Beantwoord

Eigen router aansluiten op experiabox v10(a)

• 12 december 2018
  • 7 reacties
  • 2038 keer bekeken

Ik heb sinds een week een KPN Experiabox ontvangen na overstap van 20 jaar tevreden klant bij Ziggo vanwege de mooie aanbiedingen.
Nu heb ik thuis een netwerk met verschillende Access points, routers, switches en firewalls, maar ik krijg mijn firewall (Fortigate) niet gekoppeld met de Experiabox.

De connectie anzich is geen probleem, maar wanneer ik vanaf een wireless client (Windows 10) een continue ping laat lopen naar bijv. 1.1.1.1 of 8.8.8.8, dan zie ik de verbinding continue wegvallen en heb ook een redelijk trage verbinding (10+ms).
Teruggeschakeld naar mijn Ziggo verbinding (met bridge mode!), heb ik 2 á 3 ms.

Drie vragen dus:

1) waarom en hoe kan ik beste mijn eigen systemen aansluiten op de KPN router zodat ik in ieder geval een stabiele verbinding heb. (huidig aangesloten via lan1, geen port forward en DMZ mode aangezet)

2) waarom kan de LAN ip addressering niet worden aangepast? Ik heb 192.168.2.0/24 al intern in gebruik en wordt nu geforceerd alles om te nummeren

3) Wanneer komt bridging mode beschikbaar?

Ik ben dus niet geinteresseerd in wlan/lan/experiabox, wil enkel een koppelvlak met internet verzorgd door KPN gelijk aan mijn (nog) huidige Ziggo setup. Het is voor mij wel een voorwaarde om te zien of ik bij KPN ga blijven of contract ga laten ontbinden.

mvg. Henk
icon

Beste antwoord door wjb 14 december 2018, 12:08

Ik heb mijn Experia Box tegenwoordig vervangen door een EdgeRouter Lite 3.
Zie Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.
Helaas is dit momenteel alleen nog voorbehouden aan de glasvezelabonnee, maar ik hoop dat de vrije router keuze niet lang meer op zich laat wachten, maar ik vrees dat het zomaar zomer 2019 kan gaan worden.

Via onze EdgeRouter en glasvezelverbinding zijn de ping resultaten als onderstaand.
Een ping naar de DNS server van Google (8.8.8.8) kost gemiddeld 2ms.
Een ping naar de DNS server van Cloudflare (1.1.1.1) kost gemiddeld 7ms.

Op de V10 kan je het subnet aanpassen, op de V10A helaas niet.
Via een VDSL aansluiting liggen de pingtijden altijd iets hoger dan via glasvezel en eigenlijk vind ik een pingtijd van 10ms niet verkeerd.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +17
Dag Henk! Welkom op het forum!
Ik snap jouw wensen volledig en ik maak de inschatting dat dit realiseerbaar is. Je bent daarvoor ook op het juiste adres want op het forum zitten een hoop gebruikers die hier érg veel praktijk ervaring mee hebben. Ik wil je wijzen op volgende topic: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983
Zo te lezen heb jij 'achter' de Experiabox nog een volledig eigen setup. Ik heb geen inzicht in wat voor apparaten dat zijn maar wellicht is het dan handig om een DMZ vanaf Experiabox te maken en het geheel door een van je eigen routers te laten regisseren. Daarmee zou je dus weinig tot niks meer met de Experiabox te maken hebben.
Laat je weten of je iets aan dat topic gehad hebt?
Misschien heeft @wjb (maker van het bewuste topic ) nog een waardevolle tip.
Reputatie 7
Ik heb mijn Experia Box tegenwoordig vervangen door een EdgeRouter Lite 3.
Helaas is dit momenteel alleen nog voorbehouden aan de glasvezelabonnee, maar ik hoop dat de vrije router keuze niet lang meer op zich laat wachten, maar ik vrees dat het zomaar zomer 2019 kan gaan worden.

Via onze EdgeRouter en glasvezelverbinding zijn de ping resultaten als onderstaand.
Een ping naar de DNS server van Google (8.8.8.8) kost gemiddeld 2ms.
Een ping naar de DNS server van Cloudflare (1.1.1.1) kost gemiddeld 7ms.

Op de V10 kan je het subnet aanpassen, op de V10A helaas niet.
Via een VDSL aansluiting liggen de pingtijden altijd iets hoger dan via glasvezel en eigenlijk vind ik een pingtijd van 10ms niet verkeerd.
Haal de experia box ertussen uit en sluti je Foritgate direct aan op het glasvezel net.
https://help.fortinet.com/fos50hlp/54/Content/FortiOS/fortigate-networking-54/Interfaces/PPPoE%C2%A0%20addressing%20mode%20on%20an%20interface.htm
Reputatie 7
Badge +17
Hoi Henk! Heb je iets aan de tips gehad? Mochten er nog vragen zijn, laat het weten! We helpen je graag verder.
Werkt telefonie dan nog?
Reputatie 7
Werkt telefonie dan nog?
Als je de Experia Box als veredelde VoIP ATA gebruikt dan werkt dat.
Ik heb nu dus de V8 nog draaien en de V10a terug gestuurd. Blijkt nu dat on demand de v10 of v10a nodig heeft om correct te functioneren. Wisten jullie dit? Het pluspakket wat wij hebben kunnen wij niet meer selecteren omdat het on demand een update heeft gehad. Andere onderdelen van het pluspakket werken wel (zenders)

Reageer