Heeft de Experiabox V12 minder goed wifi dan de V10?

  • 22 September 2020
  • 18 reacties
  • 3057 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4

Onlangs na een defect aan mijn geliefde Experiabox V10, heb ik een Experiabox V12 ontvangen en aangesloten.

 

Met veel “spook” gevalletjes de V12 prima in kunnen stellen, en na een dag was hij redelijk stabiel (viel om de 1 min. telkens uit, bekabeld)

 

Nu een kleine maand verder merk ik dat mijn WiFi (afstand) slechter is geworden vergeleken bij de V10 versie. Normaal had ik achter in de tuin goed verbinding, en met de V12 veel minder.

Dit het zelfde door het huis dat de verbinding (TX vermogen) veel minder is?

 

Alle instellingen, heb ik het zelfde gezet: kanalen, ghz tx ect. ect.

Ook kijk ik regelmatig via een software programma of ik een andere kanaal moet kiezen, en of er wat veranderd is in de omgeving.

 

Wat is het verschil V10 vs V12:

 

5Ghz V10 = -48 db

2.4Ghz V10 = -43 db

(3 meter afstand router)

 

5Ghz V12 = -70 db

2.4Ghz V12 = -61 db

(3 meter afstand router)

 

Er zijn voor de tests de zelfde laptop gebruikt, afstand en instellingen.

 

Is de geleverde V12 zo veel slechter of heb ik een defecte ontvangen?

 

gr

Matthijs

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 1

Hoi, ik heb dezelfde ervaring ook met 2  zwarte vrersteker kastjes erbij is het signal veel minder en valt deze ook regelmatig weg.

Reputatie 5
Badge +4

Om het probleem op te lossen is vermoedelijk een betere optie om de V10 weer terug te plaatsen? 
 

(Modem van een kennis in bruikleen verkregen)

 

🤔

Reputatie 7

5Ghz V12 = -70 db

2.4Ghz V12 = -61 db

(3 meter afstand router)

 

Is de geleverde V12 zo veel slechter of heb ik een defecte ontvangen?

Op drie meter vanaf de meterkast meet ik de onderstaande waarden van de V12.

Daar zit dus ook een muur tussen.

De waarden die jij meet zijn niet normaal voor op een afstand van drie meter.

Reputatie 7
Badge +24

Hoi, ik heb dezelfde ervaring ook met 2  zwarte vrersteker kastjes erbij is het signal veel minder en valt deze ook regelmatig weg.

Als je versterkers hebt, dan zou het geen bal uit moeten maken of je de 12 of een v10 hebt. Bij de v10 staat WiFi dan namelijk uit. En bij de 12 gaat die waarschijnlijk ook uit. Anders kun je het zelf uit zetten.

Reputatie 5
Badge +4

@wjb dat is een behoorlijk verschil met mijn V12?

 

@Nick83 ik heb inderdaad 2 stuks wifi versterkers welke online blijven, net als de WiFi van de V12.

Tijdens de test is er gemeten met en zonder WiFi versterkers, dit gaf geen verschil?

 

P.s

de V12 staat vrij, en niet in de buurt van andere stoorzenders (magnetron, televisie, airco ect)

Reputatie 7
Badge +24

Dit zijn nog de oude versterkers. Daarvan gaat WiFi op de Experiabox/ KPN Box niet uit. Echter zouden deze versterkers het net zo goed moeten doen als voorheen. Waar heeft u ze staan?

Reputatie 7

In het plaatje van mijn 5GHz wifi omgeving is de één na onderste parabool (blauw -87dBm) zo'n oude vertrouwde KPN WiFi "versterker" die zich op de tweede verdieping bevindt.

Maar volgens mij gaat het @webloq helemaal niet om de sterkte van de wifi van die KPN WiFi "versterkers" maar om de sterkte van de wifi van de V12.

Reputatie 5
Badge +4

Dit zijn nog de oude versterkers. Daarvan gaat WiFi op de Experiabox/ KPN Box niet uit. Echter zouden deze versterkers het net zo goed moeten doen als voorheen. Waar heeft u ze staan?

De versterkers werken inderdaad zoals altijd, daar zit hem het probleem ook niet in. 👍🏻

Reputatie 7

Ik neem aan dat je de transmit power van de wifi op de V12 gewoon op 100% hebt staan. 

Klopt dat?

Reputatie 5
Badge +4

Ik neem aan dat je de transmit power van de wifi op de V12 gewoon op 100% hebt staan. 

Klopt dat?

Ja dat klopt die staat op 100% 

Reputatie 5
Badge +4

Ik denk dat ik maar aanvraag ga doen om de V12 terug te sturen. 
 

Het ontvangst is toch echt 35% minder

Wifi versterkers vallen om en om uit (3 stuks)

V12 elke moeten herstarten anders komt een 200mb verbinding niet verder dan 45mb snelheid.

 

Hopelijk hebben ze nog een V10 liggen?

Reputatie 7

Het ontvangst is toch echt 35% minder

Wifi versterkers vallen om en om uit (3 stuks)

V12 elke moeten herstarten anders komt een 200mb verbinding niet verder dan 45mb snelheid.

Hmmm, ik ervaar ergenlijk geen problemen met de V12 uitgezonderd het feit dat de SSID's voor 2.4GHz en 5GHz niet verschillend gemaakt kunnen worden en bandsteering ook op de V12 niet goed functioneert waardoor je regelmatig een verbinding op 2.4GHz wifi krijgt.

Dit is natuurlijk killing voor de snelheid van het wifi netwerk en daarom heb ik 2.4GHz wifi uit gezet op de V12. KPN moet bij zichzelf nog eens goed te rade gaan of ze wel willen blijven bij het gelijktrekken van de SSID voor 2.4GHz en 5GHz aangezien dit regelmatig leidt tot problemen zoals:

1) lagere snelheid omdat een apparaat onterecht op 2.4GHz aangesloten wordt.

2) apparaten die geen wifi verbinding kunnen krijgen omdat ze zelf alleen 2.4GHz ondersteunen.

 

Meet je die 45Mbps dan via wifi of op een bekabeld aangesloten apparaat?

Ik vermoed dat je via een netwerkkabel altijd netjes 200Mbps meet en de 45Mbps alleen via wifi.

De veldsterkte van jouw V12 is gewoon te laag en dat impliceert dat jij een maandagochten model lijkt te hebben gekregen.

 

Meet ook nog eens de veldsterkte van 5GHz wifi op één meter van de V12 en met een zichtlijn naar de V12. Meet je dan een veldsterkte van rond de -30dBm?

 

Om het probleem op te lossen is vermoedelijk een betere optie om de V10 weer terug te plaatsen? 
 

(Modem van een kennis in bruikleen verkregen)

Ik maak me een beetje zorgen over de manier waarop KPN haar hardware ontwikkeld. Luister eens naar jullie monteurs. De zeggen allemaal dat de V12 een prutding is en alleen maar problemen veroorzaakt. Krijg anno nu (2021) nog steeds te horen zet de V10 (niet de V10a) terug en je problemen lossen vanzelf op. Heb nu nog een V12 staan (niet aangesloten) maar weet nog steeds niet of de problemen met deze V12 zijn opgelost. Van wat ik zie in het forum lijken de problemen er nog steeds te zijn. Kom op KPN geef of toe dat het een prutding is of fix de problemen. Ook niet heel erg circulair deze aanpak.

🤔

 

oops das wat al die negatieven berichten ik word vandaag op glasvezel aangesloten maar na deze berichten ziet het er niet rooskleurig uit zal m,n oude modem maar ff er bij houden 

@gernek Zou er niks verbeterd zijn in een jaar tijd??

Reputatie 2
Badge

@gernek Zou er niks verbeterd zijn in een jaar tijd??

Nee, jaren geleden ‘goodbye Ziggo; hello XS4ALL/KPN’!

ik heb nog steeds m.n. oude modem en die werkt prima de v10

Reputatie 3
Badge

Dit zijn mijn scores met de Experiabox 12 (als ik ernaast sta), valt me op dat op  mijn telefoon dat wifiicoon niet geheel gevuld is (als ik in de woonkamer zit met 1 muur ertussen). Dat is ie normaal wel (toen ik mijn eigen router gebruikte).