Beantwoord

Experia-box V10 5Ghz wifi ontvangen?

• 26 november 2017
  • 3 reacties
  • 8131 keer bekeken

Beste mede-KPN-gebruikers,

Sinds afgelopen week heb ik een nieuwe Experiabox gemonteerd gekregen omdat de oude ermee ophield... (Geheel kosteloos vervangen door KPN, waarvoor dank!). De monteur meldde mij dat deze modem ook een 5 Ghz wifi signaal uitzendt. Ik heb geprobeerd dit signaal te ontvangen met mijn laptop, maar dit lukte niet. Ik ontdekte dat de wifi-adapter in mijn laptop alleen 2,4 Ghz wifi kan ontvangen. Dus heb ik een externe wifi-ontvanger van TP Link gekocht die dit wel zou moeten kunnen... Het is me echter nog steeds niet gelukt om dit 5 Ghz-signaal op te pikken.... Wat doe ik verkeerd?

Of moet ik eerst nog een wifi-versterker aansluiten om gebruik te maken van 5 Ghz wifi?

Misschien kan iemand mij hierover meer duidelijkheid geven?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
icon

Beste antwoord door joss1965 26 november 2017, 16:45

Als je inderdaad een Experia V10 hebt gekregen, dan zendt die zowel op 2,4 Ghz als 5 Ghz uit. Daar hoef je in beginsel niet nog een Wifi-versterker voor aan te sluiten. Wat je wel moet bedenken is dat het 5 Ghz signaal een kleiner bereik heeft dan het 2,4 Ghz signaal. Obstakels tussen de Experia en het ontvangende apparaat zullen dan sneller ervoor zorgen dat je geen (goed) signaal meer ontvangt. In dat geval zou een Wifi-versterker met Dual band (bijv. de KPN Wifi-versterker) in de buurt van dat apparaat uitkomst kunnen bieden. Die versterker moet je dan wel bedraad aansluiten.

Met een app als Wifi Analyzer kun je overigens testen hoe sterk je signaal (zowel 2,4 als 5 Ghz) doorkomt.
Als je 5 Ghz signaal goed genoeg is, ligt het mogelijk aan de laptop plus externe wifi-ontvanger dat het niet wordt opgepikt.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Als je inderdaad een Experia V10 hebt gekregen, dan zendt die zowel op 2,4 Ghz als 5 Ghz uit. Daar hoef je in beginsel niet nog een Wifi-versterker voor aan te sluiten. Wat je wel moet bedenken is dat het 5 Ghz signaal een kleiner bereik heeft dan het 2,4 Ghz signaal. Obstakels tussen de Experia en het ontvangende apparaat zullen dan sneller ervoor zorgen dat je geen (goed) signaal meer ontvangt. In dat geval zou een Wifi-versterker met Dual band (bijv. de KPN Wifi-versterker) in de buurt van dat apparaat uitkomst kunnen bieden. Die versterker moet je dan wel bedraad aansluiten.

Met een app als Wifi Analyzer kun je overigens testen hoe sterk je signaal (zowel 2,4 als 5 Ghz) doorkomt.
Als je 5 Ghz signaal goed genoeg is, ligt het mogelijk aan de laptop plus externe wifi-ontvanger dat het niet wordt opgepikt.
Dag joss1965

Bedankt voor je reactie! Ik zal eens kijken of ik met die wifi analyzer kan ontdekken of het 5 Ghz-signaal goed doorkomt en anders zal het inderdaad mogelijk aan de laptop met adapter liggen. Ik laat het weten wanneer ik meer weet...
kpn heeft problemen met 5ghz heb er een mail over gehad

Reageer