Vraag

Eigen router aansluiten - Telfort/KPN

  • 7 April 2021
  • 14 reacties
  • 1000 keer bekeken

Ik zou graag een eigen router aansluiten maar loop tegen wat onverwachtte problemen aan.

Ik heb de handleiding/informatie gevolgd die hier staat: Eigen modem instellen en gebruiken (kpn.com)

Nu krijg ik met geen mogelijkheid via VLAN 6 mijn welbekende WAN IP toegewezen.

Daarna kwam ik er achter dat ik op VLAN 34 dit wel krijg, maar dan zonder PPPoE.

 

Nu wil ik de boel verder werkend maken, maar IPTV krijg ik niet werkend op VLAN 4.

 

Via de Mijn KPN login kan ik ook geen verdere informatie over mijn aansluiting verkrijgen helaas.

 

Waar ik vermoed dat het hier mis gaat is de omzetting van Telfort naar KPN enige tijd geleden. Ben ik misschien enkel administratief omgezet en heb ik volstrekt andere instellingen nodig dan de voornoemde handleiding?

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7

Heb je het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" gelezen?

Wat is het merk en type router dat jij wilt gebruiken?

Is je aansluiting al technisch overgezet naar KPN, of alleen nog maar administratief?

Reputatie 7
Badge +10

Waar ik vermoed dat het hier mis gaat is de omzetting van Telfort naar KPN enige tijd geleden. Ben ik misschien enkel administratief omgezet en heb ik volstrekt andere instellingen nodig dan de voornoemde handleiding?

Die handleiding bij KPN gaat uit van een "KPN” netwerk structuur. Voormalig Telfort zit voor het grootste deel nog gewoon op de “Telfort” netwerk structuur.
Die is beslist anders dan KPN. (VLAN 34 - DHCP).

Inmiddels is KPN wel gestart om de technische structuur van oud Telfort om te zetten naar KPN.
Zover je daar nog geen e-mail van hebt ontvangen indien een eigen router aangesloten, lijkt dat moment nog niet aan de hand te zijn.

@wjb Ja, dat heb ik. Ik heb een Sonicwall.

@obelisk Ik vermoed van niet, omdat ik op VLAN 34 een lease ontvang en op VLAN 6 helemaal niets. In de Mijn KPN omgeving staat ook nog vermel “TFT Internet'”.

Reputatie 7
Badge +10

Mijn KPN omgeving staat ook nog vermeld “TFT Internet'”.

TFT = TelForT

Maar dat hoeft op zichzelf minder betekenisvol te zijn, dan wat je mogelijk denkt?
Zijnde een “technische overzetting”.

Zijn twee verschilleden dingen, een overeenkomst gekoppeld (aan het oude Telfort account),
versus de technische uitvoering (onderhevig aan updates en netwerk structuren / invulling ervan).

Hoe TV bij Telfort geregeld is weet ik niet. Maar als het gelijk is aan de KPN is het van belang om nauwkeurig alle aanwijzingen met betrekking tot vlan 4 en de igmp proxy config op te volgen. Een foutje en geen TV is het resultaat.

Reputatie 7
Badge +10

Afgezien van “internet” (VLAN 34 DHCP  voor Telfort  versus  VLAN 6 PPPoE voor KPN),
is er geen verschil voor IPTV  (VLAN 4  /  IGMP proxy + IGMP Snooping).  Alle verdere instellingen voor IPTV die gelden voor KPN, gelden ook voor Telfort (Oxxio, BudgetThuis en YouFone).

@Babylonia dank voor die info, dan ga ik het morgen nog eens proberen in te stellen.

Zou de interface van VLAN 4 via DHCP ook een eigen lease moeten krijgen? Dit gebeurde namelijk niet, en bij VLAN 34 wel.

Reputatie 7
Badge +10

Die zou inderdaad een eigen lease moeten krijgen. IPTV zit wel in een heel ander IP-bereik.
Er horen extra in te stellen waarden bij om dat te bewerkstelligen:

  • Ethernet VLAN 4 (802.1q)
  • Adres via DHCP vereist mee sturen option60 (Vencor Class Identifier) met waarde: IPTV_RG.
  • Specifieke route informatie via DHCP opvraagbaar (option 55 bevat 1, 3, 28 en 121)
  • Extra; DNS servers niet gebruiken + default gateway niet gebruiken alleen specifieke routes.
  • Inschakelen IGMP-proxy incl fast-leave optie vereist voor TV signaal in thuis netwerk (min IGMPv2).

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm


Omdat het om twee verschillende WAN IP-adressen gaat -eentje voor internet, de andere voor IPTV, horen achterliggend ook twee aparte MAC adressen te worden gebruikt. Bijvoorbeeld in de "Telfort” (KPN?) Experia Box V8, zijn die MAC-adressen bij de status-pagina ook als zodanig terug te vinden.
Weet niet of je dat op een of andere wijze “virtueel” kunt instellen in je router?  Je hebt hebt uiteindelijk maar één fysieke WAN-poort.

Reputatie 7

Omdat het om twee verschillende WAN IP-adressen gaat -eentje voor internet, de andere voor IPTV, horen achterliggend ook twee aparte MAC adressen te worden gebruikt. 

Dat is bij KPN aansluitingen niet nodig, de MAC adressen voor vlan 4 en vlan 6 mogen hetzelfde zijn. Ook ik gebruik op vlan 4 en vlan 6 hetzelfde MAC adres.

Het is gelukt.

Het blijkt dat de Sonicwall router de dhcp-optie 60 niet meestuurt aan de WAN kant. Met een pfSense router werkt het wel.

Ik moest bij mijn router optie 60 ook handmatig toevoegen, kent de Sonicwall router die mogelijkheid niet? Meestal kun je wel een ‘dhcp optie set’ maken die je aan je dhcp client hangt, tenminste bij de wat professioneler georienteerde routers.

@obelisk De Sonicwall kan dit blijkbaar alleen aan de dhcp server kant, maar kan geen opties meegeven op de wan client kant.

Reputatie 7
Badge +10

Dat lijkt toch het niet krijgen van een IP-adres in de weg te staan. Bijvoorbeeld  draytek.nl  heeft voor hun routers een handleiding ter beschikking m.b.t. instellen KPN - IPTV routed mode.

https://www.draytek.nl/wp-custom/uploads/Routed-IPTV-3.0.pdf

Blz. 4

Belangrijke instellingen:
- VLAN Tag: 4 voor IPTV (Virtual WAN).
- WAN DHCP Option 60: IPTV_RG voor het verkrijgen van een IP-adres aan de WAN kant.
   Als dit niet wordt geconfigureerd, kan er GEEN IP-adres worden verkregen.
- IGMP Proxy/Snooping Inschakelen.
- Hardware Acceleration Manual voor UDP sessies.