Vraag

Eigen Router/Modem & Ping

  • 20 March 2020
  • 11 reacties
  • 641 keer bekeken

Beste Heer/Mvr,

 

Sinds kort neem ik internet only af van KPN en ben ik dus nieuwe klant ik heb nu alleen enkele vragen waar ik zelf niet uit kan komen,

 

Heb hiervoor ook internet afgenomen bij de concurrent hier kon ik dus de modem in bridge mode laten zetten zonder problemen waardoor de functionalitijd van de modem van hun door ging naar mijn eigen waardoor ik mijn eigen modem kon gebruiken.

 

Nu heb ik dus overwegen om een abonnement af te nemen bij KPN i.v.m dat ik iemand ken die bij jullie zit en altijd lagere ping had en dat ik ook dacht dat ik mijn modem dan gewoon erachter kon plaatsen zonder dat een of het andere bridge modes of een andere apparaat het door posten of dat er nog iets tussen zou zitten dus een directe aansluiting met mijn eigen modem om zo het ene en het andere overbrugging en meerdere aparaturen kan vermijden.

 

Nu heb ik het een en het andere al geprobeerd om het dus zo te krijgen dat ik alleen mijn eigen modem direct kon aansluiten ik heb een RJ45 naar RJ11 adapterkabel gekocht en aangesloten op de WAN poort van de modem geen succes geboekt tevens verdere stappen ondernomen en heb ik allerlei instellingen veranderd in mijn eigen modem, IPTV Internet VID op poort 6 ingesteld & WAN Connection Type op PPPoE gezet en de instellingen van de Experia Box v10A overgenomen zoals username macaddress@internet en password kpn of ppp ook geen succes kunnen boeken tevens nog geen internet via mijn eigen modem wel via de Experia Box v10A.

 

Toch zou ik graag mijn eigen modem met alle plezier gelijk op jullie netwerk willen aansluiten i.v.m dat ik hem toch heb aangeschaft en anders blijft deze geadvanceerde modem in de kast en daarvoor heb ik hem ook niet gekocht, nu schijnt dit koek en ei en een hele makkelijke taak te moeten zijn op glasvezel alleen heb ik dit niet hier op locatie of in gebied of regio wel xDSL/VDSL

 

Mijn vraag is dan ook of dit daadwerkelijk alleen mogelijk is met glasvezel? of is er ook een mogelijkheid dat het met xDSL/VDSL mijn eigen modem kan gebruiken op een directe aansluiting zonder DMZ of Bridge mode. (Aangezien dit ook een van de redenen is waarom ik overgestapt ben naar jullie)

 

Dan tevens nog een vraag over de ping/ms (Dit was reden 2 waarom ik ben overgestapt naar jullie omdat ik ergens had gelezen op de forum dat iemand veel lovend over jullie te spreken was en ook was overgestapt van COAX naar ADSL/VDSL en lagere ping kon behalen en tevreden was en zei weg enz enz dit heb ik allemaal onderzocht en dit dan ook met een kennis gezien/gehoort had dat hij lagere ping kon behalen dan ik op coax.

 

Tevens woon ik niet heel erg ver van de centrale 550m +/- ongv dus ik had eigenlijk ook gehoopt dat ik hetzelfde of iets in die richting kon bereiken met lage ping zoals een maat dan kan helaas is dit niet het geval ik behaal dan 22ms +/- of hoger nooit echt onder de 22ms en heel erg zelfden dan tik ik zo heel zelden 19ms aan maar dat is ook van een korte duur bij de concurrent was dit tevens 18ms voorheen en sinds een korte tijd 20ms

 

Tevens heb ik ook allerlei onderzoek gedaan voordat ik dus deze besluit hebt gemaakt.

Alleen helaas heb ik de lage ping/resultaten niet kunnen behalen in de praktijk op een of andere manier tevens zou dit zijn omdat interleave aan zit of dergelijke? of is er iets met mijn internet verbinding of dat ik de concurrent nog niet heb opgezegt waardoor er dan ook het een en het andere statische onlading de verbinding en ping onstabiel maakt en helaas heb ik mijn eigen modem nog niet direct op de internet van jullie aangesloten.

 

Wat betreft de modem waarover het gaat en die ik heb in beheer/aangeschaft heb ROG Rapture GT-AX11000

 

Ik heb hiervoor ook contact opgenomen met de klantenservice/chat,

En die sluisde me door naar de forum.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met de problemen en bepaalde dingen wel inzien die de klantenservice/chat helaas niet de ervaring voor had.

 

Met vriendelijke groet,

Pineapple.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7

Die Asus heeft geen ingebouwd modem en dus kan deze niet rechtstreeks op een VDSL aansluting van KPN gebruikt worden.

In het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box" kan je lezen hoe je deze wel gebruiken.

Die Asus heeft geen ingebouwd modem en dus kan deze niet rechtstreeks op een VDSL aansluting van KPN gebruikt worden.

In het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box" kan je lezen hoe je deze wel gebruiken.


Hartstikke bedankt voor je reactie WJB,

 

Dat is balen niet echter wat ik gehoopt had dus dit zou niet rechtstreekt aangesloten kunnen worden i.v.m dat het geen modem maar een router is en die functies niet heeft om de contact met de centrale over te nemen ipv de experia box of komt dit omdat dit een VDSL aansluiting is?

Was dit tevens wel mogelijk als dit gewoon een glasvezel aansluiting zou wezen? Want ik kan wel PPPoE en IPTV port veranderen en dergelijk instellingen erin zetten.

 

Is bridgen ook een mogelijkheid via KPN en hun modem? Of is DMZ alleen de enige optie wat betreft de GT-AX11000?

 

Wat betreft ping en de rest was ik ook benieuwd waar de knoop zit alleen moet ik zeker wachten tot iemand me spreekt die er wel over gaat zeker?

Reputatie 7

Bij een VDSL verbinding is een modemfunctie vereist.

Een Experia Box kan niet in bridge-mode geplaatst worden dus blijft alleen de "DMZ methode" over. De TV ontvangers moet hierbij overigens op het subnet van de Experia Box aangesloten blijven.

 

Ik kan je niet echt helpen t.a.v. ping tijden. Ik weet wel dat deze veelal lager liggen dan bij Ziggo, maar hoeveel lager? Zelf heb ik een glasvezel aansluiting en daarmee zijn pingtijden van enkele milliseconden meer regel dan uitzondering bij speedtests.

Pingtijden zijn echter sterk afhankelijk van alle schakels tussen thuisnetwerk en server en dus kan ik je geen echt zinvol antwoord daarop geven.

Bedankt voor de snelle reactie WJB,

 

En bij glazvezel is de modem niet vereist?

Is DMZ ten aanvang van Bridge ongeveer hetzelfde? Of is echter Bridge supperieur ten opzichte van DMZ? Ik ben niet zo bekend met de DMZ methode of hebt dit nog nooit echter zelf gedaan.

 

Zoals ik het dan elders ook in deze topic had gelezen toen destijds toen ik wat research aan het opdoen was om te overstappen, moet het inderdaad ook het geval zijn dat het ping lager ligt dan Ziggo qua routing en dergelijk en dat je bij ziggo een gedeelde coax lijn enz enz hebt, in de gelinkte topic spreken ze ook over lage ping met een DSL helaas is dit niet het geval voor mij qua de game die ik dan speel en behaal ik eigenlijk een hogere ms van 22-27 of meer dan ik met Ziggo 18-20ms behaalde wat ik frapant vindt. (dit was zoals ik ook vermeld een van de redenen waarom ik ben overgestapt naar KPN vanwege de lage ping en dergelijke helaas is dit niet het geval wat betreft in de praktijk ookal woon ik niet zover weg van de centrale 550 meter +/- terwijl iemand waar ik dan game met dezelfde netwerk/afstand 18ms of lager behaald.)

Hopelijk kan dit ook beantwoord/gefixt worden door iemand.

 

Met vriendelijke groet,

Pineapple.

Reputatie 7

En bij glazvezel is de modem niet vereist?

Klopt, daar wordt de rol van "modem" gespeeld door de NTU.

 

Is DMZ ten aanvang van Bridge ongeveer hetzelfde? Of is echter Bridge supperieur ten opzichte van DMZ? Ik ben niet zo bekend met de DMZ methode of hebt dit nog nooit echter zelf gedaan.

Er zitten een paar kleine nadelen aan DMZ maar die zijn voor het overgrote deel van de abonnees geen enkel probleem. Ik heb zelf jarenlang probleemloos een eigen router achter de Experia Box gehad.

 

Wat zegt Fourstack over de maximaal haalbare snelheid op jouw adres?

Goedemiddag WJB,

 

Dat is dan weer jammer dat hier niet de mogelijkheid op glasvezel is, dat zou namelijk de perfecte oplossing zijn geweest.

En wat zijn dan precies de kleine nadelen van DMZ overigens? of ligt dit meer gevoeliger bij de provider dan bij de abonnees?

Heb sinds gister via jouw’n guide de router achter de Experia Box v10A achter DMZ gezet werkt uitstekend en was eigenlijk een eitje om hem erachter te zetten.

 

Om terug te komen op de hoge ping is het tevens helaas niet vele malen beter of er beter op geworden ten opzichte van de concurrent wat ik wel had gehoopt daarom was ik ook over gegaan, hebben hun dan betere routing of ligt dit probleem dan tevens bij de connectie tussen mij en de centrale?

Of hebben hun bepaalde machtigingen naar de gameservers ten opzichte van KPN? dit is tevens een kleine vergelijkenis in praktijk kom ik op ping/ms (22-27ms +/-) KPN en (18-20ms +/-) Ziggo

Heb de andere abonnement nog niet afgesloten dus ik kan zo de kable in de ene naar de andere switchen en vergelijken wat betreft de ping en dergelijke.

Ik ervaar met de game League of Legends dat de ping dan hoger is dan bij de concurrent.. had eigenlijk gehoopt dat dit andersom was een kennis behaald wel een lagere ping/ms met het KPN netwerk via xDSL/VDSL en ongv hetzelfde afstand wat na mijn idee wel frapant is.

 

Dit is tevens de results van Fourstack en de maximale snelheid zoals gevraagd:

Met vriendelijke groet,

Pineapple.

Reputatie 7

En wat zijn dan precies de kleine nadelen van DMZ overigens?

Die nadelen zijn niet echt spannend.

Zo zal je problemen kunnen hebben met inkomende VPN verbindingen op basis van IKE/IPSec. Tevens zal de ddns functie van de Asus niet werken maar ook dat is natuurlijk niet iets om je echt druk om te maken.

 

Ik neem aan dat je bekabeld gamet?

Als je via de Ookla KPN Speedtest de snelheid meet, wat is dan het resultaat?

Plaats hier eens een screenshot van het resultaat maar poets daarbij wel jouw IP adres even weg.

Test 1,2 en 3

 

Beste WJB,

Mooi om te horen dat de nadelen niet veel zijn & dat heb je goed geraden ik game bekabeld.

Hierbij de gevraagde Ookla KPN Speedtest naar/van KPN Rotterdam 3 testen achter elkaar.

Reputatie 7

Met die snelheden, ping en jitter is in ieder geval niets mis. :relaxed:

Dat klopt/lijkt me ook alleen met ingame ping is dit toch wel weer hoger dan de concurrent & dan de kennis die tevens ook KPN netwerk heeft..

Reputatie 7
Badge +15

@Pineapple Welkom op het forum. Ik zie dat je al erg goed geholpen bent door @wjb. Voor wat betreft de ping is het lastig te zeggen waardoor die veroorzaakt wordt, hierin zitten echt te veel variabelen om daar iets over te kunnen zeggen. Mochten er andere vragen zijn dan hoor ik dit natuurlijk wel graag.