Beantwoord

Fax (Brother MFC 7360N) werkt niet i.c.m. de KPN Box 12, wel lijn maar komt niets binnen

  • 2 November 2021
  • 17 reacties
  • 587 keer bekeken

Hallo allemaal,

 

Wij hebben sinds kort KPN en na de nodige problemen met onze voip telefoons nu fax problemen.

Fax ontvangt lijn maar ondanks instellen op voip (Brother MFC 7360N) komt er niks binnen.

Modem is de KPN Box 12 / Sagemcom CS50001.

Kan dit met instellen opgelost of moet er ander fax apparaat komen ?

Gebruiken fax vaak ivm buitenland leveranciers.

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 2 November 2021, 16:49

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +24

U heeft telefonie bij KPN afgesloten? En het apparaat is verbonden met een telefoonkabel met de Experiabox / KPN Box? 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Slegers staal Helmond, welkom hier.

Een probleem dus met faxen. Hoe dit zit? Ik weet het fijne hier niet van. Heb je niet toevallig een zakelijke aansluiting?

Ondertussen paar maanden en vele vele uren verder met fax over voip problemen…

KPN heeft beter modem (Fritzbox 7590) geleverd want standaard modem werkt niet met voip/fax.

Verzenden fax gaat na veel gebel met KPN en Brother (model MFC-7360N).

Ontvangen fax uit Nederland gaat maar…..niet uit buitenland ! ?
Alle instellingen geprobeerd en aangepast maar nog geen succes.

Zowel KPN als Brother lopen hier op vast. Iemand enig idee ?

Niet de standaard antwoorden aub - instellingen/overseas/etc. - want die zijn allemaal al gepasseerd. Graag een reactie van iemand die hetzelfde probleem had en WEL kon oplossen/faxen ontvangen internationaal.

Wij hebben leveranciers uit Europa en al die faxen komen niet binnen. Nederlandse wel. 

Raarrrr

Alvast bedankt voor uw aandacht.

Vr.gr. Fa. Slegers

Heb je een zakelijk abonnement via KPN ÉÉN  bijvoorbeeld? Neem dan contact op met de zakelijke helpdesk via 0800-0403 of via het zakelijke forum http://zakelijkeforum.kpn.com !

Faxen die buitenlanders nog? Kunnen ze niet overstappen naar een modern alternatief?

Faxen (op hoge snelheid) wordt al jaren niet meer ondersteund. Daar is kpn medio 2010, zo'n beetje met de introductie van de V8 mee gestopt. Ondersteuning voor gebruik is er niet. In principe hoeft dat ook niet, het maakt gebruik van de spraakfrequenties in de telefonie. Alleen werkt dat met VoIP dus niet meer goed / slecht.

BELANGRIJK is dat de verzendende fax op "slow” staat ingesteld (het is mogelijk om de verzendsnelheid in te stellen). Dan KAN het werken, maar gegarandeerd wordt het niet. Als je dus een fax bericht niet ontvangt dan ligt dat aan de fax van de verzender. Die buitenlandse partij heeft de verzendsnelheid dus “te” hoog staan. De Nederlandse partij heeft 'm kennelijk wel op “slow” of i.i.g de langzaamste snelheid staan.

Maar het blijft toch echt van belang dit te moderniseren. Je kan e-mailen en de mail gewoon printen bijvoorbeeld. In zakelijk verkeer gebruikt men dat vaak volautomatisch: document op de scanner en het wordt als e-mail verzonden. Vaak aan de andere kant dan weer automatisch geprint of met één druk op de knop.

En doorgaans is je document al digitaal. Dan is faxen natuurlijk helemaal niet logisch.

Reputatie 7
Badge +10

Je kunt het allemaal niet logisch vinden.
Maar het is gewoon een gegeven dat die buitenlandse leveranciers met fax-apparaten werken.

Aangeven dat die leveranciers wat anders zouden moeten doen en andere techniek zouden moeten gebruiken is niet de vraag, en ook totaal niet aan de orde.
Elke suggestie in die richting wat die zouden moeten doen, zou je beter achterwege kunnen laten.

@Slegers staal Helmond 
Heb hier ook een Brother all in one apparaat, wel ander type (MFC-J5730DW).
Denk dat de gebruikte software en gebruiksmogelijkheden weinig anders is.

Eerder heb ik daarmee “als test” geëxperimenteerd naar een FAX “test website” in Amerika.
Dat werkte zowel heen als terug (ontvangen van fax), met “toen” de Brother telefoon/fax aansluiting aangesloten op een standaard analoog telefoon poortje met zowel een Experia Box V10, als V10A.
(Weet niet meer of de Experia V8 daar ook mee werkte ?)

De ingebouwde ATA-adapter en protocollen gebruikt in een “KPN modem/router” konden daarmee dus wel overweg.

Omdat ik een eigen router gebruik zonder ingebouwde VOIP ATA-adapter, heb ik ook wel eens getest met een oude Linksys ATA adapter.
Indertijd kon ik er wel mee faxen en ontvangen met een jaren oude Samsung all-in-one.
(Hoewel die set-up geregeld meerdere pogingen moest doen om het te laten welslagen).

Maar faxen met die Linksys ATA adapter in combinatie met de Brother all in one is mij nooit gelukt.
Ik vermoed door ontbreken van “nieuwere” VOIP fax protocol T-38 in die oude Linksys ATA adapter??
(Hoewel een Brother wel mogelijkheden heeft om naar oudere protocollen terug te schakelen).

En het is de vraag “of de andere kant” met het juiste protocol een FAX zou kunnen versturen?
Het zou best kunnen zijn dat de andere kant moeilijk kan aansluiten door ontbreken van de juiste protocollen, of net te weinig instelmogelijkheden van de ingebouwde VOIP ATA op een Fritzbox?
(Dat betreffen in de Fritzbox relatief gezien slechts een handjevol instellingen).

Ik vermoed dat je met een “losse” ATA-adapter van een nieuwer type Cisco of bijv. Grandstream veel meer mogelijkheden hebt achterliggende instellingen te fine-tunen, zodat een juiste communicatie wel wordt opgepakt?

Dat is echter nog best een uitzoekerij.

Mogelijk als je een NIET KPN telefonie VOIP account hebt welke niet afhankelijk is van een KPN aansluiting, zou je voor instellingen nog kunnen experimenteren om een VPN-verbinding met een buitenlandse VPN server te leggen, en kijken of je op die wijze een “buitenlandse” connectie kunt emuleren?

Bedankt voor de reacties allen.

We hebben klein zakelijk (= gelijk aan consumenten) aansluiting.

Analoge lijn eruit sinds oktober vorig jaar. Fax over voip.

Zal de tips eens gaan uitproberen/toepassen.

Mvg Fa. Slegers

Vroeger op de analoge lijn werkte alle faxen prima.
Inclusief reclame faxen...van allerlei apparaten.
Buitenlandse leveranciers hebben ook diverse, vaak al langer dezelfde.

Ondanks alle tips en proberen van instellingen nog steeds GEEN fax uit buitenland binnen.
Lijn gaat over, enkele seconden iets van activiteit en dan weer terug naar slaapstand.
(behandeltijd al op max/lang)

Blijft enorm raar en ook frustrerend. Wij hebben leveranciers uit staalwereld die ook niet te modern of IT onderbouwd zijn dus niet snel hulp van die kant.

Reputatie 7
Badge +10

In navolging van mijn vorige reactie heb ik je 8-9 dagen terug nog een persoonlijk bericht gestuurd, met aanvullende info en aanbod om het een en ander te kunnen uitzoeken, omdat ik zelf in de nabije regio woon van “Helmond” en zelf enige ervaring heb met die fax functie met Brother.

Geen reactie meer op die PB gekregen.
Wellicht ontgaan, maar  staat nog steeds open. (Even persoonlijk bericht lezen).

Reputatie 7
Badge +10

Er is inmiddels een eerste contact gelegd via PB. Na het weekend gaan we er verder op in.

FAX-test:
Parallel eraan had ik gisteren toevallig al specifiek op fax-functies getest met mijn eigen Brother.
Zelf maak ik gebruik van een eigen router zonder VOIP ATA adapter.

Met een trucje een set-up opgezet, waarbij ik via een managed switch de KPN internet VOIP-lijn (VLAN 7) vooraf heb "afgetapt". En deze doorgeleid naar een Experia Box V10 router.
Daar benut ik dan alleen de ingebouwde VOIP ATA adapter van (dus van de Experia Box).,
Op het RJ11 telefoonpoortje van de Experia Box een telefoonkabeltje naar de Brother all-in-one.

Afsplitsen van VOIP is uitvoerig beschreven  < HIER >  en vervolgreactie  < HIER >

Getest met:

1. faxen verzenden naar een test-server in Amerika.     https://www.faxtoy.net/
Resultaat (inmiddels doorgeschoven naar vervolgpagina), maar met een eigen linkje:
https://www.faxtoy.net/page/fax-Zvlpac

2. En ook andersom,
Een service gevonden die faxen verzendt (in USA), en naar mij laten zenden.
https://www.interpage.net/sub-wwwfax.html

Eerste keer lukte FAX ontvangen niet goed.
Met een andere instelling in het menu werkte het echter prima. Dus er is hoop. ☺

Schermafbeeldingen met wat ik terug kreeg
(Mijn telefoonnummer afgeschermd):
 

 


 

 

Het zegt natuurlijk nog niet alles over de functionaliteiten van mogelijk toch een afwijkende infrastructuur waar de leveranciers van  @Slegers staal Helmond  gebruik van maken elders in Europa. (Oost Europa ??)  En of het dan wel blijft werken.

En dan gaat het in deze test alleen nog maar om de ATA functies ingebouwd in een standaard KPN modem/router.  Aparte ATA-adapters hebben verdergaande instellingen om bij te kunnen regelen.

Ziet er imposant uit.

Wij gebruiken Fritzbox 7590 dus zou ook moeten kunnen.
T.z.t. eens aan gaan zitten. Geen gesneden koek dus best pittig….

Alvast bedankt alweer !

 

Mvg Fa. Slegers / Gert Jan

Reputatie 7

Bron

Reputatie 7
Badge +10

Een wat overtrokken tendentieus artikel IMO.

M.b.t. rechtbanken gaat het om de rechtsgeldigheid van juridische zaken in Nederland.
Dat is nu wettelijk afgedekt. (Daarnaast heb je ook huisartsen, apotheken, zorginstellingen, notarissen). Met grensoverschrijdende handel, heb je ook met wetgeving buiten Nederland te maken.

Maar dat staat op zichzelf volledig los van de techniek  FAX over IP.

Daar heeft KPN geen enkel exclusief aandeel in.  Dat is gewoon een conversiemethode om analoge "telefonie en fax" protocollen om te zetten naar internet-data, en andersom.  (VoIP en FoIP).

Gezien "VoIP" een alledaagse techniek is met SIP-accounts, en dat gewoon zodanig wereldwijd verbreid is, en ook de omzetting van VoiP naar analoge telefonie (de overgrote meerderheid aan telefoontoestellen in winkels is nog altijd analoog, en slechts een klein deel betreffen VOIP toestellen),
zal dat de komende jaren nog steeds gewoon worden toegepast. En aanverwant FoIP ook nog wel. (Hoewel veel minder).

Stapt KPN er dan uit, dat ze bepaalde protocollen ingepakt binnen TCP/UDP-pakketjes over internet zouden gaan blokkeren, kun je ze meteen juridisch aanpakken op de wetgeving m.b.t. netneutraliteit.

En buiten KPN, genoeg andere VOIP-providers waar je wel gewoon terecht kunt.
(Faxen versturen werkt ook met CheapConnect.  VoipBuster alleen versturen, niet ontvangen, maar dat zit hem besloten in de wijze hoe deze "betamax" VOIP provider werkt).

Er zijn ook nog steeds bedrijven waar je terecht kunt om data vastgelegd in "ponskaarten" uit te lezen, en op andere wijze die data weer vast te leggen. Je moet ze wel zoeken als een speld in een hooiberg, maar ze zijn er nog steeds. o.a.:   https://punchcardreader.com/

Reputatie 7
Badge +10

Door omstandigheden van de topic starter is verder contact even blijven liggen.

Om mogelijkheden m.b.t. faxen verder uit te diepen heb ik nog aanvullende testen gedaan.
Nu door diverse Experia Box modellen direct als "hoofd” router in te zetten achter glasvezel.
Met uitzondering EB V10.  Vorige keer al getest in combi met een managed switch en uitsplitsing van VLAN 7.  Dat werkte in die set-up. Geen reden te verwachten dat het nu anders zou zijn.

In deze test alleen het verzenden van faxen naar twee verschillende FAX test websites.
(Faxen naar USA of Europa kan in voorkomende gevallen verschillend resultaat opleveren).

Experia Box V8
Oud "Telort" model.  Waarbij dit model na de firmware update voor het KPN systeem (VLAN 6  en PPPoE aanmelding), nog steeds de mogelijkheid biedt meerdere VoIP accounts in te stellen.
En je kunt kiezen welke telefoon / SIP-nummer je inzet om ermee uit te bellen of te faxen.
In tegenstelling tot een "KPN" model Experia Box V8, die deze mogelijkheden niet heeft.

Om en om getest met VoIP-accounts / nummers van KPN  -  CheapConnect  -  VoipBuster
(VoipBuster alleen verzenden van faxen  →  faxen naar USA valt nog onder "free days" = 0-tarief )

Experia Box V10     -   (testen reeds eerder uitgevoerd)

Experia Box V10A   -   Alleen met het KPN VoIP-account / nummer.

Resultaten:
In het algemeen blijken de testen met gebruik van de Experia Box V8  een stuk gevoeliger voor storingen / fouten in het welslagen van een fax-test.  Daarbij hoofdzakelijk de testen naar USA.

Het welslagen van fax verzendingen wordt kennelijk reeds als kritisch opgevat, want als het faxen de eerste keer niet lukt, wordt automatisch enkele minuten later alsnog geprobeerd te faxen.
Tot iets van 3 pogingen toe. (Standaard instelling van een Brother printer).

Omdat positieve resultaten van de fax-test bij de websites getoond worden als "afbeelding",
en de database van die websites na kortere of langere tijd worden opgeschoond / verdwijnen.
Om die reden het resultaat nu als schermafdruk getoond en geen URL web-link naar resultaten.

Overzicht resultaten USA test website:
Resultaten met VoipBuster (EB V.8) bleken te veel storing te hebben, dus daarmee géén resultaat.
 

 

Individuele resultaten volgorde zoals aangegeven met de cijfers hierboven:
1.

 

2.

 

3.   =  dus géén resultaat voor VoipBuster

4.




Overzicht resultaten Duitsland test website:

 

Resultaten individueel als weergave van overzicht van de cijfers hierboven aangeven

1.



2.



3.

 


4.

 

Tot zover, maar even….
(Heb ook nog getest met Linksys PAP2T ATA adapter -nu wel gelukt- en  Grandstream ATA).

Reputatie 7
Badge +10

...Afgezien van alle testen hierboven met diverse KPN modem/routers (met ingebouwde ATA),
in samenwerking met een Brother printer (in mijn geval een MFC-J5730DW model).

Vanuit eerder bericht:

Ondertussen paar maanden en vele vele uren verder met fax over voip problemen…
KPN heeft beter modem (Fritzbox 7590) geleverd want standaard modem werkt niet met voip/fax.


Wilde ik de mogelijkheden eens bekijken van een Fritzbox als router met ingebouwde ATA.
(Binnen de connecties van netwerkbeheer gebruikt mijn ex een Fritzbox 7530).
Via VPN kan ik op afstand die Fritzbox benaderen en stuitte direct op een een tip / melding.

Wel heel toepasselijk op het juiste moment de juiste boodschap !!

Doorgeklikt voor meer informatie en even de adresregel aangepast voor juiste model 7590
En Voilà..…

Faxberichten versturen en ontvangen


De FRITZ!Box kan faxberichten versturen en ontvangen zonder extra apparaten of software. In de internetbrowser worden teksten ingevoerd en faxberichten verstuurd. Aan elk faxbericht dat u wilt versturen kunt u een afbeelding toevoegen met het bestandstype "JPG" of "PNG".

De FRITZ!Box kan ontvangen faxberichten opslaan en/of doorsturen aan een e-mailadres.

Lijkt me in ieder geval een uitstekende optie om te proberen of het daar wel mee gaat.
Zonder ook maar de Brother printer te hoeven inzetten als fax-apparaat.

Gebruik je die alleen als printer voor binnengekomen “elektronische” faxen.  Evt. handgeschreven aanvullingen op de print erbij en ondertekenen, daarna scannen en elektronisch weer terug faxen.

Heb je de formulieren direct ook elektronisch om ze digitaal op te slaan binnen de administratie.  :grinning:

Mogelijkheden te over….  :grin:   :wink:

Reputatie 7
Badge +10

…..Wil men toch direct de faxen versturen/ontvangen met de Brother printer zelf.
Hierbij nog de instellingen van de printer. (Veel valt er eigenlijk niet aan in te stellen).

Algemeen:
Voor bediening van de printer en connectie in het thuisnetwerk (via WiFi of bekabeld ethernet).
Stel voor de printer in de router een vast IP adres in, zodat men de printer altijd via dat adres met een webbrowser kan benaderen, om gegevens in het menu aan te passen.

Menu meegestuurde gegevens als identificatie van de afzender:
(Voorvoegsel kiesnummer   !   =  standaard / niet weg te halen )

 

Belvertraging voor aannemen faxen staat hier op  0  = "direct aannemen" als er een fax binnenkomt.
Mocht men tevens ook een telefoonlijn gebruiken op hetzelfde nummer, kan men aangeven hoeveel keer de telefoon moet overgaan alvorens wordt aangenomen (tot 6 keer):

 

Fax resolutie:
De menu-instelling hier staat op "Fijn"  =  succesvol 1e test in dit onderwerp naar / vanuit USA.
Mocht het faxen toch problemen opleveren, zet de resolutie dan op “Standaard".
(Buiten de test naar / vanuit USA zijn alle andere testen met “Standaard" instelling gedaan).
Andere mogelijke instellingen zijn    Superfijn    -   Foto

 

De enige andere instelling die voor verzending van faxen nog relevant is, is de snelheid van verbinden.
Er worden geen getallen opgegeven, maar een betekenisvol menu met betrekking tot VoIP.
Mogelijk corresponderend met 9600 Baud ?

Andere waarden zijn  Normaal  (1440 Baud ?)   -   Hoog (?? Baud)

 

Ontvangen van fax:
Om problemen van fax-ontvangst zoveel mogelijk te voorkomen, zou de andere kant
-de verzender-  soortgelijke instellingen voor diens fax-apparaat kunnen gebruiken.
Baute rate  9600  +  standaard resolutie.

Mocht gebruik van aparte ATA’s nog interessant zijn,
(Heb hier ook nog getest met een Linksys PAP2T ATA adapter  en  Grandstream HT802).
Kunnen die instellingen ook nog worden gegeven.

Maar het lijkt me dat er voldoende aanknopingspunten zijn voor gebruikers in zijn algemeenheid wat en hoe te faxen in combinatie met een Brother printer met standaard gebruikte KPN routers.

Reputatie 7
Badge +10

De afgelopen periode hebben we onderling nog uitgebreid contact gehad. Faxen gestuurd naar het bedrijf  @Slegers staal Helmond  en tests over en weer vanuit “mijn aansluiting" hier met één van de Duitse leveranciers van het bedrijf, wat allemaal gewoon goed functioneerde.

Helaas kan men bij het bedrijf in Helmond zelf nog steeds geen fax ontvangen "uit het buitenland" (wel vanuit Nederland), ondanks KPN opnieuw is geweest en ISRA / bekabeling heeft vernieuwd.

Verdere oplossing voor het bedrijf in Helmond is nu blijven liggen.
Er lijkt toch iets specifieks alleen in die aansluiting te zitten, waarom het nog steeds niet goed werkt.

Reputatie 7
Badge +20

Dat is wel erg balen. Enig idee waar het zou kunnen zitten? Ik zou zo namelijk even niet weten waar ik het moet zoeken. Maar aangezien het een zakelijk abonnement is verwacht ik daar de meeste kans als weet ik ook niet of het daar lukt omdat de fax in principe buiten ondersteuning valt. Je kan eens bellen met 0800-0403 of stel je vraag via het zakelijk forum