Beantwoord

Experiabox geeft zichzelf een IP adres (geen internet mogelijk)

• 19 juni 2017
  • 19 reacties
  • 1119 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Sinds een week of 2 heb ik last van een wegvallende internetverbinding.
De verbrekingen zijn zowel op WiFi en op UTP. Valt de verbinding weg dan kan ik intern ook de experiabox niet bereiken. (nog via UTP nog via Wifi). Intervallen duren 10 a 15 minuten en tijdens de intervallen kan de modem wel gewoon uitgelezen worden door KPN en zien geen errors.

Er zijn al meerdere resets en Firmwares gepushed en na een FW push is het een paar dagen rustig..
Opvallend is dat wanneer er een onderbreking plaatsvind en ik onderneem niets ( dus wachten totdat alles weer werkt, dan valt me het volgende op:

Het IP adres van de experiabox V10 (192.168.2.254) wordt opnieuw uitgegeven aan .... de experiabox.
In de lijst "laninstellingen" staat het macadres van de experiabox met daarbij het ipadres vermeld.
Die staat er normaliter nooit. OF dit ergens mee van doen heeft weet ik niet, maar het valt wel op.

Mijn setup kent alleen UTP devices aangesloten op de Experiabox. Wifi gebruik ik er niet (meer) van.
Ik heb 2 netgear switches in het netwerk zitten, maar geen router of iets dergelijks. Maar ook met 1 device met 1 UTP aangesloten op de experiabox komt dit voor.
Ik heb afgelopen weekend nu 6 uitvallen zelf meegemaakt en wellicht zijn er meerdere geweest, maar niet gemerkt.

Heeft iemand enig idee ? Ik vind het nu wel erg lastig worden.
icon

Beste antwoord door VincentvanDrie7 30 juni 2017, 15:00

@Erik_

dank voor je reactie heb zelf nu ook een update in dit verhaal:

ik heb zojuist terugkoppeling gehad van de afdeling die de case in behandeling heeft. . GNOC heeft geanalyseerd en teruggekoppeld aan de afdeling dat zij wat handelingen hebben verricht ( niet duidelijk welke, is ook niet zo heel spannend naar mijn smaakt) maar ook de Kaart in de POP-kast die de V-LAN aanstuurt gereset hebben.

Daarbij hebben zij volgens mij ook (daarvoor) de experiabox gereset. Alle instellingen waren weg.
Zelf geen last van ( gebruik de wifi niet van de experia en de rest staat op zoveel mogelijk "standaard")
Dus er lijkt genoeg te gebeuren

Met de storingsafdeling afgesproken de melding 7 dagen in de gaten te houden en bij issues te bellen (adhv case nummer).
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 2
Badge
10 dagen verder. Verbinding zelf stabiel nu,
7 juli is er nog wel een reboot van de experiabox geweest. Hierover door benaderd door storingafdeling : kaart in de POP is vervangen (ondanks ik zelf geen problemen meer leek te hebben).
Er werd niet met zoveel woorden gezegd waarom, maar ik denk dat er meerdere klachten waren uit "mijn regio".

Vooralsnog.... alles up and running !
Reputatie 7
Badge +27
Dit klinkt goed, Vincent. Ik ga er dan voorzichtig vanuit dat het probleem nu verholpen is. Daarom heb ik jou eerdere bericht nu als antwoord gemarkeerd. Hou ons echter vooral op de hoogte, als het toch weer misgaat helpen we je gewoon weer 🙂
Reputatie 2
Badge
Update. 1 verstoring gehad gistermiddag, maar zelf veroorzaakt. Wilde na een week in kale opzet weer de rest aansluiten. Zonder dat ik er erg in had had ik een loop gecreƫerd op mijn switch. Loopdetectie stond niet op de switch aan en legde het internetverkeer plat op de experiabox, iTV bleef netjes functioneren.

Vooralsnog lijkt alles goed te werken. Vandaag hele dag via een vpn verbinding gehad en 0 onderbrekingen op 9 aangesloten uren (big-ip client registreert alle (kortstondige)verbrekingen).

Das een tijdje terug. Lijkt tot op heden goed te vergaan. Ik klop het af en hou jullie op de hoogte.
Reputatie 7
Badge +27
Dat klinkt goed! Ik duim dat het nu goed blijft en dat je van het gedoe af bent 🙂
Reputatie 2
Badge
@Erik_

dank voor je reactie heb zelf nu ook een update in dit verhaal:

ik heb zojuist terugkoppeling gehad van de afdeling die de case in behandeling heeft. . GNOC heeft geanalyseerd en teruggekoppeld aan de afdeling dat zij wat handelingen hebben verricht ( niet duidelijk welke, is ook niet zo heel spannend naar mijn smaakt) maar ook de Kaart in de POP-kast die de V-LAN aanstuurt gereset hebben.

Daarbij hebben zij volgens mij ook (daarvoor) de experiabox gereset. Alle instellingen waren weg.
Zelf geen last van ( gebruik de wifi niet van de experia en de rest staat op zoveel mogelijk "standaard")
Dus er lijkt genoeg te gebeuren

Met de storingsafdeling afgesproken de melding 7 dagen in de gaten te houden en bij issues te bellen (adhv case nummer).
Reputatie 7
Badge +27
Dank voor je reactie, Vincent. Ik heb hier het ticket nagekeken en ik zie inderdaad dat het is doorgezet naar GNOC aan het einde van de dag op de 26e. Gisterochtend is het ticket bij hen in behandeling genomen. Verdere updates zijn er nog niet. Er is expliciet verzocht om jou op de hoogte te houden, maar ik zal het hier ook bijhouden en je laten weten als er nieuws is.
Reputatie 2
Badge
Update. Monteur langsgeweest. Die heeft de opstelling geverifieerd en een ruismeting laten ondernemen.
Dat was allemaal in orde.
Vermoeden is ( maar dat is een gok die de monteur neemt) is of dat er op dit adres een dubbele ip adres of mac adres afgegeven wordt of issues in de kaart van de V-Lan in de pop.
Zaak is na beoordeling ITNS doorgezet naar GNOX afdeling ( zeg ik dat goed)

ondertussen heeft de verbinding sinds 09:10 (laatste reset van webcare icm uitlezen) vanochtend nog geen issue gegeven... hoop dat het zo blijft
Reputatie 2
Badge
@Erik_
ja klopt echt net. Erg vervelend dat het storingsmonteursysteem zo rigide is.
Want metingen bij glasvezel zijn heel (TE) beperkt. Dat weet ik sinds vorig jaar. Monteurs klagen daar ook steen en been over, vooral ook omdat de V10 niets zo veel logt.
Mijn lijn meette destijds goed, maar het euvel zat toen in het netwerk van KPN zelf en dan ben je de klos als klant.
Dit lijkt op dat punt een beetje een soort "groundhog-day" te worden

Ben blij dat na mijn boze twweet een collega het van je overnam en toch de storingmonteur doordrukte. Want het is anders geen doen.
Reputatie 7
Badge +27
Hoi Vincent, Joran is er vandaag niet, vandaar dat ik het overneem. Wat een gedoe allemaal! Heel jammer te horen dat het met de chat zo moeizaam verliep 🙁

Het probleem met het aansturen van monteurs is dat dit vastzit achter het technische systeem. En als dat systeem geen problemen aan onze kant meet, dan staat die het niet toe om een storingsmonteur in te plannen. In jouw geval lijkt het me echter zeker nodig om hier een naar te laten kijken. We hebben je gegevens nog van eerder contact dus ik ben het systeem ingedoken. Ik krijg ook geen optie om iets anders te doen dan verwijzen naar de servicemonteur.

Echter, ik ververs vervolgens het systeem en ik zie dat er een monteur is ingepland voor vanmiddag 🙂 Je had via telefoon of chat opnieuw contact gezocht? In ieder geval goed dat er nu wel een monteur komt. Laat je weten hoe dit afloopt? Mocht er nog aanvullende assistentie nodig zijn help ik graag.
Reputatie 2
Badge
...en de liefde neemt meer en meer af
Zojuist webcare gesproken. Gesprek wordt gestart door Frencis, die constateert verstoringen voor de experiabox V10. Niet alleen die van de V10 zelf. Ze kan de V10 niet goed benaderen.. Zij wil monteur op mij afsturen. Lijkt mij ook handig.

Zij probeert een afspraak in te boeken, systeem gaat plat bij haar en stuurt mij een link.
Die link blijkt achteraf van "Wifi-help" te zijn. Voor 50 euro 45 minuten een monteur in huis die je Wifi gaat fixen. Eventueel met versterker. De link is niet voor storingen ( staat in de voorwaarde erbij)

Ik stel een vraag hierver in de chat.
Gesprek wordt overgenomen door een collega (danny) die geeft aan dat er geen problemen op de lijn worden gemeten (collega nog geen 5 minuten er voor meet ze wel! ) en ik kan een servicemonteur krijgen die ad 50 euro 45 minuten aan de slag gaat en onderzoek opstart. Dit is de route. Kous is af.
Vervolgens begint hij een welisnietsspel met mij over de verbinding. Want storing aan internet is ook storing aan itv is zijn visie. Itv streams komen aan, decoders kan hij uitlezen.
Ik gaf aan dat itv op een andere v-lan zit dan internet, en wellicht een issue in de v-lan aanwezig is ( was in 2016 ook zo) . Kon niet, zou hij moeten kunnen meten. er is geen storing en ik moet maar een servicemonteur tegen betaling inboeken.
Deze kosten moet ik initeel betalen, want : er zijn geen storingen gemeten.

Dit ondanks ik duidelijk aangeef dat afgelopen 3 weken issues geconstateerd zijn juist ook door KPN, alleen onduidelijk wat. Er valt niets te zien , ook niet in klanten logging.

Even zo goed dit zal het zo zijn... niet anders in zijn insteek.

Wat een rampenkermis begint KPN te worden:
ik heb vergelijkbaar euvel gehad in 2016 , duurde uiteindelijk 11 monteurs en tientale gesprekken met retentie en escalatiedesk voordat men wat deed en bleek het in de autorisaties van de servers van KPN te zitten. (mijn IP adres was niet afgegeven als KPN ipadres op 1 van de 2 servers belast met aansturen van de diensten).
Deze route wil ik zo niet (nogmaals) bewandelen en de eerste tekenen van deze storing en wijze waarop webchat dit oppakt lijkt er wel sterk op.

excuses .. een technische onderwerp wordt nu een "rand" tegen KPN, probeer ik te vermijden, maar KPN maakt het zo wel erg lastig. De eerste metingen en geconstateerde storingen en issues worden niet eens gelogged. Je begint gewoon bij "0" bij ieder gesprek

Voor een overduidelijke issue ( apparaat werkt niet of breukje in de UTP kabel) is dat wellicht een prima aanvliegroute, maar dit... dit is hemelschrijnend slecht.
Reputatie 2
Badge
Update : aangesloten 1 pc, 1 WiFi versterker, 1 iTV kast.

Internet is vanavond voor totaal 8x een kwartier uitgevallen sinds 16:00 uur
Iedere keer de V10 een powertoggle , 2x een fabrieksreset gegeven IPv6 uitgezet en met de "kale setup" sinds 17:09 uur , geen verschil. de "lijn knippert"

Tijdens de storing geeft de tooling van kpn aan dat er niets aan de hand is, maar de login van de experiabox is niet te bereiken (niet via utp niet via WiFi)

Webcare weigert sinds 17:00 webchat gesprekken ivm geen aanwezigheid van een webvcare medewerker en 0800 0402 verbreekt de verbinding nog voordat ik kan spreken.

....Voel weinig liefde voor/van KPN...
Reputatie 2
Badge
@wjb gaat om een android device via UTP aangesloten (dus ethernetpoort Eth0)
niet via WiFi. Volgens mij is het in jouw scenario via WiFi verbonden, bij mij werkt dat vlekkeloos.

@all : Maar ik kan concluderen dat het niet aan de android mediaplayer, ligt die is nu niet aangesloten. Ik heb nu al 3x gehad dat het euvel terugkwam, sinds 16:00 uur.
Helaas geen screenprint kunnen maken want : de V10 was maar heel kort bereikbaar via de landingspagina 192.168.2.254 en vervolgens onbereikbaar.

Wat zag ik zo snel het macadres van de V10 had opnieuw 192.168.2.254 uitgegeven aan het macadres van de V10
Eerste 3 octets 78:96:82

Intern (via UTP of WiFi direct op de V10) is de login van de modem niet te benaderen ( op de 3 seconden na direct na uitval).
Internetverkeer is niet mogelijk, Itv en telefonie gaan gewoon door.
Modem geeft netjes status groen op de alle services.
Vanaf buiten valt de V10 met alle tools van KPN gewoon te bereiken, maar het gehele UTP verkeer gaat plat. Heel vervelend.
De Netgear Switch heeft een log , maar laat niets bijzonders zien. de V10 heeft geen log, niets te achterhalen.

Als ik niets doen in deze situaties dan is het UTP verkeer na 10 minuten verkeer terug, WiFi via de V10 iets eerder (enkele minuten). Wil ik het sneller terug, dan werkt alleen een powertoggle.

heel vervelend dit
Reputatie 7
Ik heb zelf ook een tablet met Android 4.4.2 op onze V10 aangesloten en dat geeft geen problemen.
Ik ben wel benieuwd wat (de eerste drie octets van) het MAC adres is (zijn) van het apparaat dat dan IP adres 192.168.2.254 zou krijgen.
Via https://www.macvendors.com kan je op basis van het MAC adres de leverancier van het netwerkdevice achterhalen.
Reputatie 2
Badge
@Joran: dank voor het ingrijpen met de privacy gevolige info.
Even een update: Heb ik IPv6 switch aanstaan dan heb ik het geregeld 1 of 2x per dag dat ik het merk.
Nu heb ik IPv6 uitgezet heb ik het nog niet kunnen constateren echter:
1. ik heb pas 48 uur de IPv6 Switch modus uitgezet
2: interval van het euvel was/is heel onregelmatig , zo is het dagelijks meerdere malen, zo blijft het dagen weg (ook toen ik de IPv6 switch modus op aan had.

In de tussentijd ben ik wel wezen neuzen : ik heb verschillende apparaten via UTP aangesloten
Naast 3 iTV decoders, 2 pc's een nas, 2x sonos , smart tv, receiver, Blueray speler, 2x KPN Wifi decoder , 2 android mediaplayers, 1x Xtreamer player , gateway voor "homedevices" en als mijn werklaptop er is gaat deze ook via UTP. En volgens mij vergeet ik vast nu een device. (ja de Netgear prosafe switches ( 1x 16 centraal (die verdeeld UTP naar verchillende locaties toe) en op zolder een 5x prosafe die op zolder "verdeeld")

Ben aan het afpellen (loskoppelen, dan 1 om 1 op de V10 aansluiten en kijken hoe het reageert)

sonos is geen issue ( meer)
Xtreamer levert geen issues op
PC's en laptops ook niet
iTV decoders ook niet

Veel verder ben ik nog niet. Wel op internet : ik ben in wat adroid chat forums tegen gekomen dat UTP devices van een bepaalde range problemen kan geven op macadress van de UTP zelf. dit vooral voor Android 4.4.2 en eerder.
Ik heb geen idee hoe de V10 reageert op issues van het mac-adress van android 4.4.2 of eerder, maar heb zo een vermoeden dat ik het misschien wel in deze hoek valt te zoeken.

De mediaplayer met android (een Minix) is op dit moment losgekoppeld. Even kijken hoe dit verloopt
Reputatie 7
Badge +27
@VincentvanDrie7: Heeft het geholpen? Ik heb de ip-adressen nog even weggehaald uit je screenshot voor de zekerheid.
Reputatie 2
Badge
@wjb
ga ik de komende dagen proberen Ik hou jullie op de hoogte
Reputatie 7
Zet IPv6 eens uit op jouw Experia Box en herstart deze.
Is het probleem daarmee verholpen?
Reputatie 2
Badge
Hoi @SjorsK, dank voor je reactie.
Ik draai nu 1 pc en 1 iptv box op de experiabox, switches zijn er tussenuit.
Wan ziet er zo uit :

Servicetools geven nu geen issues en alles status groen.
Heb ik geen internet dan kan je via extern internet (bv via telefoon ) enkele wel draaien (traag internet tool is alleen binnenhuis mogelijk is de melding). Resultaat van de tools is dat alles prima is.

Admin: ip-adressen weggehaald uit screenshots
Reputatie 7
Badge +15
Kan je voor de zekerheid de switches afkoppelen en een screenshot laten zien wat er staat bij WAN?

Ik raad je ook aan om deze servicetool te draaien:
https://www.kpn.com/service/internet/problemen/servicetool-traag-internet.htm

Reageer