Beantwoord

ExperiaBox V10 en PiHole instellen, maar dan vanaf het begin

  • 7 January 2021
  • 5 reacties
  • 1954 keer bekeken

Ik worstel met het aan de praat krijgen van PiHole. Dit is mijn huidige opzet waarbij alles naar behoren werkt, behalve PiHole. Alles op dit forum nagelezen naar geen idiot-proof oplossing gevonden waarbij voor mij alles werkt. Vandaar de vraag naar een stap-voor-stap instructie...

  1. ExperiaBox V10 (H396A software V1.01.00T03.8V3)
    1. Lan instellingen: DHCP server - AAN, LAN IP 192.168.2.2.254, DHCP Start IP: 192.168.2.1 eind IP: 192.168.2.200
    2. ISP DNS: AAN
    3. WIFI: UIT (ivm Super WiFi set KPN aangesloten)
    4. Televisie: bekabeld aangesloten op Experia poort
  2. Raspberry Pi 3B+ met Raspbian en PiHole alles up to date. De RPi heeft een wifi verbinding op 192.168.2.9 en heeft op dit adres verbinding met Domoticz. Daarnaast is de RPi bekabeld aangesloten via 192.168.2.11 Via dit adres bereik ik het dashboard van PiHole en kan ik zien dat PiHole ‘leeft’ maar niet de functie van adBlocker vervult.
  3. Wifi: via de super Wifi schotels hebben onze smartphones, laptops, de robotstofzuiger en het Wifi-weerstation (2,4Ghz!). Gastnetwerk is niet ingeschakeld.

Wat ik heb geprobeerd:

  • De RPi een IPv4 adres hoger dan 192.166.2.200 te geven (192.168.2..211),
  • DHCP server op de Experiabox AAN laten staan
  • ISP DNS op de ExperiaBox UIT gezet en 192.168.211 als primaire DNS te zetten
  • Op PiHole DHCP UIT laten staan.
  • ook geprobeerd:
  • DHCP op de ExperiaBox UIT en op PiHole DCHP server AAN te zetten met de IP en DNS adressen zoals hiervoor aangegeven.
  • Een van beide soorten instellingen heeft gewerkt (ads worden tegengehouden en ik zie welke ipdadressen door PiHole in de gaten worden gehouden) maar mijn wifi werkt niet meer: geen verbinding met Domoticz, de stofzuiger, het weerstation, de laptops en smartphones.

Ik doe dus kennelijk bijna iets goed...maar niet helemaal. Alle duidelijke instructies zijn dus welkom!

icon

Beste antwoord door MichelC 16 August 2021, 01:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Golf1025. Ik heb zelf heel eerlijk gezegd van dit onderwerp geen kaas gegeten. Wel heb ik een aantal topics gevonden over het instellen van PiHole waarvan ik me afvraag of je ze al gezien hebt. Er zijn een aantal mensen op dit forum die hier wellicht verstand van zouden kunnen hebben. @wjb weet jij hier wellicht iets van?

Reputatie 7

ISP DNS moet uit staan en het IP adres van de PiHole moet als primaire DNS ingesteld worden.

Ik worstel met het aan de praat krijgen van PiHole. Dit is mijn huidige opzet waarbij alles naar behoren werkt, behalve PiHole. Alles op dit forum nagelezen naar geen idiot-proof oplossing gevonden waarbij voor mij alles werkt. Vandaar de vraag naar een stap-voor-stap instructie...

  1. ExperiaBox V10 (H396A software V1.01.00T03.8V3)
    1. Lan instellingen: DHCP server - AAN, LAN IP 192.168.2.2.254, DHCP Start IP: 192.168.2.1 eind IP: 192.168.2.200
    2. ISP DNS: AAN
    3. WIFI: UIT (ivm Super WiFi set KPN aangesloten)
    4. Televisie: bekabeld aangesloten op Experia poort
  2. Raspberry Pi 3B+ met Raspbian en PiHole alles up to date. De RPi heeft een wifi verbinding op 192.168.2.9 en heeft op dit adres verbinding met Domoticz. Daarnaast is de RPi bekabeld aangesloten via 192.168.2.11 Via dit adres bereik ik het dashboard van PiHole en kan ik zien dat PiHole ‘leeft’ maar niet de functie van adBlocker vervult.

Ik heb niet alles goed doorgelezen, maar hier is er denk ik een probleem. Je hebt 2 interfaces (eth0 en wlan0) die ieder een eigen (192.168.2.11 en 192.168.2.9 ) adres hebben. Kan wel, maar dan moet je ook heel goed uit de doeken doen waarom je dit zo hebt.

Meer gangbaar is een bridge te maken tussen eth0 en wlan0 en die bridge dan het voor PiHole vereiste statische IP adres te geven, (neem 192.168.2.211). Je maakt van de Pi3B+ dan in feite een pihole en wifi accesspoint in 1. En ook nog domiticz wat op 192.168.2.211 zit, kan ook prima.

Je moet de Pi3B+ geen IP adressen laten uitdelen, tenzij je b.v. z’n wifi op een apart subnet zet, b.v. 192.168.3.0/24

Maar je hebt goeie superwifis zo te lezen, dan misschien de wifi van de PI3B+ maar inactief laten (zorgen dit ie niet kan verbinden met je superwifis). En dan alleen maar eth0 vaste kabel gebruiken. Dan is het aanzienlijk simpler, ook geen bridge nodig dan. Dan zorgen dan pihole op 192.168.2.211 (eth0) zit en ook domoticz. Dan moet het al werken.

  1. Wifi: via de super Wifi schotels hebben onze smartphones, laptops, de robotstofzuiger en het Wifi-weerstation (2,4Ghz!). Gastnetwerk is niet ingeschakeld.

Wat ik heb geprobeerd:

  • De RPi een IPv4 adres hoger dan 192.166.2.200 te geven (192.168.2..211),
  • DHCP server op de Experiabox AAN laten staan
  • ISP DNS op de ExperiaBox UIT gezet en 192.168.211 als primaire DNS te zetten
  • Op PiHole DHCP UIT laten staan.
  • ook geprobeerd:
  • DHCP op de ExperiaBox UIT en op PiHole DCHP server AAN te zetten met de IP en DNS adressen zoals hiervoor aangegeven.
  • Een van beide soorten instellingen heeft gewerkt (ads worden tegengehouden en ik zie welke ipdadressen door PiHole in de gaten worden gehouden) maar mijn wifi werkt niet meer: geen verbinding met Domoticz, de stofzuiger, het weerstation, de laptops en smartphones.

Ik doe dus kennelijk bijna iets goed...maar niet helemaal. Alle duidelijke instructies zijn dus welkom!

 

Reputatie 1

Hoi,

Ik heb er ook een en werkend gekregen, het probleem zit hem in de Experia box V10, deze heeft geen optie (meer) om je primaire DNS aan te passen. Een optie is om per client (PC/telefoon/tablet), je primaire DNS aan te passen in je ethernet adapter of wifi verbinding. Dan werkt hij prima.

je weet wel:

 

Het beste is om hem gewoon bedraad aan te sluiten.

Reputatie 7
Badge +17

Ik zie dat dit topic al een hele tijd open staat. Omdat al die tijd geen reactie is geweest vanuit @Golf1025 ga ik het topic sluiten. Ik wil iedereen bedanken voor de goede tips!Â