Beantwoord

experiabox v10a na firmware update: nefit thermostaat maakt geen contact meer met internet

  • 21 July 2021
  • 50 reacties
  • 2222 keer bekeken

Na een recente firmware update van de experia box kan mijn slim thermostaat geen verbinding meer maken met het internet. Ik heb reeds herhaaldelijk de experiabox gereset (middels ingebrukt houden van de reset button) en de thermostaat gereset.
Wat wel werkt: Indien ik mijn smartphone als access point configureer en de thermostaat hiermee verbind wordt krijgt de nefit wel contact met internet. 
Dit toont overduidelijk aan dat de oorzaak van het probleem in de experiabox ligt en zeer waarschijnlijk te maken heeft met de recente firmware update (voor de update werkte alles probleemloos).

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 12 August 2021, 11:27

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

50 reacties

Reputatie 2

Heb een vergelijkbaar probleem gehad met de Wifi dongle voor mijn Solax zonnepanelen. Telkens na een update van de Experiabox v10 maakte de dongle met geen mogelijkheid verbinding met het internet. Als ik het hotspot van m’n iPhone gebruik om de dongle met internet te verbinden lukt het wel. Na contact met Solax blijkt dat de dongle alleen WPA ondersteund en geen WPA2 . Telkens na werkzaamheden van KPN ging de Experiabox terug naar WPA2, als ik de optie WPA-WPA2 inschakel verbind hij wel met internet. Misschien bij jou hetzelfde probleem wellicht ? 

Reputatie 7
Badge +24

Lekker is dat, alleen WPA. Dat is zo lek als een mandje. Hardstikke onveilig. Apple apparaten laten nu al een foutmelding laten zien als WPA geactiveerd is. En je moet er rekening mee houden dat WPA ondersteuning binnen niet al te lange tijd uit de Experiabox verwijderd zal worden.

Is het misschien mogenlijk om het ding bekabeld aan te sluiten?

Reputatie 6
Badge +8

Camera's, thermostaten, printers met 2.4ghz. Chinese dumpzooi.

@henry7581: Dit lijkt inderdaad op mijn probleem. Maar ik heb sinds de laatste firmwareupdate van KPN niet meer de optie WPA-WPA2. De router werkt alleen nog maar middels WPA2-personal/AES.

De pas 2 jaar oude Nefit thermostaat daarentegen werkt WPA2/PSK. Deze combinatie krijg ik met geen mogelijkheid op de router geconfigureerd.

Wanneer ik mij smartphone als hotspot gebruik en de Nefit hiermee op het Internet aansluit krijgt de thermostaat wel contact met zijn/haar cloud-server!

Het thermostaat is dus in orde en het probleem wordt aantoonbaar veroorzaakt door de KPN router!

Reputatie 7
Badge +24

WPA2-personal/AES is hetzelfde als WPA2/PSK.

Probeer 5 GHz eens uit te zetten.

Ik heb na de laatste fw update firmware versie v5.00.49 build487-owl

Hierin is het niet meer mogelijk om 5 GHz uit te schakelen ????

 

   
Reputatie 7
Badge +24

Ik heb na de laatste fw update firmware versie v5.00.49 build487-owl

Hierin is het niet meer mogelijk om 5 GHz uit te schakelen ????

   

Ow ... ok. Dat kan ook. Koop dan maar een los 2,4 GHz accespoint, zoiets als dit:

https://www.megekko.nl/product/2105/285942/Accesspoint/TP-LINK-N300-Wireless-N-Access-Point

Als je snel een oplossing wilt.

Bedankt voor de tip, maar zoiets had ik ook al bedacht. Ik heb nog een oude D-Link router in de kelder liggen die ik vanmiddag aan de KPN-box wil koppelen.
Maar dat zie ik meer als een 'work around' dan een structurele oplossing. Die zou volgens mij toch van KPN moeten komen in de vorm van een patch op de firmware update waarmee ze mijn voorheen nog werkende randapparatuur 'vernaggeld' hebben!

Reputatie 7
Badge +24

Tja... KPN heeft daar zo hun eigen zienswijze op. Bij de versterkers is het al jaren zo dat je 5 GHz niet uit kunt schakelen of verschillende namen kunt geven. Dat trekken ze nu door naar de Experiabox lijkt het wel.

Hoi @m.heinen . Welkom op het forum.

Jammer dat je die thermostaat niet meer online krijgt via het modem.  Ligt de oorzaak écht in wpa versus wpa2? Zo ja, moet ik je teleurstellen. WPA is zo lek als een mandje en ik wist eerlijk gezegd niet dat deze functionaliteit nog op de TFT firmware zat. Het is in ieder geval niet iets wat wij weer gaan implementeren. Ik denk dat jouw eigen oplossing dan toch het beste gaat werken (hoop ik dan)

Slap verhaal!

Het probleem bij mij thuis begint steeds groter te worden, ik merk dat een deelvan het huis zonder wifi zit omdat mijn TP-Link wifi range extenders om de zelfde reden (de firmware update van de experia box) niet meer op Internet komen.

Kort samengevat: KPN veranderd 'iets' aan hun router/modem waardoor de eindgebruiker een deel van zijn (ca 2 jaar oude, dus niet echt oude) apparatuur niet meer kan gebruiken????

Helpdesk kan/wil dit niet oplossen????

Hier de door Nefit/Bosch geadviseerde router-instellingen:

- DHCP inschakelen (is uiteraard reeds actief)

- WPA2/PSK wachtwoordencryptie selecteren (is m.i. niet mogelijk alleen WPA2-Personal met AES!)

- SSID zichtbaar maken (staat uiteraard al aan)

- 802.11 b/g/n mixed modus selecteren op 2.4gHz  (staat al aan)

1. ModuLine Easy MAC-adres als vertrouwd apparaten toevoegen in de router (geeft geen verbetering/oplossing)

2. Router poort 5222 en 5223 open zetten, indien mogelijk (nadruk op: indien mogelijk, ik vind deze instelling niet in het vernieuwde inteface)

 

Is er misschien een mogelijkheid om de 5GHz uit te schakelen?

Wat is er veranderd: KPN heeft de firmware van de Experia box geupgrade. Reden: security issues in de oudere firmware versie, zie ook: https://tweakers.net/nieuws/184720/authenticatie-in-kpn-experiabox-kon-worden-omzeild-door-kwetsbaarheid.html
Grote verandering: het admin-interface is veranderd en heeft veel minder instel/aanpassings-mogelijkheden.
Ik vermoed dat de grote boosdoener in deze de encryptie deze is na de update beperkt tot WPA2-Personal en de Nefit thermostaat gebruikt WAP2-PSK (en kan ook nier veranderd worden).
Het probleem met de WiFi-extenders heb ik opgelost door op de Experia box IPv6 uit te schakelen.

Blijft dus nog het probleem met de Nefit thermostaat

Even zoeken op forum.kpn.com met resp.
zoek filter ‘Nefit’: 177 hits/topics
zoek filter ‘Nefit Easy’: 42 hits/topics
zoek filter ’Nefit experia’: 49 hits/topics
Waarvan een groot deel met een vergelijkbaar probleem, het thermostaat krijgt geen contact met de Experia box. maar geen enkel werkbare oplossing.
Wat ik in de wifi logs zie: het mac adres van de thermostaat is zichtbaar, maar er wordt geen IP adres aan toegekend.

Gezien de omvang van dit probleem (zie aantal topics!) is dit geen probleem dat ik thuis opgelost krijg, maar dat toch door KPN opgepakt/opgelost dient te worden.

Ik heb vandaag nog contact gehad met de helpdesk en aldaar liet men mij weten dat het probleem doorgegeven zou worden aan wie??? Ik neem aan, c.q. hoop, richting techneuten die zich bezig houden met de modem configuratie.

Ik wacht af. Als hier nog iemand een suggestie heeft dan is dat van harte welkom!

Reputatie 7
Badge +24

Wat is er veranderd: KPN heeft de firmware van de Experia box geupgrade. Reden: security issues in de oudere firmware versie, zie ook: https://tweakers.net/nieuws/184720/authenticatie-in-kpn-experiabox-kon-worden-omzeild-door-kwetsbaarheid.html

Nou... ik denk niet dat dit issue verholpen is door de update. Ik vrees dat da nog wel een paar maanden gaat duren voordat KPN daar wat aan doet.

Ik vermoed dat de grote boosdoener in deze de encryptie deze is na de update beperkt tot WPA2-Personal en de Nefit thermostaat gebruikt WAP2-PSK

WPA2 Personal en WPA2-PSK zijn hetzelfde.

Reputatie 7
Badge +24

... ik merk dat een deelvan het huis zonder wifi zit omdat mijn TP-Link wifi range extenders om de zelfde reden (de firmware update van de experia box) niet meer op Internet komen.

Maar deze heeft u weer aan de praat?

Het probleem met de WiFi-extenders heb ik opgelost door op de Experia box IPv6 uit te schakelen.

 

Zals al vermeld is speelt Nefit probleem niet alleen bij mij, maar bij meerdere KPN klanten. Het kan waarschijnlijk ook niet door mij als klant opgelost worden.

De wifi extenders doen het weer nadat ik IPv6 op de experiabox heb uitgeschakeld en ze voor de zoveelste keer in de laatste 2 dagen opnieuw heb geconfigureerd, met succes dus!

Reputatie 7
Badge +24

De wifi extenders doen het weer nadat ik IPv6 op de experiabox heb uitgeschakeld en ze voor de zoveelste keer in de laatste 2 dagen opnieuw heb geconfigureerd, met succes dus!

Deze zenden een apart WiFi netwerk uit? Andere naam dan de Experiabox? 

Reputatie 5

@m.heinen Een lastig probleem dat je met je Nefit thermostaat hebt.

Hoe was de Wifi configuratie van je V10a voor de firmware update? Maakte je  gebruik van een vast wifi kanaal voor 2.4G of stond de setting ook op automatisch?  Want in de nieuwe firmware van de V10a staat de 2,4G kanaal selectie default op automatisch !

Heb je al eens vast kanaal geprobeert in de nieuwe firmware , bv kanaal 11? ( of kanaal 10 )

 

De 2.4 GHz van de experia stond idd, net als voor de upgrade overigens,  op 'auto', maar helaas na instellen op vast kanaal 10 en opnieuw aanmelden van het thermostaat op de wifi was er geen verbetering/verandering.

Je bent idd niet alleen @m.heinen . Ik ben bezig dit achter de schermen aan te kaarten.

@Erwin_ KPN Moderator: achter de schermen klinkt niet goed. Ik had toch liever wat meer openheid van zaken gehad.

Maar soit

Overigens nog wat extra informatie: wanneer ik in het wifi-log van de Experiabox kijk dan zie ik het mac-adres van het thermostaat regelmatig (= ong eens per 2 min) opduiken, maar er wordt geen IP adres aan gekoppeld/toegekend.

Achter de schermen is misschien een beetje beladen. Wat ik er mee bedoel is dat ik met de mensen die de technische migratie van TFT naar KPN overzien in gesprek ben.

We hebben nu, zoals jij ook al schreef uit meerdere hoeken dit signaal gekregen. Jij hebt al van alles geprobeerd net als een aantal andere klanten. Helaas zonder succes.

Waar nou precies de bottleneck zit weet ik niet en daar ga ik ook niet over speculeren. Ik laat je weten zodra mijn collega's reageren. 

Vannacht update V10A, geen internet verbinding met mijn Nefit thermostaat .

Reputatie 7
Badge +24

Je bent de zoveelste al...

Reputatie 7

Je bent de zoveelste al...

En er zullen er waarschijnlijk nog velen volgen.

En ondertussen blijft KPN stoïcijns volharden in het vernielen van de wifi bij haar klanten door die mesh functionaliteit uit te blijven rollen.

Straks is de V12 aan de beurt en dan is er daarna nog maar één wifi apparaat van KPN waar 2.4GHz en 5GHz nog netjes gescheiden kunnen worden en wel.de oude vertrouwde KPN WiFi "versterker".

Wanneer krijgen ze daar nu eindelijk eens door wat voor een gigantische ellende ze veroorzaken met de uitrol van de mesh fumctionaliteit en het daarmee niet meer kunnen scheiden van 2.4 en 5GHz wifi.