaan, die ik toevallig ruim een half jaar terug ook uitvoerde. Vergelijk de resultaten.
(Zie 2e reactie van het onderwerp): https://community.synology.com/enu/forum/2/post/146845

 

Of ik nu een van de Experia Boxen aansluit, of mijn eigen router modellen.
Heb overal een normaal goed werkende connectie mee.

Nog wel een extra aanmerking die voor gebruikers in het algemeen mogelijk kan meespelen.
Merkte 1-2 dagen terug kleine haperingen bij terugkijken van TV-programma's op BBC First.
Via het menu van de TV-ontvanger heb ik de firmware toen helemaal opnieuw laten inladen.
(Keuzemenu om alle persoonlijke instellingen te behouden).  Daarmee was het probleem opgelost.

Reputatie 7

De resultaten van de pingtest zijn mooi, daar zit weinig verschil in zo te zien :slight_smile: Mochten anderen na de migratie ook merken dat het terugkijken van progarmmas hapert zal jouw tip hen mogelijk ook kunnen helpen. 

Reputatie 7
Badge +10

De resultaten van de pingtest zijn mooi, daar zit weinig verschil in zo te zien :slight_smile:

Dat “weinige” verschil in de grafische weergave is gelegen in de afmetingen van het menu.
Die kan ik naar believen naar een andere afmeting trekken met andere hoogte/breedte verhoudingen. De schaalverdeling veranderd dan mee in die andere verhouding. Dat kan enigszins verwarrend zijn.

Bij die twee testen (met half jaar verschil) hebben die menuschermen net een verschillende afmeting.
Binnen die verhoudingen en schaalverdeling is de weergave correct + gemeten waarden = 4 ms  :relaxed:

Hier nog eens een test met hetgeen ik bedoel.

Menu helemaal opgetrokken in hoogte:

 

Dezelfde uitkomsten (test is beëindigd) maar dan het menu op minimale hoogte getrokken:



Maar de stabiliteit is toch beduidend anders dan het voorbeeld van de betreffende persoon in een heel ander land/regio en diens internetverbinding.  :astonished:  :sunglasses:   :laughing:


Ondanks alle kritiek die er vaak is op KPN (meer te maken met de organisatie), lijken we in Nederland toch wel in een bevoorrechte positie te zitten als het op techniek en stabiliteit van internet aankomt.

Reputatie 7

Ondanks alle kritiek die er vaak is op KPN (meer te maken met de organisatie), lijken we in Nederland toch wel in een bevoorrechte positie te zitten als het  op techniek en stabiliteit van internet aankomt.

De vraag is helemaal of die verschillen aan het netwerk van KPN toegewezen kunnen worden of dat het netwerk richting de server van Google roet in het eten gooit. Die pinglrequests worden immers naar hele verschillende IP adressen gestuurd.

 

Reputatie 7
Badge +10

De vraag is helemaal of die verschillen aan het netwerk van KPN toegewezen kunnen worden...

Een beetje verwarrend. Enerzijds heb ik het inderdaad wel over KPN.
Aan de andere kant over de internetstructuur in Nederland in zijn algemeenheid.
( in Nederland toch wel in een bevoorrechte positie…. ).

Toch is een aanzienlijk deel ervan toch ook weer door “KPN” aangelegd. De rest is afhankelijk van andere partijen. Het zal met elkaar moeten samenwerken. Dat lijkt hier in ieder geval over zijn algemeenheid dan toch goed geregeld te zijn “in Nederland”. Anders kun je niet aan die strakke waarden komen waar ik naar refereer.

In het bericht op het Engelstalige forum (2e bericht) heb ik het mogelijk duidelijker omschreven:

Stability may depend also to your general network system used by your ISP,
and backend systems used in your region / country in general.

Reputatie 7

Een beetje verwarrend. Enerzijds heb ik het inderdaad wel over KPN.
Aan de andere kant over de internetstructuur in Nederland in zijn algemeenheid.
( in Nederland toch wel in een bevoorrechte positie ).

Toch is een aanzienlijk deel ervan toch ook weer door “KPN” aangelegd. De rest is afhankelijk van andere partijen. Het zal met elkaar moeten samenwerken. Dat lijkt hier in ieder geval over zijn algemeenheid dan toch goed geregeld te zijn “in Nederland”. Anders kun je niet aan die strakke waarden komen waar ik naar refereer.

In het bericht op het Engelstalige forum heb ik het mogelijk duidelijker omschreven:

Stability may depend also to your general network system used by your ISP,
and backend systems used in your region / country in general.

Het is in Nederland zeer zeker goed geregeld, maar mijns inziens speelt KPN maar een reletief kleine rol in dat geheel. De Internet backbone en datacentra zijn niet in handen van KPN terwijl die wel een zeer grote impact hebben op de performance van het netwerk als geheel. 

Ik denk dus niet dat we KPN daarvoor te veel "de hemel in moeten prijzen".

Reputatie 7
Badge +10

Dat de hemel in prijzen doe ik echt niet. Overigens ook KPN is wel degelijk actief op data center gebied. Of men daarin dan actief blijft is weer iets anders. (In een wereld van snelle overnames kan het zo weer verkeren).

https://www.computable.nl/artikel/nieuws/datacenters/5830578/250449/kpn-zet-datacenters-colocatie-in-dochterbedrijf.html

https://www.overons.kpn/nl/nieuws/2017/colocation-datacenters-kpn-verder-onder-nieuwe-naam-nldc

https://www.overons.kpn/nl/nieuws/2019/kpn-verkoopt-nldc-aan-dws

Na de transactie blijft KPN haar kerndiensten op het gebied van ICT leveren (waaronder beveiliging-, werkplek-, cloud-telefonie-, hybride cloud-oplossingen)
vanuit haar eigen en de NLDC-datacenters in Nederland.

(Dat zal naar ik denk specifiek op zakelijke dienstverlening betrekking hebben ?)