Vraag

Experiabox v10 tv en radio storen na aansluiten van NAS rechtstreeks op LAN poort

• 5 februari 2017
  • 24 reacties
  • 516 keer bekeken

De tv en radio storen zodra er netwerk verkeer is naar de NAS. sinds dit weekend mijn NAS rechtstreeks aan de Experiabox v10 gehangen via ethernet aansluiting.
Alles werkt perfect totdat er echt data verkeer is met de NAS.
Op de een of andere manier stoort dat het tv en radio signaal. Je krijgt dan dat het beeld en geluid gaan stotteren.
Enig idee hoe dit opgelost kan worden? Is de switch werking van de LAN poorten van de v10 wel in orde?

24 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoeveel data gooi je over die interne switch? Is dit vanuit het netwerk of vanaf de WAN-kant?
Hoeveel data gooi je over die interne switch? Is dit vanuit het netwerk of vanaf de WAN-kant?

Het betreft puur data vanaf de interne kant. Namelijk data van/naar de QNAP vanaf een laptop die wireless is verbonden met de KPN Experiabox.
Reputatie 7
Badge +30
Is die laptop via 2.4Ghz of 5Ghz verbonden? En doet dit probleem zich ook voor als je de laptop bedraad aansluit?
Is die laptop via 2.4Ghz of 5Ghz verbonden? En doet dit probleem zich ook voor als je de laptop bedraad aansluit?

Het betreft een Surface Pro 4. Is gloednieuw en werkt erg goed. En ik heb dan een verbinding met Wifi 802.11 ac via de 5Ghz. De surface pro 4 en de Experiabox 5Ghz ondersteunen allebei 802.11ac gelukkig.
Er zit standaard geen ethernet poort op dit apparaat. Maar ik wil dan ook 9 van de 10 keer gewoon met Wifi verbonden zijn.
Reputatie 7
Badge +30
Oh, ha ik had niet door dat het een surface was. Maar heb je een ander apparaat waar je dit probleem mee kan nabootsen die wel een ethernetaansluiting heeft? Of heb je misschien een dongel/adapter voor die surface?
Als je die surface met 2.4Ghz verbindt, heb je het probleem dan nog (of is de snelheid dan zoveel lager dat het probleem zich niet voor kan doen)?

Ik heb namelijk een vermoeden dat er misschien iets is met de manier waarop het 5Ghz accesspoint is verbonden met de interne switch in de V10 maar tot nu toe heb ik daar bijna niemand iets over horen zeggen tot jij een topic maakte.

Robin
Zowel bij 2.4Ghz als bij 5Ghz stottert de tv/radio. Niet continue maar om de 20 a 40 seconden zoiets. Dan hangt het beeld en geluid 1 a 3 seconden.

Voor de test kopieer ik een bestand van 950 mb via een drive mapping naar de Qnap naar een andere locatie binnen de Qnap. Dit gaat dus via de wifi verbinding.
Als ik dezelfde kopie actie start met Qfile is er natuurlijk niets aan de hand. Want dat is op de QNAP rechtstreeks.
Die kopie over 2.4Ghz van 950 mb duurt ongeveer 7 minuten.
Die kopie over 5Ghz van 950 mb duurt ongeveer 3 minuten. Dat laatste is natuurlijk wat je wil...
Reputatie 7
Badge +30
Hmm. 950MB in 3 minuten is amper 50Mbit/s en die switch kan wel meer aan dan 50Mbit/s.

Hoe kopieer je die file precies? Is dat een SAMBA/CIFS share of gebruik je iets van FTP ofzo?

Heb je nog andere netwerkapparatuur zoals repeaters, routers, switches of iets dergelijks? Hoe is die TV ontvanger aangesloten? Het kan namelijk zomaar zijn dat er op een of andere manier IGMP streams naar plekken gaan waar ze niet heen moeten gaan.
Reputatie 7
Ik heb vanaf mijn Surface Pro 3 een bestand van bijna 3GB naar mijn Synology NAS gestuurd via 802.11ac wifi rechtstreeks op de V10. Tegelijkertijd werd er naar HD-"Glas" zenders gekeken op twee televisies.
Hierbij ervaren wij geen problemen.

Edit: Die 3GB deed er anderhalve minuut over.
Die drive mapping is onder windows aangemaakt met net use q: \\xxxx
Het is dus geen ftp.

Aan de V10 hangt een extra router Netgear WNDR4500v2 voor interne Wifi. Maar die heeft geen 802.11ac.
Daarnaast hangt er een netgear switch aan die naar verschillende tv ontvangers gaan. We hebben in totaal 4 ontvangers.
Op zolder hangt er een repeater, maar die repeat het wifi signaal van de Netgear router.

LAN 1 >> Netgear router WNDR4500v2
LAN 2 >> Netgear switch voor TV ontvangers
LAN 3 >> QNAP TS-259Pro ethernet aansluiting 1
LAN 4 >> QNAP TS-259Pro ethernet aansluiting 2

Voorheen hing de QNAP achter de Netgear. Maar omdat de Surface pro 4 een 802.11ac heeft, wil ik dat graag met de 5Ghz van de Experiabox verbinden aangezien die dat ook heeft.
Maar nu inderdaad de vraag waarom hierdoor de tv gaat haperen. Dat gebeurt overigens alleen als ik daadwerkelijk QNAP data verkeer heb. Als ik dat niet doe is er ook geen storing.
Zodra ik een spreadsheet op de QNAP open of wat dan ook start het haperen/stotteren.

Wel interessant probleem. Maar ja wat nu?
Reputatie 7
Gebeurt dit ook als je de Netgear router WNDR4500v2 loskoppelt?
Hoe is die WNDR4500v2 aangesloten op de Experia Box?
Via de WAN poort?
Staat de WNDR4500v2 in router of in bridge mode?

Onze situaties zijn redelijk vergelijkbaar, maar toch is de snelheid van de transfer bij mij zes keer hoger dan die bij jou en ervaren wij geen haperingen.
Reputatie 7
Badge +30
Die WNDR4500v2, is die als router of accesspoint ingesteld? Of nog iets anders?

Op die netgear switch zitten alleen TV Ontvangers? Wat voor switch is dat?

Welk merk+type is die repeater?

Op de QNAP, heb je daar aparte wijzigingen gedaan voor beide aansluitingen? LACP, Teaming, 802.3ad? Doet dit probleem zich ook voor met 1 aangesloten netwerkaansluiting?
De switch die rechtstreeks aan de V10 hangt is een:
Netgear 5 Port 10/100/1000m switch G5605 v4

De Netgear WNDR4500v2 is als Router aangesloten op de WAN poort.
Aan de Netgear router hangt ook een switch. Maar dat is meer voor verspreiden van ethernet voor PS4, XSTreamer, PC boven etc.
Dus geen tv.

TV gaat via de switch die rechtstreeks aan de V10 is gehangen via LAN 2.

De repeater is een nameless Wireless N repeater. Maar de repeater had ik paar dagen later pas weer geactiveerd. En voor die tijd waren de haperingen/stotteringen er ook al.

- Test met maar 1 QNAP Ethernet aansluiting
>> GEEN haperingen!!
>> kopie van 2.1 Gb file van QNAP naar C:\ in ongeveer 1.43 minuten
>> kopie van 2.1 Gb file van C:\ naar QNAP in ongeveer 2.16 minuten

Dus met 1 ethernet aansluiting naar de QNAP geen enkel probleem!!! :D

Op de QNAP heb ik prim. en secundair DNS opgegeven:
195.121.1.34
195.121.1.66

Op de QNAP gebruik ik een vast IP adres en daarnaast:
Netwerksnelheid = 1000Mpbs volledig duplex
Jumbo Frame (MTU) = 1500
Trunkinggroep = Group 1
Poorttrunking = Broadcast
Default gateway = Gebruik de instellingen van Ethernet 1+

Kan het met instellen van Trunkingroep te maken hebben? Ik kan het namelijk ook 'Alleenstaand' instellen.
Daarnaast kan je bij Trunkingroep kiezen voor Balance-rr, Active backup, Balance XOR, IEEE 802.3ad, Balance-tlb, Balance-alb ipv 'Broadcast'.
Wat zou de beste keuze zijn? Een trunkingroep? Zo ja in welke mode? Of toch gewoon alleenstaand?

Maar 3GB kopie in 1,5 minuut. Wauw dat zou ik ook wel willen...
Reputatie 7
Omdat jouw Netgear WNDR4500v2 als router in jouw netwerk is opgenomen zou je kunnen overwegen LAN poort 2 van de QNAP op de WNDR4500v2 aan te sluiten zodat de QNAP ook binnen dat subnet te benaderen is.

Weet dat ik op de plek waar ik die 3GB verstuurde een 5GHz veldsterkte meet tussen de -35 en -40 dBm en dat is dus extreem goed. Ik weet weker dat als ik drie meter verderop ga zitten de snelheden ook meer in de richting van jouw laatste meting zouden gaan.
Reputatie 7
Badge +30
  • Broadcast is mijns inziens niet wat je wilt. Dat betekent gewoon dat alles (vanaf de QNAP) over beide verbindingen gaat (hier schiet je niet echt iets mee op)
  • Balance-RR, is een round-robin modus waarbij pakketten verspreid worden. Pakket 1, 3, en 5 gaan over de 1e aansluiting en 2, 4 en 6 over de 2e. Ik betwijfel of dit verschil maakt, behalve als je op 2 apparaten aan het downloaden bent die beide op een verschillende netwerkpoort van de Experiabox zitten.
  • Active Backup wisselt gewoon naar adapter 2 wanneer 1 er mee stopt
  • Balance XOR, soort van balance-rr maar dan ingewikkelder.
  • IEEE 802.3ad, werkt alleen als het volgende netwerkapparaat ook 802.3ad doet.
  • Balance-tlb, kiest een interface op basis van huidige load.
  • Balance-alb, netzoals tlb maar dan ook voor inkomend verkeer.
Volgensmij gaat, wanneer de QNAP direct op de V10 zit, alleen Balance-tlb en Balance-alb werken. Ik zou eerst tlb proberen maar als je -alb ook werkend krijgt is dat natuurlijk mooi mee genomen.
Wel twijfel ik aan het nut hiervan.

WJBs idee over de 2e interface richting de Netgear is best een goede. Op die manier heb je de QNAP in beide subnetten zitten.
Super bedankt voor jullie commentaar weer. Ik ga het morgen proberen!
Als je de Netgear via een LAN poort gaat aansluiten, kan ie dan nog wel DHCP aan hebben staan? Want ik heb op die Netgear speciale schedules ingericht voor de kinderen op basis van IP/mac adres etc.
Reputatie 7
Badge +30
Als je de Netgear via een LAN poort gaat aansluiten, kan ie dan nog wel DHCP aan hebben staan? Want ik heb op die Netgear speciale schedules ingericht voor de kinderen op basis van IP/mac adres etc.Dat is niet wat je wilt. Je wilt de NAS verbinden met een LAN poort van de Netgear
Daarnaast had ik de Netgear al binnen hetzelfde subnet zitten bedenk ik met net. Ik kan vanaf de Wifi vanaf de Netgear dus ook al bij de QNAP komen die aan de V10 is gehangen.
Maar als het alsnog slimmer is om de LAN poort gebruiken, hoor ik het graag.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi, je kan inderdaad vanaf het Netgear netwerk naar de QNAP maar niet andersom. Als je de QNAP ook in het Netgear LAN hangt kan dat wel en hoeft je Netgear niet alle pakketten te routeren.
De QNAP is nu weer aangesloten met 2 x Ethernet op de V10 LAN poorten 3 en 4.
Poortrunking staat ingesteld op: balance-alb en het werkt allemaal perfect nu!

Blijkbaar was de instelling 'Broadcast' het probleem. Super bedankt allemaal voor jullie informatie!!
:D:D
Hebben jullie enig idee waarom de V10 5Ghz wifi er soms gewoon niet is?
Dan kan je de wifi ook niet zien met inSSIDer 4.
Het is dan pas weer beschikbaar na het klikken op 'Toepassen' in de router instellingen of een reboot.
Reputatie 7
Helaas kan ik je daar geen antwoord op geven, ik heb dat nog nooit mogen ervaren.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Op wat voor apparaat merk je dit? (c.q. wat voor WiFi adapter gebruikt dat apparaat)

Ik denk namelijk dat je 5Ghz signaal een DFS kanaal gebruikt. Deze gaat op den duur terug naar een niet-DFS kanaal en met toepassen gaat ie weer terug naar DFS.

Als het signaal "weg is" kijk dan eens onder Status > Geavanceerd > WiFi naar het WiFi kanaal. En als het er weer is nog een keer.

Reageer