Vraag

Ethernet bekabeling

• 26 januari 2017
  • 4 reacties
  • 1159 keer bekeken

Goedemiddag,

Ik ga binnenkort verhuizen naar het huis waar ik momenteel aan het klussen ben. Omdat alles nu open ligt heb ik besloten om alle internet verbindingen goed voor te bereiden.

Omdat ik te vaak heb ervaren dat Wifi (ook met Wifi versterkers) niet de gewenste snelheid bied wil ik graag op alle punten waar ik internet wil hebben een vaste kabel hebben liggen.
Ik heb me een beetje in ethernetkabels verdiept en de verschillende types, kwaliteiten en uitvoeringen.

Mijn gewenste situatie is als volgt:
- Twee TV's beide met een hdmi box en een vaste internet aansluiting ( 1 TV boven en 1 TV beneden).
- Twee PC's beide met een vaste internet aanluiting ( 1 PC boven en 1 PC beneden)
Ik heb dus voor elke internet sluiting een ethernet kabel nodig en ook voor elk signaal naar de HDMI box.
Dat komt neer 6 op ethernet aansluitingen totaal. De experiabox heeft 4 aansluitingen beschikbaar.

Daarom ben ik van plan om 1 signaal vanuit de eperiabox aan te sluiten op een switch box. Daarmee kan ik dan 1 uitgangen splitsen in 3 uitgangen.

Voor zover ik het goed begrijp is het verstandig om voor de kabels tussen de volgende media een stugge kabel te nemen:
experia box wandcontactdoos
experia box switchbox
switchbox wandcontactdoos.

Voor alle kabels die in een eindmedium (TV of PC) zitten kan ik een soepele kabel nemen,

Ik wil graag voor alle kabels CAT 6 kabels gebruiken behalve voor de kabel van de experiabox naar de switchbox. Daarvoor wil ik graag een CAT6A kabel voor gebruiken vanwege de betere bandbreedte.

Ik heb dit plan zelf bedacht en ook uitgetekend zoals bijgevoegd (hopelijk is de schets een beetje te begrijpen).

Nu de grote vraag:
Ben ik zo op de goede weg voor mijn wensen en gaat dit ook werken?
Zo niet: Hoe moet ik dit oplossen?

4 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Allereerst, hoeveel heb je open liggen? Als je de mogelijkheid hebt zou ik op goed uitgekozen plekken een plafonddoos (heet dat zo?) maken met een netwerkkabel. Deze dozen kun je afdekken met kapjes maar kan je later (of direct) gebruiken voor ceiling-mounted accespoints, zoals de UniFi AP-AC-Lite's. Deze kan je via PoE voeden met "stroom".
Daarnaast, mag ik vragen wat voor apparaten je nog meer hebt?

Qua opmerkingen m.b.t. je tekening:
  • Persoonlijk zou ik bij de Experiabox meerdere wandcontactdozen maken, of een (klein) patchpaneel. Hierdoor hoef je geen 8P8C ("RJ45") connectors op de stugge kabels te zetten.
  • Geen Cat.6e kopen. Dit is geen officiele standaard en bijna altijd hetzelfde als Cat.6. Je kan, als je de iets betere kabels wilt voor 6a gaan.
  • Niet voor een enkele doos gaan bij de computers. Een extra kabel trekken is nu eventjes wat meer werk maar als ie er eenmaal ligt kun je hem altijd gebruiken. Je hoeft hem niet eens nu al op een switch aan te sluiten.
  • De switch die je getekend hebt, heb je die al? Het beste is om hier een IGMP Snooping switch heen te hangen/leggen zodat je niet de TV streams over je netwerk gooit.

Ik heb zelf ook even wat getekend.
Rood is de uplink vanaf KPN. Groen zijn pre-made patchkabels. Dit zijn dus soepele kabels. Rood zijn stugge kabels. Geel zijn HDMI kabels.

(Zo'n grote switch en/of patchpaneel hoef je niet te kopen. Je kan gewoon een kopen die genoeg poorten heeft en voldoet aan je eisen)

Opmerkingen en vragen zijn natuurlijk welkom!

Robin
Hoi Robin,

Dank je voor de duidelijke toelichting.
In de muren kan ik gerust gaten maken voor nieuwe wanddozen, maar het plafond is eigenlijk goed en wil ik graag heel laten.

Wat bedoel je met apparaten? Ik heb een Smart TV voor beneden, een PC,
Smart TV boven en in de toekomst ook een PC boven.

Ik zou er geen problemen mee hebben om connectors op de stugge kabels te zetten. De Cat6e kabel is verkeerd opgeschreven en moet eigenlijk een Cat6A kabel zijn. (schrijffoutje)

Ik heb nog geen Switchkast gekocht, maar ik dacht er aan om deze te kopen:
https://www.routercenter.nl/product/453955/category-112340/netgear-gs105e-5-poorts-prosafe-plus-switch.html#product_specifications
Deze heeft dus IGMP Snooping

Is er een bepaalde reden dat een patchpaneel of wandcontactdozen een betere keuze zou zijn dan connectors aan de kabels maken en die rechtstreeks in de Switch te steken?

Boris
Reputatie 7
Badge +30
Dank je voor de duidelijke toelichting.
In de muren kan ik gerust gaten maken voor nieuwe wanddozen, maar het plafond is eigenlijk goed en wil ik graag heel laten.

Wat bedoel je met apparaten? Ik heb een Smart TV voor beneden, een PC,
Smart TV boven en in de toekomst ook een PC boven.

Met apparaten bedoelde ik laptops, tablets, smartphones en bijvoorbeeld "slimme" thermostaten, koelkasten e.d.
Het mooiste is namelijk om in je hele huis WiFi te hebben en de beste manier om dit te doen is met Accesspoints. De Unifi's die ik noemde zijn voornamelijk bedoeld om aan het plafond op te hangen. Maar er zijn ook accesspoints die je gewoon "neerzet" of aan de muur ophangt. Deze Accesspoint hebben meestal netwerk en voeding nodig, maar sommigen kunnen ook voeding over de netwerkkabel krijgen. Als je dus nu, of in de toekomst ergens betere dekking wilt is het verstandig om daar nu alvast een netwerkaansluiting te hebben (eventueel met stopcontact in de buurt).
Ik zou er geen problemen mee hebben om connectors op de stugge kabels te zetten. De Cat6e kabel is verkeerd opgeschreven en moet eigenlijk een Cat6A kabel zijn. (schrijffoutje)
(...)
Is er een bepaalde reden dat een patchpaneel of wandcontactdozen een betere keuze zou zijn dan connectors aan de kabels maken en die rechtstreeks in de Switch te steken?
Het is eigenlijk "standaard" om stugge kabel op LSA stroken te monteren. Als je op die stugge kabel een connector zet dan komt er ergens een kabel zomaar uit de muur en heb je het risico dat de kabel breekt (waardoor je een helemaal nieuwe kabel kan trekken). Als de kabel aan beide kanten op een doos/patchpaneel zit dan beweeg te kabel eigenlijk nooit en kan hij eigenlijk nooit stuk gaan.
Ik heb nog geen Switchkast gekocht, maar ik dacht er aan om deze te kopen:
https://www.routercenter.nl/product/453955/category-112340/netgear-gs105e-5-poorts-prosafe-plus-switch.html#product_specifications
Deze heeft dus IGMP Snooping

Deze zal uitstekend werken. Wel kun je met zo'n 5 poort switch niet mijn idee uitvoeren met 2x 2 aansluitingen per verdieping (of je sluit 1 per verdieping niet aan). Ik weet niet waar je de switch wilt kopen, maar je kan overwegen om voor een GS108E te gaan. Die bied 3 poorten extra. (Maar heeft geen nut als je 3 aansluitingen per verdieping gaat doen)
Robin,

Bedankt voor alle antwoorden. Nu weet ik in elk geval zeker hoe ik het goed kan aansluiten.
Ik moet het werk en de prijs nog even afwegen ten opzichte van het resultaat waar ik uiteindelijk ook gebruik van zal gaan maken.
In elk geval is mij een hoop duidelijk geworden.
Nogmaals bedankt voor de hulp.

Groet Boris

Reageer