Vraag

Extern apparaat aan experiabox benaderen van buitenaf (buiten eigen netwerk)

• 21 juni 2018
  • 17 reacties
  • 108 keer bekeken

Een bedrijf doet bij mij een bepaalde meting en wil de apparatuur (met ip nummer en poortnummer) elders op kantoor kunnen monitoren, via mijn Experia v10. We hebben hiervoor een appnaam aangemaakt met ip en poort gegevens. Mijn Experiabox ziet de apparatuur via een LAN-kabel wel, ook de Macnaam. Maar is derhalve niet benaderbaar van buitenaf het eigen netwerk.
Toevoegen 8081 achter het IP (gezien in ander topic) gaf geen verschil.

Is dit realiseerbaar en zo ja hoe?

17 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Ik snap de uitleg niet direct, maar je zegt dat je intern de apparatuur wel kan bereiken?
Zo ja, heb je dan een screenshot van de forwarding?
Kan je de apparatuur ook vanuit je eigen netwerk bereiken als je je externe IP gebruikt?

Bij deze ipv4 plaatjes. Is de afbeelding zichtbaar? de poort is 80 maar werkte niet; als laatste is 8081 geprobeerd, werkte ook niet.
Reputatie 7
Badge +30
Maar, hoe bekijk(?) je die geluidsmeter vanuit je netwerk? Via iets van http://192.168.2.183 ?
Vanuit het eigen netwerk thuis is het apparaat te zien alsooko de software. Maar dus niet vanuit een extern netwerk, wat eigenlijk de bedoeling is, zodat de firma van afstand kan controleren.
Reputatie 7
Badge +30
Maar, je kan in die software ook het IP invoeren? Probeer dan het extern IP in te voeren in die software met de juiste poort

Die poort, dat is gewoon de standaard poort, en vermoedelijk niet de poort die je nu in de forwarding hebt staan. Die moet nog even aangepast worden.
Het ip nummer en poort 80 horen bij die geluidsmeter. Je kunt het apparaat uitlezen, dat dus wel werkt vanuit het eigen netwerk, maar niet van buitenaf.
Ik neem aan dat die firma de juiste gegevens in hun apparatuur heeft staan, en ook hun eigen netwerk.

De firma is nu niet hier aanwezig, dus voor meer details moet ik dit even doorsturen. Maar de vraag is dus:
Is de forwarding juist ingevoerd?
Zo niet wat moet dan wel ingevoerd worden?
Is het uberhaubt mogelijk, gezien ik elders lees dat soms een VPN nodig is. (doorgaans heeft het bedrijf eigen apparatuur ertussen, maar was in dit geval defect, vandaar deze poging).
Reputatie 7
Badge +30
Dan sowieso poort 80 even terugzetten in de forwarding.
Daarna, probeer vanuit je eigen netwerk met je WAN IP te verbinden (via die app of hoe je ook met die geluidsmeter verbind) (wanneer het wel werkt met je interne IP), dan weet je namelijk of de forwarding correct is.
oke, moment. even aansluiten.
Ja, met mijn laptop via WAN is het apparaat benaderbaar (die dus zelf aan een LANkabel zit naar de experia v10) !

Het blijkt niet uit te maken welke poortwaarde ik invul, het werkt altijd, ook als ik 1 invul.....

Wat nu...?
Reputatie 7
Badge +30
Het blijkt niet uit te maken? Waar vul je die poort in? In de forwarding? De forwarding wordt niet altijd direct geupdatet als je de "application preset"(onderaan de pagina) wijzigt.

Als het op die manier intern werkt met zowel het interne als wan IP, dan werkt het extern ook tenzij de routering mis gaat (op "het grote internet") of de geluidsmeter een eigen firewall heeft die externe IPs blokt.
Ja, Ik vul het in zoals in in het schermpje hierboven , IPV4-appl conf.

Hoelang moet ik wachten voordat die geupdate is? Hij zegt zelf dat er meteen geupdate is, met een groene V.

Dus..... als het verder hier werkt zo, dan kan ik verder weinig doen ?
Reputatie 7
Badge +30
Als je onderaan de pagina de poorten update is het het handigs om boven aan de pagina de koppeling tussen "application preset" en ip-adres even te verwijderen en opnieuw te maken. Dan weet je zeker dat ie geupdatet is.

Echter, aangezien ie nu al werkt, heeft ie dus de goede poorten. Misschien door de forwarding die toevallig de juiste poorten heeft, misschien door de UPnP wat de geluidsmeter in staat stelt om zelf de poorten te forwarden.

Robin
oke bedankt. Dus waarom is die nu dan niet benaderbaar van buitenaf? Wat houdt de zaak dan precies tegen? In de Experia? Is het toch dan het geval zoals dat met VPN noodzaak ?

Wat kan ik evt. aan de firma doorgeven?
Reputatie 7
Badge +30
Maar, hoe weet je nu dat ie extern niet werkt? Test je dit bijvoorbeeld met mobiel internet?

Als je intern met je WAN IP kan verbinden (dus niet die beginnend met 192.168) dan klopt de forwarding, de forwarding in de Experiabox maakt automatisch een firewall uitzondering en die werkt dus ook. Echter, het kan nog zijn dat de geluidsmeter zelf externe IPs filtert/dropt of dat de routering tussen jouw aansluiting en de locatie waarvandaan je/zij hem probeert te bereiken niet goed is. Dat laatste is heel simpel te testen door een andere locatie te kiezen/een andere aansluiting te kiezen.

Robin
Dat is gisteren steeds geprobeerd via mobiel internet, met een iphone. verbinding van hun tele2 was niet geweldig, maar kwam er steeds niet in.
hoe weet ik ook alweer mijn wan ip? ipconfig geeft voor ipv4 en default gateway WEL 192.168
Reputatie 7
Badge +30
Het wan IP zie je onder Status - WAN IP, of via websites zoals watismijnip.nl
is idd helemaal anders;
de experia maakt dus idd een uitzondering, wat hij voor een externe benadering wellicht niet doet. In principe alleen maar goed.

Is dus zaak van de firma.
Bedankt voor de inzet!

Reageer