Eigen Router - ASUS AC88U

• 27 juni 2016
  • 20 reacties
  • 2998 keer bekeken

Het is mij bekend dat er een bestaand topic bestaat over het gebruik van eigen routers (https://forum.kpn.com/internet-9/gebruik-eigen-router-achter-de-experia-box-164983) én dat KPN officieel geen ondersteuning geeft/verbod heeft op het gebruik van een eigen router. Toch wil ik anderen in mijn situatie waarschuwen voor aanschaf van een ASUS RT-AC88U. (en mogelijk ook de ASUS RT-AC5300)

Direct nadat die beschikbaar was in 2011 heb ik een ASUS RT-N56U aangeschaft en daar de Experiabox mee vervangen. Wat een verademing in die tijd, de V8 was een rampzalig product zeker i.c.m. een passie m.b.t. online gaming.

Na 5 jaar trouwe dienst leek het mij tijd de N56U te vervangen, zeker nu ASUS daar geen ondersteuning meer voor verleent. Na een degelijke speurtocht van recensies kwam mijn oog te vallen op de AC88U, waarbij overal is aangegeven dat het simpelweg één van de beste routers is m.b.t. gaming en high end netwerk performance. Bij het internetonderzoek specifiek gezocht of men problemen heeft ondervonden met het gebruik van deze router ter vervanging van een Experiabox, geen problemen online gevonden.

Zaterdag was het zover, de nieuwe router was binnen. Leuk! Alle instellingen overgenomen uit de RT-N56U, moet in één keer goed zijn leek mij gezien de stock firmware van de verschillende routers in de basis hetzelfde is, de AC88U heeft alleen meer functionaliteit erbovenop. Ethernet stekker van het glasmodem overgezet naar de AC88U… helaas geen verbinding. Ach het zal wel te maken hebben met extra features die KPN niet ondersteunt, of verkeerde firmware misschien?

In totaal ben ik 2 dagen bezig geweest om elke mogelijke combinatie van instellingen te proberen, firmware van stock versie 1 t/m de meest recente, custom firmware zoals Merlin, interne netwerk op 192.168.x.x en 10.x.x.x, config export (de werkelijke bestanden) van de N56U en import op e AC88U… Niets werkt.

De uiteindelijke fout die blijft terugkomen in de logs van de AC88U:
“pppd[x]: Unable to complete PPPoE Discovery”

Tot zover ik heb kunnen controleren met de N56U (waar het wél werkt!) is dat deze melding zich voordoet wanneer KPN de connectie weigert. Bijv. als ik in de WAN settings de PPPoE instelling verkeerd doe. Geen idee welke feature in de AC88U er onderwater voor zorgt dat KPN de connectie weigert

Voor iedereen die overweegt ook één van deze nieuwe ASUS routers (AC88U & AC5300) aan te schaffen, wees gewaarschuwd. Mocht iemand dit toch al gedaan hebben en het wél werkend hebben gekregen, deel graag de magische instellingen die werken!

Wij gaan ondertussen shoppen bij glasvezel aanbieders die wél gebruik van een eigen router toestaan...

20 reacties

Reputatie 7
Badge +31
Hoi, als je een glasvezel abonnement hebt van 500 MB dan krijg je de v10. Dat is een uitstekend modem. Hier op het forum ben ik daarover nog geen klachten tegengekomen m.b.t. online gaming.
Dag Peter,

Dank voor je reactie.

Ik ben een gamer met een zeer kritische maatstaf wat betreft internet/netwerk performance, ik heb een gezin (wie niet?) waarbij wireless/internet ‘het altijd moet doen’ en ik werk vaak genoeg vanuit huis (ICT sector) waarbij ik richting MKB gebruik ga aan wensen m.b.t. security, snelheid en stabiliteit van het internet.

Ofwel, het is voor mij geen optie om te overwegen terug te stappen naar een Experiabox Vx.

Overigens heb ik het hier over een router t.w.v. €350,- ik kan mij niet voorstellen dat een meegeleverde V10 in de buurt komt bij dergelijke hardware.
Reputatie 7
Badge +30
De v10 werkt anders aardig goed. Iets met PPPoE over de goede VLANs misschien? Een paar screenshotjes zou ook handig zijn
Reputatie 7
De V10 is lang niet zo configureerbaar als zo'n router van €350,- maar het zou me niets verbazen als de V10 die router wel verslaat in throughput. Zo haal ik met de wifi van de V10 snelheden rond de 350Mbps en is de snelheid van mijn V10 naar Internet nooit minder dan 515Mbps.
Als je echt een eigen router wilt gaan gebruiken ter vervanging van de Experia Box, dan zal je de pppoe verbinding op vlan 6 moeten opzetten anders gaat dat echt niet lukken. Ondersteunt jouw nieuwe router wel vlans aan de WAN zijde van de router?

Overigens heb ik voor mijn zakelijke netwerk ook een eigen router achter de Experia Box geplaatst en dat werkt al vele jaren vlekkeloos. Ik zie dat je het topic al gevonden had hoe je dat dan moet configureren.
Het is ook onzin dat KPN zou verbieden om een eigen router te gebruiken. Als je dat wilt, dan ben je daar volledig vrij in. Het is dan wel zo dat je geen vaste telefoon bij KPN kunt afnemen en dat het configureren van de IGMP proxy server voor televisie geen sinecure is.
De V10 is lang niet zo configureerbaar als zo'n router van €350,- maar het zou me niets verbazen als de V10 die router wel verslaat in throughput. Zo haal ik met de wifi van de V10 snelheden rond de 350Mbps en is de snelheid van mijn V10 naar Internet nooit minder dan 515Mbps.
Als je echt een eigen router wilt gaan gebruiken ter vervanging van de Experia Box, dan zal je de pppoe verbinding op vlan 6 moeten opzetten anders gaat dat echt niet lukken. Ondersteunt jouw nieuwe router wel vlans aan de WAN zijde van de router?

Overigens heb ik voor mijn zakelijke netwerk ook een eigen router achter de Experia Box geplaatst en dat werkt al vele jaren vlekkeloos. Ik zie dat je het topic al gevonden had hoe je dat dan moet configureren.
Het is ook onzin dat KPN zou verbieden om een eigen router te gebruiken. Als je dat wilt, dan ben je daar volledig vrij in. Het is dan wel zo dat je geen vaste telefoon bij KPN kunt afnemen en dat het configureren van de IGMP proxy server voor televisie geen sinecure is.

Ik heb zoals aangegeven al jaren met een ASUS N56U gewerkt, ook daar waren PPPoE & VLAN instellingen nodig. (deze zijn overigens exact hetzelfde overgenomen in de ASUS AC88U)

Of de V10 hogere doorvoer kan leveren op wireless zou mij verbazen: "data rates up to 2167 Mbps" met de AC88U.

Het maakt gelukkig inmiddels niet meer uit, we hebben Tweak in de bestelling, 1000/1000 voor €15,- goedkoper dan 100/100 bij KPN én ik mag er een eigen router aan hangen.
Reputatie 7
Badge +11
Of de V10 hogere doorvoer kan leveren op wireless zou mij verbazen: "data rates up to 2167 Mbps" met de AC88U.

Dat gegeven zegt vrijwel helemaal niets, omdat die 2167 mbit alle snelheden bijelkaar opgeteld zijn. Dus dat zal je nooit en dan ook nooit over WiFi gaan halen.
Dag Mike, Heb je het werkend gekregen?
Bij mij werkt het prima, echter niet vlan 4 en 6 op 1 poort.
Wie kan er helpen dat dat wel lukt?
BVD
Reputatie 7
Badge +30
Dag Mike, Heb je het werkend gekregen?
Bij mij werkt het prima, echter niet vlan 4 en 6 op 1 poort.
Wie kan er helpen dat dat wel lukt?
BVD

Bedoel je dat je nu een aparte poort hebt voor iTV en een andere voor internet? Dat komt omdat je nu bridged iTV gebruikt.
Voor de wat populairdere routers kan je op internet wel configuraties vinden voor Routed ITV. Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/45944957#45944957
Dag Robin,.

Bedankt voor je reactie en link, echter ik heb een Acus RT-AC88U en kan nergens vinden hoe ik de router in de bridged modus voor VLAN 4 en 6 kan krijgen.

Hoop dat je me kan helpen?
BVD

Groet Martin
Reputatie 7
Badge +30
Maar, is dat niet groot en deels hetzelfde qua iTV configuratie? Ik heb geen 88u dus kan niet alles testen maar volgensmij moet je alleen kijken of de SoC op dezelfde poort zit en dat dan eventueel aanpassen in de scriptjes. En dan is het gewoon kijken wat werkt en wat niet en waarom niet.
Sorry ben niet echt thuis in deze instellingen!! bedoel je dat ik ergen een script moet aanpassen? Is dat het CFG bestand? in de router zelf kan ik geen instellingen vinden voor SoC of miet dit SoQ zijn? Bedankt alvast voor je reactie...
Voor de volledigheid een aantal scherm afbeeldingen toegevoegd!
Reputatie 7
Badge +30
Die instellingen zijn goed, Daarmee komt alles netjes binnen op de Asus en stuurt ie bridged iTV op poort 4 en internet over 1 en 2. Maar als je routed iTV werkend wil hebben zal je, boven op de huidige instellingen, met scriptjes/configuraties de Asus aan moeten passen zodat 'ie TV routeert over het LAN dmv Multicast streams.

Na de configuratie via de webinterface wil je namelijk VLANs nog verder configureren (bijvoorbeeld via robocfg) en VLAN4 werkend krijgen met DHCP en NAT zodat je de IGMP Proxy voor de TV Streams kan draaien maar voor de KPN TV Ontvangers zijn ook DHCP optie 28 en 60 nog nodig. Hierdoor weet de TV Ontvanger namelijk dat de Asus de gateway is voor IPTV.

O.a. op de eerder genoemde link vind je allemaal informatie over welke configuraties je moet doen en waarom maar er zijn ook genoeg andere topic of Tweakers en andere sites er over.

Robin
misschien een domme vraag: hoe kom ik in de robocfg van de router om de scriptjes/configuraties aan te passen? Ik heb gelezen in je vorige link dat ik dat via notpad++ kan doen maar dan krijg ik bijzondere tekens. Hoop dat je me hiermee nog kan helpen! BVD
Reputatie 7
Badge +30
Via SSH kun je inloggen en met het commando robocfg show kan je de huidige configuratie zien. Met robocfg kun je ook regels toevoegen aan de configuratie.
Bedankt voor je info. SSH heb ik gevonden en aangezet op poort 22. Hoe kan ik dan inloggen in de router via de terminal?
Reputatie 7
Badge +30
Je hebt een SSH client nodig en dan kan je gewoon "ssh gebruikersnaam@ipadres" doen
Bedankt Robin, zo ver ben ik nog niet gekomen!! Heb een scherm afbeelding gemaakt van de huidige instellingen.
Klopt het dat ik hier goe?d zit en regels moet aanpassen/toevoegen en dan afsluiten met save enter?
Ben bang dat ik iets verkeerd doe en niets meer met de router kan.

Hoop dat je me nog een keer kan voorzien van een reactie waarvoor alvast dank!!
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Je zit inderdaad via SSH nu in je router en in het onderste gedeelte van de output zie je de VLANs die aan bepaalde poorten worden doorgegeven gegeven.
Regels aanpassen doe je volgens mij gewoon met "robocfg [regel]". Met alleen "robocfg" krijg je waarschijnlijk wel een helppagina.
Bedankt voor je hulp!!

Reageer