Beantwoord

Experiabox V10A DHCP op ander device

  • 4 September 2021
  • 16 reacties
  • 418 keer bekeken

Ik heb onlangs een nieuw Modem gekregen vanwege problemen met het ontvangen van tv kanalen via de tv ontvanger. Dit is de experiabox v10a, eerst had ik de Experiabox v10. Tot mijn verbazing kwam ik er achter dat het niet mogelijk was een eigen DNS Server te gebruiken bij de DHCP Opties. Omdat ik toch Adguard als DNS wil gebruiken, had ik de DHCP functie op de experiabox v10A aangezet en deze op mijn Synology NAS aangezet. Echter liep ik tegen het probleem aan dat er geen ip adressen werden uitgedeeld door de DHCP server op me NAS. Kan het zijn dat de Experiabox v10A dit niet toestaat? Op de Experiabox v10 heb ik hier nooit problemen mee gehad.

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 13 September 2021, 15:09

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Je zou DHCP op de v10a uit moeten zetten. Maar dat kan volgens mij niet. En 2 DHCP servers in je netwerk werkt niet. Dat word een puinhoop.

Dus wat u vroeger had, dat kan nu niet meer denk ik.

Ik had deze optie uitgezet, lijkt mij dat dan de DHCP functie uit zou moeten staan? Ik snap dat 2 DHCP servers in 1 netwerk niet werken.

Reputatie 7
Badge +10

Experia Box V10A is gewoon rotzooi.

Reputatie 7
Badge +24

Ik had deze optie uitgezet, lijkt mij dat dan de DHCP functie uit zou moeten staan? Ik snap dat 2 DHCP servers in 1 netwerk niet werken.

Als je het vinkje bij ISP DNS weg haalt, kun je dan het ip van de NAS (waarop Adguard draait?) invullen? 

Ik had deze optie uitgezet, lijkt mij dat dan de DHCP functie uit zou moeten staan? Ik snap dat 2 DHCP servers in 1 netwerk niet werken.

Als je het vinkje bij ISP DNS weg haalt, kun je dan het ip van de NAS (waarop Adguard draait?) invullen? 

Nee, dus ik snap het nut van dat vinkje ook niet.

Wel mooi dat een nieuwe experiabox minder features heeft dan de vorige generatie. En ook nog eens 3 lan poorten ipv 4.

Reputatie 7
Badge +10

Wel mooi dat een nieuwe experiabox minder features heeft dan de vorige generatie.
En ook nog eens 3 lan poorten ipv 4.

Wat je maar mooi vindt  :astonished:  :nerd:  :upside_down:

Ik had deze optie uitgezet, lijkt mij dat dan de DHCP functie uit zou moeten staan? Ik snap dat 2 DHCP servers in 1 netwerk niet werken.

Als je het vinkje bij ISP DNS weg haalt, kun je dan het ip van de NAS (waarop Adguard draait?) invullen? 


Je hoeft geen ip-adres voor de dhcp server in te vullen, je devices zullen deze zelf wel vinden.

Wel moet je je DHCP server vertellen wie de gateway is, in dit geval dus 192.168.2.254.

Laat ik iets vollediger zijn met betrekking tot mijn vorige bericht.

Als je het vinkje DHCP server uit zet zal de box niet meer als DHCP server fungeren en moet je die zelf inrichten. Deze eigen DHCP server kan jouw devices vertellen welke DNS server ze moeten gebruiken.

Reputatie 7
Badge +24

Ik had deze optie uitgezet, lijkt mij dat dan de DHCP functie uit zou moeten staan? Ik snap dat 2 DHCP servers in 1 netwerk niet werken.

Als je het vinkje bij ISP DNS weg haalt, kun je dan het ip van de NAS (waarop Adguard draait?) invullen? 


Je hoeft geen ip-adres voor de dhcp server in te vullen, je devices zullen deze zelf wel vinden.

Nee. Dat zeg ik ook niet. Het ging mij er om gewoon de DNS in te stellen.

Ik ben geen fan het verplaatsen van de dhcp service naar de NAS. 

Reputatie 7
Badge +17

Is het nog gelukt, @HenkDeTank1337?

Is het nog gelukt, @HenkDeTank1337?

Nee, Heb meerdere malen geprobeerd DHCP Server op het modem uit te zetten en deze op mijn Synology NAS aan te zetten, maar krijg simpelweg geen ip adres en een foutmelding als ik op mijn mobiel opnieuw verbind. Alsof het geblokeerd wordt door het modem?

Reputatie 7
Badge +17

Jammer dat het niet gelukt is. Het zou gewoon mogelijk moeten zijn om een eigen DNS server in te stellen. Het vinkje bij ISP DNS uitzetten, zou de optie Custom DNS te voorschijn moeten komen. Die moet je vervolgens aanvinken en dan kan je het IP-adres van jouw eigen apparaat die je als DNS server wilt gebruiken, invullen.

Ik zie geen optie om een custom DNS in te vullen hoor.

Reputatie 7
Badge +24

Ik zie geen optie om een custom DNS in te vullen hoor.

En als je op Save settings klikt? Misschien kan het daarna wel?

Ik zie geen optie om een custom DNS in te vullen hoor.

En als je op Save settings klikt? Misschien kan het daarna wel?

Nee, al geprobeerd.

Reputatie 7
Badge +17

Hmm, wat vreemd. Ik heb een collega met de Experia Box V10a gevraagd om dit te controleren en hij krijgt wel de optie om een ‘Customer DNS’ in te stellen als ie het vinkje bij ISP DNS weg haalt. Heb je al geprobeerd om de Experia Box een reset te geven? Hiermee worden de instellingen teruggezet naar de fabriekswaarden. Misschien dat dit kan helpen.