Vraag

Eigen router icm KPN iTv

  • 3 September 2019
  • 38 reacties
  • 3285 keer bekeken

Reputatie 2
Badge +1
Goedendag,

Het topic van @wjb heb ik gelezen, maar ik denk toch dat ik een aparte situatie heb.

In de meterkast komt de boel binnen. Geen probleem met de beschrijving om daar dan een eigen router achter te hangen.

Alleen, de tv ontvangers moeten in de ExperiaBox blijven.

Voor beneden geen probleem, maar boven kom ik bedraad in een slaapkamer waar ik in de nieuwe router wil zitten uiteraard. Van daar ga ik vanuit een switch ook naar de slaapkamer toe om de tv in te gaan.

En dit laatste is dan het probleem volgens mij.

Of heb ik dit mis? Hopelijk zit ik mis...

Alvast dan voor eventuele hulp!

Denk er overigens na om te gaan naar een ASUS Rapture GT-AX11000 en die achter de ExperiaBox te plaatsen.

38 reacties

Reputatie 7
Waarschijnlijk wil je boven een router plaatsen voor betere wifi, klopt dat?
Om de wifi dekking te verbeteren moet je echter geen routers gebruiken maar wifi accesspoints zoals bijvoorbeeld de TP-Link EAP245.

Overigens kan je met switches die vlans ondersteunen (zoals bijvoorbeed de Netgear GS105Ev2) netwerken van meerdere routers via dezelfde netwerkkabel distribueren.
Ik zie dan ook geen probleem.
Reputatie 2
Badge +1
Nou het geheel is niet stabiel in huis.

Kan er nog niet achter komen waardoor dit nu precies komt, maar ik verdenk wel de ExperiaBox.

Boven werk ik bekabeld en toch geregeld een "dip".
iTv ontvangers, 4 stuks, gaan haperen bij meerdere tegelijk aan. Heb 200/20. Zou dus moeten kunnen.

WiFi hapert terwijl ik op zolder een bedrade AP van EnGenius heb en op de 1e verdieping een Devolo 1200.
De ontvangst is goed, maar toch dips/problemen.
Verdenk dan toch wat er over het draadje gaat.

Om deze redenen denk ik dat het met een eigen router beter kan worden en daarnaast ondersteunt deze al ax / WiFi 6 (alvast voor de toekomst) en AiMesh waarmee ik hoop dat de WiFi gaat verbeteren.
Reputatie 7
Kan je eens een tekening maken van jouw netwerk en die hier plaatsen, dan kunnen we eens kijken wat het probleem zou kunnen veroorzaken.
Graag ook merk en type van de gebruikte switches vermelden.
Reputatie 2
Badge +1
Top! Morgen ga ik tekenen. Dank alvast.

Ter info, wil mijn huis smarter gaan maken. Stap 1 daarbij is een goede en stabiele infrastructuur. Dat wil ik nu dus aan gaan werken 😀
Reputatie 2
Badge +1
Zie hier hoe het nu is @wjb .



Reputatie 7
Dat is een mooi overzichtelijk plaatje.

Kan je mij vertellen welk type Netgear switches je gebruikt?
En staat IGMP snooping aan op die Netgear switches?
Reputatie 2
Badge +1
Ga dat even nakijken straks. Simpele 8 en 5 poort switches hoor
Reputatie 2
Badge +1
@wjb het is de netgear gs108 en die ander de gs105 (prosafe).

Dit zijn volgens mij "gewoon" switches, dus niet smart. IGMP ondersteunen ze denk ik niet, maar zover reikt mijn kennis niet moet ik bekennen.

Als jij zegt: ga eerst een proberen met IGMP switches te werken, dan ga ik dat aanpassen.
Reputatie 7
Zijn het de GS108Ev3 en de GS105Ev2?
Zo ja, dan ondersteunen ze IGMP snooping.
Zorg er wel voor dat die switches voorzien zijn van de laatste firmware.
Je kunt die switches eenvoudig beheren met de "ProSAFE Plus Configuration Utility" maar ook via de webinterface.

Persoonlijk zou ik in eerste instantie een TP-Link EAP245 op de switch op de 1e verdieping aansluiten en de wifi van de devolo adapter in de slaapkamer uitzetten.

Ook zou ik eens kijken of die EAP245 op de eerste verdieping niet krachtig genoeg is om ook de tweede verdieping te bedienen een dus ook die EnGenius uit te zetten.

Gebruik geen tweede router!
Reputatie 2
Badge +1
Nope, die zijn het niet. Het zijn unmanaged switches. Simpele.

Maak ik uit je reactie op dat je de Devolo "verdenkt" van het veroorzaken van problemen?
En dat ik eigenlijk toe moet naar switches die IGMP snooping ondersteunen?

Wat voor mij van belang is, even terug naar af 🙂, is dat ik uiteindelijk, stukje bij beetje, ons huis mogelijk wat smarter wil maken.
Dit begint bij de basis en daar wil ik nu gaan starten. Kijken wat ik heb en hoe ik dat kan gaan verbeteren daar waar nodig. Dat wat ik moet/kan gaan verbeteren, wil ik dan wel gelijk "goed" en toekomstbestendig gaan doen.

Maar wellicht dat dit niet het juiste forum is daar voor, hoewel ik wel het vermoeden heb dat ik nu de persoon heb die hier de juiste kennis van heeft. ;)
Wellicht is jou mailen of op een andere manier benaderen wellicht handiger/beter?

Bij het bekijken van de basis loop ik ook tegen wat KPN issues aan , vandaar dat ik hier wat info zocht en vragen stel.

De allereerste basis is wat er binnenkomt. Dit was Ziggo, maar dat leverde best veel gedoe op. KPN kon bonded pair bieden hier en daarom overgestapt naar KPN en gekozen voor 200 down en 20 up.

Of het altijd KPN blijft, durf ik niet te zeggen, daarom ook dat ik wil gaan werken met een router na de ExperiaBox. Mocht het ooit Ziggo of wat anders gaan worden (glasvezelaanbieder als we dat ooit gaan krijgen bijvoorbeeld), dan heeft "binnen" er verder geen last van. Althans, dat is mijn bedoeling ervan.

Maar goed, nu komt er dus 200/20 binnen en dat lijkt goed.
Dit gaat nu de ExperiaBox in en vanaf dat punt wil ik e.e.a. aan gaan pakken. Liefst stapsgewijs, maar sommige zaken zullen gelijktijdig moeten.

Wil ik met een eigen router gaan werken, dan denk ik nu dus aan een router die al WiFi 6 ondersteunt, bijvoorbeeld dus die Asus. Ubiquiti zie ik ook vaak voorbij komen, maar die heeft dat nog niet meen ik.
Heb je hier wellicht een advies, graag.

Vervolgens is het van belang dat KPN iTV blijft werken en op dat vlak zijn we nu eigenlijk een beetje aan het sparren met elkaar, maar er zit dus eigenlijk een stap voor.

WiFi moet ook uiteindelijk goed zijn/worden, zeker voor mijn 2 zoons 🙂 maar stap daarvoor is wat mij betreft dat bedraad in ieder geval in orde moet zijn.
De tv in onze slaapkamer op de 1e verdieping zou dus minimaal goed moeten werken en ook die op de 2e verdieping. Deze gaan immers via,nu domme switches, maar wel bedraad.

Wel is het zo dat deze 2 iTV's via 2 switches lopen. In de meterkast de Netgear GS108 die op de ExperiaBox aangesloten zit en vervolgens gaat die switch naar een Netgear GS105 switch op mijn werkkamer. Van daaruit worden de iTV's voorzien van netwerk.

Dit lijkt mij stap 1 of 2 als je de eigen router als stap 1 ziet.

Hopelijk snap je waar ik heen wil 🙂
Reputatie 7
Het is absoluut zaak om switches te gebruiken die IGMP snooping ondersteunen.
Anders zal een live TV uitzending niet alleen naar de betreffende TV ontvanger gestuurd worden, maar naar alle apparaten aangesloten op de switches op het pad naar die TV ontvanger. En als zo'n aangesloten apparaat ook weer een switch is, dan ook weer naar alle apparaten die daar op aangesloten zijn. Wifi accesspoints die zo'n TV stream ontvangen zullen daarvan over hun nek gaan. In jouw geval zal die EnGenius op zolder waarschijnlijk slechte wifi leveren als in de werkkamer of op zolder live televisie gekeken wordt.

Ik zou alleen met een andere router gaan werken als deze de Experia Box vervangt en niet als deze als tweede router achter de Experia Box komt te staan.
Zie de onderstaande topics:
- Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.
- Gebruik een eigen router achter de Experia Box.
Reputatie 2
Badge +1
Kwam net je topic over switches tegen @wjb !

Voor mij is nu, bijna, duidelijk wat stap 1 wordt.... de switches vervangen door diegene die IGMP ondersteunen.

Ik zie in jouw topic over switches dat je NetGear adviseert. Zal daar eens naar gaan kijken morgen en die direct bestellen.

Heb ik dat voor elkaar, kan ik nagaan of de kwaliteit van de iTV's is verbeterd, maar ook of de WiFi is verbeterd.

Overigens sprak je over uitschakelen van de Devolo's. Ben je daar niet zo over te spreken?
Reputatie 7
Zelf heb ik in mijn meterkast twee Netgear GS108Ev3's hangen die de 14 Cat6 netwerkkabels naar alle uithoeken van mijn woning van Internet voorzien.
Ik mijn woonkamer, werkkamer in tuinkamer staan in totaal vier Netgear GS105Ev2's met daarop aangesloten apparaten als televisies, TV ontvangers, NASsen, desktop computers en last but not least goede wifi accesspoints.

Ik ben inderdaad niet zo te spreken over "draadloze" verbindingssets. Als je de mogelijkheid ziet om een netwerkkabel naar de slaapkamer op de eerste verdieping te trekken, dan is dat sterk aan te bevelen. Interferenties op het lichtnet door bijvoorbeeld ledverlichting, telefoonopladers of dimmers, leiden heel makkelijk tot haperingen in de communicatie tussen de adapters.
Reputatie 2
Badge +1
Klopt wat je zegt alleen slaapkamer 2 kan ik niet bereiken helaas. Althans niet zonder hakken en breken.

Ik ga hiermee aan de slag. Thanks!!!
Reputatie 7
Badge +24
Ook niet onder de vloerbedekking door? Of ligt dat er niet? Ik heb hier boven bij 1 kamer het kabeltje gewoon een stuk langs de muur onder de vloerbedekking lopen. Zie je niets van.
Reputatie 2
Badge +1
Nee, het is laminaat en daarbij moet ik dan van links voor naar rechts achter via een slaapkamer en inloopkast.

En ja, alles kan 🙂
Reputatie 7
Is er in die slaapkamer een oude coax- of telefoonaansluiting?
Zo ja, kan je die kabel dan niet vervangen door een UTP netwerkkabel?
Reputatie 2
Badge +1
Nee helaas. Mijn voorkeur heeft te allen tijde bedraad, maar hier gaat dat tot op heden echt niet zonder hakken/breken zeg maar.

Ga daar ooit een oplossing voor vinden, maar die pro is nu minder groot.

Ik ben van mening dat als de basis stabiel is, je daarna makkelijker uit kunt gaan breiden en dat dan ook stabiel maken/houden.
Reputatie 2
Badge +1
@wjb de switches zijn besteld. Hopelijk morgen in huis zodat ik in het weekend aan de slag kan daarmee.

De Devolo's ben je niet zo'n fan van (die technologie), maar qua WiFi in huis. Hoe zie jij dat?
Zelf denk ik nu aan Mesh, maar jij hebt het over goede AP's door je huis heen.

Ik ga niet ontkomen om de Devolo ook te houden. Mijn tuinhuisje bevat een IP-camera en via WiFi (wat wel kan overigens met die camera) lijkt me storingsgevoeliger. Daarom dat ik daar bedraad zou willen.

De WiFi kan ik uitschakelen op de Devolo's.

Hoe heb jij dit opgelost?

  • gebruik je de WiFi van de ExperiaBox of heb je die uitstaan?
  • Ik heb nu 1 EnGenius AP (volgens mij een goed/degelijk merk), maar waar werk jij mee?
  • AP's of Mesh?
Ik denk nu aan Mesh omdat je dan feitelijk 1 groot WiFi netwerk creëert. Nu heb ik weliswaar 1 SSID, maar het switchen onderling (naar ander punt) gaat niet optimaal. Het signaal van beneden bijvoorbeeld is dan weliswaar zwak, echter vind mijn mobiel het nog niet zwak genoeg om over te schakelen naar het sterkere WiFi-signaal boven.

In principe wil ik, en zeker mijn kids, door het huis en de tuin rond kunnen lopen zonder tegen dit soort problemen aan te lopen. Je moet dan toch even de WiFi uit en aan zetten om dan het juiste, sterkere signaal op te laten pakken.
Reputatie 7
Zelf denk ik nu aan Mesh, maar jij hebt het over goede AP's door je huis heen.
Mesh systemen communiceren "gewoon" d.m.v. 5GHz wifi met elkaar. Als de verbinding tussen twee toegangspunten dus minder goed is dan zal je dat uiteraard ook merken.
In mijn situatie is een 5GHz verbinding tussen te begane grond en de 1e verdieping al bijna onmogelijk vanwege vloerverwarming op de 1e verdieping. Eenzelfde fenomeen kan je al hebben bij aluminium vochtwerende folies onder laminaat of parket.
Vandaar dat ik wifi accesspoints gebruik en aangezien je toch al een fysiek netwerk op elke verdieping hebt lijkt me het gebruik van wifi accesspoints ook te prefereren.
Steeds meer mensen willen volledig draadloos en dan is een Mesh systeem een uitkomst.

Ik heb geen Experia Box, deze heb ik vervangen door een EdgeRouter Lite 3.
Ook met mijn vier wifi accesspoints heb ik natuurlijk één groot WiFi netwerk met smart/fast roaming waarbij apparaten seamless automatisch met het beste accesspoint verbonden zijn.
Wat jij wil is bij mij dus werkelijkheid. Als ik achter in de tuin zit dan ben ik verbonden via 2.4GHz en als ik in de buurt van mijn woning kom schakelt mijn telefoon/tablet automatisch over op 5GHz van hetzelfde accesspoint in de tuinkamer. Loop ik vervolgens naar de woonkamer dan switcht de telefoon/tablet automatisch naar het wifi accesspoint in de woonkamer. Hetzelfde gebeurt natuurlijk ook als ik naar boven loop.

Daarvoor moeten de wifi toegangspunten dan wel bandsteering en smart/fast roaming ondersteunen. Dat zijn dus selectiecriteria voor de wifi accesspoints.
Smart/fast roaming is overigens niet zaligmakend, ook de telefoon/tablet zelf speelt een rol.
Zo schakelt mijn OnePlus 5T echt seamless (je merkt er niets van) terwijl mijn Huawei MediaPad M3 daar toch iets meer moeite mee heeft.
Reputatie 2
Badge +1
Helder @wjb . Ik moet ook even geduld hebben... eerst die switches en daarna kijken wat dan de situatie in huis is.

Die Devolo 1200's zouden volgens mij seamless routing moeten ondersteunen.
De ExperiaBox V10 ook wel denk ik.

Toch weet ik gewoon, wel of geen goede switches nu 🙂, dat mijn mobiel (Samsung Galaxy A50) verbonden blijft met een zwakker WiFi-signaal en hij pas overschakelt naar een sterkere als ik WiFi op mijn mobiel uit en weer aan zet.

Weet jij een makkelijke tool/app die laat zien via welk AP ik verbinding heb?
Reputatie 7
Die Devolo 1200's zouden volgens mij seamless routing moeten ondersteunen.
De ExperiaBox V10 ook wel denk ik.

Beide ondersteunen geen smart/fast roaming.

Met de app WiFi Analyzer kan je het MAC adres zien van het accesspoint waarmee je verbonden bent.
Wat ook interessant is, is dat je daarmee kunt zien wat de veldsterkte is van de wifi toegansgpunten en in hoeverre de wifi van de buren met jouw wifi overlapt.
Reputatie 2
Badge +1
In de handleiding staat dit @wjb :
In de toestand bij levering van dedLAN 1200+ WiFi acis Fast roaming standaard uit-geschakeld.

Hm... ga nog maar eens kijken, de tekst doet vermoeden dat als iets standaard uit staat het ook aan kan 🙂
Reputatie 7
Badge +24
Dat seamless en fast roaming werkt in de praktijk volgens mij alleen maar als je al je wifi accespoints / routers van hetzelfde merk hebt.

Dat zal ook de reden zijn dat het op die Devolo uit staat. Je hebt er pas wat aan als je meerdere Devolo' s hebt. Anders ist nutteloos denk ik...
Reputatie 2
Badge +1
@Nick83 ik heb meerdere Devolo's. Alleen zojuist gemerkt dat het rommelig gaat.

Overschakelen lijkt de mobiel wel te proberen als ik de WiFi-analyzer bekijken (hij gaat dan opeens authenticeren), maar het lijkt dan niet te lukken of zoiets.

Ook zie ik bij het lopen dat hij verbonden blijft met een WiFi-punt met slechter bereik.

Maar goed, zoals gezegd, eerst switches in orde maken, dan kijken hoe netwerk is op de diverse punten (bekabeld kijken wat er aan snelheid uit de muur komt) en daarna kijken of en hoe ik de WiFi goed/beter kan gaan krijgen.

Reageer