Beantwoord

Experia V10 - DHCP log

• 12 april 2017
  • 7 reacties
  • 429 keer bekeken

Is er logging van DHCP op de V10?
Ik wil graag achterhalen wanneer een apparaat (mac-address) verbinding heeft gemaakt (een IP adres heeft gekregen) of heeft verbroken.

Ik heb een apparaat wat om onduidelijke reden de verbinding verliest, logging zou me kunnen helpen.
icon

Beste antwoord door marmachine 13 april 2017, 09:00

Check je de WiFi verbinding wel zodat je geen dingen doet met WiFi wanneer WiFi niet beschikbaar is? Bijvoorbeeld door naar het resultaat van WiFi.status() te kijken (afhankelijk van de programmeertaal)

Heb je auto(re)connect aanstaan? Want je moet er omdenken dat je niet WiFi.begin() aanroept terwijl de ESP al verbonden is

Ik betwijfel overigens of een DHCP log je hierbij geholpen had, maar t is naar mijn idee een goed idee om deze toe te voegen
Bedankt voor het meedenken. Ik kan inmiddels op mijn MirkoTik router logging inzien van de wifi verbinding en aan de hand daarvan zien of en wanneer verbinding is gemaakt en verbroken. Nogmaals jammer dat deze logging niet in de V10 aanwezig is.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Heel simpel gezegd: Nee

Maar, als je de leasetime hoger (of lager) zet, blijft het apparaat dan langer (of korter) verbonden?

Maar, als je de leasetime hoger (of lager) zet, blijft het apparaat dan langer (of korter) verbonden?

Het betreffende apparaat heeft een "vast IP adres bij DHCP binding", daarbij is de leasetime niet relevant lijkt me? Toch bedankt voor het meedenken.
Reputatie 7
Badge +30

Het betreffende apparaat heeft een "vast IP adres bij DHCP binding", daarbij is de leasetime niet relevant lijkt me? Toch bedankt voor het meedenken.

Ah ik had niet door dat je een DHCP Binding gemaakt had! Als je een DHCP Binding gemaakt hebt dan is de lease tijd praktisch oneindig:
code:
Apr 12 21:26:07 slimmemeter dhclient: bound to 192.168.2.247 -- renewal in 655458480 seconds.

Wat voor apparaat is het, als ik vragen mag?
Reputatie 7
Bij een DHCP binding wordt de leasetime op oneindig gezet waardoor de lease dus nooit verloopt en het IP adres dus hetzelfde blijft.

Begrijp ik het goed dat er een apparaat is dat ondanks een DHCP binding toch na verloop van tijd een ander IP adres krijgt?
Het gaat om een WeMos D1 die via Wifi verbinding maakt. Eerder heb ik dit (ong. 2 weken) succesvol getest, maar inmiddels heb ik elke ochtend geen updates meer en pingen naar het betreffende IP address is dan ook niet succesvol. Mijn voorzichtige inschatting is dat de verbinding is verbroken, maar ik ben nog aan het onderzoeken wat er precies aan de hand is. Onlangs heb ik mijn V9 vervangen door een V10, maar er zijn nog meer zaken die een rol kunnen spelen. Een log zou behulpzaam zijn in mijn diagnose, jammer dat deze er niet is! Tip voor de ideeƫnbus.
Reputatie 7
Badge +30
Check je de WiFi verbinding wel zodat je geen dingen doet met WiFi wanneer WiFi niet beschikbaar is? Bijvoorbeeld door naar het resultaat van WiFi.status() te kijken (afhankelijk van de programmeertaal)

Heb je auto(re)connect aanstaan? Want je moet er omdenken dat je niet WiFi.begin() aanroept terwijl de ESP al verbonden is

Ik betwijfel overigens of een DHCP log je hierbij geholpen had, maar t is naar mijn idee een goed idee om deze toe te voegen

Bedankt voor het meedenken. Ik kan inmiddels op mijn MirkoTik router logging inzien van de wifi verbinding en aan de hand daarvan zien of en wanneer verbinding is gemaakt en verbroken. Nogmaals jammer dat deze logging niet in de V10 aanwezig is.

Reageer