Vraag

Eigen router icm KPN iTv

  • 3 September 2019
  • 38 reacties
  • 3285 keer bekeken


Toon eerste bericht

38 reacties

Reputatie 7
Overschakelen lijkt de mobiel wel te proberen als ik de WiFi-analyzer bekijken (hij gaat dan opeens authenticeren), maar het lijkt dan niet te lukken of zoiets.
Dat zie ik op mijn Huawei MediaPad M3 ook wel eens gebeuren.

Ook zie ik bij het lopen dat hij verbonden blijft met een WiFi-punt met slechter bereik.
Dat komt omdat niet alle wifi toegangspunten fast roaming ondersteunen.
De Experia Box en jouw Engenius ondersteunen geen fast roaming en daarmee gaat het switchen van en naar die toegangspunten op de gewone (trage) manier.
Er wordt dan pas na enige tijd geswitcht van toegangspunt en alleen als de veldsterkte van het netwerk waarmee het mobiele apparaat verbonden is onder een bepaalde grens komt.
Wel je fast roaming, dan zullen alle wifi toegangspunten dat moeten ondersteunen.
De wifi van de Experia Box zal daarom dus ook uitgezet moeten worden.
En die Engenius ... tijd voor wat nieuws. 😉
Reputatie 2
Badge +1
@wjb hahaha.... die EnGenius gaat er uit... hahaha

Net bericht van PostNL... moet mijn kakken nog een dagje ophouden 😞 Pakket is vertraagd, komt nu morgen.

Wel wat extra tijd om de infrastructuur nog eens goed uit te tekenen en te gaan voorzien van Mac, IP, etc.
Even kijken of daar niet een handige tool voor is. Heb thuis geen Visio.

De EnGenius van zolder ga ik morgen eerst eens verplaatsen en de WiFi van de Devolo's ga ik uitschakelen.
Dan hou ik de WiFi van de ExperiaBox en dan van die EnGenius over, kijken wat dat uit gaat halen.

Blijf altijd stoeien met: zet ik nu wel of niet de spullen op vaste kanalen? Of zet ik ze beiden op Automatisch?
Je hoopt dat automatisch er zelf het best mee omgaat, maar lees ook andere verhalen.

Ook zie ik dat een AP wel zelfde SSID moet hebben, maar ander kanaal. Alleen.... vind maar eens een "rustig" en dan ook nog eens ander kanaal...
Reputatie 7
Welk type EnGenius heb je?
Reputatie 2
Badge +1
De EnGenius EAP900H
Reputatie 7
De EnGenius EAP900H
Die EnGenius heeft geen 802.11ac wifi en daarmee mis je potentieel een hoop snelheid.
Ook lijkt die EnGenius geen 802.11r fast roaming te ondersteunen maar wellicht dat dat ondertussen wel ondersteund wordt.
Reputatie 2
Badge +1
Je hebt me al overtuigd eerder @wjb :)

Die EnGenius moet ik gaan vervangen. Dacht eerst zelf overstappen naar een Mesh-WiFi systeem, maar jij hebt mij ook weer doen twijfelen daarover hahaha.

Wil nog even kijken naar wat goede merken. Volgens mij hoor ik geregeld Ubiquiti ook voorbij komen.
Alleen... als ik nu dan ga "investeren" wil ik eigenlijk gelijk WiFi 6 (802.11ax) ondersteuning.

De EnGenius EWS357AP heeft dat bijvoorbeeld of de EnGenius EWS377AP. Die laatste is wel erg duur en lijkt mij voor thuis overkill.
De EWS357AP heeft volgens mij wel dat smart/fast roaming (zie in de specs overigens alleen fast staan).

Als ik dan het nieuwe AP hang in het trapgat van de 1e naar de 2e verdieping, lijkt mij dat dit voldoende bereik moet opleveren voor deze 2 etages. De muurtjes zijn van dat holle wand spul (soms helaas 🙂, nu wellicht gunstig), dus dat zou toch moeten werken.

Op de Devolo's ga ik dan de WiFi uitschakelen. In huis heb ik dan beneden de ExperiaBox (zonder smart/fast roaming) en tussen de 1e en 2e verdieping een AP.

Op de 1e verdieping dan een Devolo voor LAN (omdat ik daar niet anders kan komen nog met een kabel).
In het tuinhuisje dan een Devolo voor LAN (omdat ik daar niet anders kan komen nog met een kabel).

Indien de tuin onvoldoende WiFi bereik heeft, kan ik daar altijd nog een extra EnGenius AP plaatsen.
Denk dat de WiFi van de Devolo daar inschakelen weer onhandig is i.v.m. smart/fast roaming.
Reputatie 2
Badge +1
Even een update...

De switches zijn op 1 na nu vervangen.
Bedrade snelheid overal nu tussen de grofweg 192 en 199.8 mb van de 200 !

De bekabeling zit dus wel snor nu. :)

Nu nog AP's.

@wjb jij had het over TP link EAP 245.
Zie je deze liever dan die via KPN?

Denk eraan om te starten met 2 stuks. 1 in de woonkamer en 1 op zolder. Kijken of etage 2 en de tuin der dan ook goed mee overweg kunnen.

De Devolo's gaan dan van de WiFi 🙂
Reputatie 7
@wjb jij had het over TP link EAP 245.
Zie je deze liever dan die via KPN?

Ik lees lovende reviews over die apparaten en dat kan ik van de zwarte Experia WiFi absoluut niet zeggen.
Het nieuwe Mesh systeem dat KPN levert is nog zo nieuw dat er nog maar heel weinig ervaring mee opgedaan is. Mijn stelling is echter dat je beter wifi accesspoints kunt gebruiken als de bekabeling naar die plekken waar die moeten komen te staan er toch al ligt.
Zelf gebruik ik EDIMAX CAP1200's maar dat heeft meer te maken met het feit dat naast ons privé netwerk ook mijn zakelijk netwerk via die accesspoints loopt.
Reputatie 2
Badge +1

@wjb contact gehad met KommaGo en die adviseren mij de Zyxel Nebula NAP102


Ze geven aan dat deze seamless roaming ondersteunt en de TP-Link EAP245 v3 niet, die heeft alleen fast roaming. Fabrikant spreekt over naadloze roaming, maar hun praktijkervaring is dat dit alleen fast roaming is.

Lastig iets is dit altijd... verschillende producenten, verschillende verkopers, verschillende meningen... hahaha

Ken jij de Zyxel Nebula NAP102?
Reputatie 7
Ik ken die Zyxel niet. Wat ik wel zie is dat de beschikbare bandbreedte op 5GHz lager ligt dan die van de EAP245 (867 versus 1300).

Dat de EAP245 geen seamless roaming zou ondersteunen zou ik maar met een korreltje zout nemen, het is maar wat ze "willen" verkopen.


Bron.
Reputatie 7
Badge +24
Als je de controller software gebruikt, heb je wel seamless roaming bij tp link lees ik op tweakers.net forum.

Reputatie 7
Badge +24
Ik ga mn mobiel aan de lader leggen... 😶
Reputatie 2
Badge +1
Oké, dat doet vermoeden dat het seamless ondersteunt, maar niet in alle gevallen.

De Zyxel NAP102 zou dat wel doen volgens KommaGo (= routershop/wifishop). Kost voor een 3-pack wel 100 euro meer.

TP-Link wel wat sneller, maar KPN geeft mij toch maar 200/20.

Reageer