Vraag

Eigen netwerk op vakantiepark

• 3 november 2018
  • 32 reacties
  • 769 keer bekeken

Wij hebben een recreatiewoning gekocht en op het park hebben we KPN. We hebben een wachtwoord gekregen waarop we gebruik kunnen make van WiFi in de woning en op het park. Er is een eigen router in de woning waarop we ook WiFi en tv kunnen gebruiken.
echter.........
als we spotify op een Sonos willen gebruiken, of Netflix op de TV via een chromecast of een smart tv gebruiken dan moet je inloggen op het netwerk, en dat kan dus niet.

hoe kan je een eigen netwerk maken in je woning? We betalen het park gewoon voor tv en WiFi aan KPN. Kan je niet via KPN een eigen/ andere router krijgen waarop je gewoon eigen netwerkje kan maken?

alvast bedankt voor advies.

32 reacties

Reputatie 7
Wat voor een router staat er in jouw vakantiewoning? (Merk en type)
dat moet ik uitzoeken, ben niet zo technisch. Maakt dat wat uit welke router? Zal er een van KPN zijn, standaard model voOr het hele park. 🤔
Reputatie 7
De vraag is of je "meelift" op een abonnement van het vakantiepark of dat je een eigen abonnement bij KPN hebt lopen.
Als de router een Experia Box is, dan is het zeer waarschijnlijk een abonnement bij KPN zelf.
Is het een andere router, dan ben ik benieuwd naar het merk en type.
Het is geen Experia Box, plaatje zojuist gegoogled, wrs veel ouder model. Heeft wel meerdere poorten.
We betalen gewoon een jaarbedrag aan het park voor voor ontvangst tv en WiFi. Via hotspot kunnen we beperkte apparaten inloggen. Maar 2 telefoons en 2 tablets verder met die twee inlogcodes is het wel klaar. Op zich prima hoor. Echter niet geschikt dus voor smart tv of Sonos.
Reputatie 7
Als je bekabeld een apparaat op de "router" aansluit, kan je daarmee dan op Internet?
Zo ja, dan kan je op die "router" ook een wifi accesspoint aansluiten en jouw apparaten met die wifi verbinden.
Misschien heeft die "router" zelfs al een ingebouwd wifi accesspoint, vandaar ook de vraag naar het merk en type.
Nee heb ik geprobeerd, helaas
Reputatie 7
Heb je nog kunnen zien wat het merk en type van die "router" is?

Moet je met die telefoon of tablet nog inloggen op een Internetpagina of is het wachtwoord dat je gekregen hebt puur om de wifi verbinding tot stand te brengen.
In het laatste geval heb ik nog een oplossing voor je, maar eerst eens kijken naar het merk en type van die "router".
Ik ben nu thuis maar als ik daar kom zal ik het merk meteen posten, dus ik moet je op dit moment antwoord schuldig blijven.

je moet inderdaad wachtwoord voor WiFi invoeren, volgens mij kom je dan via site daar, maar dat onthoud je telefoon dus hoef je slechts eenmaal te doen.

ik wil dus eigenlijk, liefst legaal, een andere router hebben van KPN, eentje die zowel geschikt zou zijn voor het park als hotspot, maar ook voor privé doeleinden. Snelheid is niet het belangrijkst.

ik heb het park al gevraagd, maar die weten niet echt veel. Dus een andere vraag zou zijn of KPN niet gewoon een andere router zou moeten geven, al dan niet tegen betaling. Ik snap dat je als park geen glasvezel kan aanbieden en dat deze woningen ver weg liggen van de bewoonde wereld, maar je betaald wel abonnement zij het niet rechtstreeks aan KPN maar via het park. Niemand kan mij vertellen hoe eea loopt.
Reputatie 7
Dus een andere vraag zou zijn of KPN niet gewoon een andere router zou moeten geven, al dan niet tegen betaling. Ik snap dat je als park geen glasvezel kan aanbieden en dat deze woningen ver weg liggen van de bewoonde wereld, maar je betaald wel abonnement zij het niet rechtstreeks aan KPN maar via het park. Niemand kan mij vertellen hoe eea loopt.
Persoonlijk denk ik dat jij geen overeenkomst/contract hebt met KPN maar alleen met het vakantiepark en dan is het vakantiepark dus jouw "leverancier".

je moet inderdaad wachtwoord voor WiFi invoeren, volgens mij kom je dan via site daar, maar dat onthoud je telefoon dus hoef je slechts eenmaal te doen.
Cruciaal in deze is of het inloggen via een Internetpagina verloopt of "gewoon" bij het verbinden van de wifi.
De eerste keer inloggen via KPN.com
Het is een Hiltron Technologies, type CVE-30360
Reputatie 7
Het is een Hiltron Technologies, type CVE-30360
Dat is een router.
Is er een apparaat aangesloten met een netwerkkabel op die router aangesloten?
Je zij dat je geen internet hebt als je een computer bekabeld aansluit op die router, klopt dat?
Zo ja, heb je dit al met het vakantiepark besproken.

met die gele kabel probeerde ik met laptop contact te krijgen, vergeefs
een medewerker van technische dienst gaat contact opnemen ergens deze of volgende week
Reputatie 7
Gaan er wel lampjes knipperen bij de gebruikte LAN poort op de router en/of jouw laptop?
Gebruik je die laptop elders wel eens aangesloten met een kabel?
Zo nee, kan je controleren of de LAN poort op jouw laptop wel aan staat?
Reactie van park:
Deze apparatuur kan er alleen op via zijn inlogcode, directe mogelijkheden zijn er niet voor deze apparatuur.

Heeft te maken met de privacywet dat er elke keer akkoord gegeven moet worden, het blijft een recreatienetwerk en geen thuisnetwerk.

Reputatie 7
Reactie van park:Deze apparatuur kan er alleen op via zijn inlogcode, directe mogelijkheden zijn er niet voor deze apparatuur.
Heeft te maken met de privacywet dat er elke keer akkoord gegeven moet worden, het blijft een recreatienetwerk en geen thuisnetwerk.

Onzin dat dit iets met de privacywet te maken zou hebben maar goed ...
Is het wifi netwerk NITRON-AD20 zichtbaar?
Zo ja, kan je daar dan op inloggen?
Nee zie alleen KPN
Reputatie 7
Hmmm, dan ben ik bang dat het niet gaat lukken om meer apparaten aan te sluiten.
Als het nu zo zou zijn dat je alleen maar op de wifi hoeft in te loggen, dan zou het geen probleem zijn, maar omdat je blijkbaar ook nog op een internet pagina moet inloggen wordt het ineens een heel ander verhaal.
Kan jij hier eens screenshots plaatsen van de procedure om een Internetverbinding op te zetten.
Dank voor je belangstelling. Ik kom in weekend weer daar en zal dan reageren.
Ik heb contact gehad met park en hieronder antwoord:

“Het systeem waarvoor destijds gekozen is is een openbaar wifi systeem, beperkingen zijn er inderdaad niet zoals KPN ook aangeeft en (bijna) alle websites zijn gewoon bereikbaar. Het is een openbaar systeem met inlogcodes om de privacy te waarborgen, inloggen en akkoord gaan. Het systeem wordt ook elke nacht automatisch gereset om “spook” apparatuur van het netwerk te verwijderen.

De snelheden worden via glas aangeleverd op een centraal punt op de het park. Van daaruit wordt het via de CAI kabels doorgezet naar de woningen. Een andere mogelijkheid is er niet daar dit de keuze is geweest van de projectontwikkelaar en niet van het park. Het park heeft op deze keuzes geen invloed en is hierin ook geen partij geweest.

Het direct koppelen van apparatuur op de internet is niet mogelijk en ook niet toegestaan door de toezichthouder, de vraag is al wel eerder geweest van eigenaren en toen ook uitgezocht. Een officieel verzoek bij de toezichthouder in Zwitserland moet dan ingediend worden, kansloze zaak was toen de conclusie.

Een systeem zonder inlogcodes of akkoordverklaringen is voor een park niet verstandig daar je anders als park aansprakelijk kan worden gesteld voor misbruik van het internet. Het systeem is toen goed doordacht en kwam toen als beste uit de bus qua veiligheid en betrouwbaarheid. Het heeft in de permanente verbindingen zijn beperkingen maar daar alles draait om recreatieve doeleinden voor het park een goed systeem.“

Voor mij als leek, snap ik hier niet alles van. Ik begrijp waarom een park een systeem heeft en dit goed beveiligd. Volgens mij doen ze dit ook prima zo. En openbaar WiFi systeem met KPN werkt prima.
ik snap alleen niet wat een projectontwikkelaar hierbij doet die woningen al 10-15 jaar geleden heeft opgeleverd, wat is een toezichthouder en wat doet deze, waarom zit dit in Zwitserland, waar komt KPN dan bij kijken, die is toch provider???? Bestaat er niet iets als vrij internetverkeer?
Een aantal jaar geleden moest je voor internet betalen, dat is ook niet meer. Dus ook technisch veranderd er een hoop.
Reputatie 7
Blijkbaar heeft het park een overeenkomst met een tussenpartij die de communicatievoorzieningen in het park beheert.
Dat is heel vervelend want zo te lezen levert dat nogal wat beperkingen op.

Toch ben ik heel benieuwd naar de exacte procedure die nodig is om een wifi verbinding op te bouwen. Kan jij mij eens een screenshot tonen van de pagina waar je het wachtwoord moet ingeven om de wifi verbinding op te zetten?

Reputatie 7
Dus ook in jouw vakantiewoning moet je telkens inloggen op www.kpn.nl om een verbinding op te kunnen zetten?

Reageer