Beantwoord

Eigen netwerk i.c.m. TP-Link AC1750 V2 & TP-link Deco M9

  • 28 November 2019
  • 5 reacties
  • 1111 keer bekeken

Reputatie 1

Goedendag en allereerst bedankt voor het lezen en eventueel reageren!

 

Ik heb het volgende “probleem”. Ik zou graag van de Experiabox v10 af willen.

Momenteel hebben we dit in gebruik:

3 ITV kastjes / internet (telefonie heb ik weg gehaald)

 

Nu is dit de situtatie die ik wil maken:

Op de begane grond komt de glasvezel NTU binnen, daar pak ik de utp kabel die daar uit komt en plug ik in de WAN poort van de TP-link AC1750 V2. Vervolgens gaat er 1 poort naar 1 itv kastje en 1 naar een outdoor access point. De laatste gebruikte access point gaat direct 7 meter omhoog naar de zolder. Daar wil ik een 16 poort netgear switch plaatsen (Netgear prosafe gigabit plus gs 116e) die vervolgens naar verschillende slaapkamers gaan (2 met itv kastje) en naar de server / tv.

 

Nu vraag ik me af of dit haalbaar is, de glasvezel aansluiting is 500/500 en die snelheid zou ik graag willen behalen. Nu heb ik in de emulator gezocht omdat je vlan’s moet splitten voor internet / tv? ik weet niet helemaal zeker of dit kan lukken, eventueel is hier een emulator van:

https://emulator.tp-link.com/Archer%20C7_2.0/Index.htm

Als ik dit zo mag, zou ik heel graag beroep op @wjb en @PeterG willen doen of jullie eventueel tijd hebben om te kijken of dit een haalbare verandering is, zodat ik z.s.m. van de Experiabox af kan!

 

 

https://tweakers.net/pricewatch/132756/netgear-prosafe-gigabit-plus-gs116e.html

 

Alvast hartelijk bedankt,

 

Mirano

icon

Beste antwoord door wjb 28 November 2019, 18:32

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7

Bridged IPTV (splitsen van vlan 4 en vlan 6) wordt helemaal niet meer ondersteund door KPN. Er zal dus een IGMP proxy server op de primaire router actief moeten zijn en dat wordt niet ondersteund door die TP-Link.

Dat gaat dus helaas niet werken, je zult daarvoor een router moeten aanschaffen waarop een IGMP proxy server geconfigureerd kan worden.

Zie Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.

Reputatie 1

@wjb 

Allereerst bedankt voor uw snelle antwoord. ik zoek dus een router die IGMP Proxy server kan opzetten, maar ik zoek ook een router die 500/500 throughput kan leveren.

 

Ik zag dat eventueel een fritsbox geschikt is of raadt u mij een betere router aan? Kennis is redelijk aanwezig!

 

Met vriendelijke groet,
Mirano Verhoef

Reputatie 7

De enige routers die ik je kan aanraden zijn de Fritz!Box en de EdgeRouter Lite 3 of EdgeRouter 4.

De EdgeRouters hebben geen wifi maar hebben wel enorm veel configuratiemogelijkheden.

Dat maakt het beheer minder eenvoudig, maar daarentegen is de flexibiliteit daardoor enorm.

Als je geen behoefte hebt aan volledig gescheiden netwerken voor privé, zakelijk en gast gebruik dan zou ik kiezen voor een Fritz!Box. 

Reputatie 1

De enige routers die ik je kan aanraden zijn de Fritz!Box en de EdgeRouter Lite 3 of EdgeRouter 4.

De EdgeRouters hebben geen wifi maar hebben wel enorm veel configuratiemogelijkheden.

Dat maakt het beheer minder eenvoudig, maar daarentegen is de flexibiliteit daardoor enorm.

Als je geen behoefte hebt aan volledig gescheiden netwerken voor privé, zakelijk en gast gebruik dan zou ik kiezen voor een Fritz!Box. 

Alles mag inderdaad in 1 netwerk. Welke fritzbox kan je hiervoor aanraden?

 

Tevens heel erg bedankt  voor de snelle antwoorden en het goede advies!

 

Met vriendelijke groet,
Mirano Verhoef

Reputatie 7

Alles mag inderdaad in 1 netwerk. Welke fritzbox kan je hiervoor aanraden?

Aangezien je blijkbaar een glasvezel aansluiting hebt raad ik je de 7590 aan. 

Als je vaste telefonie hebt van KPN dan heb je op dit moment de Experia Box nog wel nodig als "veredelde" VoIP ATA. Binnenkort zal dat niet meer nodig zijn want dan kan je de Fritz!Box ook voor telefonie inrichten.

Reageer