Beantwoord

Eigen router achter Experiabox 10A incl. iTV

• 15 januari 2019
  • 14 reacties
  • 515 keer bekeken

Deze vraag is al regelmatig gesteld, dat weet ik, maar toch wil ik weten of er inmiddels een oplossing is voor een eigen router.

Ik heb VDSL van KPN en gebruik een Experiabox 10A. Dit werkt met wat aanpassingen redelijk.

Graag wil ik een eigen router achter de Experiabox gebruiken omdat ik meer controle wil hebben over mijn router en omdat ik zeer geïnteresseerd ben in een Ubiquiti router (ik heb al UniFi Accesspoints).

Vanuit de meterkast loopt er 1 kabel naar de huiskamer, 1 kabel naar de 1e verdieping en 1 kabel naar de 2e verdieping. Aan het einde van deze kabels zit een switch waarop ik de apparatuur op aansluit (NAS, computers maar ook iTV).

Het topic waar in wordt beschreven hoe je een eigen router kan aansluiten achter de Experiabox vermeld specifiek dat je geen iTV kan aansluiten op je eigen router, dit moet gebeuren rechtstreeks op de Experiabox. Kijkend naar mijn netwerk heb ik die keuze niet, er loopt maar per verdieping 1 kabel die ik aldaar vertak met een switch.

De vraag die ik blijf houden, zijn er al mogelijkheden om een eigen router zo te configureren dat iTV werkt als deze is aangesloten op je eigen router en dat deze router weer is aangesloten op de Experiabox (met DMZ).
icon

Beste antwoord door wjb 15 januari 2019, 19:45

Oké maar in dat voorbeeld zal de Experiabox nog steeds de router zijn en zal ook daar de port forwards op moeten plaatsvinden.
Nee, dat is niet zo.
Jouw eigen router wordt op de Experia Box aangesloten zoals beschreven in het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box" als DMZ Host en de port-forwardings maak je dus alleen op jouw eigen router.
Vervolgens sluit je een LAN poort van jouw eigen router op die switch aan en zet die op vlan 1.
Je sluit ook een LAN poort van de Experia Box aan op die switch en zet die op vlan 2.
Voila, twee vlans die je over één kabel kunt distribueren. Op de switches elders zet je een poort op vlan 2 als deze met de Experia Box moet babbelen (TV ontvangers) en op vlan 1 als het aangesloten apparaat met jouw eigen router moet babbelen.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Het topic waar in wordt beschreven hoe je een eigen router kan aansluiten achter de Experiabox vermeld specifiek dat je geen iTV kan aansluiten op je eigen router, dit moet gebeuren rechtstreeks op de Experiabox. Kijkend naar mijn netwerk heb ik die keuze niet, er loopt maar per verdieping 1 kabel die ik aldaar vertak met een switch.
Dat is geen probleem, je kunt via één netwerkkabel prima de netwerken van twee routers distribueren door ze op aparte vlans te plaatsen en switches te gebruiken die vlans ondersteunen.
Zo distribueer ik mijn privé netwerk, zakelijk netwerk en gast netwerk over dezelfde kabels.
De Netgear GS105Ev2, die KPN in haar webshop heeft staan, is een switch die vlans ondersteunt.

De vraag die ik blijf houden, zijn er al mogelijkheden om een eigen router zo te configureren dat iTV werkt als deze is aangesloten op je eigen router en dat deze router weer is aangesloten op de Experiabox (met DMZ).
Dit zal nooit tot de mogelijkheden gaan behoren, dat is inherent aan de gekozen techniek.
Bedankt voor je reactie @wjb het configureren van deze vlans is zeker lastig te doen? Is daar misschien informatie over?

Ik zo bijv een apart VLAN kunnen maken voor de iTV?
Reputatie 7
Bedankt voor je reactie @wjb het configureren van deze vlans is zeker lastig te doen? Is daar misschien informatie over?

Je kunt een vlan maken voor het netwerk van de Experia Box en een apart vlan voor het netwerk van jouw eigen eigen router.
Het configureren van Netgear switches is best eenvoudig.
Onderstaand een voorbeeld van een switch die bij ons in de tuinkamer staat.

Vlan 1 is ons privé netwerk.
Vlan 2 is ons gast netwerk.
Vlan 10 is mijn zakelijke netwerk.
Oké @wjb maar kan je dan ook dit doen:

Experiabox -> Router -> Switch -> Computers en iTV

...en dmv VLANs de iTV’s voorzien van een goed netwerk signaal?
Reputatie 7
Je doet dan het volgende:

Experia Box. \
...................... Switch ----> Switch -> Computers en ITV.
Eigen Router /

Dit werkt probleemloos.
Als het bij mij werkt, dan zal dat bij jou natuurlijk ook het geval zijn. 🙂
Oké maar in dat voorbeeld zal de Experiabox nog steeds de router zijn en zal ook daar de port forwards op moeten plaatsvinden.

Eigenlijk wil ik dat de eigen router de PC’s van internet voorziet en de port forwardings doet. Aangezien ik VDSL heb heb ik de Experiabox nog steeds nodig.
Overigens bedenk ik me nu dat van de 5 iTV kastjes die ik heb er maar 1 Apps als Netflix gebruikt en die is aangesloten met een DVS rechtstreeks op de Experiabox.

Als ik de andere 4 iTV kastjes op de eigen router aansluit en dmv DMZ het verkeer doorstuur dan hebben de 4 iTV kastjes wel TV maar kunnen ze geen Apps gebruiken. Toch?
Reputatie 7
Nee, dat is niet zo.
Jouw eigen router wordt op de Experia Box aangesloten zoals beschreven in het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box" als DMZ Host en de port-forwardings maak je dus alleen op jouw eigen router.
Vervolgens sluit je een LAN poort van jouw eigen router op die switch aan en zet die op vlan 1.
Je sluit ook een LAN poort van de Experia Box aan op die switch en zet die op vlan 2.
Voila, twee vlans die je over één kabel kunt distribueren. Op de switches elders zet je een poort op vlan 2 als deze met de Experia Box moet babbelen (TV ontvangers) en op vlan 1 als het aangesloten apparaat met jouw eigen router moet babbelen.
Ah nu snap ik hem. Ik ga het proberen. Bedankt voor de uitleg!
Reputatie 7
Als ik de andere 4 iTV kastjes op de eigen router aansluit en dmv DMZ het verkeer doorstuur dan hebben de 4 iTV kastjes wel TV maar kunnen ze geen Apps gebruiken. Toch?
Daar zal je dan ook geen televisie op kunnen kijken tenzij je de eigen router in bridge mode zet, maar dat wil je juist niet.
De TV ontvangers moeten allemaal gewoon op de Experia Box aangesloten worden.
Reputatie 7
Ah nu snap ik hem. Ik ga het proberen. Bedankt voor de uitleg!
Als je hulp nodig hebt dan weet je waar je kunt aankloppen. 😉

Je kunt een vlan maken voor het netwerk van de Experia Box en een apart vlan voor het netwerk van jouw eigen eigen router.
Het configureren van Netgear switches is best eenvoudig.
Onderstaand een voorbeeld van een switch die bij ons in de tuinkamer staat.

Vlan 1 is ons privé netwerk.
Vlan 2 is ons gast netwerk.
Vlan 10 is mijn zakelijke netwerk.

Nog een vraagje inzake de VLAN's @wjb . In mijn TP-Link switch moet ik aangeven per poort of het tagged of untagged is. Hoe heb jij dat gedaan? Andere vraag, hoe heb jij de uplink (inkomend van de experia box) poort aangegeven, bij welk VLAN moet die horen en tagged of untagged?
Reputatie 7
Wij distribueren ons privé netwerk (vlan 1) untagged en alle andere vlans tagged.
De pvid die je op een LAN poort definieert bepaalt op welk vlan de poort aangesloten is.
Na flink wat aanpassingen heb ik het nu eindelijk voor elkaar.

Vanaf de Experiabox gebruik ik 2 LAN verbindingen, 1 rechtstreeks naar de Switch en de andere LAN verbinding gaat naar mijn eigen router en daarna naar dezelfde switch.

2 VLAN's aangemaakt en beide door kunnen "taggen" naar de 3 verdiepingen waar ik de VLAN's oppak en verdeel over de poorten.

Zo kan ik via VLAN 10 iTV kijken op de 5 iTV ontvangers rechtstreeks naar de Experiabox en loopt het overige internet verkeer (VLAN 20) via mijn eigen router.

Ik merk dat het internet veel sneller reageert dan via de Experiabox en iTV werkt zoals het hoort.

Nog bedankt voor de tips @wjb !

Reageer