Beantwoord

Eigen modem aanpassen naar KPN binnen 5 dagen

  • 1 April 2021
  • 82 reacties
  • 2817 keer bekeken

Reputatie 2

Kreeg deze mail vandaag, ik mis hier een datum, wat betekent het voor de FritzBox bezitters, moeten deze de modem per direct op het kpn profiel instellen, of volgt er nog een latere mail. ??

 

Onderstaande tekst is uit de mail.

 

We hebben geprobeerd uw modem (Experia Box) te updaten. Maar dat is helaas nog niet gelukt. Dit komt waarschijnlijk doordat uw modem uitstond of geen goede verbinding had. Of omdat u een eigen modem gebruikt. Lees hieronder wat u moet doen om verbonden te blijven met ons netwerk.

Zet uw Experia Box aan
Of start deze een keer opnieuw op. Dan krijgt uw modem alsnog de update. Na maximaal 5 minuten is de update klaar en branden de lampjes ‘Power’, ‘Services’ en ‘Internet’ weer. Doet u dit niet binnen 5 dagen? Dan valt uw verbinding weg. 

Zo herstart u uw modem

Gebruikt u een eigen modem?
Pas dan binnen 5 dagen de instellingen van uw eigen modem aan. Op onze website vindt u het stappenplan en de instellingen die u moet invoeren in uw modem. Doet u dit niet op tijd? Dan valt uw verbinding weg. Sluit ook tijdelijk uw KPN modem (Experia Box) aan, zodat die de nieuwste update krijgt. Dat is belangrijk omdat we u alleen met een goed werkende Experia Box kunnen helpen bij eventuele storingen. 

icon

Beste antwoord door Jasper van KPN 2 April 2021, 19:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

82 reacties

Reputatie 2

@Jasper 

Top Bedankt.

Reputatie 2

Hier een kleine inkijk hoe de migraties gedaan worden.

 

De dag voor de migratie zal de klant port op de DSLAM voorzien worden van een dubbel profiel (zowel Telfort VLAN's 4 en 34 als KPN Vlan's 4, 6 en 7 zijn dan beschikbaar),

Standaard bij een aangesloten Experiabox loopt de migratie in dezelfde nacht het gehele proces door,

Namelijk:

  1. Tijdens de migratie (tussen 0:00 en 6:00 uur)  word er een 2e tijdelijke verbinding binnen VLAN 34 aangeboden bij de Experiabox,
  2. Op deze tijdelijke verbinding word de Experiabox verzocht om een software update te doen. De Experiabox zal dit uitvoeren, hierdoor zal het KPN software downloaden en installeren,
  3. Na deze installatie zal de Experiabox rebooten en terug komen als KPN Experiabox. En ook zich als KPN Experiabox melden via VLAN 6 in het netwerk.
  4. Na deze KPN aanmelding krijgt de DSLAM port de opdracht om het Telfort profiel te verwijderen, waardoor alleen de KPN VLAN's overblijven.
  5. Migratie gereed, totale downtime is +/- 5 minuten gedurende de reboot van de Experiabox.

 

Als men een eigen moden heeft (zoals bijvoorbeeld een Fritzbox), zal stap 2 en verder, dus niet uitgevoerd worden. Deze ‘misgelopen’ migratie zorgt intern KPN voor uitval, Waardoor er communicatie gedaan word richting de klant, Zie de mail van het begin van deze forum post.

 

De volgende stappen moeten dan gedaan worden:

  • Je past in je eigen modem de instellingen aan naar het KPN profiel, je kan dit gelijk doen, daar je DSLAM port al op dubbel profiel staat, Je heb daarvoor de aangegeven tijd voor (5 dagen). Tijdens deze 5 dagen heb je alleen downtijd (+/- 5 minuten) gedurende de aanpassingen die je in je modem doet. Daarna zal alles weer werken. Na de aangegeven tijd (5 dagen) zal van de DSLAM port alsnog het Telfort profiel verwijderd worden, lees verwijderen van VLAN 34. Als je op dat moment je modem dus nog niet heb aangepast naar de KPN instellingen, zal je verbinding dus verbroken worden, daar de Telfort instellingen via VLAN 34 geen verbinding kunnen maken, omdat VLAN 34 er niet meer is.
  • Daarnaast heeft je niet aangesloten Telfort modem niet de mogelijkheid om deze update uit te voeren, omdat hij niet is aangesloten. En om bij problemen de ServiceDesk van KPN kan vragen om je ‘oude Experia modem’ aan te sluiten, is het verstandig om toch even tijdelijk je Experiabox aan te sluiten, zodat hij de upgrade naar de KPN software kan uitvoeren. Zodra het modem is voorzien van de nieuwste software (zie een eerder bericht in dit forum post) kan je weer je eigen modem aansluiten. Met deze extra stap verzeker jezelf ervan dat bij problemen je niet extra dagen moet wachten op een nieuw toe te zenden Experiabox. En met deze actie zijn ook gelijk stap 2 tot en met 5 uitgevoerd van het originele migratie proces.

 

Reputatie 7
Badge +10

Na de aangegeven tijd (5 dagen) zal van de DSLAM port alsnog het Telfort profiel verwijderd worden, lees verwijderen van VLAN 34. Als je op dat moment je modem dus nog niet heb aangepast naar de KPN instellingen, zal je verbinding dus verbroken worden, daar de Telfort instellingen via VLAN 34 geen verbinding kunnen maken, omdat VLAN 34 er niet meer is.

Dat dubbel profiel, blijft dat ook nog 5 dagen staan, nadat een Experia Box meteen al in het begin van die 5 dagen van nieuwe firmware is voorzien? Of wordt dat erna meteen opgeheven?
Ik heb hier namelijk nog 3 stuks “Telfort” Experia boxen liggen (V8 - V10 - V10A).

Eerder door Telfort verstrekt als “test” modem/routers. Zou ze dan allemaal willen updaten als het aan de orde is. Dus één voor één aansluiten. Een oude “ZyXEL modem/router” (ooit van marktplaats), zal niet worden geüpdatet. Dat is ooit al eerder aangekondigd. (Mensen die een dergelijke modem/router hadden liggen konden die inwisselen. Daar is geen huidige firmware meer van - is dan afgeschreven).

Of kan ik eventueel na die 5 dagen (als er nog slechts één profiel is van KPN), een update met de juiste firmware forceren door een “monteurs” reset, voor in ieder geval de modellen V10 - V10A?
Zoals eerder aangehaald.

Daarnaast heb ik nog mijn eigen routers, die ik makkelijk zelf kan aanpassen naar een KPN profiel. (Waarvan er nu eentje rechtstreeks aangesloten achter glasvezel).

De update speelt nu bij mezelf nog niet, maar zal vroeg of laat hier ook wel aan de orde komen.
Dus met wat extra informatie hoe bij meerdere Experia Boxen, kan ik me er beter op voorbereiden.

Reputatie 2

Na de aangegeven tijd (5 dagen) zal van de DSLAM port alsnog het Telfort profiel verwijderd worden, lees verwijderen van VLAN 34. Als je op dat moment je modem dus nog niet heb aangepast naar de KPN instellingen, zal je verbinding dus verbroken worden, daar de Telfort instellingen via VLAN 34 geen verbinding kunnen maken, omdat VLAN 34 er niet meer is.

Dat dubbel profiel, blijft dat ook nog 5 dagen staan, nadat een Experia Box meteen al in het begin van die 5 dagen van nieuwe firmware is voorzien? Of wordt dat erna meteen opgeheven?
Ik heb hier namelijk nog 3 stuks “Telfort” Experia boxen liggen (V8 - V10 - V10A).

Eerder door Telfort verstrekt als “test” modem/routers. Zou ze dan allemaal willen updaten als het aan de orde is. Dus één voor één aansluiten. Een oude “ZyXEL modem/router” (ooit van marktplaats), zal niet worden geüpdatet. Dat is ooit al eerder aangekondigd. (Mensen die een dergelijke modem/router hadden liggen konden die inwisselen. Daar is geen huidige firmware meer van - is dan afgeschreven).

Of kan ik eventueel na die 5 dagen (als er nog slechts één profiel is van KPN), een update met de juiste firmware forceren door een “monteurs” reset, voor in ieder geval de modellen V10 - V10A?
Zoals eerder aangehaald.

Daarnaast heb ik nog mijn eigen routers, die ik makkelijk zelf kan aanpassen naar een KPN profiel.

De update speelt nu bij mezelf nog niet, maar zal vroeg of laat hier ook wel aan de orde komen.
Dus met wat extra informatie hoe bij meerdere Experia Boxen, kan ik me er beter op voorbereiden.

 

Het verwijderen van VLAN 34, gebeurd in stap 4:

  • Na deze KPN aanmelding krijgt de DSLAM port de opdracht om het Telfort profiel te verwijderen, waardoor alleen de KPN VLAN's overblijven.

Deze verwijdering word direct aangestuurd nadat de KPN Experiabox zich heeft aangemeld via VLAN 6 in het netwerk. De verwerking kan tussen enkele minuten en maximaal 2 uur duren.

 

Als je dus 3 Experiaboxen wil upgraden, moet je ze gelijk achter elkaar aan doen, als dat al lukt.

 

Die monteurs reset zegt mij persoonlijk niets, maar dat is ook buiten mijn domein.

Reputatie 7
Badge +10

Het verwijderen van VLAN 34, gebeurd in stap 4:

  • Na deze KPN aanmelding krijgt de DSLAM port de opdracht om het Telfort profiel te verwijderen, waardoor alleen de KPN VLAN's overblijven.

Deze verwijdering word direct aangestuurd nadat de KPN Experiabox zich heeft aangemeld via VLAN 6 in het netwerk. De verwerking kan tussen enkele minuten en maximaal 2 uur duren.

Als je dus 3 Experiaboxen wil upgraden, moet je ze gelijk achter elkaar aan doen, als dat al lukt.

OK, na één update wordt het Telfort profiel verwijdert en blijft er één KPN profiel over.

Kan erna voor de andere Experia Box modellen alsnog zo'n “monteurs reset” worden doorgevoerd?
Tenslotte werkte dat eerder ook altijd al bij slechts één profiel, en de “verkeerde” firmware in de router.

Reputatie 5
Badge +4

@Jeroen.v.H bedankt voor je duidelijke omschrijving, die neemt mijn onzekerheid weg. 
Ik ben wel benieuwd waar je deze informatie vandaan hebt. 
En ik snap niet dat KPN dit niet meteen in de mail aan @A de Zeeuw bekend heeft gemaakt  
Dan hadden ze ook meteen de versienummers na update kunnen opgeven. 

Reputatie 2

Het verwijderen van VLAN 34, gebeurd in stap 4:

  • Na deze KPN aanmelding krijgt de DSLAM port de opdracht om het Telfort profiel te verwijderen, waardoor alleen de KPN VLAN's overblijven.

Deze verwijdering word direct aangestuurd nadat de KPN Experiabox zich heeft aangemeld via VLAN 6 in het netwerk. De verwerking kan tussen enkele minuten en maximaal 2 uur duren.

Als je dus 3 Experiaboxen wil upgraden, moet je ze gelijk achter elkaar aan doen, als dat al lukt.

OK, na één update wordt het Telfort profiel verwijdert en blijft er één KPN profiel over.

Kan erna voor de andere Experia Box modellen alsnog zo'n “monteurs reset” worden doorgevoerd?
Tenslotte werkte dat eerder ook altijd al bij slechts één profiel, en de “verkeerde” firmware in de router.

 

Die monteurs reset zegt mij persoonlijk niets, maar dat is ook buiten mijn domein.

Reputatie 7
Badge +10

Als het aan de orde komt de overgang naar het KPN profiel, zal ik met de vervolg Experia Boxen die monteurs reset proberen (routers genoeg hier). En het resultaat hier melden.

Reputatie 2
Badge

Hallo, eindelijk deze post gevonden, (ik ben oud Telfort gebruiker) Had al op Telfort fritz! 7590,

en hoorde pas van de switch naar ander communicatie protocol, heb de 7590 op het KPN profiel gezet, en heb weer internet, moest wel bij mn VOIP provider voor mn vaste lijn me IP adres aanpassen, en dat werkt nu ook weer, nu begrijp ik,  dat als ik ooit weer mn Experia zou willen gebruiken, (wat hoogst onwaarschijnlijk is) ik deze voor 20 aug 2021 nog ff moet aansluiten voor updates.

Mij gaat het er eigenlijk alleen om, dat mijn internet verbinding weer optimaal is met KPN, en neem aan dat ik verder niets meer hoef te ondernemen.

Reputatie 7
Badge +10

...nu begrijp ik,  dat als ik ooit weer mn Experia zou willen gebruiken, (wat hoogst onwaarschijnlijk is) ik deze voor 20 aug 2021 nog ff moet aansluiten voor updates.

En waarom voor 20 augustus?

En waarom voor 20 augustus?

@Babylonia , @Eric-Jan van den Bogaard . Omdat de wijziging slechts 2 weken op de lijn staat. Via VLAN 34 (waar Telfort op zat) krijgt de Experiabox de aanpassingen binnen. Waarna ie op VLAN 6 (kpn) gaat werken. Na de aanpassingsperiode (2 weken) is VLAN 34 van de lijn en zal de Experiabox nooit meer de nieuwe instellingen krijgen. En is/blijft ie dood. En kan ie dan niet meer als reserve gebruikt worden.

Reputatie 7
Badge +10

Nee, heb je dat niet goed begrepen.

Er worden 5 dagen twee achterliggende systemen online gehouden en niet twee weken.
Zo gauw je “met een Experia Box” daadwerkelijk bent overgestapt van het ene naar het andere
(van Telfort naar KPN), wordt het andere systeem zelfs meteen (binnen 2 uur) uitgeschakeld / weggehaald. Dan is daarna dus slechts één systeem actief.

Dat kan dus ook al na één dag (of paar uur zijn) zijn, als je de wisseling eenmaal hebt gemaakt.

Verder betwist ik juist dat “na een periode van 5 dagen”, die aanpassing niet meer mogelijk zou zijn. Omdat eerder al NOOIT twee systemen tegelijk actief waren, en afhankelijk welk systeem werd toegepast, men ALTIJD al naar het betreffende systeem kon updaten.
Ik verwacht dat dat nu niet anders is.

Je kunt  -vanuit een KPN account-  alleen niet meer terug naar Telfort, als dat systeem niet meer voorhanden is. Maar vanuit een “Telfort” modem/router zou je naar ik denk altijd naar KPN kunnen gaan, omdat dat systeem na die overgang nu eenmaal het geldende systeem is.

En denk zelfs als je overstapt naar Youfone en Budget als provider, je die “monteursreset” ook nog altijd kunt toepassen met een “KPN gevulde firmware” in de modem/router, en dan terug naar “Telfort”, omdat Youfone en Budget nog steeds het “Telfort” profiel gebruiken. (In ieder geval voor de “overlappende” modem/router modellen die door deze providers worden gebruikt).

Reputatie 2
Badge

Ik dacht dat ik het ook door had, maar ik vind het toch wel verwarrend, Ik zit nu op het KPN profiel, ik heb de 7590 altijd up to date gehouden met (AVM) firmware en ook voor de DECT/Fon handsets,

Omdat ik nu al op het profiel van KPN zit, houd dit dan ook in, dat ik nu al op VLAN6 zit ?

Of niet, en zodra ik de oude Experia aansluit, deze “aangepast” worden, en ik niet meer met de 7590 online kan ? Ik heb de de 7590 al een hele tijd deze heb ik nog zelf gekocht, en werkt voor mijn “gebruik” beter dan een Experia.. maar KPN bied nu zelf ook de 7590 aan voor gebruik, dus ik neem aan dat ik deze kan blijven gebruiken, en zal alleen ondersteuning ervoor geven als ik mij abonneer op een maandelijks “pakket” ?

Het lijkt net als of KPN iets unieks maakt zodat er geen andere modem/routers aangesloten kan worden, dat ruikt een beetje “onfris”, maar ik kan het ook helemaal bij het verkeerde eind hebben,

want ik vind het nogal “conspiracy achtig” klinken, want klanten zouden dan masaal bij KPN weglopen.

Mijn vraag blijft dan dus: omdat mijn modem/router nu op het KPN profiel staat, maak ik dan nu ook gebruik van het VLAN6 protocol ? en hoef ik mij dan dus geen zorgen te maken ?

Als ik naar een andere provider zou willen overstappen, zou alles weer omgegooit moeten worden ? of gaan alle providers VLAN6 gebruiken ?

Nu denk dat de firmware update alleen nodig is op de Experia, om de overstap voor de leek makkelijk te maken, zodat deze niet handmatig in de modem hoeven gedaan worden, AVM heeft dit profiel ook al, VLAN6 moet in de “eigen” modem voorhanden zijn.

Reputatie 7

Omdat ik nu al op het profiel van KPN zit, houd dit dan ook in, dat ik nu al op VLAN6 zit ?

Als jij het KPN profiel gebruikt dan is de verbinding dus via pppoe op vlan 6.

Niets meer aan doen dus.

Reputatie 7

Het lijkt net als of KPN iets unieks maakt zodat er geen andere modem/routers aangesloten kan worden, dat ruikt een beetje “onfris”, maar ik kan het ook helemaal bij het verkeerde eind hebben,

Hoi @Eric-Jan van den Bogaard, je hebt het inderdaad bij het verkeerde eind :slight_smile: Je kunt gewoon een eigen modem aansluiten en die zal met de juiste instellingen werken, zoals je nu ook hebt. Als je de KPN instellingen in de 7590 hebt staan en het daarmee werkt, zit je inderdaad op VLAN6. Als er alleen VLAN34 op jouw verbinding actief zou zijn, zou het nu niet werken. De mogelijkheden van de helpdesk zijn beperkt bij eigen apparatuur, die kunnen alleen helpen met Experia Boxen. Ondersteuning met eigen apparatuur kan via KPN Service Plus.

Zoals Babylonia al zegt staan beide VLAN een week naast elkaar op de verbinding, in die periode kan je de Experia Box 's nachts (tussen 01.00 en 06.00) aansluiten en kan die bijgewerkt worden naar de KPN instellingen. Als het buiten die week is, is de kans groot dat de Experia Box vervangen moet worden om die nog te kunnen gebruiken.

Reputatie 2
Badge

Ja, dank voor je antwoord, @Jasper dit bevestigd ook wat ik al een beetje vermoedde, ben blij dat jij dit antwoord geeft, ook @Babylonia stuurde mij ook die richting in, was al bezig met een re-edit van mijn vorige post, KPN doet een beetje geheimzinnig, en stuurd mensen richting KPN Service Plus, wat begrijpelijk is :)

Ik weet nu alleen nog niet of de fw update voor de Experia VLAN6 toevoegt, als dat nog niet in de Experia aanwezig is… want anders is de Experia ook nog achteraf op VLAN6 in te stellen. zoals @Babylonia het ook al zegt.

Ook @wjb nog bedankt voor je antwoord. 

Ik maakte mij toch een beetje ongerust, tegenwoordig ben je toch behoorlijk afhankelijk (gemaakt) van het internet…..

Reputatie 7
Badge +10

Als het buiten die week is, is de kans groot dat de Experia Box vervangen moet worden om die nog te kunnen gebruiken.

Zoals eerder uitvoerig uitgelegd, denk niet dat dat nodig is. Vervangen hoefde eerder ook niet te gebeuren met alleen een “KPN” structuur actief en een “Tefort” firmware Experia Box.

Eerder zijn er al voldoende meldingen van gebruikers geweest die op marktplaats een “verkeerde versie” Experia Box hebben gekocht, waar slechts één internet structuur geldig is. Met een “monteursreset” werd de verkeerde firmware alsnog uitgewisseld voor het geldende systeem.

Als het zover is dat ook hier Telfort naar KPN wordt omgezet, ga ik die monteursreset alsnog proberen, “ver” voorbij die periode van een week, dat we zeker weten dat er echt ook nog maar één systeem voorhanden is.

Weten we zeker, of het allemaal nog simpeler, en doorzichtiger in elkaar zit, dan sommigen geloven? (Maar ik ben nog niet aan de beurt geweest, draai hier nog altijd op VLAN 34 :wink: )

Reputatie 2
Badge

@Babylonia ik heb in mn 7590 gewoon het KPN profiel gekozen en na een herstart werkte ik op KPN profiel, en begrijp nu dat ik dus ook op VLAN6 “zit” dus VLAN6 zat al in mijn 7590.

Heb hier ook nog een 7490 als die ook VLAN6 “van huis uit” heeft zou ik die dus ook nog kunnen gebruiken, en anders zou een fw update daar ook nog als een file “met de hand” in kunnen, denk ik nu…..

Reputatie 7
Badge +10

…...dus VLAN6 zat al in mijn 7590.

Ja, en naast die VLAN 6 (en IPTV onder VLAN 4 + routed mode ondersteuning), nog een aantal profielen van andere providers, waarbij als je dus een abonnement van een andere provider afneemt (bijv. T-Mobile) dat profiel meteen direct kunt kiezen. En dan werkt het weer voor een andere provider.

Alleen als er providers alsnog met “nieuwe” systemen komen die nu nog niet voorhanden zijn,
zal FritzBox alsnog bijgewerkte profielen in een nieuwe firmware moeten stoppen (of apart in te laden profielen?)

Maar zoiets staat los van een Experia Box, waar expliciet de firmware in gepust moet worden, wat bij een bepaalde netwerkstructuur hoort. Die heeft niet een hele lijst van profielen in de modem/router voorhanden waar je uit kunt kiezen.

Reputatie 7

Ja, dank voor je antwoord, @Jasper dit bevestigd ook wat ik al een beetje vermoedde, ben blij dat jij dit antwoord geeft, ook @Babylonia stuurde mij ook die richting in, was al bezig met een re-edit van mijn vorige post, KPN doet een beetje geheimzinnig, en stuurd mensen richting KPN Service Plus, wat begrijpelijk is :)

Ik weet nu alleen nog niet of de fw update voor de Experia VLAN6 toevoegt, als dat nog niet in de Experia aanwezig is… want anders is de Experia ook nog achteraf op VLAN6 in te stellen. zoals @Babylonia het ook al zegt.

Internet is tegenwoordig praktisch een eerste levensbehoefte geworden inderdaad, dus ik kan me dat goed voorstellen hoor. De update van de Experia Box is een andere versie van de firmware, waar onder andere de netwerkinstellingen in bijgewerkt worden. In de Telfort versie van de firmware was alleen VLAN34 ondersteuning aanwezig.

 

Als het buiten die week is, is de kans groot dat de Experia Box vervangen moet worden om die nog te kunnen gebruiken.

Zoals eerder uitvoerig uitgelegd, denk niet dat dat nodig is. Vervangen hoefde eerder ook niet te gebeuren met alleen een “KPN” structuur actief en een “Tefort” firmware Experia Box.

Ik ken die reset inderdaad, we hadden in het begin van de migratie nog nagevraagd of die na die periode mogelijk zou zijn maar volgens de specialisten zou dat dan niet het geval zijn. Je snapt dat ik het dan niet adviseer aan mensen :wink:

Reputatie 2
Badge

Ik denk alleen niet dat providers met “nieuwe” systemen komen, ze kiezen uit bestaande technieken/systemen, op maat, niet teveel of te weinig, het moet allemaal niet te veel kosten….

“nieuwe” systemen zouden teveel aan research kosten als ze zelf alles moeten uitvinden, en dan nog kan er veel mis gaan, dat risico nemen ze dus niet, de provider past maar kleine dingen aan, zoals een profiel, om het voor de gebruiker makkelijk te maken, net zoals dat gebeurd bij smartphones, smart tv’s, en tv boxes voor tv content, aka Android. “systemen” worden gekoppeld, zo zie ik dat, het zou pas een rotzooi worden als providers “systemen” gaan ontwikkelen….. :)

Reputatie 7
Badge +10

Ik denk dat je een verkeerde voorstelling van zaken hebt?

Er wordt inderdaad wel gekozen uit “voorhanden zijnde techniek”.
Echter inzichten en techniek ontwikkelen zich. En in rap tempo ook. Dus er zullen vroeg of laat altijd andere systemen volgen. En daarmee ook andere instellingen / profielen, firmware nodig zijn (en zelfs nieuwe hardware). Providers nemen dat over en kijken hoe men dat kan gebruiken.

Dat is bij KPN (en andere providers) niet anders. Dat heeft men in de loop van enkele jaren reeds aangepast, (en dat zal ook blijven gebeuren).

Waar enkele jaren terug een “bridged mode” geldig was voor IPTV, is dat erna verschoven naar “routed mode” IPTV. Maar die “bridged mode” IPTV was nog steeds optioneel.  (Mensen met een eigen router konden de “bridged mode IPTV” toen met relatief erg weinig beperkingen nog steeds inzetten).

Totdat pakweg 1,5 jaar terug?  Van de ene op de andere dag die “bridged mode” IPTV niet meer mogelijk was. Zonder enige vooraankondiging aangaande een zo belangrijke “systeem problematiek”. Dat heeft bij veel gebruikers van eigen routers kwaad bloed gezet. Want die konden hun router ineens niet meer op die wijze met IPTV inzetten.

Al die eigen merk routers moesten hun firmware aanpassen, en/of extra profielen gaan leveren.
Of als aanpassing niet mogelijk was, gebruikers andere oplossingen bedenken.

Reputatie 7

Totdat pakweg 2,5 jaar terug?  Van de ene op de andere dag die “bridged mode” IPTV niet meer mogelijk was. Zonder vooraankondiging.

Dat was in april 2020 en iedereen is daar vanaf februari 2020 over geïnformeerd met het onderstaande scherm.

 

 

Reputatie 7
Badge +10

NEE, ik werd er in November 2019 reeds mee geconfronteerd, ZONDER deze aankondiging.

Het werkte van de ene op de andere dag niet meer. (Dus november 2019, en niet pas in april 2020).

Mogelijk dat voor KPN dat anders werd ingezet als bij Telfort? Maar dit is waar ik zelf tegenaan liep.

(Even terug gezocht in mijn eigen excel loglijst van aantekeningen die ik bijhoud van belangrijke hyperlinks met onderwerpen naar toen nog het werkende “Telfort forum”).
 

 

Helaas heb ik van dit onderwerp geen back-up van de berichten zelf.
(Van heel veel andere onderwerpen wel, bij het nadere einde en sluiten van het Telfort forum).

Misschien juist naar aanleiding van die eerste batch in IPTV firmware aanpassingen,
(die men misschien als “proef” al eerder bij Telfort had ingezet dan bij KPN zelf ???),
en de kritiek erop, heeft men berichtgeving alsnog in de latere batches bijgesteld??   Wie weet?

Reputatie 2
Badge

Ja, die bridge mode was mooi toen, Zyxel transperant, gebruikte mn Netgear NightHawk als router, maar toen gooide Telfort ook al roet in het eten dmv een “overschakeling” Toen zeiden ze zelf nog dat ik gewoon de Zyxel kon blijven gebruiken, maar dat was dus niet zo, en moest ik wel de Experia gebruiken, dat was geen houdbare situatie gezien de Experia mijn “gebruik” niet aan kon, toen ging ik dus de 7490 gebruiken, wat uitstekend ging, en de 7590 later, gaf maar weinig extra waarde, maar nu dus weer wel denk ik zo… plus… de Fritz!box (7590) heeft gewoon veel in huis, VoIP,DECT en domotica, moest alleen dus mn nieuwe IP adres aanpassen bij mn VoIP provider, en dat werkt ook weer als van ouds.