Beantwoord

Eigen router voor experiabox

• 28 mei 2018
  • 38 reacties
  • 3281 keer bekeken

Ik wil een eigen router aansluiten via een managed switched (VLAN) en de experiabox ook achter de switch.
Voor mijn eigen router heb ik een PPPoE gebruikersnaam en wachtwoord nodig.
Klantenservice kan mij niet helpen (geen ondersteuning), maar ik denk dat ik recht heb om toegang te krijgen tot internet met wat voor router ook.

Ik heb al verschillende mogelijkheden geprobeerd : Mac adres met dubbele punten, liggende streepjes aan elkaar met daarachter @KPN, @internet etc, maat niets werkt. (wachtwoord kpn).
Ik kan het ook niet vinden in de experiabox (H369A).

Graag geen reactie in de trend van "waarom wil je de eigen router gebruiken?"
icon

Beste antwoord door wjb 28 mei 2018, 18:14

En ook op een Netgear GS108E kan je uiteraard de pvid instellen. In het onderstaande screenshot zie je een voorbeeld van één van mijn Netgear GS108Ev3's waarbij de pvid van LAN poort 8 op vlan 10 gezet is.

Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Je moet de PPP sessie over het internet VLAN opbouwen. Niet over de native. Tenzij je op de switch de VLANs omgooit.

Let er ook op dat je maar 1x de sessie kan bouwen, dus als de Experiabox heb heeft gebouwd kan dat niet meer op je eigen router. Dan moet je de Experiabox los koppelen.

De gebruikersnaam kan je gewoon kopieren uit de webinterface van de H369A en het wachtwoord doet er niet toe.

Robin
Dank je Robin, maar het werkt niet.
Wat heb ik gedaan :
Managed switch rechtstreeks aan NTU (Vlan 6); Experiabox doet dus even niet mee
Router aan switch (Vlan 6)
PPPoE op router ingeschakeld.
Connectienaam gekopieerd naar router en geen wachtwoord ingevuld; als ik zo maar iets invul werkt het ook niet.
Ook bovengenoemde zonder switch werkt niet.

Gerrit
Reputatie 7
Badge +30
VLAN 6 tagged, untagged?
NTU --> switch tagged (4,6 en 7)
Switch --> router untagged (6)
Reputatie 7
Badge +30
En wat zegt de log van de PPP-implementatie? Geeft die een afkeuring of time out oid?
Reputatie 7
Wat is de pvid van de poort waar de router op aangesloten is?
Wat is de pvid van de poort waar de NTU op aangesloten is.
Aanvulling :De switch is goed geconfigureerd, want als ik hem tussen NTU en Experia zet werkt internet goed (geen tv en telefoon omdat die Vlan's nog niet zijn aangemaakt)
Reputatie 7
En daar gaat het dus mis.
De Experia Box gebruikt aan de WAN zijde VLAN 6 tagged voor Internet. Jouw eigen router gebruikt VLAN x untagged en die zal je dus m.b.v. de pvid op VLAN 6 moeten zetten. De pvid is de ID van de vlan die gebruikt moet worden voor untagged berichten die op die poort ontvangen worden.
Dus als ik het goed begrijp moet ik een nieuwe router kopen waarvan je de WAN-poort kunt configureren met Vlan's.
Ik dacht dat als de switch alleen maar Vlan-6 pakketjes doorlaat dat de router die accepteert..
Reputatie 7
Nee, je moet de pvid van de LAN poort op de switch waar jouw router op aangesloten is op 6 zetten zodat untagged data afkomstig van die router op vlan 6 geplaatst wordt.
Vergeet het vorige bericht.
Ik moet in mijn switch de Vlan op tagged of untagged kunnen zetten.
Dat kan bij deze switch niet (Netgear SG108E) dus ik moet een andere switch kopen ?
Bijv TP-Link TL-SG1016D ; wel veel poorten ;-))
Reputatie 7
Dan kan vast en zeker ook met die TP-LINK SG105E.
Als je vlans kunt instellen dan moet je ook kunnen instellen of deze tagged on untagged zijn en wat het standaard vlan (pvid) is.
Reputatie 7
Zie pagina 35 van de Easy Smart Configuration Utility User Guide (pdf).
Reputatie 7
En ook op een Netgear GS108E kan je uiteraard de pvid instellen. In het onderstaande screenshot zie je een voorbeeld van één van mijn Netgear GS108Ev3's waarbij de pvid van LAN poort 8 op vlan 10 gezet is.

WJB, je bent een held.

Het werkt perfect.
Ik ging er vanuit, na wat googlen, dat tagged betekende dat er meer Vlan's op 1 poort zitten en bij untagged slechts een.

Zo zie je maar, op het internet staan ook halve waarheden.
Ik ga me nu verder inlezen over Vlan's tagged en untagged en ook PVID.
Gisteren toch weer wat geleerd.

Nogmaals dank.
Te vroeg gejuichd, TV doet het niet

Instellingen switch :

poort Device Vlan Tagged/untagged PVID Functioneert
1 NTU 4,6,7 Tagged 1
2 TV1 4 Untagged 4 Niet ok
3 TV2 4 Untagged 4 Niet ok
4 Exper/Tel 7 Tagged 1 OK
8 Router 6 Untagged 6 OK

Verder staat Vlan1 untagged op alle poorten
Reputatie 7
Badge +30
Wat versta je onder "doet het niet"?
Na het opstarten van de IPTV-box krijg ik een foutmelding :
Fout 562. Opvragen instellingen mislukt.
Een andere TV heb ik aan de Experiabox aangesloten (Vlan 4 Tagged toegeoegd) en daar krijg ik de melding "Zender niet beschikbaar"
Reputatie 7
Op jouw router draait geen IGMP proxy server en daarmee kan je de TV ontvangers niet op jouw eigen router aansluiten.
Ik weet niet of jouw router de functionaliteit kent om een IGMP proxy server in te stellen.
Zo nee, dan houdt het daarmee op.
Kies er dan voor om jouw eigen router achter de Experia Box te plaatsen, zie https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983 in afwachting van de publicatie van KPN t.a.v. de configuratie van eigen routers. Zie https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-nu-wettelijk-vastgelegd-429248

Wat is het merk en type router dat je gebruikt?
Ik heb nu 1 tv losgekoppeld, want ik zag door de bomen het bos niet meer.
De tv die is aangesloten op de switch geeft de melding Zender niet beschikbaar.
Wel kan ik naar opgenomen programma's kijken ???
En als ik zap krijg ik wel even zenderinfo onder in het scherm, maar geen beeld van het programma
De TV ontvangers zitten rechtstreeks op de switch, dus niet achter mijn router.
Reputatie 7
Dat is met de introductie van routed iTV eigenlijk geen goede optie meer.
Het betekent dat je dan maar gedeeltelijk van de functionaliteit gebruik kunt maken en zeer waarschijnlijk blijven de TV ontvangers dan ook verstoten van firmware updates.
Dat moet je mijns inziens niet willen. Plaats dan zeer eenvoudig jouw eigen router achter de Experia Box in afwachting van die publicatie. Zie mijn vorige bericht.
Jammer, mijn router zat al achter de Experia.
Dan maar alles terug zetten.

Beiden bedankt voor de hulp en info
Toch nog een laatste vraag :

Zou het met een router die PPPoE ondersteund, een IGMP proxy aan boord heeft en waarvan de lan-poorten mat Vlan's zijn te configureren wel lukken?
Ik koop wel wat nodig is, de huidige apparatuur is niet relevant.
Reputatie 7
Badge +30
Is mogelijk, maar (nog) niet officieel ondersteund. Denk aan een goede EdgeRouter of Mikrotik.

Reageer