Beantwoord

Eigen router achter KPN Alles-in-1 Pakket

• 22 juni 2017
  • 6 reacties
  • 4021 keer bekeken

Beste,

Vandaag (21-06-2017) is er bij mij thuis een nieuw Alles-in-1 Pakket geinstalleerd, inclusief Experia Box. En laten we eerlijk zijn, deze functioneren niet zoals menig IT'er wilt. Ik ben zelf IT-student, dus ik weet waar over ik praat 😉.

De monteur vertelde mij: "Het modem (dus de Experia Box) omzetten in Bridgemode is niet mogelijk omdat het conflicteert met het uitzenden van de televisie". Nu ben ik eigenwijs en ben ik benieuwd of het toch niet op een of andere manier mogelijk is.

Onderstaand een uitwerking van mijn plan.

Nu is de vraag aan jullie, is het mogelijk om dit plan uit te voeren, i.v.m. het conflict dat zich blijkbaar voor zal doen.

Bedankt voor jullie respons.
icon

Beste antwoord door wjb 22 juni 2017, 11:59

Ik heb een tweede router achter de Experia Box staan voor mijn zakelijke netwerk en dat functioneert al jaren zonder enig probleem.
Ik heb ook 2 vlan's actief op mijn netwerk zodat ik overal in mijn woning LAN poorten kan toewijzen aan het privé LAN van de Experia Box of het zakelijk LAN van mijn tweede router.
Gebruik die Netgear switches.
Richt deze zo in dat vlan 1 op elke poort untagged is ingesteld, uitgezonderd de LAN poorten die met de Experia Box en de TV ontvangers verbonden worden. Op die poorten komt vlan 2 untagged te staan. Op de LAN poorten waar een andere switch op aangesloten is wordt vlan 2 als tagged geconfigureerd.
De Experia Box wordt dus op de LAN poort met vlan 2 untagged van hoofdswitch aangesloten.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Die Experiabox vervangen door een goede router, (lees: Mikrotik, EdgeRouter, USG, sommige Asus'en). Dan kan je die direct aan het FTU/NT hangen en daarachter de Experiabox.

De Experiabox heeft het telefonie VLAN nodig (kan je gewoon doorzetten)
Voor TV heb je wat instellingen nodig maar als je op het model router + KPN Routed IPTV zoekt vind je wel scripts die je kan bestuderen.
Internet is gewoon normaal, je moet alleen voorafgaand een PPP-sessie opbouwen met de gebruikersnaam uit de Experiabox en wachtwoord "kpn".

Robin
Reputatie 7
Zie: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983
Let op: De TV ontvangers zijn hierbij dus rechtstreeks op de Experia Box aangesloten.
Als je switches gebruikt die vlans ondersteunen, zoals de Netgear GS105Ev2 en GS108Ev3 dan kan je het netwerk van de Experia Box over een apart vlan laten lopen zodat deze samen met het netwerk van de eigen router over dezelfde netwerkkabels gedistribueerd kan worden.

Overigens zal KPN het gebruik van een eigen router i.p.v. de Experia Box moeten gaan faciliteren. Zie: https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-nu-wettelijk-vastgelegd-429248
Dus het is toch mogelijk! Raar dat er meteen word gezegd door de monteur dat het echt niet mogelijk is! Wat moet ik aan mijn uitwerking veranderen om het toch te laten werken?

Ik ben van plan om de Netgear Nighthawk AC1900 R7000 als router aan te schaffen. Hier zit een IGMP Snooping functie in (online bronnen vertellen dit). Dit zorgt er voor dat TV Signaal alleen word doorgestuurd naar de TV die er om vraagt.

Zoals ik de reactie van @RobinFlikkema begrijp, moet ik mijn router omwisselen met de Experia Box en vervolgens een script loslaten op de router (hoe?).

De reactie van @wjb is mij meer duidelijk. Het is gewoon zaak om de router ACHTER de Experia Box te plaatsen en vervolgens de TV's aan een aparte switch te hangen die VLAN's ondersteund.

Begrijp ik zo alles?
Reputatie 7
Ik heb een tweede router achter de Experia Box staan voor mijn zakelijke netwerk en dat functioneert al jaren zonder enig probleem.
Ik heb ook 2 vlan's actief op mijn netwerk zodat ik overal in mijn woning LAN poorten kan toewijzen aan het privé LAN van de Experia Box of het zakelijk LAN van mijn tweede router.
Gebruik die Netgear switches.
Richt deze zo in dat vlan 1 op elke poort untagged is ingesteld, uitgezonderd de LAN poorten die met de Experia Box en de TV ontvangers verbonden worden. Op die poorten komt vlan 2 untagged te staan. Op de LAN poorten waar een andere switch op aangesloten is wordt vlan 2 als tagged geconfigureerd.
De Experia Box wordt dus op de LAN poort met vlan 2 untagged van hoofdswitch aangesloten.
Reputatie 7
Badge +30
Dus het is toch mogelijk! Raar dat er meteen word gezegd door de monteur dat het echt niet mogelijk is! Wat moet ik aan mijn uitwerking veranderen om het toch te laten werken?Nouja, KPN zal je niet actief ondersteunen met het instellen van je EdgeRouter. Verwacht dus ook niet heen te kunnen bellen met hoe stel ik mijn EdgeRouter in.
Er wordt ook verwacht dat als er iets mis is met de glaslijn je de Experiabox weer aan kan sluiten om je eigen netwerk uit te sluiten.
Maar verder is het mogelijk!
Ik ben van plan om de Netgear Nighthawk AC1900 R7000 als router aan te schaffen. Hier zit een IGMP Snooping functie in (online bronnen vertellen dit). Dit zorgt er voor dat TV Signaal alleen word doorgestuurd naar de TV die er om vraagt.

Zoals ik de reactie van @RobinFlikkema begrijp, moet ik mijn router omwisselen met de Experia Box en vervolgens een script loslaten op de router (hoe?).

De reactie van @wjb is mij meer duidelijk. Het is gewoon zaak om de router ACHTER de Experia Box te plaatsen en vervolgens de TV's aan een aparte switch te hangen die VLAN's ondersteund.

Begrijp ik zo alles?
Wat wjb noemt qua uitleg is niet wat ik noem, maar is ook mogelijk. Je kan echter ook, met wat instellen in scripten de Experiabox achter je eigen router krijgen maar dat is wat lastiger en ik weet niet op die netgear dat zo 1,2,3 kan.
Reputatie 7
Wat wjb noemt qua uitleg is niet wat ik noem, maar is ook mogelijk...En het werkt altijd en, voor velen wellicht nog belangrijker, je krijgt support bij problemen met de verbinding naar Internet. Ik heb mijn Cisco RV180W ook een tijdje als hoofdrouter op de NTU gehad, maar ben daar toch van teruggekomen. Ik heb al een EdgeRouter klaar liggen om de Experia Box te gaan vervangen zodra KPN voldaan heeft aan de wettelijke verplichting om de benodigde informatie voor het gebruiken van een eigen router te publiceren.
Maar dus pas als KPN voldaan heeft aan...

Reageer