Beantwoord

Eigen modem aanpassen naar KPN binnen 5 dagen

  • 1 April 2021
  • 82 reacties
  • 2817 keer bekeken

Reputatie 2

Kreeg deze mail vandaag, ik mis hier een datum, wat betekent het voor de FritzBox bezitters, moeten deze de modem per direct op het kpn profiel instellen, of volgt er nog een latere mail. ??

 

Onderstaande tekst is uit de mail.

 

We hebben geprobeerd uw modem (Experia Box) te updaten. Maar dat is helaas nog niet gelukt. Dit komt waarschijnlijk doordat uw modem uitstond of geen goede verbinding had. Of omdat u een eigen modem gebruikt. Lees hieronder wat u moet doen om verbonden te blijven met ons netwerk.

Zet uw Experia Box aan
Of start deze een keer opnieuw op. Dan krijgt uw modem alsnog de update. Na maximaal 5 minuten is de update klaar en branden de lampjes ‘Power’, ‘Services’ en ‘Internet’ weer. Doet u dit niet binnen 5 dagen? Dan valt uw verbinding weg. 

Zo herstart u uw modem

Gebruikt u een eigen modem?
Pas dan binnen 5 dagen de instellingen van uw eigen modem aan. Op onze website vindt u het stappenplan en de instellingen die u moet invoeren in uw modem. Doet u dit niet op tijd? Dan valt uw verbinding weg. Sluit ook tijdelijk uw KPN modem (Experia Box) aan, zodat die de nieuwste update krijgt. Dat is belangrijk omdat we u alleen met een goed werkende Experia Box kunnen helpen bij eventuele storingen. 

icon

Beste antwoord door Jasper van KPN 2 April 2021, 19:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

82 reacties

Reputatie 7
Badge +24

U bent oud Telfort klant? Dan denk ik inderdaad dat u de frisse box op KPN profiel moet zetten ja...

Reputatie 2

U bent oud Telfort klant? Dan denk ik inderdaad dat u de frisse box op KPN profiel moet zetten ja...

IK lees 5 dagen in de mail, vandaar de vraag,

Dus wachten tot het internet ophoud en dan omzetten, of met onmiddellijke ingang.

Het Telfort internet gaat uit. KPN zet klanten van afstand op het KPN internet. Maar dat kan alleen indien er een Experiabox is aangesloten.

Voor alle andere, w.o. Fritzbox, geldt dat je dit zelf moet doen.

Zie kpn.com/eigenmodem.

Binnen 5 dagen lijkt me duidelijk. De mail is verstuurd op 1 april. 5 dagen later is 6 april. N.m.m. gaat het Telfort profiel bij u dan per 7 april uit.

Reputatie 2

Het Telfort internet gaat uit. KPN zet klanten van afstand op het KPN internet. Maar dat kan alleen indien er een Experiabox is aangesloten.

Voor alle andere, w.o. Fritzbox, geldt dat je dit zelf moet doen.

Zie kpn.com/eigenmodem.

Binnen 5 dagen lijkt me duidelijk. De mail is verstuurd op 1 april. 5 dagen later is 6 april. N.m.m. gaat het Telfort profiel bij u dan per 7 april uit.

Kan ik allemaal inkomen deze beweringen, was ook aan gegeven, maar had toch graag een datum gezien….

Reputatie 7

...maar had toch graag een datum gezien….

Een datum is natuurlijk cruciaal in dit geheel.

Reputatie 2

...maar had toch graag een datum gezien….

Een datum is natuurlijk cruciaal in dit geheel.

In mijn geval wel, is voor iedereen anders natuurlijk……...

Reputatie 7

Hoi @A de Zeeuw, we hebben elkaar ook wel eens gesproken op het Telfort forum :slight_smile: Wat Peter zegt klopt inderdaad; in eerste instantie zijn de Telfort abonnementen administratief overgezet naar KPN en we zijn nu bezig om in batches de technische omzetting ook te doen. Het grote verschil is dat Telfort gebruik maak(te) van VLAN 34 voor internet, en bij KPN gebruiken we hier VLAN 6 voor. Daarvoor moet een aanpassing worden gedaan in de instellingen. In de FRITZ!Box (als deze firmware 7.13 of hoger heeft) is een KPN profiel beschikbaar, waarmee de juiste instellingen automatisch al voor je ingesteld worden. Als je het bericht hebt gekregen dat je het ‘binnen 5 dagen’ kunt wijzigen kan je dat al doen, ik heb de wijziging in het systeem nagekeken en die geeft aan te wachten op de nieuwe gegevens in het modem om op het KPN netwerk aan te kunnen melden.

In het bericht dat je hebt gekregen wordt de Experia Box ook genoemd, met de tip om die ook aan te sluiten zodat die de nieuwe instellingen over kan nemen. Als je dit doet, doe dat wel binnen 2 weken nadat de omzetting klaar is. Binnen die tijd zal de Experia Box zich automatisch aanpassen naar de KPN instellingen, daarna zal die Experia Box geen nieuwe firmware meer op kunnen halen.

 

Admin: Een eigen modem? Hier lees je alles over hoe dat werkt bij KPN.

Reputatie 2

Hoi @A de Zeeuw, we hebben elkaar ook wel eens gesproken op het Telfort forum :slight_smile: Wat Peter zegt klopt inderdaad; in eerste instantie zijn de Telfort abonnementen administratief overgezet naar KPN en we zijn nu bezig om in batches de technische omzetting ook te doen. Het grote verschil is dat Telfort gebruik maak(te) van VLAN 34 voor internet, en bij KPN gebruiken we hier VLAN 6 voor. Daarvoor moet een aanpassing worden gedaan in de instellingen. In de FRITZ!Box (als deze firmware 7.13 of hoger heeft) is een KPN profiel beschikbaar, waarmee de juiste instellingen automatisch al voor je ingesteld worden. Als je het bericht hebt gekregen dat je het ‘binnen 5 dagen’ kunt wijzigen kan je dat al doen, ik heb de wijziging in het systeem nagekeken en die geeft aan te wachten op de nieuwe gegevens in het modem om op het KPN netwerk aan te kunnen melden.

In het bericht dat je hebt gekregen wordt de Experia Box ook genoemd, met de tip om die ook aan te sluiten zodat die de nieuwe instellingen over kan nemen. Als je dit doet, doe dat wel binnen 2 weken nadat de omzetting klaar is. Binnen die tijd zal de Experia Box zich automatisch aanpassen naar de KPN instellingen, daarna zal die Experia Box geen nieuwe firmware op kunnen halen.

@Jasper Ik ga zondag even de experiabox er aan hangen, het gaat hier over een webserver die online moet blijven en een aantal netwerken die ik online beheer, zit niet graag langere tijd zonder internet.

Had al wel reeds een nieuw ip gekregen, neem aan dat dit onderdeel is van de omzetting.

Dank je voor het bericht.

Er is volgens mij gewoon een overgangsperiode. Gedurende die 5 dagen (na verzenddatum van de mail). Als je in die 5 dagen het aanpast heb je dan geen downtime. Behalve misschien eventjes tijdens aanpassen. Na die 5 dagen is er geen internet meer via vlan 34 maar alleen nog via vlan 6. Als je dan nog niet hebt aangepast heb je downtime.

Dat je de mail hebt betekent dat je het nu al aan kunt passen.

Bij een experiabox gaat het dus geheel vanzelf en merk je er bij gewoon internet gebruik niets van. Mogelijk dien je wel je webserver wat aan te passen.

Met een Fritz!box gaat het dus ook automatisch, wat Jasper aangeeft.

Reputatie 7

Je krijgt hierbij inderdaad een nieuw WAN IP-adres, dat klopt @A de Zeeuw. Ik snap dat je in dat geval online moet blijven, die server moet bereikbaar blijven. Het kan zijn dat je in de instellingen van de server het WAN IP-adres ook moet aanpassen, als je dat nog niet hebt gedaan. 

Als je de Experia Box aansluit zal die 's nachts ergens tussen 00.00 en 06.00 worden voorzien van de update, waarbij die enkele minuten offline zal zijn. Je kunt die het beste een nachtje aansluiten.

Reputatie 2

Je krijgt hierbij inderdaad een nieuw WAN IP-adres, dat klopt @A de Zeeuw. Ik snap dat je in dat geval online moet blijven, die server moet bereikbaar blijven. Het kan zijn dat je in de instellingen van de server het WAN IP-adres ook moet aanpassen, als je dat nog niet hebt gedaan. 

Als je de Experia Box aansluit zal die 's nachts ergens tussen 00.00 en 06.00 worden voorzien van de update, waarbij die enkele minuten offline zal zijn. Je kunt die het beste een nachtje aansluiten.

@Jasper Heb reeds de DNS aangepast bij mijn hoster, dat werkt meestal weer in 2 minuten, het gaat er in het algemeen even over dat de experiabox er in die 14 dagen tijd even aan moet hangen zo dat deze de nieuwe firmware kan krijgen, als je dat na die 14 dagen doet dan krijgt deze de nieuwe firmware dus niet meer en kan deze daarna ook mogelijk niet meer ontvangen begrijp ik uit jouw verhaal.

Reputatie 2

@PeterG De mogelijkheid de fritzbox om te zetten was er reeds al naar het kpn profiel vanaf firmware 7.13, heb er nu zelf 7.14 in gezet vanwege het brakke draadloze gedeelte in firmware 7.13, ik zal toch echt even de experia er aan moeten hangen wil ik ooit gebruik kunnen maken van de helpdesk bij de analyse van een of andere storing, ik wil eigenlijk het hele ding niet, ligt vanaf dag 1 al in de kast, ik hoop zelfs dat het ding nog werkt ???

Reputatie 7

@Jasper Heb reeds de DNS aangepast bij mijn hoster, dat werkt meestal weer in 2 minuten, het gaat er in het algemeen even over dat de experiabox er in die 14 dagen tijd even aan moet hangen zo dat deze de nieuwe firmware kan krijgen, als je dat na die 14 dagen doet dan krijgt deze de nieuwe firmware dus niet meer en kan deze daarna ook mogelijk niet meer ontvangen begrijp ik uit jouw verhaal.

Yes, dat klopt. Als de Experia Box na die periode wordt aangesloten zal die niet meer werken. De enige manier om dan een Experia Box werkend aan te sluiten is een nieuwe ontvangen, dat is altijd minimaal een dag later i.v.m. de levering, waardoor het gunstiger is om je huidige Experia Box aan te sluiten en die als back-up achter de hand te hebben.

Reputatie 7
Badge +10

Als de Experia Box na die periode wordt aangesloten zal die niet meer werken.
De enige manier om dan een Experia Box werkend aan te sluiten is een nieuwe ontvangen,…..

Dat zou ik vreemd vinden?

Er is namelijk een zogenaamde “monteurs” reset (door een van de moderatoren als zodanig benoemd), waarbij met een bepaalde toetscombinatie en reset tegelijkertijd, eerder al de juiste firmware werd binnengehaald, ongeacht of de Experia Box met een (oud) "Telfort” firmware was uitgerust of “KPN”.
Erna werd de correct behorende firmware binnengehaald van het geldende systeem.

Had je een "Telfort” firmware Experia Box, kon je die geschikt maken voor “KPN”, en andersom.

  • Experia Box V10    =  reset + "hersteltoets” tegelijkertijd
  • Experia Box V10A  =  reset + WPS knop tegelijkertijd
  • Experia Box V12    bij mij niet bekend, maar zou me niet verbazen
                                 als het ook  reset + WPS knop tegelijkertijd  is ??

Bij oudere modellen, nooit geprobeerd, maar daar zal achterliggend beslist wel iets van een vergelijkbare truc voor zijn bedacht?  (Anders is het wel een heel oneconomische wijze om apparatuur in te zetten).

Lijkt me niet dat die werkwijzen ineens beëindigd zouden zijn?

De KPN BOX 12 is nooit aan Telfort klanten uitgegeven geweest en is ook van na de volledige inlijving. Daar lijkt het me dus niet van toepassing, @Babylonia . :wink:

Reputatie 7
Badge +10

Bij Telfort inderdaad niet, maar weet niet of inmiddels via   Oxxio -  BudgetThuis  -  YouFone
daar ook een Experia Box V12 uitgeleverd zou kunnen worden (of "gaat” worden)??

Het internet via die providers maken allen van dezelfde “oude Telfort” netwerkstructuur gebruik.
(VLAN 34 voor internet - automatisch IP-adres via DHCP,  en VLAN 4 voor IPTV).
En die blijven waarschijnlijk ook niet eindeloos oudere Experia Box modellen voeren?

Ik ken iemand met BudgetThuis en die heeft de V10A.

Wel opvallend: in de menu's van ITV staat gewoon kpn compleet met logo. (Sinds eergisteren snap ik dus waarom abonnee's van BT bij kpn aankloppen voor ITV en niet bij hun eigen provider)

Reputatie 7
Badge +10

Heb van gebruikers van de andere genoemde  providers gelijksoortige berichten gelezen. Vandaar.

En in het modem een “Telfort” logo.  Zie o.a. < DIT bericht >
(en lees ook de opmerkingen overgang van BudgetThuis naar YouFone).

Reputatie 2

Heb het volgende kunnen bereiken met het modem, heb in de vorige reacties niets gelezen over firmware versies, ik neem aan dat dit in orde is, zit reeds weer in zijn doos ( zal er zuinig op zijn :wink: ).

 

Als de Experia Box na die periode wordt aangesloten zal die niet meer werken.
De enige manier om dan een Experia Box werkend aan te sluiten is een nieuwe ontvangen,…..

Dat zou ik vreemd vinden?



Had je een "Telfort” firmware Experia Box, kon je die geschikt maken voor “KPN”, en andersom.

  • Experia Box V10    =  reset + "hersteltoets” tegelijkertijd
  • Experia Box V10A  =  reset + WPS knop tegelijkertijd
  • Experia Box V12    bij mij niet bekend, maar zou me niet verbazen
                                 als het ook  reset + WPS knop tegelijkertijd  is ??

 

Zal ik het wel of niet eens gaan proberen met de Telfort V10 die hier nog ligt, nou toch maar niet moet ik alles weer optuigen, doe ik wel als de frisse box het begeeft.:stuck_out_tongue_winking_eye:

Reputatie 7
Badge +24

Voor de KPN Box bestaat geen Telfort firmware denk ik…

... maar weet niet of inmiddels via   Oxxio -  BudgetThuis  -  YouFone
daar ook een Experia Box V12 uitgeleverd zou kunnen worden (of "gaat” worden)??

In de toekomst lijkt me van wel. Want die v10 en v10a zijn op een gegeven moment wel op natuurlijk.

Reputatie 7

Dat zou ik vreemd vinden?

Er is namelijk een zogenaamde “monteurs” reset (door een van de moderatoren als zodanig benoemd), waarbij met een bepaalde toetscombinatie en reset tegelijkertijd, eerder al de juiste firmware werd binnengehaald, ongeacht of de Experia Box met een (oud) "Telfort” firmware was uitgerust of “KPN”.

Ik ken die reset inderdaad, maar zelfs die zou het op dat moment niet meer helpen begreep ik.

 

Heb het volgende kunnen bereiken met het modem, heb in de vorige reacties niets gelezen over firmware versies, ik neem aan dat dit in orde is, zit reeds weer in zijn doos ( zal er zuinig op zijn :wink: ).

Ik weet zo niet 100% zeker of dit de juiste firmware versie is, dat vraag ik voor de zekerheid even voor je na!

Reputatie 2

@Jasper Het is in ieder geval wel zo nu dat de Fritz niet meer op het telfort profiel wil werken, KPN profiel dus wel nu na de nachtelijke aansluitactie.

Reputatie 7

Dat doet vermoeden dat de Experia Box nu ook de juiste versie heeft, ik laat het je weten zodra ik het weet :slight_smile:

Reputatie 7

Hier ben ik weer @A de Zeeuw, ik heb duidelijkheid over de firmware versie: Je hebt de juiste nu op de Experia Box staan, die was succesvol geüpdatet dus :slight_smile: