Beantwoord

Eigen router achter Experiabox 10A incl. iTV

  • 15 January 2019
  • 47 reacties
  • 8060 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Deze vraag is al regelmatig gesteld, dat weet ik, maar toch wil ik weten of er inmiddels een oplossing is voor een eigen router.

Ik heb VDSL van KPN en gebruik een Experiabox 10A. Dit werkt met wat aanpassingen redelijk.

Graag wil ik een eigen router achter de Experiabox gebruiken omdat ik meer controle wil hebben over mijn router en omdat ik zeer geïnteresseerd ben in een Ubiquiti router (ik heb al UniFi Accesspoints).

Vanuit de meterkast loopt er 1 kabel naar de huiskamer, 1 kabel naar de 1e verdieping en 1 kabel naar de 2e verdieping. Aan het einde van deze kabels zit een switch waarop ik de apparatuur op aansluit (NAS, computers maar ook iTV).

Het topic waar in wordt beschreven hoe je een eigen router kan aansluiten achter de Experiabox vermeld specifiek dat je geen iTV kan aansluiten op je eigen router, dit moet gebeuren rechtstreeks op de Experiabox. Kijkend naar mijn netwerk heb ik die keuze niet, er loopt maar per verdieping 1 kabel die ik aldaar vertak met een switch.

De vraag die ik blijf houden, zijn er al mogelijkheden om een eigen router zo te configureren dat iTV werkt als deze is aangesloten op je eigen router en dat deze router weer is aangesloten op de Experiabox (met DMZ).
icon

Beste antwoord door wjb 15 January 2019, 19:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

47 reacties

Reputatie 7
Het topic waar in wordt beschreven hoe je een eigen router kan aansluiten achter de Experiabox vermeld specifiek dat je geen iTV kan aansluiten op je eigen router, dit moet gebeuren rechtstreeks op de Experiabox. Kijkend naar mijn netwerk heb ik die keuze niet, er loopt maar per verdieping 1 kabel die ik aldaar vertak met een switch.
Dat is geen probleem, je kunt via één netwerkkabel prima de netwerken van twee routers distribueren door ze op aparte vlans te plaatsen en switches te gebruiken die vlans ondersteunen.
Zo distribueer ik mijn privé netwerk, zakelijk netwerk en gast netwerk over dezelfde kabels.
De Netgear GS105Ev2, die KPN in haar webshop heeft staan, is een switch die vlans ondersteunt.

De vraag die ik blijf houden, zijn er al mogelijkheden om een eigen router zo te configureren dat iTV werkt als deze is aangesloten op je eigen router en dat deze router weer is aangesloten op de Experiabox (met DMZ).
Dit zal nooit tot de mogelijkheden gaan behoren, dat is inherent aan de gekozen techniek.
Reputatie 1
Badge
Bedankt voor je reactie @wjb het configureren van deze vlans is zeker lastig te doen? Is daar misschien informatie over?

Ik zo bijv een apart VLAN kunnen maken voor de iTV?
Reputatie 7
Bedankt voor je reactie @wjb het configureren van deze vlans is zeker lastig te doen? Is daar misschien informatie over?

Ik zo bijv een apart VLAN kunnen maken voor de iTV?

Je kunt een vlan maken voor het netwerk van de Experia Box en een apart vlan voor het netwerk van jouw eigen eigen router.
Het configureren van Netgear switches is best eenvoudig.
Onderstaand een voorbeeld van een switch die bij ons in de tuinkamer staat.


Vlan 1 is ons privé netwerk.
Vlan 2 is ons gast netwerk.
Vlan 10 is mijn zakelijke netwerk.
Reputatie 1
Badge
Oké @wjb maar kan je dan ook dit doen:

Experiabox -> Router -> Switch -> Computers en iTV

...en dmv VLANs de iTV’s voorzien van een goed netwerk signaal?
Reputatie 7
Je doet dan het volgende:

Experia Box. \
...................... Switch ----> Switch -> Computers en ITV.
Eigen Router /

Dit werkt probleemloos.
Als het bij mij werkt, dan zal dat bij jou natuurlijk ook het geval zijn. 🙂
Reputatie 1
Badge
Oké maar in dat voorbeeld zal de Experiabox nog steeds de router zijn en zal ook daar de port forwards op moeten plaatsvinden.

Eigenlijk wil ik dat de eigen router de PC’s van internet voorziet en de port forwardings doet. Aangezien ik VDSL heb heb ik de Experiabox nog steeds nodig.
Reputatie 1
Badge
Overigens bedenk ik me nu dat van de 5 iTV kastjes die ik heb er maar 1 Apps als Netflix gebruikt en die is aangesloten met een DVS rechtstreeks op de Experiabox.

Als ik de andere 4 iTV kastjes op de eigen router aansluit en dmv DMZ het verkeer doorstuur dan hebben de 4 iTV kastjes wel TV maar kunnen ze geen Apps gebruiken. Toch?
Reputatie 7
Oké maar in dat voorbeeld zal de Experiabox nog steeds de router zijn en zal ook daar de port forwards op moeten plaatsvinden.
Nee, dat is niet zo.
Jouw eigen router wordt op de Experia Box aangesloten zoals beschreven in het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box" als DMZ Host en de port-forwardings maak je dus alleen op jouw eigen router.
Vervolgens sluit je een LAN poort van jouw eigen router op die switch aan en zet die op vlan 1.
Je sluit ook een LAN poort van de Experia Box aan op die switch en zet die op vlan 2.
Voila, twee vlans die je over één kabel kunt distribueren. Op de switches elders zet je een poort op vlan 2 als deze met de Experia Box moet babbelen (TV ontvangers) en op vlan 1 als het aangesloten apparaat met jouw eigen router moet babbelen.
Reputatie 1
Badge
Ah nu snap ik hem. Ik ga het proberen. Bedankt voor de uitleg!
Reputatie 7
Als ik de andere 4 iTV kastjes op de eigen router aansluit en dmv DMZ het verkeer doorstuur dan hebben de 4 iTV kastjes wel TV maar kunnen ze geen Apps gebruiken. Toch?
Daar zal je dan ook geen televisie op kunnen kijken tenzij je de eigen router in bridge mode zet, maar dat wil je juist niet.
De TV ontvangers moeten allemaal gewoon op de Experia Box aangesloten worden.
Reputatie 7
Ah nu snap ik hem. Ik ga het proberen. Bedankt voor de uitleg!
Als je hulp nodig hebt dan weet je waar je kunt aankloppen. 😉
Reputatie 1
Badge

Bedankt voor je reactie @wjb het configureren van deze vlans is zeker lastig te doen? Is daar misschien informatie over?

Ik zo bijv een apart VLAN kunnen maken voor de iTV?
Je kunt een vlan maken voor het netwerk van de Experia Box en een apart vlan voor het netwerk van jouw eigen eigen router.
Het configureren van Netgear switches is best eenvoudig.
Onderstaand een voorbeeld van een switch die bij ons in de tuinkamer staat.


Vlan 1 is ons privé netwerk.
Vlan 2 is ons gast netwerk.
Vlan 10 is mijn zakelijke netwerk.


Nog een vraagje inzake de VLAN's @wjb . In mijn TP-Link switch moet ik aangeven per poort of het tagged of untagged is. Hoe heb jij dat gedaan? Andere vraag, hoe heb jij de uplink (inkomend van de experia box) poort aangegeven, bij welk VLAN moet die horen en tagged of untagged?
Reputatie 7
Wij distribueren ons privé netwerk (vlan 1) untagged en alle andere vlans tagged.
De pvid die je op een LAN poort definieert bepaalt op welk vlan de poort aangesloten is.
Reputatie 1
Badge
Na flink wat aanpassingen heb ik het nu eindelijk voor elkaar.

Vanaf de Experiabox gebruik ik 2 LAN verbindingen, 1 rechtstreeks naar de Switch en de andere LAN verbinding gaat naar mijn eigen router en daarna naar dezelfde switch.

2 VLAN's aangemaakt en beide door kunnen "taggen" naar de 3 verdiepingen waar ik de VLAN's oppak en verdeel over de poorten.

Zo kan ik via VLAN 10 iTV kijken op de 5 iTV ontvangers rechtstreeks naar de Experiabox en loopt het overige internet verkeer (VLAN 20) via mijn eigen router.

Ik merk dat het internet veel sneller reageert dan via de Experiabox en iTV werkt zoals het hoort.

Nog bedankt voor de tips @wjb !

Bij deze heb ik een handleiding geschreven zodat alles werkt over de Fritzbox. Dit zonder de Fritzbox in de DMZ van de experiabox te hangen en Vlan switches. Heb alleen een domme 8 poort switch achter de experiabox voor netwerk poort uitbreiding.

Ook doe ik niks met de Wifi en netwerk van de Experiabox

Alles wordt beheerd en gemanaged vanuit de Fritzbox. Experiabox is alleen nodig voor de verbinding van het interet en enkele port forwarding naar de Frizbox toe.

 

Heb eerst geprobeerd de Fritzbox in de DMZ van de Experiabox te hangen maar was geen succes.

Ik hoop met mijn handleiding iedereen te kunnen helpen zodat het KPN internet toch een vrij internet wordt.

Alle doelen welke ik wilde bereiken is me gelukt. Hieronder de bereikte doelen.

Internet verbinding op de FritzBox (Geslaagd)
FritzBox Site to Site IPSEC VPN. (Geslaagd)
VPN IPSEC Client connectie met FritzBox (Geslaagd)
KPN Telefonie volledig geïntegreerd in de FritzBox (Geslaagd) ***
Eigen VOIP provideraccount via FritzBox (Geslaagd)
IPTV KPN over de FritzBox i.p.v. via de Experiabox (Geslaagd)

Bij belangstelling van de handleiding graag een reply.
 

Reputatie 7

KPN Telefonie volledig geïntegreerd in de FritzBox (Geslaagd) ***

Dus jouw KPN telefonie wordt door de FRITZ!Box afgewikkeld?

Hoe heb je jouw SIP login en wachtwoord kunnen instellen?

Kan je eens screenshots plaatsen van die instellingen op de FRITZ!box.

 

Weet je overigens dat je vanaf FRITZ!OS 7.12 de Experia Box kunt vervangen door de FRITZ!Box.

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Reputatie 7
Badge +24

De Experiabox geeft via de lanpoorten de telefonie van KPN niet eens door volgens mij. Dat zit bij KPN op een apart vlan wat door de Experiabox afgehandeld word. En ik zou vermoeden dat je vanachter de Experiabox in de Fritzbox niet eens verbinding kunt maken, ook al zou je de juiste SIP gegevens hebben.

Reputatie 7

De Experiabox geeft via de lanpoorten de telefonie van KPN niet eens door volgens mij.

Klopt, ik denk ook dat @Satwalker de telefoonpoort van de Experia Box verbonden heeft met de DSL poort van de FRITZ!Box.

De functionaliteit om je eigen SIP gegevens te beheren zal op korte termijn beschikbaar komen en die kan je dan in de FRITZ!Box vastleggen. Maar dan moet je wel de Experia Box vervangen door de FRITZ!Box.

 

Dat zit bij KPN op een apart vlan wat door de Experiabox afgehandeld word. En ik zou vermoeden dat je vanachter de Experiabox in de Fritzbox niet eens verbinding kunt maken, ook al zou je de juiste SIP gegevens hebben.

Klopt, voor Experia Boxen zit telefonie op vlan 7 maar als binnenkort de "vrije routerkeuze" een feit is dan wordt telefonie ook via vlan 6 (Internet) mogelijk en kan je die ook op een VoIP ATA achter de router gebruiken.

Telefonie gaat niet over de lan.

 

Met de speciale dsl Y-kabel, kabel met enkelzijdige draad in de DSL/TEL poort van de Fritzbox pluggen en het uiteinde met  de 2 draden de kabel met de zwarte connector verbinden op de telefoonpoort van de Experiabox

Het telefoonsignaal wordt nu doorgelust naar de FritzBox. Als het ware is de Experiabox nu een brug voor telefonie naar de Fritzbox.

In de fritzbox in de telefonie wizard een kiezen voor land line nummer. Je abonee nummer invoeren en voila. Je nummer is actief in de fritzbox

Vanuit de Fritzbox een telefoon device koppelen aan dit nummer en voila je kunt bellen.

Oja SIP login is niet nodig in de Fritz op deze manier

FritzBox  7360 achter Experiabox KPN ADSL

Bij deze wil ik iedereen welke de beperkingen van de experiabox zat is uitleg geven over mijn geslaagde bevindingen betreft een 2e router achter de experiabox.

Doel van het project.

Mijn doel is de experiabox volledig links te laten liggen, en alle netwerkverkeer van binnen naar buiten en van buiten naar binnen via de tweede router achter de Experiabox te laten routeren. In mijn geval een FritzBox 7360 ADSL modem van XS4All. En dit bereiken zonder dat de FritzBox in de DMZ van de Experiabox komt te hangen. Ik heb eerst geprobeerd de Fritz in de DMZ van de experiabox te hangen. Ik kreeg hiermee geen toegang over het web met de FritzBox. Ook VPN werkte niet.

Alle doelen welke ik wilde bereiken is me gelukt. Hieronder de bereikte doelen.

FritzBox Site to Site IPSEC VPN. (Geslaagd)
VPN IPSEC Client connectie met FritzBox (Geslaagd)
KPN Telefonie volledig geïntegreerd in de FritzBox (Geslaagd) ***
Eigen VOIP provideraccount via FritzBox (Geslaagd)
IPTV KPN over de FritzBox i.p.v. via de Experiabox (Geslaagd)

Zoals hierboven beschreven de Experiabox volledig links te laten liggen is bijna 100% waar.
De Experiabox heb je nodig voor de telefonie en  het IPTV gebeuren, omdat KPN het vertikt de gegevens welke hiervoor nodig zijn vrij te geven. Met 100% links laten liggen bedoel ik dat alles via de FritzBox is te beheren en aan te sturen en dat de Experiabox puur alleen nodig is voor de verbinding met het internet en het doorsturen van het belsignaal van de KPN telefonie en het IPTV signaal naar de FritzBox. Bij mij zit er maar 1 LAN kabel in de Switchpoorten van de Experiabox en die loopt naar de LAN1 poort van de FritzBox. Ook moet je bij portforwarding deze dubbel uitvoeren. In de experiabox betreffende poort forwarden naar WAN ip van de fritzbox. Op de fritzbox desbetreffende poort forwarden naar juiste device en of service verbonden met de FritzBox LAN

Hierbij wil ik nog vermelden dat ik het IPTV decoderkastje van   KPN verbonden heb met een DLan adapter zodat ik IPTV via “DLan” (Ethernet over het elektra net) in de keuken heb terwijl de Experiabox en de FritzBox elders in mijn woonhuis geplaatst zijn.


Benodigdheden (Mijn apparatuur)

  • Experiabox (ZTE H368N V9 Experiabox)
  • FritzBox 7360 (Of eventueel een andere gewenste router)
  • Y-kabel  welke geleverd wordt bij de FritzBox
  • Eventueel DECT Telefoonset of een Fritz Telefoon.
  • IPTV Tuner van KPN
  • Eventueel een DLAN Powerline Adapter (DEVOLO)
  • Eventueel Switch indien je poorten te weinig hebt (Ik gebruik een domme 8 poort HP Switch)

 

 

Mijn Opstelling:

Een Experiabox welke het default 192.168.2.0 netwerk uitrolt
DHCP actief.

Een FritzBox 7360 welke het 192.168.200.0 netwerk uitdeelt.
DHCP actief
Wi-Fi Actief
Een DECT telefoonset welke ik het basis station heb gekoppeld aan de FritzBox via de telefoon poort
Een Fritz Telefoon Verbonden via de DECT Basis station van Fritz zelf.
DLAN Powerline adapter set Devolo 500 WiFi
KPN IPTV_STB_Arcadyan_HMB2260.

 

Even voor de leken onder ons. Iemand met kennis van netwerken zal deze info overbodig vinden.

Omdat de Experiabox een WAN IP adres moet uitdelen aan de FritzBox moet DHCP actief staan op de Experiabox. En omdat de FritzBox het netwerk straks gaat rulen, moet ook deze  DHCP straks de IP-Adressen over het netwerk gaan uitdelen. Zorg er dan ook voor dat je verder geen Switchpoort van de Experiabox verbindt in een Switch welke ook is verbonden aan de FritzBox.  Knoop verder ook geen kabel vanaf de Experiabox rechtstreeks aan de FritzBox. Dit kan tot gevolg hebben dat je cliënt (Pc, Tablet, Smartphone etc,) een IP-adres toegewezen krijgt van de Experiabox i.p.v. de FritzBox en dit willen we juist niet.

 

Experiabox Configuratie

De experiabox is verbonden met de internet aansluiting in je huis en is gewoon standaard geconfigureerd (KPN uitgeleverd) welke ook bij mij de VoIP telefonie configuratie van KPN meekrijgt (Hier kun je niks aan configureren)

WiFi is uitgeschakeld. De Wi-Fi wordt bij mij via de FritzBox geleverd en de eventuele DLAN Poweradapters elders in huis.

DHCP Actief

Ik heb 3 poortforwardings gemaakt welke gelinkt zijn aan het WAN adres welke de FritzBox krijgt toegewezen op poort 1 van de Experiabox. Deze forwardings zijn nodig om eventueel gebruik te kunnen maken van de VPN diensten van de FritzBox (Side to Side en Client to Side VPN) en om de Webinterface van de Fritzbox te kunnen benaderen via het Web. Als je VPN gebruikt adviseer ik natuurlijk het forwarden van  de Webinterface niet te doen. Hoe minder poorten open, hoe veiliger je netwerk. Hier kom ik later op terug.

Er gaat 1 LAN kabel van Switchpoort 1 naar de LAN1 poort van de FritzBox

De Y-Kabel kabel verbindt je de grote stekker aan op de DSL/TEL ingang van de FritzBox
Aan de andere kant van de kabel eindigt deze in een zwarte en een grijze kabel.
De zwarte kabel gaat in de  TEL1 aansluiting van de Experiabox . De grijze kabel is loos en heeft geen functie.

 

 

Reputatie 7

Telefonie gaat niet over de lan.

Binnenkort wel. :wink:

Nog heel even en je kunt jouw Experia Box er volledig tussenuit halen.

 

Configuratie aansluiten FritzBox

DSL/TEL kabel is al verbonden
LAN1 is al verbonden met het eerste switchpoortje van de Experiabox.
Bij gebruik van een Switch de LAN2 verbinden met een Switch.
Ik gebruik een 8 poorts HP Gbit Switch. Manageble switch is niet nodig.

Vanaf de Switch heb ik al mijn netwerk apparatuur aangesloten.
D-Lan Powerline adapter1 en Powerline Adpater2 in de keuken
De Powerline in de keuken straalt een Wi-Fi signaal uit
Deze adapter heeft een NIC Poort waar de KPN IPTV tuner op is aangesloten.

Dect Telefonie

Als je een DECT telefoonset hebt adviseer ik het Basis station van de toestellen te verbinden met de telefoonpoort op de FritzBox en niet de toestellen te registreren met de DECT functie van de FritzBox. Aangezien de meeste toestellen niet samenwerken met de telefoonboek database en andere geïntegreerde functies van de FritzBox, zal je dus geen nummers kunnen opslaan in je toestellen, omdat deze in de meeste gevallen worden opgeslagen op het eigen basisstation van de toestellen zelf.  Ga je voor echte gemak en luxe telefonie, dan adviseer ik om een of meerder Fritz telefoons aan te schaffen. Deze zijn volledig geïntegreerd met de FritzBox en verschaffen jou alle gemakken van de functies welke de FritzBox geïntegreerde telefooncentrale je biedt. Rond de €70 euro heb je een nieuw toestel. Deze kun je direct verbinden met de DECT functie van de FritzBox.

Tot zover het aansluiten van de FritzBox achter de Experiabox en overige apparatuur.

 

Configuratie van de FritzBox.

Nu we alles volgens bovenstaande hebben aangesloten is het nu tijd om de FritzBox te configureren.
Ik ga hierbij uit dat de FritzBox IP-adressering naar wens is aangepast en je toegang hebt tot de webinterface van de FritzBox. Ook ga ik er van uit dat de Wi-Fi naar wens is geconfigureerd.

Op de Overview pagina heb je de keuze om een internet connectie op te zetten.
Klik op “Set Up Internet Connection”

“Internet service provider” kies optie “Existing Connection over LAN”

Vervolg de stappen welke de Wizard je adviseert om te doen.
 

 

Op de overview  pagina zal je zien dat de router is voorzien van een verbinding met het internet

 

In mijn geval heeft de FritzBox een WAN adres 19.168.2.1

Als test kun je een pc of laptop verbinden aan de switch of een poort van de FritzBox.
Of natuurlijk een smartphone via de Wi-Fi van de FritzBox.