Vraag

Experia V8: alternatieve DNS servers icm DHCP

• 25 februari 2017
  • 5 reacties
  • 1566 keer bekeken

Hallo,

Graag zou alternatieve nameservers willen gebruiken die gebruikt worden met de DHCP lease, alleen kan ik deze zover ik kan zien, niet instellen.

Is hier een workaround voor? De opties die je kan instellen in de router zijn in mijn ogen wel heel beperkt.
Of als alternatief; heel DHCP uitschakelen?

Kan bijvoorbeeld een experiabox V9 of V10 dit allemaal wel?

Router informatie:
Experiabox V8
Arcadyan VGV7519
Firmware Version:02.00.136

5 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Ik bedoel niet hetzelfde als jij hoor. Als je die router namelijk goed aansluit dan heb je helemaal geen last van DHCP servers in hetzelfde Layer-2-netwerk

Op je smartphone en tablet kan dat juist heel makkelijk. Je kan namelijk per SSID een IP-configuratie instellen bij Android en iOS.

Daarnaast is overstappen zeker een idee, ik kan het ook niet anders maken dan dat het is. XS4All levert bijvoorbeeld standaard de Fritz!Box waar dit wel kan. Opzeggen doe je hier
Nee, alleen als je die router verkeerd aansluit. Als je die router als router inzet dan zal die router in zijn LAN DHCP verzorgen (tenzij je DHCP uitzet). En zal de Experiabox in z'n LAN DHCP verzorgen.
Daarnaast weet je wel welke DHCP lease hij pakt; De DHCP client hoort namelijk akkoord te gaan met de eerste offer die hij krijgt. M.a.w de DHCP server die het snelste reageert "wint". Je weet alleen niet welke het snelste is.

ik bedoelde hetzelfde, alleen anders verwoord :D

Daarnaast kan je de V8, onofficieel, als modem-only gebruiken, waarbij TV en Telefonie over de V8 blijven werken.

Dat zou misschien nog een idee zijn, maar het hele idee om nog een router te gaan gebruiken vind ik wat overbodig. Zo jammer dat zo'n simpele instelling weg gehaald (verborgen) is. Is nergens voor nodig in mijn ogen.

Ja, maar die ga je niet zomaar krijgen. De KS doet daar vaak nogal lastig over.

Heel jammer, misschien dan maar eens overstappen naar een provider die standaard wat vrijheid geeft in de router configuratie.

Verder is DNS in de netwerkadapter instellen nog steeds een optie, mijns inziens.

Zou bij een laptop die alleen thuis wordt gebruikt wel iets zijn, maar wil graag dat smartphones/tables etc ook mijn DNS server gaan gebruiken. Daarnaast moet dan op zakelijke laptops elke keer de netwerkadapter instellingen veranderd moeten worden bij wisseling van omgeving, dat schiet niet op en wil ik gewoon simpelweg vermijden.
Reputatie 7
Badge +30
Een extra router is natuurlijk geen optie. Beide routers zullen een DHCP lease gaan geven. Je hebt dan geen idee welke van de twee leases het apparaat gaat krijgen.Nee, alleen als je die router verkeerd aansluit. Als je die router als router inzet dan zal die router in zijn LAN DHCP verzorgen (tenzij je DHCP uitzet). En zal de Experiabox in z'n LAN DHCP verzorgen.
Daarnaast weet je wel welke DHCP lease hij pakt; De DHCP client hoort namelijk akkoord te gaan met de eerste offer die hij krijgt. M.a.w de DHCP server die het snelste reageert "wint". Je weet alleen niet welke het snelste is.
Daarnaast kan je de V8, onofficieel, als modem-only gebruiken, waarbij TV en Telefonie over de V8 blijven werken.
Heeft de V9 wel de opties om de DHCP instellingen aan te passen?Nee.
Heeft de V10 wel de opties om de DHCP instellingen aan te passen?Ja, maar die ga je niet zomaar krijgen. De KS doet daar vaak nogal lastig over.

Verder is DNS in de netwerkadapter instellen nog steeds een optie, mijns inziens.
Een extra router is natuurlijk geen optie. Beide routers zullen een DHCP lease gaan geven. Je hebt dan geen idee welke van de twee leases het apparaat gaat krijgen.

Heeft de V9 of V10 wel de opties om de DHCP instellingen aan te passen?
Reputatie 7
Badge +30
Niet mogelijk met de v8. De workaround is om een extra router te gebruiken of de DNS servers in de netwerkadapter te zetten.

Reageer