Beantwoord

Experiabox reset zichzelf naar fabrieksinstellingen

  • 3 March 2019
  • 4 reacties
  • 2514 keer bekeken

Aangezien ik vanwege werk tegen een deadline zit ben ik in het weekend door aan het werk. Alleen merkte ik dat toen ik vannochtend wakker werd er geen Wifi netwerk meer was. Na wat onderzoek bleek het dat ergens in de afgelopen nacht de Experiabox zichzelf naar fabrieksinstellingen heeft teruggezet waardoor ik alle instellingen handmatig terug moet zetten. Nu ben ik dus een ochtend lang aan het zoeken naar alle MAC addressen en bedenken welke lokale ipadressen hierbij horen zodat ik de DHCP binding goed kan instellen zodat al mijn apparatuur weer werkt.

Graag wil ik weten hoe het kan gebeuren dat apparatuur die door jullie verplicht wordt om te gebruiken uit zichzelf besluit naar fabrieksinstellingen te gaan.
Hoe kunnen jullie garanderen dat dit niet meer gebeurt en waar ik, mocht het nogmaals plaatsvinden, een factuur naar toe kan sturen.

De rebranded versienaam die jullie aan je experiaboxes geven weet ik niet, maar bij mij staat deze modem bekend onder de naam: ZTE H368N.
icon

Beste antwoord door StefanJanssen 5 March 2019, 14:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Hoi Stefan! Erg vervelend dat dit jou is overkomen. Ik heb er ook niet direct een verklaring voor. De v9 heeft al jaren dezelfde firmware.
Het kan zijn dat er een upgrade in je wijkcentrale is geweest of dat er een andere reden was waarom het modem de verbinding opnieuw ging opzetten. Dat kan ik niet achterhalen. Helaas is er geen garantie die ik je kan bieden behalve te benoemen dat dit vrij zeldzaam is.
Mocht je zeker willen weten dat er settings bewaard blijven kan dat alleen met een eigen router, die je eventueel achter je v9 installeert. Die optie is er.
Voorts zou ik voor de zekerheid screenshots van je settings maken zodat ze makkelijker zijn over te tikken mocht het onverhoopt opnieuw gebeuren.
Nogmaals excuus, flexibeler is het helaas niet.
Hoi Stefan! Erg vervelend dat dit jou is overkomen. Ik heb er ook niet direct een verklaring voor. De v9 heeft al jaren dezelfde firmware.
Het kan zijn dat er een upgrade in je wijkcentrale is geweest of dat er een andere reden was waarom het modem de verbinding opnieuw ging opzetten. Dat kan ik niet achterhalen. Helaas is er geen garantie die ik je kan bieden behalve te benoemen dat dit vrij zeldzaam is.
Mocht je zeker willen weten dat er settings bewaard blijven kan dat alleen met een eigen router, die je eventueel achter je v9 installeert. Die optie is er.
Voorts zou ik voor de zekerheid screenshots van je settings maken zodat ze makkelijker zijn over te tikken mocht het onverhoopt opnieuw gebeuren.
Nogmaals excuus, flexibeler is het helaas niet.


Zelfs als de wijkcentrale een upgrade krijgt kan dat er toch niet voor zorgen dat mijn modem uit zichzelf besluit onveilig te worden door het netwerk open te zetten en de wachtwoorden van de modem af te halen? Zowel lijkt me dat een gigantisch veiligheidslek. Zeker aangezien er ook bedrijfskritische gegevens op dat netwerk staan.
Stond het netwerk open? Een reset betekent in de regel dat de codes zoals die op het modem staan weer actief worden. En als men in de webinterface wil zal met bekabeld toegang moeten hebben.
Het beste advies dat ik je kan geven is een eigen router achter het modem te plaatsen. Als je glasvezel hebt, kun je de experiabox helemaal uit de opstelling halen. Er zijn op dit forum verschillende topics te vinden over dit onderwerp. Zoals hier.
Het netwerk stond voor de reset volledig afgesloten met een verborgen SSID, wachtwoord en een uniek >15 tekens wachtwoord voor de modem.
Die ochtend waren onder andere mijn 3D printer opeens met het publieke netwerk verbonden. Ik heb toen een Lan kabel gebruikt om verbinding te maken met de modem interface.
Ik heb geen glasvezel (en het staat de komende 4 jaar ook niet op de planning om het neer te leggen). Ik ga inderdaad even kijken welke router ik er het beste achter kan zetten.