Eigen router (Draytek) - IPV6 instellingen?

  • 27 August 2019
  • 6 reacties
  • 2899 keer bekeken

Reputatie 1
Goedenavond,

Mijn Experiabox heb ik een tijd geleden vervangen door een Draytek Vigor2860, zelfs IPTV heb ik na wat huiswerk aan de praat gekregen. Iets waar ik toch steeds weer ruzie mee blijf krijgen is IPv6. Wanneer ik deze inschakel en de apparaten in het netwerk een IPv6 adres toegewezen krijgen, beweren sommige apparaten geen adressen meer te kunnen resolven. Whelp! Vreemd genoeg kan ik sporadisch ook geen contact krijgen met diverse apparaten via IPv4, na een restart van de router + apparaat in kwestie werkt 't weer een poosje.

Helaas is er op mijn locatie geen glasvezel doordat KPN en de gemeente plus het leger aan onderaannemers het niet met elkaar eens kunnen worden. 111/32 VDSL is toch best traag als je door 200/200 glasvezel verwend bent :)

Mijn IPv6 configuratie:
code:
Dashboard: Enable IPv6

1a WAN>Internet Access> IPV6>
Internet Access Mode Connection Type: 'PPP'
WAN Connection Detection Mode: Always On
RIPng Protocol: On

1b LAN>General Setup>IPv6>
Enable IPv6 [enabled]
WAN Primary Interface: Wan1
Unique Local Address(ULA) configuration: Auto ULA Prefix
DNS Server IPv6 Address: Enable
Primary DNS Server 2001:4860:4860::8888 (google)
Secondary DNS Server 2001:4860:4860::8844 (google)
Management: SLAAC (stateless)
Other Option(O-bit) [disabled]
DHCPv6 Server
Enable Server [enabled]
Auto IPv6 range [enabled]


Met deze configuratie krijgen mijn smartphone (via WiFi) en Raspberry Pi (via bekabeld) beide netjes een IPv6 adres, maar beweren direct, of na een reconnect met de router, dat ze geen adressen kunnen resolven.

Bij Management kan ik ipv SLAAC(stateless) ook voor IPv6(stateful) kiezen, is dit wenselijk? Is de optie 'Other Option(O-bit)' noodzakelijk? Heb ik ergens iets over het hoofd gezien?

Zodra IPv6 correct werkt, ga ik mijn Raspberry weer inzetten als DNS server met de Pi-Hole software op ip 10.10.8.3

6 reacties

Reputatie 7
Het is beter (eenvoudiger) om SLAAC te gebruiken zoals ik ook doe op de EdgeRouter Lite 3 waarmee ik de Experia Box vervangen heb. Ik zou niet weten wat die "Other option (O-bit)" inhoudt op een Draytek.
De cliënts krijgen dus wel een IPv6 adres maar kunnen geen URL resolven.
Kunnen ze nooit URLs resolven, of lukt dat soms ook wel?
Heb je ook al eens andere DNS servers gebruikt?
KPN primair: 2a02:a47f:e000::53
KPN secundair: 2a02:a47f:e000::53
Cloudflare primair: 2606:4700:4700::1111
Cloudflare secundair: 2606:4700:4700::1001

Zou jij overigens eens in wat meer detail willen beschrijven hoe jij die Draytek hebt geconfigureerd immers ik denk dat er heel wat VDSL abonnees zijn die hun Experia Box willen vervangen door een router naar keuze.

Vraagje:
In welk subnet liggen de IP adressen van de TV ontvangers?
Heb jij ook vaste telefonie bij KPN?
Reputatie 1
Vraagje:
In welk subnet liggen de IP adressen van de TV ontvangers?
Heb jij ook vaste telefonie bij KPN?


Vaste telefonie neem ik niet af bij KPN, ik vind het onzin omdat een mobiele telefoon voor mij praktischer is.
De ontvangers krijgen een 10.10.8.*/24 adres van mijn eigen DHCP maar maken dmv routing contact met de range 213.75.112.0/24 t/m 213.75.119.255/24

Ik zal eerdaags even een handleiding in elkaar zetten, het zal voor mij ook weer puzzelen zijn want het is een tijd geleden 🙂
Reputatie 7
I.p.v. het routeren van de subnetten 213.75.112.0/24 t/m 213.75.119.255/24 zou je ook 213.75.112.0/21 kunnen routeren.
Reputatie 1
Helaas denken de knappe koppen achter Draytek daar anders over, het is namelijk alleen mogelijk om een range aan te geven dmv een Start- en End IP adres 😞

Reputatie 7
Dat is prima zo, ik dacht dat je al die subnetten apart had moeten definiëren immers je sprak telkens over subnet/24.
Overigens denk ik dat je bij "Destination" een andere keuze zou kunnen maken waarmee het wel mogelijk wordt om een /21 subnet vast te leggen.
Reputatie 1



Zou jij overigens eens in wat meer detail willen beschrijven hoe jij die Draytek hebt geconfigureerd immers ik denk dat er heel wat VDSL abonnees zijn die hun Experia Box willen vervangen door een router naar keuze.

 

yes, https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/handleiding-iptv-op-draytek-2860-met-vdsl-499832

Reageer