Beantwoord

Experiabox en tv icm Deco M5

  • 28 December 2019
  • 20 reacties
  • 988 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo forumleden,

Sinds gisteren ben ik aangesloten op KPN glasvezel. Aangezien ik op de 1e verdieping geen internetaansluiting heb, maar wel tv willen kijken hebben we een aansluiting nodig. Op zolder hebben we een kabel kunnen trekken. Nu heb ik gisteren een Deco M5 pakket aangeschaft om o.a wifi te verbeteren door het hele huis en om tv aan te sluiten op een Deco unit. 

De deco M5 als AP ingesteld, alleen is het signaal erg slecht. Zie foto's van de hoofd deco , aangesloten op de experia 10a en een Deco die op de slaapkamer staat. TV doet het wel maar hapert af en toe. Je ziet ook dat signaalbron die aan de experiabox staat aangesloten geen goede signaal heeft wat toch raar is.

Wie kan mij helpen om het signaal te verbeteren want dat is toch de essentie van deze deco m5.

SSID wifi signaal van deco heeft zelfde naam als experiabox.

 

icon

Beste antwoord door Joep1965 28 December 2019, 10:30

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Dit werkt via Mesh. En dat is gewoon flut. Zo simpel is dat. Wil je beter signaal: gewoon een kabel trekken.

Sowieso is het tv signaal niet geschikt om via WiFi te versturen. Want er word gebruikt gemaakt van IGMP snooping. Dat werkt niet goed via WiFi.

Reputatie 1

Reactie als kabel trekken heb ik niet veel aan. Want zoals aangegeven kan dat niet. Daarnaast gaf de monteur gisteren aan dat het gewoon kan via een mesh systeem of via de draadloze verbinding sets die kpn zelf aanbiedt.

Reputatie 7
Badge +24

Reactie als kabel trekken heb ik niet veel aan. Want zoals aangegeven kan dat niet.

Als je een installatiebedrijf belt, dan regelen die het voor je hoor.

Daarnaast gaf de monteur gisteren aan dat het gewoon kan via een mesh systeem

Inmiddels weet je beter.

of via de draadloze verbinding sets die kpn zelf aanbiedt.

Ja via draadloze verbindingsets kan werken. Kosten ook weer een hoop geld en succes niet 100% zeker. Maar waarschijnlijk werkt dat ja.

Badge +19

Als je overal goed wifi en tvontvangst wil hebben zal je met kabels aan de slag moeten.  Niet leuk en veel werk. Wi-Fi is sterk afhankelijk van omgevingsfactoren. Heb je veel buren met Wi-Fi dan is het moeilijk om goed Wi-Fi te krijgen. Het beste is om op iedere etage een ap bekabeld aan te sluiten. Draadloze verbindingsets kunnen werken maar zijn heel gevoelig voor ruis op het electriciteitsnetwerk. Een verkeerde ledlamp of dimmer gaat al problemen geven. Mooier kan ik het helaas niet maken.

Reputatie 1

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben een leek op dit gebied helaas.

Waar ik aan dat te denken is een switch er tussen plaatsen. Op zolder heb ik namelijk wel een kabel die aangesloten is op de experiabox. Als ik op zolder een switch plaats en deze aansluit op een Deco unit op zolder en een kabel vanuit dezelfde switch via de muur na beneden na de andere deco unit ik beter netwerk heb? 

Dan zal ik de deco allen bekabeld hebben en de tv op slaapkamer ook stabieler hebben?

 

Zit ik goed met mijn gedachte? Zo ja welke switch heb ik dan nodig??

Reputatie 1

Experiabox --) deco hoofd --) switch--) deco 2 en deco 3 --) iptv kastje op deco 3

Zo zal opstelling er dan uitzien

Badge +19

Met deze https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pos=0 zit je altijd goed!!  ik weet dat jouw constructie met de KPN wifi versterkers goed kan.  Heb je trouwens de wifi tuner van kpn gedaan? https://www.kpn.com/beleef/internet/wifi-tuner-wifi-verbeteren.htm

Doe die een keer zonder dat er iets aangesloten is op de experiabox. laat even weten wat er uitkomt.

Reputatie 7
Badge +24

Als ik op zolder een switch plaats en deze aansluit op een Deco unit op zolder en een kabel vanuit dezelfde switch via de muur na beneden na de andere deco unit ik beter netwerk heb? 

Dan zal ik de deco allen bekabeld hebben en de tv op slaapkamer ook stabieler hebben?

 

Zit ik goed met mijn gedachte? Zo ja welke switch heb ik dan nodig??

Zeker! Dat is een heel goed plan. Deze switch gebruiken: https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/

Reputatie 1

Ok hartelijk bedankt! 

Is gewoon plug en play zo'n switch?

 

Reputatie 7
Badge +24

Ok hartelijk bedankt! 

Is gewoon plug en play zo'n switch?

 

Ja. Stekker int stopcontact en hij werkt.

Eventueel bij de bouwmarkt een gootje halen waarmee je het snoer over de muur een beetje netjes "wegwerkt".

https://www.karwei.nl/assortiment/attema-snoergoot-tk-transparant-8x6mm-2-meter/p/B651771

8 mm breed, 6 mm hoog. Heel fijn dus. En zelfklevend, dus je hoeft niet te boren.

Reputatie 1

Thnx

Reputatie 1

Ok hartelijk bedankt! 

Is gewoon plug en play zo'n switch?

 

Ja. Stekker int stopcontact en hij werkt.

Eventueel bij de bouwmarkt een gootje halen waarmee je het snoer over de muur een beetje netjes "wegwerkt".

https://www.karwei.nl/assortiment/attema-snoergoot-tk-transparant-8x6mm-2-meter/p/B651771

8 mm breed, 6 mm hoog. Heel fijn dus. En zelfklevend, dus je hoeft niet te boren.

Achteraf had ik dus helemaal niet zo'n dure deco hoeven te halen bedenk ik me dus aangezien ik kabel van zolder ga doortrekken. Een simpele kpn wifi versterker voor de wifi boven is dan al voldoende.

Hopelijk kan ik het nog retourneren bij de mediamarkt

 

 

Badge +19

Als het binnen 14 dagen is kan je die vast nog terug brengen/sturen. Doe de wifi tuner!! SOMS is de uitkomst dat je de versterkers gratis krijgt. 

Reputatie 7
Badge +24

Ok hartelijk bedankt! 

Is gewoon plug en play zo'n switch?

 

Ja. Stekker int stopcontact en hij werkt.

Eventueel bij de bouwmarkt een gootje halen waarmee je het snoer over de muur een beetje netjes "wegwerkt".

https://www.karwei.nl/assortiment/attema-snoergoot-tk-transparant-8x6mm-2-meter/p/B651771

8 mm breed, 6 mm hoog. Heel fijn dus. En zelfklevend, dus je hoeft niet te boren.

Achteraf had ik dus helemaal niet zo'n dure deco hoeven te halen bedenk ik me dus aangezien ik kabel van zolder ga doortrekken. Een simpele kpn wifi versterker voor de wifi boven is dan al voldoende.

Hopelijk kan ik het nog retourneren bij de mediamarkt

Die dingen van KPN kosten ook 50 euro. En als je niet een Experiabox v10a hebt,  dan moet je er minimaal 2 hebben. Aangezien wifi op de Experiabox dan uitgeschakeld word als je een versterker van KPN aansluit. Sowieso heb je betere wifi met die Deco's dan met de apparatuur van KPN.

Badge +19

@Nick83@Jeffah heeft een V10A!

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83@Jeffahheeft een V10A!

Ok, ik lees nu zn andere topics ja, want in dit topic stond het niet. 

Reputatie 1

Oké dus gewoon deco houden en die bekabeld aansluiten als AP?

 

Beter dan 1 wifi versterker ertussen? Heb idd een v10a

Reputatie 7
Badge +24

Oké dus gewoon deco houden en die bekabeld aansluiten als AP?

 

Beter dan 1 wifi versterker ertussen? Heb idd een v10a

Vaag verhaal. Ik lees in een topic van een jaar geleden dat je al een versterker van KPN hebt?

Reputatie 1

Klopt die staat in de woonkamer. Experiabox in meterkast. Maar boven geen wifiversterker

houd er ook rekening mee dat elk ap punt stroom verbruikt

meeste denken overal een ap neer te willen hangen om een mesh wifi te maken

elk ap ligt aan het merk verbruiken ongeveer 8 watt bij 24x7 aan een stelling x2 bij 8watt 16 euro per jaar

als je goede dekking hebt zeker geen ap extra neer zetten

die van kpn experia wifi is vrij laag in verbruik 3,5 tot 4 watt 8 euro per jaar

alleen dan ben je weer afhankelijk van "stomme” firmware updates van kpn