Beantwoord

Eigen modem aanpassen naar KPN binnen 5 dagen

  • 1 April 2021
  • 82 reacties
  • 2817 keer bekeken

Reputatie 2

Kreeg deze mail vandaag, ik mis hier een datum, wat betekent het voor de FritzBox bezitters, moeten deze de modem per direct op het kpn profiel instellen, of volgt er nog een latere mail. ??

 

Onderstaande tekst is uit de mail.

 

We hebben geprobeerd uw modem (Experia Box) te updaten. Maar dat is helaas nog niet gelukt. Dit komt waarschijnlijk doordat uw modem uitstond of geen goede verbinding had. Of omdat u een eigen modem gebruikt. Lees hieronder wat u moet doen om verbonden te blijven met ons netwerk.

Zet uw Experia Box aan
Of start deze een keer opnieuw op. Dan krijgt uw modem alsnog de update. Na maximaal 5 minuten is de update klaar en branden de lampjes ‘Power’, ‘Services’ en ‘Internet’ weer. Doet u dit niet binnen 5 dagen? Dan valt uw verbinding weg. 

Zo herstart u uw modem

Gebruikt u een eigen modem?
Pas dan binnen 5 dagen de instellingen van uw eigen modem aan. Op onze website vindt u het stappenplan en de instellingen die u moet invoeren in uw modem. Doet u dit niet op tijd? Dan valt uw verbinding weg. Sluit ook tijdelijk uw KPN modem (Experia Box) aan, zodat die de nieuwste update krijgt. Dat is belangrijk omdat we u alleen met een goed werkende Experia Box kunnen helpen bij eventuele storingen. 

icon

Beste antwoord door Jasper van KPN 2 April 2021, 19:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

82 reacties

Reputatie 7

NEE, ik werd er in November 2019 reeds mee geconfronteerd, ZONDER deze aankondiging.

Het werkte van de ene op de andere dag niet meer. (Dus november 2019, en niet pas in april 2020).

Mogelijk dat voor KPN dat anders werd ingezet als bij Telfort?

Dat kan kloppen, Telfort is vaak "gebruikt" als proeftuin voor functionaliteit zodat kinderziektes nog gesignaleerd konden worden voordat het "grote publiek" daar last van zou krijgen.

Reputatie 7
Badge +10

De kern is echter om bij voorbaat reeds rekening te houden met je klanten en van te voren reeds te peilen welke consequenties een verandering inhoudt. Zelfs met de inzet als “proeftuin”.

Voor een nieuw “jong” fris bedrijf kan ik me nog voorstellen dat men tegen dit soort basis “tekortkomingen” aanloopt in gebruikssupport. Maar eerlijk gezegd niet voor een bedrijf wat in oorsprong al "pakweg” 150 jaar draait (met indertijd niet digitale onderdelen van een bedrijf in aanmerking nemende). Van een bedrijf met “miljoenen” aansluitingen / contracten mag je toch verwachten niet als een “dodo” elke verandering in organisatie op die wijze in te gaan?

Reputatie 2
Badge

@wjb Proeftuin ? misbruik zal je bedoelen :) 

Een nieuwe firmware in mn oude 7490 moet niet een probleem zijn denk ik … hoogstens nog een tussen versie, voordat de meest recente er in kan.

De Experia 8 weet ik nog niet ...zou ik die nu op een LAN van mn 7590 kunnen zetten, op de Experia inloggen, en in het Experia menu de update kunnen binnen halen en starten ?

(ik wil opties hebben voor eigen router, omdat modem/router in een aparaat zeldzaam zijn)

Of zal ik ff een nieuwe draad starten ?

Reputatie 7
Badge +10

@Eric-Jan van den Bogaard

De opties van een KPN ”eigen” geleverde Experia Box modem/routers zijn anders dan zelfstandig opererende merken als die van FritzBox.  Je moet die functies dan ook separaat beoordelen op hun functionaliteit.

Afhankelijk welke functionaliteit je wilt bespreken bij welke router (KPN Experia Box versus Fritzbox), kun je daar een apart onderwerp aan wijden.

Reputatie 5
Badge +4

@wjb Proeftuin ? misbruik zal je bedoelen :) 

Een nieuwe firmware in mn oude 7490 moet niet een probleem zijn denk ik … hoogstens nog een tussen versie, voordat de meest recente er in kan.

De Experia 8 weet ik nog niet ...zou ik die nu op een LAN van mn 7590 kunnen zetten, op de Experia inloggen, en in het Experia menu de update kunnen binnen halen en starten ?

(ik wil opties hebben voor eigen router, omdat modem/router in een aparaat zeldzaam zijn)

Of zal ik ff een nieuwe draad starten ?

Je kunt je 7490 gewoon updaten naar FritOS 7.27, werkt hier prima. 

Reputatie 7
Badge +10

Je kunt je 7490 gewoon updaten naar FritOS 7.27, werkt hier prima. 

 

@Eric-Jan van den Bogaard  heeft helemaal geen probleem met zijn FritzBox.
Een update is niet nodig, want afgaande op zijn eerste bericht draait hij al zonder problemen
internet via het KPN profiel. (Maar dat had jezelf  ook kunnen lezen uit diens berichten).

Zijn vraagstelling betreft met name de eventuele terugval “als back-up” naar een Experia Box.

Reputatie 7

(ik wil opties hebben voor eigen router, omdat modem/router in een aparaat zeldzaam zijn)

Wat bedoel je hiermee?

Reputatie 2
Badge

@wjb Dankzij een mooi uitgewerkt topic van jouw hand, zie ik dat er best nog wat opties zijn, om een eigen router te gebruiken, aangezien er steeds betere routers komen om met steeds meer bijkomende opties op het internet up-to-date te blijven, lijkt het me prettig om ook eens te kunnen veranderen/upgraden.

Begrijp me goed, de 7590 die ik nu gebruik, werkt nu goed op VLAN6, ook (mijn eigen) VOIP moet mogelijk blijven, ik heb nu alleen het Internet pakket, wat ik ook bij Telfort had, TV aanbod in Nederland boeit mij niet, dan zou ik beter af zijn met weer mn FTA satelliet set weer in orde te brengen.

Ik denk dat ik beter eerst zelf even moet proberen, wat ik nog met mn oude Experia 8 box nog kan doen, of ik die nog aan de praat kan krijgen, Maar… begrijp ik het goed heeft het VLAN6 te maken met de nieuwe IPv6 adressering ? en kan een modem of router met IPv6 en het juiste VDSL type (voor de modem) gebruikt worden met VLAN6 ?

Reputatie 7

 Maar… begrijp ik het goed heeft het VLAN6 te maken met de nieuwe IPv6 adressering ? en kan een modem of router met IPv6 en het juiste VDSL type (voor de modem) gebruikt worden met VLAN6 ?

Vlan 6 heeft niets met IPv6 te maken. Een modem(router) voor het juiste VDSL type kan sowieso gebruikt worden. Alle courante modem(routers) ondersteunen zowel IPv4 als IPv6.

Reputatie 7
Badge +10

Maar… begrijp ik het goed heeft het VLAN6 te maken met de nieuwe IPv6 adressering ? en kan een modem of router met IPv6 en het juiste VDSL type (voor de modem) gebruikt worden met VLAN6 ?

VLAN 6 heeft helemaal niets met IPv6 adressering te maken.

Met het juiste type modem/router die IPv6 ondersteunen kun je dat gewoon inzetten.
Als verder ook de specifieke indeling van het te gebruiken VLAN 6 is in te stellen.

Overigens denk ik dat alle huidig verkrijgbare nieuwe modem/routers voorzien in IPv6 instellingen.
Maar zeker niet alle modem/routers hebben de mogelijkheid van een VLAN instelling.
Dus je zult altijd heel goed naar de specs moeten kijken, wat is in te zetten.
(Nog afgezien of VDSL wordt ondersteund).

[ EDIT ]  @wjb  was me net voor met een vergelijkbaar antwoord.

Reputatie 2
Badge

@wjb en @Babylonia beide alvast weer bedankt, ben in de tussen tijd ook al wat aan het zoeken geweest maar vind nog maar weinig VLAN6 specs bij de hardware die ik vind, is er dan ook een andere aanduiding die het hetzelfde in houd ? zag wel in een een topic van wjb al wat hardware opties, enfin, ik moet nog wat meer onderzoek doen, om met wat betere vragen te kunnen komen :)

Maar ik ben weer wat wijzer geworden… denk ik…. hartelijk dank !

Reputatie 7
Badge +10

….maar weinig VLAN6 specs bij de hardware die ik vind, is er dan ook een andere aanduiding die het hetzelfde in houd ?

VLAN “6” is slechts een keus die hoort bij KPN.

Het gaat om “VLAN” instellingen in het algemeen op de WAN-poort om in te stellen, voor internet alleen. (Naast een VDSL onderdeel, als je ook nog van een “koper” verbinding gebruik maakt).

In het geval je ook nog van TV gebruik zou willen maken komen er nog extra opties bij.
Die mogelijk in aparte profielen zijn vastgelegd om uit te kunnen kiezen, zoals bijv. bij Fritzbox of Synology.  Of die je geheel manueel zou kunnen instellen, bijv. bij DrayTek.

Telefonie / VOIP in de vorm van een ingebouwde ATA-adapter is ook weer een apart onderdeel, wat meestal niet in een modem/router is ingebouwd. Wel bij bepaalde modellen Fritzbox en DrayTek.

Reputatie 2
Badge

Het gaat allemaal wat minder makkelijk als ik gedacht had, de Experiabox v8 heeft geen optie om VLAN 6 in te stellen, die staat dus op VLAN 34, de 7490 heeft geen hardware reset optie, dit moet via een push email, maar dat kan dus alleen via DSL die nog niet goed staat, via LAN op de 7490 gaat dan dus ook niet omdat ik daar dus het password ook niet van heb… dus zou via andere internet verbinding dat moeten oplossen denk ik

ik heb inderdaad wel nog een een DrayTek Vigor130 VDSL2+ liggen die ga ik de volgende keer even proberen, daar zou ik dan met de hand in het menu ervan VLAN 6 in moeten kunnen stellen, heb ik het vermoeden, ben weer lekker(?) ouderwets aan het klooien…. dat is een tijd geleden zeg… nachtwerk…. maar mn 7590 blijft iig goed werken gelukkig….

@Eric-Jan van den Bogaard De Experiabox moet de update (Firmware) van KPN krijgen, dan staan die instellingen goed, kun je indedaad niet zelf instellen.

In de Fritzbox hoef je alleen voor het KPN profiel te kiezen onder internet ==> account informatie, dan staan die instellingen ook gelijk goed, hoef je zelf niks te klooien.

Resetten zonder wachtwoord van de 7490 kan wel hoor,

Reset naar fabrieksinstellingen met de telefoon

Een andere manier om de fabrieksinstellingen te herstellen, is het activeren van een reset via een analoge telefoon. Het kan handig zijn als u om wat voor reden dan ook niet kunt inloggen op de gebruikersinterface van de modem.

Sluit gewoon een telefoon aan op de poort-FON van uw FRITZ!Box en kies #991*15901590*. Als de code wordt geaccepteerd, gaan alle LED's knipperen.

Reputatie 7
Badge +10

ik heb inderdaad wel nog een een DrayTek Vigor130 VDSL2+ liggen

Dat is een VDSL modem, met één ethernetpoortje waar dan internet op komt.
Als brug tussen een VDSL aansluiting met daarachter nog een extra router kan het functioneel zijn.

Maar met al een Fritzbox 7490 aangesloten, met alle functionaliteit al aan boord, niet interessant om dan nog die Vigor 130 te gebruiken.

 

…..ouderwets aan het klooien…. dat is een tijd geleden zeg… nachtwerk….
maar mn 7590 blijft iig goed werken gelukkig….

Om die reden niet moeilijk gaan doen, en er verder niks aan veranderen. Het werkt nu toch?

Wil je de Experia Box V8 die je hebt nog als terugval, zou je daarvoor nog kunnen proberen een “monteursreset” te kunnen uitvoeren. Maar van een V8 model is me die combinatie niet bekend, om dat te bewerkstelligen. Heb wel een vermoeden, maar kan het niet bevestigen.
(Weet wel de monteursreset combinaties van een V10 en V10A).

Heb hier ook nog een “Telfort” V8 liggen (en een V10 en V10A). Als het zover is dat ook ik aan de beurt ben met wisseling van VLAN 34 naar VLAN 6, meldt ik hier mijn probeersels wel.

Je hebt sowieso recht op een gewoon werkende “Experia Box”. (Die Fritzbox is toch van jezelf?)
Zodat je altijd een back-up kunt inzetten.   Als die Experia Box V8 bij je niet werkt, moet KPN je gewoon een wel werkende Experia Box versie leveren.

Reputatie 7

Het gaat allemaal wat minder makkelijk als ik gedacht had, de Experiabox v8 heeft geen optie om VLAN 6 in te stellen, die staat dus op VLAN 34

Die hoef je zelf niet in te stellen inderdaad. Als beide VLAN's nog actief zijn op het netwerk kan de V8 een nachtje (tussen 01.00 en 06.00) aangesloten laten staan en dan zal de firmware automatisch aangepast worden. Daar hoef je dan verder niets meer te doen. De V8 heeft voor die update versie 02.00.138, en na de update zal je daar 02.00.142W4 zien staan. 

Mocht dat niet lukken kan je de reset die Babylonia probeert maar we hebben geen garantie dat dat lukt. Als beide opties niet zorgen voor de nieuwe firmware kan de Experia Box vervangen worden.

Reputatie 2
Badge

@Doornekamp33

@Babylonia

@Jasper

@JRe

Hartelijk dank voor de antwoorden ! ik weet dus nu ook waar ik “verkeerd” ben gegaan, achteraf is dat makkelijk te begrijpen, mijn idee was dus om nog de Experia Box v8 nog te kunnen gebruiken voor ondersteuning bij problemen met de verbinding tussen mij en die van KPN over koper.

ik had de overstap dan dus met de EB v8 moeten doen want dan was de VLAN 34 verbinding waarover ik dan de nieuwe firmware ge-pushed zou krijgen want daar zou dan de optie in zitten, om over te schakelen op VLAN 6, of dat zou al automatisch gaan, omdat ik met de 7590 de overstap heb gedaan, is mijn “lijn” al op VLAN 6, en kreeg ik dus geen verbinding meer met de EBv8, had ik dit wel gedaan, had ik ook later nog met de 7590 kunnen verbinden op KPN, omdat daar al een geschikt KPN profiel op zit, met VLAN 6,

Ik denk dat het met de 7490 wel goed zal gaan dankzij de (dial) tip van Doornekamp33

@Jasper als je dus een werkende Experia in vooraad wil houden moet je de overstap dus doen met een Experia Box naar je eigen keuze, (je moet online zijn om de firmware gepushed te ontvangen, wat KPN tervegeefs probeerde omdat ik de 7590 online had) omdat alleen de nieuwe firmware je de optie geeft om VLAN 6 in te stellen, en je lijn daarna dus geen VLAN 34 ondersteund, bij de Fritz!box kun je de firmware inbrengen als file, omdat de Fritz!box daar de optie voor heeft, maar een up to date Fritz!Box heeft al een goed KPN profiel, wjb heeft mooie posts in dit forum, en AVM geeft ook duidelijke instructies, voor mijn Fritz!Box

ik ga toch nog het een en ander proberen, maar heb aan mn werkende 7590 inderdaad genoeg.

Allen bedankt !

Reputatie 5
Badge +4

@Jasper ik ben gisteren technisch overgezet. 
Het omschakelen van de 7490 ging soepel, de telefooninstelling stond al op KPN, en nu dus ook de internetprovider.
Tot nu toe werkt het uitstekend, de snelheid is zelfs hoger, zo wel down als up. Dat mag wel zo blijven.

Wat mij wel opviel, maar misschien hoort dat wel zo, is dat bij de instelling van het telefoonnummer staat vermeld “Contact internet provider via >>Only via IPv4>>.
Is het nog raadzaam om een andere instelling te kiezen, >>IPv4 and IPv6, IPv4 preferred», >>IPv4 and IPv6, IPv6 preferred» of >>Only via IPv6»?

Daarna de V10 aangesloten en via reset softwareversie V1.01.00T03.8-M binnen gehaald.
Blijkbaar zijn SIP 1 t/m 4 daarin niet geregistreerd.

Verder zie ik in de app en in MijnKPN de melding dat de IP-adressen niet beschikbaar zijn, omdat mijn modem niet bereikt kan worden.
Volgens de FritzBox zijn die adressen er wel.
Moet daar nog wat aan worden gedaan?

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Tot nu toe werkt het uitstekend, de snelheid is zelfs hoger, zo wel down als up.
Dat mag wel zo blijven.

Wat mij wel opviel, maar misschien hoort dat wel zo, is dat bij de instelling van het telefoonnummer staat vermeld “Contact internet provider via >>Only via IPv4>>.


If it ain't broke, don't fix it
 
 

Daarna de V10 aangesloten en via reset softwareversie V1.01.00T03.8-M binnen gehaald.
Blijkbaar zijn SIP 1 t/m 4 daarin niet geregistreerd.

Hoeveel telefoonnummers heb je in gebruik?
Is het slechts één nummer zou er slechts één nummer moeten worden geregistreerd.
Als dat niet het geval is. Nogmaals de modem/router uit/aanzetten, of nogmaals reset.

Reputatie 5
Badge +4

If it ain't broke, don't fix it

@Babylonia Kan het uitelkaar? Mooi!

Citaat van mijn vader: Blijf eraf met je vurige experimenteervingers!!

Reputatie 7

De instellingen van de FRITZ!Box zijn mij niet zo bekend dat ik weet wat die settings precies zijn, dus als het werkt zou ik het zo laten staan zoals het staat. Ik ben ook altijd fan van die uitspraak, als het goed werkt, werkt het :slight_smile:  Dat de snelheid voor jou ook omhoog is gegaan is mooie bijkomstigheid, dat is niet iets waar bij de update iets voor gedaan wordt. 

 

Reputatie 5
Badge +4

Vandaag omgeschakeld van 7490 naar 7590.
Het overzetten van gegevens via Restore ging prima.
Internet en TV werkten direkt naar behoren.

Maar de telefoon niet.
Bij controle bleek dat in de V10 geen telefoonnr. stond geregistreerd.
Dat dus eerst in orde gemaakt.
Werkte het nog niet op de Fritzbox.

Na lang zoeken kwam ik er achter dat mijn gebruikersnaam was gewijzigd.
Dan kun je in MijnKPN je wachtwoord aanpassen/opgeven.

Toen werkte het nog steeds niet.
Uiteindelijk bleek dat het verwerken van het nieuwe wachtwoord enige tijd duurt, ik denk een uur of zo, en toen werkte het wel.

De downloadsnelheid is nog steeds hoger dan de contractwaarde, de upload is dramatisch gezakt; dat moet ik de komende dagen goed in de gaten houden.

Reputatie 7
Badge +10

Als het aan de orde komt de overgang naar het KPN profiel, zal ik met de vervolg Experia Boxen die monteurs reset proberen (routers genoeg hier). En het resultaat hier melden.

Gisteren bericht gekregen voor update “Telfort” naar KPN in de nacht van 26 augustus.
Eerst mijn Experia Box V8 terug gehangen.

De update kwam niet automatisch, maar kreeg wel een nieuw WAN IP adres in de 84.x.x.x reeks.
Omdat er kennelijk achterliggend al wel een verandering heeft plaatsgevonden, en de update na enkele uren gewacht te hebben niet automatisch startte heb ik een fabrieksreset uitgevoerd.

Dat bracht het zetje om de nieuwe firmware toen meteen naar binnen te krijgen.

Zie details van de veranderde VLAN ID gegevens


“Telfort” menu gehandhaafd:
Het valt me overigens op dat de nieuwe firmware een aanpassing van de “Telfort” firmware is, waarbij de overige mogelijkheden in de menu's van de modem/router zijn behouden.
Die wat uitgebreider zijn dan de originele “KPN” geleverde Experia Box V8 modellen.
(Men kan bijv. nog steeds 2 extra VOIP SIP accounts van andere providers handmatig instellen).
De kleur van grafische elementen is ook nog steeds blauw. Terwijl die bij KPN oranje/rood zijn.
(Tenminste in vergelijk met een "KPN V8” die ik eerder eens ooit heb gescoord op marktplaats).

Na de update had ik overigens weer een nieuw ander WAN IP-adres in de 77.x.x.x reeks.
(Maar wel een ander dan wat ik vroeger had).

VOIP:
Ik kon een installatie back-up van de oude Telfort instellingen terugladen na de update.
Alleen bleken de VOIP / SIP gegevens kennelijk toch anders te zijn na een overgang van Telfort naar KPN, en werd het nummer niet geregistreerd. Weer opnieuw fabrieksreset bracht een wel werkende (geregistreerde) VOIP tot stand. Heb de gegevens even vergeleken, en vastgelegd.

Oude installatie back-up weer terug, en de verschillen handmatig overgezet.
→ Bleek een veranderde “gebruikersnaam” en andere proxy server in gebruik. Voor alle zekerheid in de KPN VOIP servicetool een nieuw wachtwoord aangemaakt en ingegeven.
(Kopie van het oude wachtwoord aangehouden).

Daarmee was het VOIP / SIP account ook weer geregistreerd.

Eigen router + VOIP telefonie apparatuur + aanpassing A-records NL domein:
Voor de Synology router die ik heb, enkele aanpassingen gemaakt, in aanmelding (PPPoE), en het “KPN profiel” gekozen (m.b.t. IPTV) Daarmee was ook mijn eigen router weer aangepast.
En functioneert weer naar alle tevredenheid.

De door mij gebruikte VOIP telefonie apparatuur ook hier de aanpassingen aangebracht zoals die achterliggend met de overgang waren veranderd, en ook toen werkte dat weer.

Ik heb een eigen NL-domein in gebruik op mijn WAN IP-adres (met SSL certificaat), wat wordt ingezet om achterliggende services te kunnen benaderen in mijn netwerk.

Als laatste actie heb ik de “A-records” van het domein op het nieuwe WAN IP adres aangepast.

Tot zover de “eerste” actie om alles weer normaal up en running te hebben.

Experia Box V10 en V10A:
De volgende stap is een “monteursreset” van deze modellen om die naar de "KPN” structuur te brengen. Maar daar wil ik bewust een week of wat mee wachten, zodat we zeker weten dat niet twee systemen achterliggend nog actief zouden zijn.

Dus daar kom ik in een volgende reactie nog op terug of dat zal lukken.
(Daar ging het namelijk om, om te zien of dat naar verwachting, ook als zodanig gebeurt ?)

Reputatie 7
Badge +10

Experia Box V10 en V10A:
De volgende stap is een “monteursreset” van deze modellen om die naar de "KPN” structuur te brengen. Maar daar wil ik bewust een week of wat mee wachten, zodat we zeker weten dat niet twee systemen achterliggend nog actief zouden zijn.


Inmiddels die “monteursreset” uitgevoerd voor die  Experia Box V10  en  V10A  modellen.

  • Experia Box V10    =  reset + "hersteltoets” tegelijkertijd
  • Experia Box V10A  =  reset + WPS knop tegelijkertijd

en…

Zoals ik reeds verwachtte zijn de betreffende firmware versies voor KPN met succes ingeladen,
en functioneren die router modellen nu als zodanig onder het “KPN netwerksysteem”.

(Naast de “Telfort” Experia Box V8, die is omgezet naar KPN nu met firmware 02.00.142W4
heb ik tevens nog een oude “KPN” Experia Box V8, met firmware 02.00.138  Die werkt nu ook ! ).

Reputatie 7

Dat is goed om nu met zekerheid te weten @Babylonia, dank je voor het testen. Is de overzetting verder helemaal goed gegaan voor jou?