Beantwoord

Eigen router SIP gegevens

  • 15 January 2020
  • 37 reacties
  • 7035 keer bekeken

Beste,

 

Ik zou graag mijn VOIP / SIP account gegevens willen ontvangen (username & password) voor het abonnement dat ik bij jullie heb zodat ik mijn smartphone ook kan gebruiken om te bellen met mijn vaste lijn nummer. Ik begreep uit eerdere topics dat dit niet werd vrijgegeven maar anno 2020 is het verplicht en hoop ik dat dit inmiddels wel kan en mag. Hoe kan ik aan deze gegevens komen?

Alvast bedankt!

 

Mvg

icon

Beste antwoord door wjb 15 January 2020, 16:14

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

37 reacties

Reputatie 7

Houdt de berichtgeving en dit forum in de gaten, heel binnenkort zullen de SIP gegevens beschikbaar komen.

Overigens is het een misverstand dat het verplicht is de SIP gegevens vrij te geven.

 

Reputatie 1

Ik vraag me soms af wat er met ‘Binnenkort’ wordt bedoeld. Ik weet nog dat iemand van het KPN forum team zei in begin december dat het ook ‘Binnenkort’ zou komen. Maar met binnenkort zie ik toch iets meer in de trend van 1 - 3 weken ongeveer. We zijn inmiddels al half januari. Dus met binnenkort kunnen we waarschijnlijk wachten tot september 2020 (In KPN begrippen).

 

Kan zelf niet wachten om die experia box de deur te wijzen. Want een ontiegelijk instabiel ding is dat. Voor de basis okay. Maar soms dan vliegt het internet er ineens uit en dan na 30 minuten komt deze automatisch weer op. Terwijl er verder niet veel verkeer overheen is gegaan.

 

Hou er maar rekening mee dat midden of eind 2020 je ongeveer de SIP gegevens krijgt :)

Reputatie 7

Heb nog eventjes geduld. :sunglasses:

Reputatie 1

Heb nog eventjes geduld. :sunglasses:


Oh maar dat heb ik nog wel :) Is een schone zaak zelfs. Alleen wat mij dwarszit is dat ik nu ook niet een statische route kan aanmaken voor bijv. mijn homelab omgeving omdat wij thuis nog best wel afhankelijk zijn van die SIP gegevens… Zodra die vrijkomen bestel ik direct de router die ik graag zou willen en fietsen we vanuit daar wel verder :grin:

Reputatie 7

Heb jij VDSL of glasvezel?

Heb je ook interactieve televisie van KPN?

Heb je het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" gelezen?

Reputatie 1

Heb jij VDSL of glasvezel?

Heb je ook interactieve televisie van KPN?

Heb je het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" gelezen?


Ik heb glasvezel en heb ook interactieve TV van KPN. Alleen wij willen geen andere router achter de ExperiaBox hangen.

Reputatie 7

Heb jij VDSL of glasvezel?

Heb je ook interactieve televisie van KPN?

Heb je het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" gelezen?

Ik heb glasvezel en heb ook interactieve TV van KPN. Alleen wij willen geen andere router achter de ExperiaBox hangen.

In dat topic lees je hoe je de Experia Box kunt vervangen door een eigen router.

Ik heb mijn Experia Box ook vervangen door een EdgeRouter Lite 3.

Als je glasvezel hebt, dan kan je tijdelijk een Netgear GS105Ev2 tussen de NTU en jouw eigen router zetten en vlan 7 afsplitsen naar de Experia box voor telefonie.

Dat heeft echter niet zo veel zin meer om daar nu nog aan te beginnen want binnenkort is ... binnenkort.

 

Lees alsjeblieft het openingsbericht van dat door mij aangehaalde topic, want ook voor interactieve televisie zijn er nog wel wat specieke eisen waar een router aan moet voldoen.

Reputatie 1

Heb jij VDSL of glasvezel?

Heb je ook interactieve televisie van KPN?

Heb je het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" gelezen?

Ik heb glasvezel en heb ook interactieve TV van KPN. Alleen wij willen geen andere router achter de ExperiaBox hangen.

In dat topic lees je hoe je de Experia Box kunt vervangen door een eigen router.

Ik heb mijn Experia Box ook vervangen door een EdgeRouter Lite 3.

Als je glasvezel hebt, dan kan je tijdelijk een Netgear GS105EV2 tussen de NTU en jouw eigen router zetten en vlan 7 afsplitsen naar de Experia box voor telefonie.

Dat heeft echter niet zo veel zin meer om daar nu nog aan te beginnen want binnenkort is ... binnenkort.

 

Aha, had ik kunnen proberen. Ik heb overigens de Netgear G116E in de meterkast hangen dus dat had wel gewerkt :)

Reputatie 1

@wjb tof. 
ben heel erg benieuwd. krijgen we dat perbrief. of moeten we het gaan vragen via de klanten service. 

en zo dra dat deze vrij gegeven word.. wat is dan een goede keuze. als voip centralen ? 
ik zie dat u hier en daar  de Gigaset n300 heeft. en wacht op de SIP gegevens (Wachtwoord) 
maar ook zie ik de Grandstream DP750 Basisstation. deze kan ook Dect. maar gaat deze werken met de bestaande Gigaset, kan ik de handsets daar op aanmelden. of kan ik dan beter gaan voor de N300 ? 

@Apollo 
ik zou de Experia box niet direct de deur uit gooien, maar netjes ver..heel verweg :wink:  
ergens op zolder/kelder/box/schuur opslaan. 

laast had ik ook een probleem. note benen met een TV kasje die geen beeld geeft.
de service medewerker zei. “ik kan niet eens in u experia box komen. heeft u wel netwerk” 
ik legde m uit dat ik gebruik maakte van vrije router keuze. 
de man zei “dat ondersteunt KPN niet. we kunnen een service monteur langs sturen om het te hertellen” nee dankje zei ik. mijn eigen router werkt beter als de experia box. 

waar op de beste man zei.. “ ik gebruik zelf de experia box ook niet, en eigen hardware” 
:rofl:  waar hebben we het dan over dacht ik. 

dus.. bottom line. niet zomaar de router van KPN weg doen. zo dat het altijd “officieel” werkend kan worden aangesloten. 

Binnenkort zal ergens na maart worden als de XS4ALL klanten worden overgezet.

Reputatie 7

Binnenkort zal ergens na maart worden als de XS4ALL klanten worden overgezet.

Ik zou zeggen, laat je verrassen.

Houdt het forum goed in de in de gaten, al denk ik dat er ook in andere media binnenkort wel aandacht aan besteed zal worden. Ik weet overigens niet of de benodigde functionaliteit ook aan Telfort abonnees beschikbaar gesteld zal gaan worden.

 

@starpc, niemand bij KPN kan je vertellen wat jouw SIP wachtwoord is. Je zult zelf via een servicetool jouw SIP wachtwoord kunnen gaan beheren.

Als je Gigaset handsets hebt, kijk dan of deze compatible zijn met de N300A IP. Zelf ben ik zeer tevreden over die N300A IP. Deze heeft ook een ECO mode waardoor er geen dect signaal actief is als er geen telefoontje gepleegd wordt. Dat is weer gunstig voor het wifi signaal omdat er dan geen interferentie is.

Ik weet wel bijna zeker van niet afgaande op de berichten dat er niets dus echt letterlijk niets veranderd. Wat nu niet kan via Telfort na de migratie ook niet.

Fon en bonded worden enkel mogelijk na afname van een Hussel abonnement volgens wat nu bekend is. MB's delen voor mobiel een droombeeld, tot je verlengt via KPN. Deels begrijpelijk deels de reden waarom ik zoiets heb van wat schieten wij de klanten hiermee op, juist helemaal niks, dat is niet negatief dat is realiteit.

Welke andere media, vast media die ik niet bezoek 😜 

Maar goed voor de klant met deze wens fijn als het eindelijk mogelijk wordt. 

Reputatie 7

Welke andere media, vast media die ik niet bezoek 😜 

Ik weet natuurlijk niet welke media jij bezoekt, maar ik kan me voorstellen dat KPN wel even een persbericht laat uitgaan op het moment dat de vrije routerkeuze een feit is.

Als je Gigaset handsets hebt, kijk dan of deze compatible zijn met de N300A IP. Zelf ben ik zeer tevreden over die N300A IP. Deze heeft ook een ECO mode waardoor er geen dect signaal actief is als er geen telefoontje gepleegd wordt. Dat is weer gunstig voor het wifi signaal omdat er dan geen interferentie is.

Interferentie?? Dan heb je wel heel beroerde WiFi apparatuur en/of die N300A is ook niet best omdat je de suggestie werkt dat ie buiten de Europese DECT band van 1880-1900 MHz zendt.

Ik verwonderde me daar ook al over.
Nu is het wel zo dat elke zender ook onbedoelde signalen uitzendt en elke ontvanger ook beïnvloed wordt door frequenties waar het niet voor gemaakt is.
Maar dan in extremen, het dichtdrukken van de ingangstrap, dat is hier niet aan de orde.
In praktijk werkt wifi (2x) prima naast dect, bij een fritzbox zit het in een kastje, zenders en ontvanger.

Voor wie het nog niet kent, een mooi overzicht :

Poster Het Nederlandse Frequentiespectrum

 

Welke andere media, vast media die ik niet bezoek 😜 

Ik weet natuurlijk niet welke media jij bezoekt, maar ik kan me voorstellen dat KPN wel even een persbericht laat uitgaan op het moment dat de vrije routerkeuze een feit is.

Negatieve modus aan.

Whoop di dooo pers bericht zieltjes winnen zie ons eens goed bezig zijn.

Negatieve modus uit

Realiteit

De routerkeuze is er al sinds het begin van het internet. Modem keuze niet of minder, eigenlijk ook vrij zat standaard in bijna elke pc. Daarna kwam isdn de mooie speedtouch schol bij mij.

KPN heeft dit zelf verpest voor haar klanten door alles in één apparaat te stoppen en elke dienst enkel te geebruiken via dat apparaat. Uiteraard handig voor het overgrote merendeel van de klanten. Dat het apparaat vaak zit opgesloten in een ruimte funest voor wifi bereik is het probleem van de klant.

Reputatie 7

KPN heeft dit zelf verpest voor haar klanten door alles in één apparaat te stoppen ...

Helaas zijn er geen hardware leveranciers meer die losse modems leveren.

Mijn koninkrijk als die er weer zouden komen (zie Experia Box V11 meer met minder en dat is precies goed [fictief]).

... en elke dienst enkel te geebruiken via dat apparaat.

VoIP is de enige functionaliteit die voor de abonnees alleen te gebruiken is via de Experia Box, alle andere functionaliteit is ook via andere (modem)routers te gebruiken.

En dat staat dus op het punt te gaan veranderen, ieder geval voor de KPN abonnee. Telefonie via een eigen VoIP ATA/telefoon of ingesteld in een FRITZ!Box zal binnenkort toch echt realiteit zijn.

 

Netgear nog in hoeverre deze in Nederland bruikbaar is dat is vraag twee.

Je hebt gelijk maar we weten allebei dat de keuze heel klein is en het instel gemak de keuze nog verder beperkt.

Ik ben wel reuze benieuwd of dit echt voor elke KPN klant beschikbaar komt of slechts beperkt tot de XS4ALL klanten wat ik nu lees lijkt het per 1 maart enkel een administratieve migratie te zijn, net als Telfort hoofdzakelijk administratief KPN is geworden.

Het zou zeer onrechtvaardig zijn als de Telfort klanten worden uitgesloten.

Iets met monikken en kappen.

Hier zal ik het bij laten om niet teveel in herhaling te vervallen 😜😎

Reputatie 7

Ik ben wel reuze benieuwd of dit echt voor elke KPN klant beschikbaar komt of slechts beperkt tot de XS4ALL klanten ...

Voor alle KPN abonnees en hopelijk ook de Telfort abonnees en anders in ieder geval na de migratie van het Telfort abonnement naar KPN.

 

Het zou zeer onrechtvaardig zijn als de Telfort klanten worden uitgesloten.

Helemaal mee eens, laten we eerst maar eens afwachten of de functionaliteit niet ook gewoon aan de Telfort abonnee beschikbaar gesteld wordt.

Als er zowel naar de Telfort als de XS4ALL klanten constant wordt benadrukt er veranderd niets snap je vast dat ik terughoudend ben.

Reputatie 1

@starpc, niemand bij KPN kan je vertellen wat jouw SIP wachtwoord is. Je zult zelf via een servicetool jouw SIP wachtwoord kunnen gaan beheren.

Als je Gigaset handsets hebt, kijk dan of deze compatible zijn met de N300A IP. Zelf ben ik zeer tevreden over die N300A IP. Deze heeft ook een ECO mode waardoor er geen dect signaal actief is als er geen telefoontje gepleegd wordt. Dat is weer gunstig voor het wifi signaal omdat er dan geen interferentie is.

top. ik zal dat even uit zoeken. want als het zo ver is. wil ik de experia box. ergens heel heel ver op zolder verstoppen. en de dect telefoons direct koppelen aan 1 apparaat.
ik vind het onzinnig om en een dect en een Experabox als veredelde ATA/sip/voip doos er te hebben staan.
ik ga er van uit een service tool op “MijnKPN”. 


 

Reputatie 7

Als er zowel naar de Telfort als de XS4ALL klanten constant wordt benadrukt er veranderd niets snap je vast dat ik terughoudend ben.

Dat snap ik, maar geloof me ook als ik zeg dat ik ondertussen al drie jaar met dit onderwerp bezig ben en daardoor waarschijnlijk iets meer informatie heb dan de gemiddelde abonnee.

 

Voor de XS4ALL klant verandert er niets, maar ze verhuizen technisch wel naar KPN. Ziedaar één van de redenen waarom KPN die SIP functionaliteit beschikbaar gaat stellen. Een andere reden is dat de beslissing omtrent het netwerkaansluitpunt ook ophanden is en dat daarmee de modemrouter zeer waarschijnlijk tot het klantdomein gaat behoren en dus vrij gekozen moet kunnen worden door de abonnee. Één plus één is twee.

Ik ga er overigens vanuit dat die functionaliteit ook voor de Telfort abonnee beschikbaar zal komen en anders in ieder geval na de migratie van Telfort naar KPN.

Reputatie 1

Als er zowel naar de Telfort als de XS4ALL klanten constant wordt benadrukt er veranderd niets snap je vast dat ik terughoudend ben.

Dat snap ik, maar geloof me ook als ik zeg dat ik ondertussen al drie jaar met dit onderwerp bezig ben en daardoor waarschijnlijk iets meer informatie heb dan de gemiddelde abonnee.

 

Voor de XS4ALL klant verandert er niets, maar ze verhuizen technisch wel naar KPN. Ziedaar één van de redenen waarom KPN die SIP functionaliteit beschikbaar gaat stellen. Een andere reden is dat de beslissing omtrent het netwerkaansluitpunt ook ophanden is en dat daarmee de modemrouter zeer waarschijnlijk tot het klantdomein gaat behoren en dus vrij gekozen moet kunnen worden door de abonnee. Één plus één is twee.

Ik ga er overigens vanuit dat die functionaliteit ook voor de Telfort abonnee beschikbaar zal komen en anders in ieder geval na de migratie van Telfort naar KPN.

Kan echt niet wachten tot het experiabox uitzwaai dag is. :rofl:

En ik een Sip/VoIP kasje kan plaatsen. Moet nog even uitzoeken of de Grandstream DP750 universeel is. En wil werken met mijn Gigaset telefoons

En anders de Gigaset N300A. Is dan een logische keuze

Reputatie 7

Moet nog even uitzoeken of de Grandstream DP750 universeel is. En wil werken met mijn Gigaset telefoons

En anders de Gigaset N300A. Is dan een logische keuze

Ik weet niet welk type Gigaset telefoons jij gebruikt, maar als die compatible zijn met de N300A IP dan zou ik daar absoluut voor gaan en al helemaal als jouw telefoons ook een Eco-mode hebben.

Zelf gebruik ik naar alle tevredenheid een N300A IP in combinatie met twee SL910H handsets.

 

Reputatie 1

Moet nog even uitzoeken of de Grandstream DP750 universeel is. En wil werken met mijn Gigaset telefoons

En anders de Gigaset N300A. Is dan een logische keuze

Ik weet niet welk type Gigaset telefoons jij gebruikt, maar als die compatible zijn met de N300A IP dan zou ik daar absoluut voor gaan en al helemaal als jouw telefoons ook een Eco-mode hebben.

Zelf gebruik ik naar alle tevredenheid een N300A IP in combinatie met twee SL910H handsets.

 

https://www.gigaset.com/nl_nl/cms/ondersteuning/compatibiliteit/producten.html#product1=607&product2=164

 

Het blijkt van wel. Dat ze moeten werken met de n300a ip. Eigenlijk wil ik uitraad ook een android telefoon toevoegen als handset via het netwerk. Wat mij meteen de vraag doet stellen. 

 

Moeten we dan Vlan 7 gaan masquraden naar de Lan kant ?