Vraag

Experiabox V10, DHCP-binding en limitaties

  • 4 September 2020
  • 27 reacties
  • 4591 keer bekeken

  • Deelnemer
  • 4 reacties

Ik wil graag van een aantal apparaten (een stuk of 15) een statisch IP, of DHCP binding. Dus, de DCHP-server moet wel actief blijven. De software van ExperiaBox heet een beperking dat je maar 10 (uit mijn hoofd) adressen mag binden. Is er een andere manier om die limitatie op te heffen?

Ik heb overigens nog een Orbi achter het modem staan, die nu eigenlijk alleen accesspoint is, want KPN laat gebruikers geen bridge mode kiezen… :(


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Reputatie 7

Welke Experia Box heb je? (Edit: Oeps blijkbaar een V10 als ik de tags mag geloven.)

Bij de V12 is er geen limiet meer in het aantal DHCP bindings.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb overigens nog een Orbi achter het modem staan, die nu eigenlijk alleen accesspoint is, want KPN laat gebruikers geen bridge mode kiezen… :(

Dan nog kunt u die orbi wel in router modus zetten. Dan deelt deze de ip adressen uit en heeft u het probleem van de max 10 ip bindings niet meer.

Reputatie 7
Badge +24

Bij de V12 is er geen limiet meer in het aantal DHCP bindings.

Maar een klant krijgt niet zomaar een 12.

Welke Experia Box heb je? (Edit: Oeps blijkbaar een V10 als ik de tags mag geloven.)

Bij de V12 is er geen limiet meer in het aantal DHCP bindings.

Bij de V12 is er geen limiet meer in het aantal DHCP bindings.

Maar een klant krijgt niet zomaar een 12.

Waren de met de V12 geen andere problemen? En waarom zou een klant niet zomaar een V12 mogen ontvangen… oh wacht het is KPN :triumph:

Oh en ik heb pair bonding, dan krijg je sowieso de v10…. wat overigens wel raar is, ondersteunde de v12 dat niet?

Ik heb overigens nog een Orbi achter het modem staan, die nu eigenlijk alleen accesspoint is, want KPN laat gebruikers geen bridge mode kiezen… :(

Dan nog kunt u die orbi wel in router modus zetten. Dan deelt deze de ip adressen uit en heeft u het probleem van de max 10 ip bindings niet meer.

Ik zet dan de DHCP in de ExperiaBox uit, zet de DHCP in de Orbi aan (en de router-modes). Wat zijn daar verder de voor- en nadelen van? Denk aan port forwarding. subnetten, etc.

Reputatie 7
Badge +24

De dhcp van de Experiabox hoef je helemaal niet uit te zetten. Kan niet eens, want dan deelt die geen ip meer uit aan je tv ontvangers. Gewoon de orbi in router modus met verder default instellingen, dan werkt het al. Wel opletten dat deze niet op subnet 192.168.2.x staat. En om poortforwarding makkelijker te maken kun je in de Experiabox de orbi in DMZ zetten.

De 12 ondersteund inderdaad geen pairbounding. 

Reputatie 7
Badge +10

Mocht het gebruik van een NAT achter NAT opstelling (twee routers achter elkaar) met twee aparte sub-netten, op bezwaren rusten? Zijn er nog wel andere mogelijkheden te bedenken om een andere DHCP-server in te zetten dan die van de Experia Box, terwijl de Experia Box toch zijn functie als router behoudt.  (En de Orbi gewoon als Access Point blijft werken).

Weet niet of @iAR bijv. een Synology NAS heeft?
Kun je daarin een DHCP-server inschakelen, met meer mogelijkheden om daarin vaste IP-adressen vast te leggen voor allerlei rand-apparaten, en schakel je de DHCP-server van de Experia Box uit.

Een TV-ontvanger blijft ook gewoon werken, want die krijgt een "LAN” IP-adres toegewezen vanuit de DHCP-server van de NAS.  De IPTV functie blijft gewoon over de Experia Box heengaan.

Het komt daarop wel aan op de juiste netwerk-instellingen, anders werkt het niet.
En kritischer doordat twee apparaten met de één als router-functie en de ander als bijbehorende DHCP-server verder van elkaar staan. Daarbij is een goede verbinding absoluut noodzakelijk tussen die twee onderdelen. Dus zet die twee onderdelen het best niet te ver uit elkaar, met één kabel ertussen. (Geen switches wand-contactdozen e.d. ertussen).

Mocht je daarin geïnteresseerd zijn, kan ik je wel uitleggen hoe je zoiets instelt.

Ik kom een heel eind met dit soort dingen maar ergens houd mijn kennis op.

Blijven mijn services bereikbaar op mijn externe op adres als ik een andere dhcp gebruik naast die van experia.

Ik heb nu alleen experiabox (met alleen internet, geen tv of telefoon). Daarachter een orbi met een satelliet (nu in AP-mode). Inderdaad heb ik een synology nas al zou ik denk ik liever mijn orbi als dhcp gebruiken. 
Belangrijk: ik moet dus wel sake diensten die op mijn synology draaien kunnen bereiken van outside. 

Reputatie 7
Badge +24

Aha, geen telefoon en geen tv. Heeft u glasvezel? Dan kunt u eventueel de Experiabox er helemaal tussenuit halen. Anders in de Experiabox de orbi in DMZ zetten.

Reputatie 7

Heeft u glasvezel? 

Dat maakt niet uit hoor, het is op VDSL ook mogelijk om de Experia Box te vervangen door een andere VDSL router. Je kunt er ook een Draytek Vigor 130 of 165 in full bridge mode tussen zetten.

Reputatie 7
Badge +10

Blijven mijn services bereikbaar op mijn externe op adres als ik een andere dhcp gebruik naast die van experia.

Ja hoor, die services die je op de NAS gebruikt en je van buitenaf wilt benaderen, blijven gewoon bereikbaar.  Het enige verschil is, dat je niet de Experia Box de IP-adressen laat uitdelen, maar een ander apparaat wat er ook geschikt voor is, zoals de NAS.  De rest blijft het zelfde.

Zou evengoed de DHCP server kunnen zijn van de Orbi, maar zou dan iets dieper in de manual  en gebruiksinterface moeten duiken.  Zelf heb ik namelijk geen Orbi, maar wel bijv. een Synology NAS.

Bij mijn vorige reactie heb ik dat voor alle zekerheid hier nog weer eens ingesteld, met een Experia Box V10 met DHCP uit, en in mijn geval een achterliggende Synology MR2200ac router de DHCP-server daarvan ingezet.  Apparaten herstart zodat je zeker weet dat het op die wijze wordt gebruikt - idem met IPTV.  Daarna in die set-up mijn vorige bericht geschreven.

Heb dadelijk eerst nog wat andere dingen te doen, dus kan er later nog wel op terugkomen.

Blijven mijn services bereikbaar op mijn externe op adres als ik een andere dhcp gebruik naast die van experia.

Ja hoor, die services die je op de NAS gebruikt en je van buitenaf wilt benaderen, blijven gewoon bereikbaar.  Het enige verschil is, dat je niet de Experia Box de IP-adressen laat uitdelen, maar een ander apparaat wat er ook geschikt voor is, zoals de NAS.  De rest blijft het zelfde.

Zou evengoed de DHCP server kunnen zijn van de Orbi, maar zou dan iets dieper in de manual  en gebruiksinterface moeten duiken.  Zelf heb ik namelijk geen Orbi, maar wel bijv. een Synology NAS.

Bij mijn vorige reactie heb ik dat voor alle zekerheid hier nog weer eens ingesteld, met een Experia Box V10 met DHCP uit, en in mijn geval een achterliggende Synology MR2200ac router de DHCP-server daarvan ingezet.  Apparaten herstart zodat je zeker weet dat het op die wijze wordt gebruikt - idem met IPTV.  Daarna in die set-up mijn vorige bericht geschreven.

Heb dadelijk eerst nog wat andere dingen te doen, dus kan er later nog wel op terugkomen.

Heb ik nog een vraag, voordat ik straks weer allerlei capriolen moet uithalen omdat het niet werkt.

  1. DHCP op de Orbi aan zetten, in een ander subnet als de Experia (bv 192.168.1.*, Experia gebruikt nu 192.168.2.*)
  2. DHCP op Experia uit.
  3. Beide DMZ (?) aanzetten?
  4. Alles herstarten en het moet werken.

Maar welk IP-adres krijgt de Orbi router dan?

En ik moet de port forwarding in mijn Orbi regelen?

Vergeet ik dan nog iets?

(Waarom ondersteund de Experiabox niet gewoon bridge mode, grrr)

Reputatie 7
Badge +24

De orbi gewoon even resetten naar fabrieksinstellingen. En de dhcp op de Experiabox niet uit zetten. 

Reputatie 7
Badge +10

@iAR

Je speculeert op instellingen die met halve informatie of kennis beslist niet gaan werken.
Ben je volgend jaar nog bezig.

Zelf ben ik nog niet toegekomen om de gebruiksaanwijzing van de Orbi door te nemen.
(En het is inmiddels ook al weer redelijk laat, en wil me nu niet expliciet daarmee bezig houden).

Toch even een korte reactie tussendoor op je specifieke vragen.
Alleen over je eerste vraag kan daar een antwoord op worden gegeven.

-- 1.  LAN subnet in de Orbi hetzelfde als in de Experia Box.
-- 3.  DMZ heeft er helemaal niets mee te maken

Echter gelden nog steeds aanvullende zaken om in te stellen die van cruciaal belang zijn.
Anders werkt het gewoonweg niet.
(Vermoed dat je om die reden ook het antwoord op vraag 1. niet zult begrijpen).

Reputatie 7
Badge +10

Heb inmiddels de PDF gebruiksaanwijzing er bijgehaald van een Netgear Orbi.

Met nergens afbeeldingen van de interface erbij, zijn de instellingen nog niet goed te overzien.
In dat geval misschien handiger een "teamviewer sessie” te doen?

Zou je in dat geval een privébericht kunnen sturen, voor uitwisseling van contactgegevens. Als het erna dan werkt, kun je zelf nog scherm-afdrukken maken en hier in het onderwerp als afronding plaatsen, zodat andere gebruikers/lezers er ook nog wat aan hebben, hoe men zoiets instelt.

Reputatie 7

Heb ik nog een vraag, voordat ik straks weer allerlei capriolen moet uithalen omdat het niet werkt.

  1. DHCP op de Orbi aan zetten, in een ander subnet als de Experia (bv 192.168.1.*, Experia gebruikt nu 192.168.2.*)
  2. DHCP op Experia uit.
  3. Beide DMZ (?) aanzetten?
  4. Alles herstarten en het moet werken.

1. Klopt.

2. Nee, die blijft gewoon aan staan.

3. Bij de DMZ van Experia Box vul je het WAN IP adres van de Orbi in.

4. Klopt.

 

Maar welk IP-adres krijgt de Orbi router dan?

Aan de WAN zijde een 192.168.2.x adres en aan de LAN zijde dat wat je geconfigureerd hebt.

 

En ik moet de port forwarding in mijn Orbi regelen?

Klopt.

 

Vergeet ik dan nog iets?

Je vergeet op de Experia Box een DHCP binding te maken voor de Orbi om zo te voorkomen dat het WAN IP adres van de Orbi zal kunnen wijzigen en daardoor de DMZ entry niet meer zal werken.

 

Reputatie 7
Badge +10

Praten hier weer lekker langs elkaar heen.  Met tegengestelde set-ups en oplossingen.

Met wat ik van de eerdere reacties van @iAR begrijp wil hij alleen extra vast te leggen IP-adressen, omdat hij te weinig IP-adressen in de Experia Box vast kan leggen dan 10. Ofwel feitelijk alleen gebruik van een andere DHCP-server, die deze limiet niet heeft en uitschakelen van die van de Experia Box.

Met een optie om bijv. de DHCP-server van diens NAS daarvoor in te zetten, zou het opgelost kunnen zijn.  Die NAS zet hij echter liever in, maar de Orbi.  Daarin gelden feitelijk vergelijkbare instellingen.
 

Inderdaad heb ik een synology nas al zou ik denk ik liever mijn orbi als dhcp gebruiken. 

Belangrijk: ik moet dus wel sake diensten die op mijn synology draaien kunnen bereiken van outside. 


Jullie komen aan met een NAT achter NAT oplossing.  (Twee netwerken achter elkaar).
Dat kan ook, maar is wel iets heel anders.
Zou je eerst moeten weten of dat in zijn geval wel handig is?  We weten helemaal niet wat hij direct, of met switches direct aan apparatuur achter de Experia Box heeft aangesloten, en of hij bereid is die nu allemaal achter de Orbi te willen aansluiten om niet met twee gescheiden netwerken te willen werken?

Reputatie 7

Ofwel feitelijk alleen gebruik van een andere DHCP-server, die deze limiet niet heeft en uitschakelen van die van de Experia Box.

En daar zit hem nu net de crux, de DHCP server van de Experia Box is alleen op de V10 (zonder a) uit te zetten.

Reputatie 7
Badge +10

Volgens de tags gebruikt die toch een Experia Box V10 (zonder A, en niet een V10A )?
Je maakte eerder daar nog specifiek een reactie over.

Welke Experia Box heb je? (Edit: Oeps blijkbaar een V10 als ik de tags mag geloven.)

Indien @iAR die reactie ook heeft gelezen, en er geen navolgende opmerking over heeft gemaakt, denk ik dat het daarmee juist is dat hij een V10 gebruikt?

Daar ga ik in mijn voorbeeld, (en de test die ikzelf om die reden met een V10 heb gedaan) wel vanuit.

Reputatie 7

Volgens de tags gebruikt die toch een Experia Box V10 (zonder A, en niet een V10A )?
Je maakte eerder daar nog specifiek een reactie over.

Klopt, toch zal ik hem niet snel adviseren om de DHCP server van de V10 uit te zetten en de Orbi als DHCP server voor dat subnet te gaan gebruiken.

Als hij geen inkomende IKE/IPSec VPN verbindingen wil gebruiken dan is er mijns inziens ook helemaal niets mis met double-NAT terwijl het als DMZ Host achter de Experia Box plaatsen van die Orbi verreweg de eenvoudigste oplossing is.

Reputatie 7
Badge +10

Oh, maar zelfs met twee ingeschakelde DHCP-servers kun je dat ook werkend hebben hoor.
Op die wijze kun je zelfs alsnog de KPN  V10A gebruiken. Zonder dat het in de war komt.
(De "Telfort” V10A heeft wel een uitschakelbare DHCP-server, maar is nu actief ingeschakeld).

Beperk je alleen het IP DHCP bereik in de V10A, tot bijv. slechts 1 of 2 adressen.
Kun je er in ieder geval altijd in, ook als die 2e router niet is aangesloten.
De rest vul je aan met de DHCP-server in een 2e router in een IP-bereik “erboven”,
maar wel in hetzelfde sub-net.

V10A  het DHCP bereik beperkt tot slechts één IP-adres. (Zie start- en eind IP Address Pool).
(In mijn situatie sub-net 192.168.22.x ).

 

Verder gebruik van de DHCP-server van een Synology MR2200ac.
Bij die router specifiek in “router mode”.  Heeft wel een specifieke Access Point mode via het menu. Echter heb ik in dat geval geen beschikking over een LAN sub-net menu en DHCP-server.

Heb de WAN-kabel dan wel overgezet naar (bij een MR2200ac) enige LAN-poort van die router (is eigenlijk een mesh router), zodat die ene poort als "switch” werkt binnen het sub-net van de Experia Box, en als extra daarbij een functionerende DHCP-server in het sub-net van de Experia Box.

Bij status de apparaten die je in de  V10A  terug kunt vinden met een geldig IP-adres.
(En functionerende TV-ontvanger =  apparaat zonder naam).
Die apparaten zijn direct aangesloten achter de Experia Box V10A.
Uitgezonderd een Lenovo laptop, die via de WiFi van de MR2200ac binnenkomt.
(WiFi van de Experia Box V10A is uitgeschakeld).
 

 

 

Volgens mij gaan er zoals @Babylonia zegt wat dingen door elkaar. En ik werd ook nog getriggert wat hij zei over apparaten aan de ExperiaBox. Die is overigens V10 zonder A. Dat had ik wat onduidelijk vermeld.

Dus, het netwerk ziet er zo uit:

ExperiaBox met DHCP en bekabeld mijn NAS, een Raspberry en de Orbi router.

Orbi router (in Access Point mode) met één satelliet (met een draadloze backhaul).

Een beetje onhandig maar vrijwel onmogelijk om het anders te installeren., helaas.


Overigens weet ik wel redelijk wat, van vroeger. Nieuwe dingen minder (zoals DMZ) en subnetten krijg ik maar niet begrepen.

Ook snap ik niet dat als je 2 DHCP-servers op je netwerk hebt, hoe de juiste gekozen wordt. Als je die van Experia beperkt tot 2 of 3, dan zal er naast de Orbi toch alsnog een of 2 apparaten een IP krijgen van de Experia.


Dus we hebben nu NAT achter NAT, of de DMZ oplossing, begrijp ik?

Ik heb het liefst een modem in bridge mode omdat dat nu eenmaal het makkelijkst werkt, maar daarna heb ik het liefst de second best. En daarbij is het handig dat áls er iets gebeurt je niet weer helemaal in de configuratie moet duiken om eea weer werkend te krijgen.

 

Reputatie 7
Badge +10

ExperiaBox met DHCP en bekabeld mijn NAS, een Raspberry en de Orbi router.

Orbi router (in Access Point mode) met één satelliet (met een draadloze backhaul).

Een beetje onhandig maar vrijwel onmogelijk om het anders te installeren., helaas.

Dus de NAS en Raspberry Pi in ieder geval dan wel op de LAN poortjes van de Experia Box V10 ??
(en de Orbi op de 3e poort die overblijft).

Maar dat spreekt dan weer tegen om de Experia Box in bridge te willen zetten, als het al mogelijk was geweest. Want daarmee heb je verder geen functioneel LAN-netwerk meer op de Experia Box om daar een NAS en Raspberry Pi achter te zetten.

Als je de "thuis-apparaten” (NAS en Raspberry Pi) wel achter de Orbi kunt aansluiten, en de Orbi het enige apparaat aan de Experia Box, kun je ook met een NAT achter NAT set-up werken (twee verschillende sub-nets), waarbij je een DMZ instelling in de Experia Box kunt instellen voor de Orbi.

Zoals je ziet, er zijn nogal wat mogelijkheden.

Reputatie 7

Ook snap ik niet dat als je 2 DHCP-servers op je netwerk hebt, hoe de juiste gekozen wordt.

Dat gebeurt ook niet, DHCP servers werken o.b.v. het DORA principe (Discover, Offer, Request en Acknowledge). Het is de DHCP server die als eerste reageert op een DHCP discovery request van een aangesloten apparaat. Dat kan de éne keer dus de Experia Box zijn en de volgende jouw eigen DHCP server. Dit kan leiden tot vreemde situaties. Neem de situatie dat de DHCP range van de Experia Box is, zoals in het voorbeeld van @Babylonia, beperkt tot één IP adres en dat adres al is uitgegeven. Als in die situatie de Experia Box als eerste reageert op een DHCP discovery request dan zal er dus geen IP adres van de Experia Box verkregen kunnen worden.

 

Dus we hebben nu NAT achter NAT, of de DMZ oplossing, begrijp ik?

Aangezien je jouw Orbi nu in accesspoint mode gebruikt heb je geen NAT achter NAT, de DHCP server op de Orbi is in die mode uitgeschakeld en de IP adressen worden door de Experia Box uitgegeven.

Mocht je jouw Orbi in router mode gaan gebruiken dan heb je dat wel maar, zoals gezegd, zolang je geen inkomende IKE/IPSec VPN verbindingen gebruikt kan "NAT achter NAT" ook eigenlijk geen kwaad.

Als je de Orbi dan op de Experia Box éénmaal als DMZ Host hebt ingesteld dan hoef je daarna nooit meer iets te doen met die Experia Box. Alle verdere instellingen zullen dan op de Orbi gedaan worden.

 

Zie anders ook het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".

Reputatie 7
Badge +10

Neem de situatie dat de DHCP range van de Experia Box is, zoals in het voorbeeld van @Babylonia, beperkt tot één IP adres en dat adres al is uitgegeven.

Dat IP-adres kan niet overlappend uitgegeven worden, omdat zoals --eerder beschreven--
de pool van het DHCP-server bereik in de 2e router in een hoger bereik is ingesteld.
Dus dat 192.168.22.10  IP-adres wordt verder helemaal niet ingezet vanuit die 2e router.

Andersom, dat ene IP-adres wat nog wel overblijft wat mogelijk nog wel vanuit de DHCP-server van de Experia Box wordt uitgeven, ligt vervolgens ook weer niet in het bereik van die door de 2e router uit te geven IP-adressen.

Dus ze bijten elkaar helemaal niet.

Reputatie 7

Neem de situatie dat de DHCP range van de Experia Box is, zoals in het voorbeeld van @Babylonia, beperkt tot één IP adres en dat adres al is uitgegeven.

Dat IP-adres kan niet overlappend uitgegeven worden, omdat zoals --eerder beschreven--
de pool van het DHCP-server bereik in de 2e router in een hoger bereik is ingesteld.
Dus dat 192.168.22.10  IP-adres wordt verder helemaal niet ingezet vanuit die 2e router.

Het gaat toch ook helemaal niet om het overlappend uitgeven van IP adressen. Het gaat er om dat de IP adressen dan "op zijn" in de Experia Box en dat deze daarom geen IP adres kan toewijzen. Maar ja, omdat de Experia Box, in de door mij geschetste situatie, dus wel als eerste gereageerd had op het DHCP discovery request is dit nu wel de DHCP server voor het aangesloten apparaat en die kan dan dus geen IP adres van de Experia Box verkrijgen want die zijn dan immers op.

Overigens krijgt het aangesloten apparaat, als het goed is, dan ook nog een DHCP offer van de andere DHCP server die wel tot een goed einde loopt.

En het wordt nog spannender als er ook IPv6 SLAAC in het spel is maar dat is weer een andere discussie.