Beantwoord

Experiabox V10 vervangen voor Apple Airport Time Capsule

  • 12 March 2019
  • 13 reacties
  • 2258 keer bekeken

Sinds ik de Experiabox V10 heb was het niet meer mogelijk om direct mijn eigen router (Apple Airport Time Capsule) aan te sluiten. Deze moest ik achter de V10 plaatsen. Vanaf dat moment ervaar ik veel wifi problemen. De V10 kan niet omgaan met wifi roaming. Ik heb verschillende airports in huis staan en deze zijn niet verplaatst sinds ik de V10 heb. Wel ervaar ik dat nu mijn eigen routers achter de V10 zitten dat ook mijn eigen routers niet meer kunnen roamen.
Ik heb al geprobeerd om de Time Capsule direct aan te sluiten en een PPP0E verbinding op te zetten. Maar wat ik ook invul bij username of password, ik krijg helaas geen verbinding.
Ik maak alleen gebruik van internet en heb geen TV abonnement of telefoon. Dus zo moeilijk kan de configuratie niet zijn. Wat moet ik doen om mijn Time Capsule verbinding te laten maken zodat ik de V10 niet meer hoef te gebruiken?

Admin: topic verplaatst naar juiste board
icon

Beste antwoord door Rob G 13 March 2019, 21:47

Bekijk origineel

13 reacties

Hallo @Rob G
je hebt dan een vervangend dsl modem/router nodig en de apple is alleen een router, gaat dus nooit werken.
Dat zou wel heel erg jammer zijn indien dit niet mogelijk is. Wil heel graag van die V10 af en eigenlijk de oude situatie weer terug hebben toen ik nog geen KPN had. Helaas heeft KPN hier Onsnet over genomen. Wat kan ik dan nog voor de Time Capsule zetten en aansluiten op het glasvezel kastje via UTP zodat die V10 de deur uit kan? Let wel, heb alleen internet toegang nodig en geen TV of telefoon.
Hallo @Rob G ,
je schrijft nu dat je glasvezel hebt en weet ik niet of mijn eerdere antwoord nog juist is.
Wacht even de reactie van een moderator af.
Reputatie 6
Badge +8
Probleem is dat je, als je de WAN poort van de TimeCapsule rechtstreeks op de NTU wilt aansluiten je in de TimeCapsule ook een VLAN ID op moet geven voor de WAN poort. Als ik het me goed herinner (mijn laatste TimeCapsule heb ik al twee jaar geleden buiten gebruik gesteld) kan dat niet bij de TimeCapsule..

Mocht het wel kunnen dan moet je dus bij het configureren van de PPPOE gegevens de VLAN op 6 zetten

Overigens: Als je de WiFi van de ExperiaBox uitzet zou je WiFi weer precies hetzelfde moeten werken als voorheen. Want dan maak je alleen gebruik van de WiFi van de Airports.
Reputatie 7
Plaats een switch die vlans ondersteunt zoals de Netgear GS105Ev2 tussen de NTU en jouw Airport.
Eerst wel even die switch configureren.
LAN poort 1: Pvid = 6 en zet vlan 6 tagged op die poort. Hier wordt de NTU op aangesloten.
LAN poort 2: Pvid = 6 en zet vlan 6 untagged op die poort. Hier wordt de airport op aangesloten.
LAN poort 3-5: Pvid = 1 en zet vlan 1 untagged op die poort. Je kunt een LAN poort van de Airport met één van deze poorten verbinden zodat je de switch kunt beheren en een extra LAN poort tot je beschikking hebt.
Dank voor het antwoord. Ik ga een Managed Switch kopen en deze instellen zoals beschreven. Ik zal bij zijn indien de Experiabox de deur uit kan en ik weer van mijn eigen routers gebruik kan maken en weer goede wifi hebt.
Heb net de nieuwe managed switch geïnstalleerd en de Experiabox er uit gehaald. Alle problemen zijn opgelost. Heb weer roaming Wifi. Alles werkt weer als vanouds.
Dank voor de snelle antwoorden 🙂
Ik heb alle stappen op dit forum gevolgd, maar de Timecapsule geeft: geen internet verbinding omdat de AirPort geen geldig IP adres heeft & geen DNS server. De netgear gs105ev2, heb ik ingesteld als volgt: Vlan - 802nq - advanced vlan - vlan id 6 aanmaken - Pvid poort 1 & 2 naar vlan 6 - vlan 6 poort 1 taged poort 2 untaged 3 t/m 5 blanco - vlan 1 poort 1 & 2 blanco poort 3 t/m 5 untaged. Kan iemand mij hiermee helpen??
Ik heb alle stappen op dit forum gevolgd, maar de Timecapsule geeft: geen internet verbinding omdat de AirPort geen geldig IP adres heeft & geen DNS server. De netgear gs105ev2, heb ik ingesteld als volgt: Vlan - 802nq - advanced vlan - vlan id 6 aanmaken - Pvid poort 1 & 2 naar vlan 6 - vlan 6 poort 1 taged poort 2 untaged 3 t/m 5 blanco - vlan 1 poort 1 & 2 blanco poort 3 t/m 5 untaged. Kan iemand mij hiermee helpen??


je moet wel op de Airport de internetverbinding op PPOE zetten. Bij username en password kun je invullen: kpn. Maakt niet uit wat er staat als er maar wat staat. Daarna zal de Airport wel verbinding maken met het internet.

Ik heb alle stappen op dit forum gevolgd, maar de Timecapsule geeft: geen internet verbinding omdat de AirPort geen geldig IP adres heeft & geen DNS server. De netgear gs105ev2, heb ik ingesteld als volgt: Vlan - 802nq - advanced vlan - vlan id 6 aanmaken - Pvid poort 1 & 2 naar vlan 6 - vlan 6 poort 1 taged poort 2 untaged 3 t/m 5 blanco - vlan 1 poort 1 & 2 blanco poort 3 t/m 5 untaged. Kan iemand mij hiermee helpen??je moet wel op de Airport de internetverbinding op PPOE zetten. Bij username en password kun je invullen: kpn. Maakt niet uit wat er staat als er maar wat staat. Daarna zal de Airport wel verbinding maken met het internet.

dankjewel voor het snelle antwoord! Ik krijg nu een IPv6 release fout en ik heb zelf de DNS server in moeten vullen. Zou je verder nog weten wat er verkeerd is ingesteld?


Ik heb alle stappen op dit forum gevolgd, maar de Timecapsule geeft: geen internet verbinding omdat de AirPort geen geldig IP adres heeft & geen DNS server. De netgear gs105ev2, heb ik ingesteld als volgt: Vlan - 802nq - advanced vlan - vlan id 6 aanmaken - Pvid poort 1 & 2 naar vlan 6 - vlan 6 poort 1 taged poort 2 untaged 3 t/m 5 blanco - vlan 1 poort 1 & 2 blanco poort 3 t/m 5 untaged. Kan iemand mij hiermee helpen??je moet wel op de Airport de internetverbinding op PPOE zetten. Bij username en password kun je invullen: kpn. Maakt niet uit wat er staat als er maar wat staat. Daarna zal de Airport wel verbinding maken met het internet.
dankjewel voor het snelle antwoord! Ik krijg nu een IPv6 release fout en ik heb zelf de DNS server in moeten vullen. Zou je verder nog weten wat er verkeerd is ingesteld?



Zet een keer de switch en de Airport helemaal uit en aan. Laat de de settings op de airport op automatisch verkrijgen staan voor het onderdeel internet.



Ik heb alle stappen op dit forum gevolgd, maar de Timecapsule geeft: geen internet verbinding omdat de AirPort geen geldig IP adres heeft & geen DNS server. De netgear gs105ev2, heb ik ingesteld als volgt: Vlan - 802nq - advanced vlan - vlan id 6 aanmaken - Pvid poort 1 & 2 naar vlan 6 - vlan 6 poort 1 taged poort 2 untaged 3 t/m 5 blanco - vlan 1 poort 1 & 2 blanco poort 3 t/m 5 untaged. Kan iemand mij hiermee helpen??je moet wel op de Airport de internetverbinding op PPOE zetten. Bij username en password kun je invullen: kpn. Maakt niet uit wat er staat als er maar wat staat. Daarna zal de Airport wel verbinding maken met het internet.
dankjewel voor het snelle antwoord! Ik krijg nu een IPv6 release fout en ik heb zelf de DNS server in moeten vullen. Zou je verder nog weten wat er verkeerd is ingesteld?

Zet een keer de switch en de Airport helemaal uit en aan. Laat de de settings op de airport op automatisch verkrijgen staan voor het onderdeel internet.

Bedankt Rob,

Het internet werkt nu. Nu alleen nog kijken hoe ik de interactieve tv werkend krijg.
Reputatie 7
Nu alleen nog kijken hoe ik de interactieve tv werkend krijg.
Dat gaat niet lukken met een TimeCapsule of een andere Airport omdat daar geen IGMP proxy server op in te richten is.
Wellicht is het onderstaande topic interessant voor je.

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.

Reageer