Beantwoord

Experia Wifi terug naar fabrieksinstellingen zetten?

  • 5 March 2020
  • 5 reacties
  • 833 keer bekeken

We hebben een Experiabox V9 en twee Experia Wifi kastjes. Via de Home app kon ik zien dat er op de ‘boven’ Experia Wifi een vreemd apparaat was geconnect dat we niet konden traceren. Daarom heb ik de netwerknaam en het wachtwoord op het netwerk aangepast (via de browser naar 192.168.2.254). Naam (SSID) en wachtwoord (WPA Passphrase) gewijzigd. Dat was op zich nog een heel gedoe, omdat het WLAN disabled is omdat er Experia WIfi kastjes in gebruik zijn (toch? Daarom is dat toch?)

Om WLAN aan te krijgen, via het knopje op de Experiabox Wifi aangezet. Na aanpassen van naam & password, weer uitgezet.

 

Toen begon de ellende. Geprobeerd om de Experia Wifi kastjes ‘mee’ te krijgen met de nieuwe naam en password. Hiertoe de UTP kabel verwijderd, EW kastje gereset, wachten tot ie weer ‘up’ was, uit gezet, UTP erin en weer aangezet. Dit voor beide kastjes gedaan.

So far, so good. Nieuwe netwerk was in de lucht.

Daarna de Thuis app geprobeerd te koppelen met het ‘nieuwe’ netwerk. Inloggen met het bekende wachtwoord (dat ik eerder al had ingevoerd met de vorige netwerknaam/wachtwoord) werkte niet, inloggen met het instellen van een ‘nieuw’ wachtwoord werkt ook niet. 

Daarna ‘wachtwoord vergeten’ geprobeerd. Je moet dan het EW kastje waarvan de blauwe led knippert, resetten. En dat lukt dus niet. Je kunt drukken wat je wil (heb tot 30 seconden gewacht), maar d’r reset niets. Vanaf hier wordt de verslaglegging vaag, ik heb zo veel geprobeerd. Uiteindelijk ZONDER UTP kabel luisterde het kastje wel naar de RESET knop, maar wat schetst mijn verbazing, het netwerk had weer de OUDE naam terug!!! Maar wel met het nieuwe wachtwoord!

Om het nog vreemder te maken, de TOON connect alleen met het netwerk met de oude naam met het OUDE password??

De Thuis App wil niet verbinden met de EW kastjes, hoe vaak ik de boel reset, de QR code, NIETS werkt. De App connect niet met het netwerk/EW kastjes.

Het netwerk is compleet van slag. 

Als ik op de router kijk, zie ik namelijk WEL de nieuwe netwerknaam EN wachtwoord staan…

 

Eigenlijk wil ik opnieuw beginnen, dus de vraag is: Hoe reset ik alles terug naar de standaard instellingen?

 

De vraag daarna: hoe kan ik de netwerknaam en wachtwoord aanpassen EN het Experia WIfi netwerk hierin meenemen EN de thuis App weer connecten?

icon

Beste antwoord door Henri Kroeze 7 March 2020, 10:42

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Badge +19

Heeft u de experiabox al een keer terug gezet naar fabrieksinstellingen?

Nee nog niet, ik was er even helemaal klaar mee. Dat is wel het plan, overigens.

Maar dan blijven mijn andere vragen staan, wat te doen met de EW kastjes en de thuis App? Die gaan het volgens mij niet ‘vanzelf’ weer doen?

Reputatie 7
Badge +24

Hi Henri, dit is inderdaad een beetje wazig. 

Resetten zou altijd moeten lukken door het resetknopje ingedrukt te houden van zowel de Experiabox als de Experia WiFi's. Dat is gelukt zo te zien. In de webinterface van de Experia WiFi kun je de SSID en wachtwoord aanpassen, doe dit voor beide Experia WiFi's. Voor de Experiabox zelf hoef je dit niet te doen aangezien WiFi daarop uit staat. 

Als dit goed is ingesteld komen we op de Thuis app van KPN. handig misschien om met een schone lei te beginnen door de app ook opnieuw te installeren. Als je in de app daarna naar Internetpunten gaat zoals hieronder, zie je dan wel de WiFi punten? Zo niet, kun je ze dan wel toevoegen of aangeven dat er 1 mist? 
 

 

 

 

Na een goede nachtrust en een stevige koffie, vanochtend de uitdaging met het WiFi netwerk aangegaan. En het werkt nu (op één ding na, de App)!!!! Ik ben heel blij!!!

  • EW kastjes gereset en afgekoppeld (UTP los)
  • modem gereset
  • modem geconfigureerd (Admin password, SSID en password (de laatste twee zinloos, maar ja))
  • 1e EW kastje aangesloten
  • via 192.168.2.254 (het modem) IP adres achterhaald (192.168.2.150 bij mij)
  • ingelogd met het ww dat op de onderkant van het kastje staat, direct dit ww vervangen door een betere. (Wát een kleine lettertjes!!!)
  • voorzichtig testen met een paar smartphones, alles bleef werken!
  • vervolgens het 2e EW kastje aangezet
  • toen werd het even spannend, want de OUDE netwerknaam was weer terug?!  Maar omdat ik in de webinterface (die van de EW kastjes) zat, kon ik volgen wat er allemaal gaande was en daar heb ik de SSID en het ww weer gezet op de ‘nieuwe’ waarden. Het kraakte even in m’n browser, maar de boel kwam gelukkig weer op!
  • Nog meer getest en het nieuwe netwerk blijft in de lucht, de verbindingen komen goed tot stand (zowel op EW 1 als op EW2), EW2 is slaaf van EW1, kortom…
  • HET WERKT!!!

 

Nu de App. Verwijderd, opnieuw geïnstalleerd. Ik krijg de netwerknaam te zien en ik moet inloggen met het beheerderswachtwoord. En dat lukt dus niet? Ik weet nu 100% zeker dat ik het goede wachtwoord ingesteld heb (namelijk die bij stap 6 uit bovenstaande lijst).

En toch kom ik niet ingelogd. Nou lig ik er niet meer zo wakker van, want de webinterface van de EW is vele malen makkelijker. Maar toch raar…

 

En NEE, ik ga niet meer in de App de ‘wachtwoord vergeten’ route doorlopen!!

 

Bedankt voor de goede adviezen. 

Reputatie 7
Badge +24

Dat is goed nieuw Henri. 

En NEE, ik ga niet meer in de App de ‘wachtwoord vergeten’ route doorlopen!!

Dat zou ik je inderdaad bijna vragen, hehe. Ik snap echter wel dat je het voor nu laat voor wat het is. Fijn dat het nu goed functioneert.