Extra wifi aanzetten op Box 12 voor ROCO modelspoortrein

  • 22 September 2022
  • 10 reacties
  • 169 keer bekeken

Reputatie 2

Hallo allemaal, ik heb een vraag over de extra wifi op box 12. Ik heb al het e.e.a. gelezen van Erik op het forum dat het mogelijk is maar kun je deze functies ook allebei tegelijk aanzetten. Ik vraag dit omdat ik in het bezit ben van een TP LINK router type WR841N. Deze heb ik nl nodig voor mijn modelspoor. Deze werkt alleen op 2.4 ghz. Toen ik nog het modem 10VA had werkte het wel. Maar nadat ik glasvezel heb gekregen en daarbij tevens de BOX12 kan ik deze router niet meer werkend krijgen. Waarschijnlijk omdat alleen 5ghz aan staat. Mijn vraag is dus kan ik ongestraft beide opties aanvinken zonder dat ik problemen krijg met de rest van mijn netwerk zoals internet en tv. En komt het dan niet in conflict de superwifi die ik ook heb. Ik heb deze vraag als eens eerder gesteld maar in een andere vorm en niet het antwoord gekregen dat ik verwachtte. Kan iemand mij uit de brand helpen. Alvast bedankt. Vr gr Ben


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Hoi @bueno60 ,

Hoe heb je de TP-link aangesloten?Gewoon Lan→ Wan?

Het zou in principe gwn moeten werken, als je het AP nog niet hebt herstart zou je dit ook nog kunnen proberen.

Reputatie 2

Hoi Martijn,

Bedankt voor je snelle reactie. IK heb eerst de TP link teruggezet naar fabrieksinstellingen (want er was al zoveel mee geklooid). Toen inderdaad lan-wan aangesloten (rechtstreeks van de BOX 12 naar de TP LINK en volgens de instructies verder ingesteld. Ik krijg dan steeds de melding dat ik verbonden ben (en ik ook kan internetten via mijn laptop) . Als ik de TP LINK dan loskoppel en dan op zolder (draadloos) weer aanzet krijg ik de melding “verbonden maar geen internet” op mijn laptop. Ik kan dal weer terug naar mijn aansluiting via KPN thuisnetwerk.. Bij de V10A had ik dit probleem niet. Dus vandaar de vraag van de 2.4 ghz.

Hoi Martijn,

Bedankt voor je snelle reactie. IK heb eerst de TP link teruggezet naar fabrieksinstellingen (want er was al zoveel mee geklooid). Toen inderdaad lan-wan aangesloten (rechtstreeks van de BOX 12 naar de TP LINK en volgens de instructies verder ingesteld. Ik krijg dan steeds de melding dat ik verbonden ben (en ik ook kan internetten via mijn laptop) . Als ik de TP LINK dan loskoppel en dan op zolder (draadloos) weer aanzet krijg ik de melding “verbonden maar geen internet” op mijn laptop. Ik kan dal weer terug naar mijn aansluiting via KPN thuisnetwerk.. Bij de V10A had ik dit probleem niet. Dus vandaar de vraag van de 2.4 ghz.

Dat acces point kan alleen maar bekabeld aangesloten worden.Waarom het ooit gewerkt heeft durf ik niet te zeggen, ik denk dat je gewoon bleef hangen op de V10A wifi.

Heb je de mogelijkheid om een kabel te trekken?

Zo nee, kan je ook een mesh systeem aanschaffen.Zoals Superwifi op TPlink deco.

Bij superwifi heb je er maar één nodig icm de box 12, hier is die goedkoop aan te schaffen(wel het wifi 5 model):https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1363408/kpn-superwifi-punt/?pos=370

 

Hoi Martijn,

Bedankt voor je snelle reactie. IK heb eerst de TP link teruggezet naar fabrieksinstellingen (want er was al zoveel mee geklooid). Toen inderdaad lan-wan aangesloten (rechtstreeks van de BOX 12 naar de TP LINK en volgens de instructies verder ingesteld. Ik krijg dan steeds de melding dat ik verbonden ben (en ik ook kan internetten via mijn laptop) . Als ik de TP LINK dan loskoppel en dan op zolder (draadloos) weer aanzet krijg ik de melding “verbonden maar geen internet” op mijn laptop. Ik kan dal weer terug naar mijn aansluiting via KPN thuisnetwerk.. Bij de V10A had ik dit probleem niet. Dus vandaar de vraag van de 2.4 ghz.

Hallo @bueno60 als je de TP-Link draadloos wilt gebruiken moet je hem volgens WDS-protocol installeren, als de TP-Link dat ondersteunt, maar dat kun je in het menu terugvinden of op de site van TP-Link bij jouw model.

Niet de verwarren met WPS, dat is weer heel iets anders.

 

Reputatie 7
Badge +8

Hallo allemaal, ik heb een vraag over de extra wifi op box 12. Ik heb al het e.e.a. gelezen van Erik op het forum dat het mogelijk is maar kun je deze functies ook allebei tegelijk aanzetten. Ik vraag dit omdat ik in het bezit ben van een TP LINK router type WR841N. Deze heb ik nl nodig voor mijn modelspoor. Deze werkt alleen op 2.4 ghz. Toen ik nog het modem 10VA had werkte het wel. Maar nadat ik glasvezel heb gekregen en daarbij tevens de BOX12 kan ik deze router niet meer werkend krijgen. Waarschijnlijk omdat alleen 5ghz aan staat. Mijn vraag is dus kan ik ongestraft beide opties aanvinken zonder dat ik problemen krijg met de rest van mijn netwerk zoals internet en tv. En komt het dan niet in conflict de superwifi die ik ook heb. Ik heb deze vraag als eens eerder gesteld maar in een andere vorm en niet het antwoord gekregen dat ik verwachtte. Kan iemand mij uit de brand helpen. Alvast bedankt. Vr gr Ben

Als die tp link alleen voor 2.4 ghz wifi voor het modelspoor werd gebruikt dan kan de tplink weg en vervangen worden door de extra wifi functie. Kwestie van inloggen op de v12 en daar in de wifi functies extra wifi op alleen 2.4ghz aansluiten. Er wordt dan alleen een 2.4ghz wifi bijgemaakt met een nieuwe naam. Hierop dan de modelspoor op aanmelden met de wifi. Deze instelling werkt ook samen met de superwifi en verstoort geen tv kijken. Enige voorwaarde is dat de wifi van het modelspoor met wpa2 om kan gaan. Even de specificaties hiervan opzoeken.De wpa1 standaard wordt niet meer aangeboden vanuit de apparatuur van kpn. Is te onveilig.

Reputatie 2

Ik ben in het bezit van een superwifi punt (staat op de eerste etage). Zelf als ik op zolder zit heb ik nog heel goede verbinding. Hoe kan ik dan de tp link (draadloos) hierop laten werken?

Reputatie 7
Badge +24

Hoe kan ik dan de tp link (draadloos) hierop laten werken?

Dit zegt de handleiding:

 

Reputatie 2

Helaas na alle mogelijke pogingen te hebben ondernomen geen contact kunnen krijgen. Ligt waarschijnlijk toch aan de box 12. Ik ga mijn oor nog eens te luisteren leggen bij het ROCO forum (modeltreinen) voor de zoveelste keer en anders misschien een routertje erbij die wel 5 ghz ondersteunt. Want zonder die extra router kan ik niets aan de trein besturing/ instellingen veranderen middels een speciale app op de tel.

Allemaal toch bedankt voor jullie inzet.

Groet Ben

Reputatie 7
Badge +24

Waar gaat het fout? Kunt u dat uitleggen?

 

 

1. Lukt lijkt me wel. 2. Lukt ook toch? En 3.? Hoe gaat dat?

Reputatie 2

Hallo, heeft effe geduurd maar er bestaat nog meer dan alleen een onwillige router configureren. Heb precies gedaan wat in bovenvermelde bijlage staat maar zodra ik op safe druk blijft hij maar tollen en gebeurd er niets. Ten overvloede ook nog de andere opties geprobeerd (tegen beter weten in) maar ook hier geen resultaat. Waar ga ik de fout in?????? of wat zijn andere opties