Vraag

Experiabox vervangen door Fritzbox?

  • 26 January 2019
  • 3 reacties
  • 4141 keer bekeken

Reputatie 1
Goedemiddag KPN 'ers,

Mijn huidige provider Ziggo laat in onze wijk qua betrouwbaarheid helaas steekjes vallen, waardoor ik op zoek ben naar een nieuwe.
Bottleneck daarbij is mogelijk het feit dat ik graag mijn huidige IP-telefoon i.c.m. een aantal, in mijn eigen Fritzbox 7590 geregistreerde, SIP accounts in de lucht wil houden.

Mag ik hier puntgewijs een aantal vragen kwijt?
De telefonische helpdesk van KPN kon me namelijk niet verder helpen.....
Ik zou overigens naast Internet (Vplus is hier beschikbaar) ook graag ITV willen afnemen.

-staat KPN het gebruik van een eigen modem/router überhaupt toe en zo ja leveren ze me dan de diverse parameters om mijn Fritzie in te stellen?
-Zo niet, is de huidige Experiabox als bridge in te stellen?
-Blokkeert de KPN stelselmatig poort 5060 t.b.v. Voip-telefonie, óók wanneer ik geen telefonie van hen afneem?

Ik begrijp dat het in mijn geval makkelijker zou zijn om met XS4All in zee te gaan maar gelet op de ontwikkelingen daar ben ik er niet zeker van of het gebruik van eigen apparatuur, op den duur, nog wordt toegestaan.

Ik hoop dat de experts hier me van de hopelijk verlossende informatie kan voorzien.
Bij voorbaat hartelijk dank voor iedere reactie!

3 reacties

Reputatie 7
Die Fritz!Box 7590 kan je als tweede router achter de Experia Box plaatsen.
Zie "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".

Overigens zal ook KPN op korte termijn een eigen router toe moeten gaan staan, dit is wettelijk nemelijk zo bepaald en zodra de beleidsregel netwerkaansluitpunt geeffectueerd gaat worden zal KPN alle benodigde informatie beschikbaar moeten stellen zodat je jouw eigen router kunt gaan gebruiken.

KPN blokkeert poort 5060 niet, die kan je gewoon gebruiken.
Reputatie 1
@wjb: hartelijk dank voor je eactie, die geeft de burger weer moed.
De uitgebreide howto heb ik inmiddels vluchtig doorgenomen maar ik meen nu al de juiste instelling voor de Fritzbox te weten......namelijk als zogenaamde IP client van de Experiabox.
Daarmee schakel ik weliswaar vele nuttige functies uit maar het configureren van SIP accounts blijft in deze modus mogelijk.

Fijn ook je aanvulling v.w.b. de Routervrijheid die in Duitsland al een paar jaar een feit is. (zelfs Unitymedia geeft aansluitparameters door aan haar klanten om een Fritz kabelbox aan te kunnen sluiten)

Misschien is dit ook voor de NL-markt een perspectief maar er wordt nu al heel lang over gesproken maar tot daden komt men helaas nog steeds niet.
Gek eigenlijk dat we in de Europese Unie kennelijk nog steeds onze eigen regels hanteren!
Reputatie 7
Houdt het topic "Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd" in de gaten, zodra er weer wat bekend wordt zal dat topic zeer zeker weer actief gaan worden.

Reageer